Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kai ole ainoa, jonka vanhemmat on kertoneet useasti häpeävänsä minua?

Vierailija
19.02.2020 |

Aina jos teloin itseni johonkin, ja sitten herkkänä lapsena menin kyynel poskella pyytämään apua äidiltä, tuli vain vastaukseksi "hävettää ku oot tollanen itkupilli, älä ylireagoi tolla tavalla, pois siitä". Joskus olin myös koulusta pois kovan kuumeen takia koko viikon, ja joka päivä sain kuulla kuinka häntä niin hävettää soitella kouluun poissaoloistani. Hävetti alle 8 koenumerot, itkuni (julkisella paikalla varsinkin, mutta myös kotona), kaikki pikkumokat..

Oppihan siinä sitten todenteolla häpeämään itseään ja vielä koulukiusaaminen (josta en uskaltanut kertoa, koska hävetti ja pelotti äidin reaktio) kyllä sai mut häpeämään jokaista asiaa ulkonäössä ja käyttäytymisessä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole normaalia käytöstä vanhemmilta, joten otan osaa.

Me ei voida valita vanhempiaan, mutta voidaan valita olla välittämättä niiden mielipiteistä.

Vierailija
2/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole normaalia käytöstä vanhemmilta, joten otan osaa.

Me ei voida valita vanhempiaan, mutta voidaan valita olla välittämättä niiden mielipiteistä.

Nii-in. :/ Eipä se enää niinkään suoranaisesti haittaa, mutta toi häpeän tunne on jo lapsena niin syvään kaiverrettu, että siitä on vaikea vaan yhtäkkisellä asennemuutoksella parantua. Onneksi siitä voi hiljalleen päästä eroon, ja olen henk. koht. hyvällä matkalla jo parempaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Ollessani teini-ikäinen äitini kehotti minua olemaan kuin en tuntisikaan häntä, jos kohtaamme julkisella paikalla. Ettei hänen tarvitse hävetä. Raju koulukiusaaminen oli hyvä asia ja oma syyni, koska olen tällainen. Kas siinäpä nyt muori, jota lapsi ei käy katsomassa vanhainkodissa eikä pidä muutenkaan yhteyttä.

Vierailija
4/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa. Ollessani teini-ikäinen äitini kehotti minua olemaan kuin en tuntisikaan häntä, jos kohtaamme julkisella paikalla. Ettei hänen tarvitse hävetä. Raju koulukiusaaminen oli hyvä asia ja oma syyni, koska olen tällainen. Kas siinäpä nyt muori, jota lapsi ei käy katsomassa vanhainkodissa eikä pidä muutenkaan yhteyttä.

No ei kyllä itselläkään kävisi mielessäkään käydä tollaisia tervehtimässä. Onkohan tääkin häpeily edelleen jotain jäännettä jostain paskaopeista mitä lasten nöyriksi kasvatukseen käytettiin vai onko kyseessä vaan huonoja vanhempia

ap

Vierailija
5/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudenkodissa tuollaista ei ihan kehdattu sanoa ääneen, mutta jopa lapsi näki aikuisen ilmeestä, milloin käytös ei ollut toivottavaa tai siitä paistoi pettymys. Oli siis vanhempien taholta eniten sanatonta viestintää, kuten naama näkkärillä olemista, puhumattomuutta, tuhahtelua, vähättelyä. Kyllähän siinä todellakin oppi varomaan sanomisiaan ja tekemisiään, koska kaikkeen liittyi jonkinlainen epäonnistumisen pelko ja sitä seurannut häpeäksi olemisen tunne. Vasta näin vanhempana tajuaa, miten rajoittunutta elämää sitä on joutunut elämään, ja miten aikuisuuskaan ei ole vapauttanut kaikista kahleista. Koska ne menneisyyden haamut ovat edelleen olemassa, vaikka useimmiten pysyvätkin katseilta piilossa.

Vierailija
6/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vain päässä keskimääräistä isompi vika.

Vierailija
7/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, olen niin pahoillani. Täällä toinen herkkä ja aikoinaan koulukiusattu. On surullista, miten oma vanhempi ei kykene näkemään sitä kaikkea hyvää, mitä herkkyydessä on. Näin myös minun kohdallani. Olet hyvä ja arvokas juuri sellaisena kuin olet ❤️

Vierailija
8/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudenkodissa tuollaista ei ihan kehdattu sanoa ääneen, mutta jopa lapsi näki aikuisen ilmeestä, milloin käytös ei ollut toivottavaa tai siitä paistoi pettymys. Oli siis vanhempien taholta eniten sanatonta viestintää, kuten naama näkkärillä olemista, puhumattomuutta, tuhahtelua, vähättelyä. Kyllähän siinä todellakin oppi varomaan sanomisiaan ja tekemisiään, koska kaikkeen liittyi jonkinlainen epäonnistumisen pelko ja sitä seurannut häpeäksi olemisen tunne. Vasta näin vanhempana tajuaa, miten rajoittunutta elämää sitä on joutunut elämään, ja miten aikuisuuskaan ei ole vapauttanut kaikista kahleista. Koska ne menneisyyden haamut ovat edelleen olemassa, vaikka useimmiten pysyvätkin katseilta piilossa.

Jep, kyllä lapsetkin osaa äänettömiä viestejä tulkita. 

ap

Vierailija
9/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, olen niin pahoillani. Täällä toinen herkkä ja aikoinaan koulukiusattu. On surullista, miten oma vanhempi ei kykene näkemään sitä kaikkea hyvää, mitä herkkyydessä on. Näin myös minun kohdallani. Olet hyvä ja arvokas juuri sellaisena kuin olet ❤️

Kiitos sinä myös <3

ap

Vierailija
10/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini aina kertoi kuinka olen vahinkolapsi. T. Ammattivalittaja

Vierailija
11/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alle kouluikäinen ja uimataidoton, kun uimarannalla keksin kivan tempun eli pyörähdin uimarenkaan kanssa ympäri. Huusin äitiä katsomaan, mutta just sillä kerralla jäinkin veden alle pää alaspäin. Pelkäsin, että nyt minä hukun. Pääsin kuitenkin pois ja menin äidin luo. Äiti kertoi, että lähellä oli kaksi nuorta miestä huomannut hätäni ja olivat lähdössä pelastamaan minua. Sitten äiti sanoi "minä niin häpesin". Äitiä ei tuntunut huolettavan minun hätäni vaan se, kun muut näkivät.

Vierailija
12/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äitini aina kertoi kuinka olen vahinkolapsi. T. Ammattivalittaja

Ainakin 60-luvulla syntyneillä tuo oli ihan tavallista eikä vanhemmat sitä peitelleet lapsiltaan.

Vierailija
13/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinä myös <3

ap

Kiitos kaunis, ap ❤️

Vierailija
14/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia se leipä elättää...

Vierailija
15/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin alle kouluikäinen ja uimataidoton, kun uimarannalla keksin kivan tempun eli pyörähdin uimarenkaan kanssa ympäri. Huusin äitiä katsomaan, mutta just sillä kerralla jäinkin veden alle pää alaspäin. Pelkäsin, että nyt minä hukun. Pääsin kuitenkin pois ja menin äidin luo. Äiti kertoi, että lähellä oli kaksi nuorta miestä huomannut hätäni ja olivat lähdössä pelastamaan minua. Sitten äiti sanoi "minä niin häpesin". Äitiä ei tuntunut huolettavan minun hätäni vaan se, kun muut näkivät.

Voi miten surullista, olen pahoillani. Joillekin ihmisille kulissi on tärkein ja oma hyvinvointi. Oma äitini sanoi lapsena minulle, kun olin ollut pitkään vakavasti sairas, että on niin kyllästynyt kuulemaan sairauksistani. Aikuisena on kieltänyt kertomasta itselleen tai sukulaisille, jos sairastun, ja käskenyt vaan menemään hiljaa lääkäriin.

Vierailija
16/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta oli 70-luvulla. Lapsi kun ei saanut kuulua/näkyä/olla vaivaksi.

Jos kaaduin ja satutin polven niin mulle karjuttiin ja läimäytettiin päähän. Koko ajan jankutettiin miten saa hävetä silmät päästä takiani (olin kiltti ja hyväkäytöksinen kympin tyttö). Huudettiin ja karjuttiin jos vaivasin jotenkin ja muutenkin haukuttiin ja alistettiin.

Piiskaa ja remmiä tuli jos vahingossa maitolasi kaatui. Yritin koko ajan ponnistella äärirajoilla ja miellyttää arvaamattomia vanhempia mutta ei auttanut, selkään sai silti.

Homma jatkui aikuisena, nyt vaan haukutaan koulutus, työpaikka, puoliso, lpset - ja yhä edelleen saa hävetä silmät päästä.

Joku normaali vanhempi olis musta ylpeä, olen ilman vanhempien tukea kouluttautunut pitkälle ja edennyt uralla - mutta mun hävanhmst ei sitä edes huomaa eivätkä muuta tee kuin hauku ja arvostele.

Tasan tarkkaan saavat olla paskavaipoissa vanhainkodissa, en käy katsomassa.

Hoitajien ei kannattaisi sääliä niitä yksinäisiä vanhuksia, niiden yksinäisyyteen on aina syy.

Vierailija
17/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni häpesi sitä, että olin niin ujo, en uskaltanut puhua vieraille, en ollut reipas, olin huono liikunnassa, en oppinut pyöräilemään ikinä ja uimaan oppiminenkin oli työn takana.

Oudointa on, että kun sain oman lapsen, aloin ymmärtää häntä. Aiemmin olin jopa vihannut isän puheita, mutta vanhempana huomasin, että oma lapsi aiheutti minussa samoja tunteita kuin minä isässä. Tiedän, ettei niin saisi tuntea, mutta se kaikki perustuu jonkinlaiseen huoleen siitä, ettei oma lapsi ehkä pärjääkään maailmassa.

Olen tietysti yrittänyt peittää ne tunteet, mutta... :(

Vierailija
18/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän narkomaanipoikaani hirvittävästi. Koskaan en kuitenkaan sitä hänelle sanoisi, koska en halua lisätä hänen kärsimyksiään, jotka tiedän suuriksi. Suuri on rakkaus meidän välillä, vaikka elämä onkin näin mennyt.

Vierailija
19/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein juuri ne lapse joita piti ”hävetä silmät päästä” oli juuri niitä kunnollisimpia ja kilttejä lapsia joilta vanhemmat vaativat ihan valtavasti. Ja tietenkään mikään ei riittänyt, koska vika oli niissä VANHEMMISSA alun pitäen.

T. Jos koenumero oli alle 9, selkään tuli

Vierailija
20/31 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kyseessä on sukupolvien ketju. Ap:n äitiä on kasvatettu häpeällä jne. Taustalla voi olla joku traumaattinen tapahtuma: avioton lapsi, evakkona olo, sotalapseksi lähettäminen tai vaan jonkinlainen heitteillejättö.

Ap, sinä voit nyt katkaista ketjun tai heikentää sitä. Hyvin helpostihan vanhemmiksi tultuamme alamme toistaa sitä kaavaa, miten meidät on kasvatettu. Tuomme myös omien vanhempiemme parisuhteen osaksi omaamme. Rupeamme helposti juuri sellaisiksi, jollaisia emme ikipäivänä haluaisi olla. Nämä tulevat niin syvältä jostain.

Tutulta nimittäin kuulostaa, osittain. Minua on 50% kasvatettu häpeällä (isä). Ja huonolla hetkellä olen huomannut käyttäytyväni juuri kuin hän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän