Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä iho, mikä siihen auttaa? Vinkkejä ainoastaan muilta hirviöiltä, kiitos!

Vierailija
19.02.2020 |

Tuntuu että olen kokeillut jo lähes kaiken halvoista aina sinne sadan euron tuotteisiin. Mikään ei ole vielä tehnyt ihostani parempaa. Osa tuotteista on mennyt vähän ajan päästä roskiin, koska ovat pahentaneet ihoa entisestään. Kalliita apteekin tuotteita roskiin, ei siihen olisi varaa. Mutta toisaalta maksaisin mitä vaan hyvästä ihosta. Se taitaa jäädä kuitenkin vain unelmaksi.

Ihoni on tulipunainen, aknea vaihtelevasti, samoin ihottumaa, pintakuivuutta... Ärtyy hikoilusta ja ulkoilusta, jopa pesuista, kutiaa... En kehtaa näyttäytyä kenenkään edessä ilman meikkiä, hyvä että edes oman perheen kesken hetkellisesti aamuisin. Lapsi totesikin kerran että äiti näyttää hirviöltä.

Uusin ostokseni on joku kehuttu teepuusaippua, kokeilen sitä tänään. Taas kerran jaksan toivoa. Mitä te muut hirviöt olette tehneet naamanne kanssa? Kaikki muu tuntuu olevan hyväksyttävää, mutta ei pska iho aikuisella.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäriltä sinulle sopiva lääkitys. Olen 35v ja joudun syömään n 3v välein antibioottikuurin akneen takia. Välissä pystyy aina hyvänä, kunhan kosteutan hyvin.

Vierailija
42/106 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äkkiseltään sanoisin, että mietoja aknetuotteita ja rasvattomia voiteita. Eli ei rasvaa vaan kosteutta. Veikkaan myös, että olet allergisoitunut jollekin tuotteelle esim. meikkivoiteelle tai tuotteelle, joka sisältää parabeeneja. Itselläni oli vastaavia oireita, ja ihotautilääkäri suositeli juuri parabeenittomia tuotteita ja myös pesuneste säilöntöaineeton aknetuote (Effaclar), joka ei kuivata liikaa ja lisäksi kosteutta sisältävä perusvoide. Joskus kokeilin happokuorintaa, ja siitä ihoni meni ihan appelsiinikuoren näköiseksi eli alkoi muutaman päivän kulutua paksuuntumaan. Mutta ehdottomasti sinun pitäisi käydä ihotautilääkärillä. On olemassa myös reseptilääkkeitä ja -voiteita iholle, eikä ne aina ole kalliitakaan. Sinulla voi olla ihollasi myös tulehdus tai ruusufinni, joihin on omat lääkkeensä.

Normaali reaktio tuo että iho hilseilee pari päivää happokuorinnan jälkeen. Se kuiva pintakerros irtoaa.

En kirjoittanut, että hilseilee, vaan paksuuntuu. Liian voimakas kuorintaa lisää ihon paksuuntumista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho uusiutuminen on hidasta, joten mikään tuote ei auta nopeasti.

Vierailija
44/106 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ihotautilääkärillä pariin otteeseen. Ensimmäinen kerta oli jo aikaa sitten ja silloin totesi aknen ja määräsi jotain minkä nimen olen jo unohtanut. Olisiko ollut tuo roaccutan? Se lopetti hetkeksi uusien näppyjen tulon, mutta ei ratkaissut ongelmaa lopullisesti. Tuosta noin pari kolme vuotta eteenpäin uudella visiitillä mulle määrättiin diane novaa, mikä auttoikin jonkin aikaa mutta valitettavasti en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä enää.

Nykyään ongelma ei ole akne niinkään, vaikka sitäkin on vaihtelevasti kuten sanoin, vaan ihon yleinen pska kunto. Juurikin tuo joidenkin kuvailema hilseily yms. Punaisuus ja herkkyys. Kuumotus.

En kuori ihoa, käytän tuota jonkun mainitsemaa Humektania kosteutukseen, se tuntuu olevan ainoa mikä ei ärsytä enempää. Muutenkin on enemmän apteekin puolelta olleet kokeilemani tuotteet eli nuo avenet yms yhtä tyhjän kanssa, ei toimi.

Ruokavalioon olen kiinnittänyt huomiota jo pitkään ja lukenut sen yhteydessä ihoon, eli suoliston kunto ja kaikki siihen liittyvä. Syön maitohappobakteereja ja vitamiineja. En syö sokeria ollenkaan. Monia ruokavalioita olen kokeillut eikä mikään ole vaikuttunut parantavasti.

Mulla on tietysti erikseen kasvopyyhkeet ja tyynyliinat, jotka vaihdan usein. Yritän välttää kasvojen koskettelua jne.

Kiitos kaikille tähän mennessä vinkkejä tarjonneille. Luen kaikki vielä ajatuksella läpi, nyt oli vaan pakko vastata ylimalkaisesti kun täällä loppuu pian vapaa kirjoitusaika.

Vierailija
45/106 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt ihotautilääkärillä pariin otteeseen. Ensimmäinen kerta oli jo aikaa sitten ja silloin totesi aknen ja määräsi jotain minkä nimen olen jo unohtanut. Olisiko ollut tuo roaccutan? Se lopetti hetkeksi uusien näppyjen tulon, mutta ei ratkaissut ongelmaa lopullisesti. Tuosta noin pari kolme vuotta eteenpäin uudella visiitillä mulle määrättiin diane novaa, mikä auttoikin jonkin aikaa mutta valitettavasti en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä enää.

Nykyään ongelma ei ole akne niinkään, vaikka sitäkin on vaihtelevasti kuten sanoin, vaan ihon yleinen pska kunto. Juurikin tuo joidenkin kuvailema hilseily yms. Punaisuus ja herkkyys. Kuumotus.

En kuori ihoa, käytän tuota jonkun mainitsemaa Humektania kosteutukseen, se tuntuu olevan ainoa mikä ei ärsytä enempää. Muutenkin on enemmän apteekin puolelta olleet kokeilemani tuotteet eli nuo avenet yms yhtä tyhjän kanssa, ei toimi.

Ruokavalioon olen kiinnittänyt huomiota jo pitkään ja lukenut sen yhteydessä ihoon, eli suoliston kunto ja kaikki siihen liittyvä. Syön maitohappobakteereja ja vitamiineja. En syö sokeria ollenkaan. Monia ruokavalioita olen kokeillut eikä mikään ole vaikuttunut parantavasti.

Mulla on tietysti erikseen kasvopyyhkeet ja tyynyliinat, jotka vaihdan usein. Yritän välttää kasvojen koskettelua jne.

Kiitos kaikille tähän mennessä vinkkejä tarjonneille. Luen kaikki vielä ajatuksella läpi, nyt oli vaan pakko vastata ylimalkaisesti kun täällä loppuu pian vapaa kirjoitusaika.

Jos olisit saanut Roaccutania ja käyttänyt sitä, muistaisit kyllä. Se nimittäin kuivattaa ihoa, ja huulet voivat halkeilla. Maksa-arvoja seurataan verikokeilla säännöllisesti, eikä raskaaksi saa missään nimessä tulla. 

Vierailija
46/106 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkille.

Vierailija
47/106 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu Make Up Artist's Choice -nettikauppaan ja blogiin https://makeupartistschoice.blogspot.com/.

Lisäksi oil cleansing method (OCM), The Ordinary ja korealaiset tuotteet kannattaa tsekata.

Oletko apteekista saatavia Cerave-voiteita testannut? Moni aknepotilas on tykännyt niistä.

Vierailija
48/106 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkärille.

Vierailija
49/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolasaippua. Tuskin mikään aine ihmeellisesti tekee ihostasi täydellistä, mutta suolasaippua on hyvä ottaa mukaan rutiiniin.

Suihkun jälkeen hierot (käsien kautta ei suoraan saippuaa!!) kasvoihin. Jätetään joksikin aikaa vaikuttamaan, huuhdellaan pois ja lopuksi kosteutus.

Suola desinfio ja vähentää tulehdusta iholla. Varmasti ensimmäisillä käyttökerroilla kirvelee, mutta pitäisi muutaman kerran jälkeen loppua.

Vierailija
50/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ihon happovaipasta ja ph:sta. Älä ainakaan mitään teepuusaippuaa (tai ehdotettua suolaa tai ruokasoodaa tms) ala käyttämään noin herkän kuuloiselle iholle. Lähtee viimeisetkin rippeet ihoa suojaavasta happovaipasta.

Vierailija
51/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paha aikuisiän akne vielä päälle nelikymppisenä. Kaikki on kokeiltu, eli ihotautilääkärin määräämät lääkkeet, tietyt e-pillerit, kosmetologin hoidot, terveellinen ruokavalio jota olen noudattanut lähes 20 vuotta (kasvissyöjä, ei maitotuotteita, ei liikaa sokeria tai viljoja, ei alkoholia tai tupakkaa yms.), kaikenlaiset kuorinnat ja rasvat jne.

Ainoa mikä on auttanut on roaccutan, mutta joka kerta kuurin loppumisen jälkeen akne palaa. Olen syönyt roaccutania niin monta kuuria, että lääkäri ei suostu sitä enää määräämään. Kasvoissa on syviä aknearpia teinivuosien muistoina, ja uusia tulee koko ajan. Uskoisin tämän olevan perinnöllistä, sillä isäni puolella lähes kaikilla sukulaisilla on todella huono iho.

Olen niin kyllästynyt kaikkiin lääkkeisiin ja hoitoihin, että olen vain alkanut hyväksymään tilanteen. Ihoni on huono, eikä miksikään muutu. Kärsin aknesta vielä varmaan eläkeläisenäkin. Kieltämättä hieman ärsyttää kun tuttavat antavat ”hyviä” neuvoja aknen hoitoon, kun kaikki keinot on kokeiltu. Ei siinä auta tyynyliinan vaihtaminen tai ihon kuoriminen.

En edes tiedä että miksi kirjoitan tämän, koska ei ole mitään hyvää neuvoa ap:lle. Haluan vaan tsempata ja kertoa että meitä huonoihoisia on muitakin.

Vierailija
52/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen kasvoni mahdollisimman harvoin. Pesen hiukset parin päivän välein ja kropan vähän useammin, mutta ihon pesua kartan. Kylmä vesi voi olla OK, mutta kuuma - ei missään nimessä! Kaikki pesuaineet ovat pahasta, myös ne meikin puhdistavat pesuaineet.

Ihoni on epätasainen, hilseilevä ja epätasaisen punertava. Silti se näyttää parhaalta meikkaamattomana. Iho ei kestä mitään meikkejä kuivumatta liuskaiseksi jo saman päivän aikana, ja palautuminen kestää pitkään. Jos haluan meikata, aloitan valmistautumisen 3 pvä etukäteen kosteutuksilla ja kuorinnoilla, meikkaan juhlapäivää/työhaastattelua varten ja selviän miltei ongelmitta. Viimeistään toinen meikkauspäivä laittaa ihon lohkeilemaan, kokeilin mitä tahansa.

Minulla on akne ja atopiataipumus. En ole kokenut lääkkeitä tarpeelliseksi, vaikka saan satunnaisesti ihmettelyjä ihostani. Joku muu olisi jo käynyt lääkärillä, ehkä sinunkin kannnattaisi?

Jos ihosi hilseilee aina iltaisin rasvaista hilsettä ja ihosta irtoaa "lastuja", sinulla on luultavasti seborroiinen ekseema. Kulkee monesti atopian ja aknen kanssa yhdessä. Itselläni toimii mahdollisimman yksinkertaiset ja vähärasvaiset tuotteet ja päivittäinen pesu, aamuin illoin. Rasva ruokkii seborrooisen ihon hilseilyä.

Vierailija
53/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä aknesta tai ruusufinnistä, mutta atooppista ihottumaa on sairaaloissakin hoidettu vahvalla suolaliuoksella.

Käytän sitä omaan atooppisen ihooni, jos sen kunto huononee. Valelen ihon sillä suihkun jälkeen. Auttaa sekä kuivuuteen että varsinaiseen ihottumaan. Rikkinäistä ihoa toki kirvelee, mutta se on vaaratonta.

Jos ei kestä kirvelyä, voi kokeilla Meine base -suolaa, jota myydään useimmissa apteekeissa.

(Atopiani pysyy oireettomana täysin viljattomalla ja siemenöljyjä kaihtavalla ruokavaliolla. Se ei auta kaikkia, mutta minua se on auttanut. Ihoni oli talvisin lähes kauttaaltaan rikki, nykyään lähes aina ehjä, enkä tarvitse jatkuvaa kosteutusta. En halua loukata tällä kommentilla ketään, hyppää sen yli jos suututtaa.)

Vierailija
54/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsonoitu öljy, seesami/Shea/ oliivi. Tästä ovat monet saaneet apua. Mm. Ruohonjuuri ja Life kaupat myyvät näitä ja White Swan- nettikauppa. Googlaa kokemuksia.

Novexpert magnesium-linja on tarkoitettu kuvatunlaiseen iho- ongelmaan. Myös Btb13-sarjalla on oma tuotelinja ruusufinni/punoittavalle herkälle iholle. Toki nämä kaikki mainitut ovat hieman kalliinpuoleisia, mutta esim. Ruohonjuuresta saa näytteitä.

Liity facebookissa rosacea(ruusufinni)-ryhmään ja luonnonkosmetiikka-ryhmään. Tukea ja hyviä vinkkejä saat ongelmaiholle.

Vierailija
55/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vinkkini:

-ei sokeria ruokavaliossa

-ei maitotuotteita

-ei hajusteita ihonhoitotuotteissa

-double cleansing

-chemical exfoliation 2krt vkossa

Vierailija
56/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma. Söin pitkän harkinnan jälkeen roaccutan kuurin, joka paransi ihon tosi nopeasti, ikinä ei ole ollut niin upea iho. Kuurin jälkeen ihon kunto huononi, muttei enää ole niin paha kuin ennen. Nyt löysin the ordinaryn tuotteet, ( halpoja, saa stokkalta!) joista käytän säännöllisesti niasiiniamidia ja lactaid aicid:iä. Ne ovat oikeasti toimineet, vaikka olin skeptinen kokeiltuani jo vaikka mitä. Punoituksesta en varmaankaan pääse koskaan, mutta näpyt ovat vähentyneet huimasti.

Vierailija
57/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin kokeilemaan apteekin A-DERMA tuotteita. Pyydä vaikka näytepakkauksia siitä ensin jos mahdollisesti heillä on.

https://www.aderma.fi

Vierailija
58/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä naamassa ja päänahassa ollut ihottuma lähti viikossa kun pesin ensin etikalla ja annoin vaikuttaa noin tunnin. Sitten pesin saippualla etikka jäämät pois ja laitoin reilusti oliiviöljyä päälle.

Vierailija
59/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt et tuhlaa enää muuhuin, kuin ihotautilääkäriin.

Vierailija
60/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkärille, hop hop. Todella huono iho ei millään vippaskonsteilla ja taas uusilla voiteilla parane. Oletetaan kuitenkin, että olet vaihtanut tuotteet jo niin useaan otteeseen, ettet vahingossakaan käytä mitään tiettyä allergisoivaa tuotetta koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi