Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että alkaa ottaa päähän nämä työtöntä lähestyvät rekryfirmat: tule ilmaiseksi töihin 5 kuukaudeksi

Vierailija
19.02.2020 |

Saat mahtavan etulyöntiaseman!

Taas tuli tuollainen eilen. On erikseen junioriohjelma vastavalmustuneille ja senioriohjelma kokeneille. Yhtä kaikki teet 4-5 kk ilmaistyötä jollekin yritykselle omalla alallasi, koulutustasi vastaavassa työssä. Palkkaa ei tipu mutta työttömyyskorvauksen saat pitää.
Vähän kuin työkokeilu mutta härskimpi, kun pitää jo olla sopiva pätevyys ja mieluusti pitkä kokemuskin.

Kommentit (197)

Vierailija
141/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ty6ökkäri tuollaisiin pakottaa niin silloin yksinkertaisesti teet työtä palkkatason mukaan. Eli jos se on pyöräe nolla, motivaatio on puhdas nolla. Yksi lause kirjoitettu päivässä ja loput kahvitaukoa.

just näin. Ei tuota maksavalle firmalle sitä lisäarvoa, mista ne maksaa, niin menee halua palkata tuota kautta

Vierailija
142/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvaus on valtion tai ammattiliiton korvaus siitä, että ovat epäonnistuneet takaamaan työtä. Ja sellaisena se tulee nähdä. Valtiolta veloitettuna kannustimena etteivät tyrisi työmarkkinoita, mutta tyriihän ne ja kehtaa vielä syyllistää asiakastaan. Valtio on kansalaisiaan varten, ei kansalainen valtiota. Ilman ihmisiä jokainen valtion on pelkkä läntti maata ilman identiteettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt lueskelen näitä nopeast läpi, niin kuullostaa siltä, että työttömät eivät arvosta mitään, mikä edes jollakin tavalla saattaisi lisätä työllistymistä.

Kaikki ideat ja rekrytavat on haukuttu täällä perusteellisesti. Mikään ei kelpaa ja kaikki on pelkkää packaa.

Tuolla asenteella ei ole ihme jos ei työllisty.

Kyllä sen jo haastatteluissa näkee, kenessä on potentiaalia ja kehityskykyä, valittajat ja asenteeltaan kielteiset tyypit eivät seulaa läpäise.

Ehkä syy ei ole yrityksessä, rekryfirmassa eikä TE:ssa, vaan sinussa itsessäsi, siis syy siihen, miksi et kelpaa työhön, työmarkkinoille.  On vain helpompi syyttää muita.

Koska ne keinot yksinkertaisesti ovat vain huonoja. Ilmainen työ EI ole työllistämistä sillä tavalla, että siitä olisi työllistymisen kannalta mitään hyötyä! 

Vierailija
144/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo ole työkkärin tarjoamia, vaan rekryfirmojen ansaintalogiikkaa.

Mutta toisaalta, ihan vastavalmistuneelle, jolla ei ole juuri työkokemusta, niin tuohan käy aivan preppauskurssista, saa alkeet työelämään, ja monta kertaa itsevarmempi ja osaavavampi kuin että olisi vaan työttömänä ja vähän masentuneena kotosalla.

Saahan siitä kuitenkin tuo työttömyys päivärahan.

Työttömyyspäiväraha ei ole palkka. Teetetystä työstä pitää maksaa palkkaa myös aloittelijoille. Toki se voi olla alhaisempi kuin kokeneella työntekijällä mutta kuitenkin. On pöyristyttävää että työelämä on mennyt tällaiseksi. Olin itse 15v kesätöissä kaupassa ja ei olisi tullut mieleenkään että olisin mennyt sinne ilmaiseksi eikä kukaan muukaan niin ajatellut. Vielä typerämpää on että monikymmenvuotisen työelämäkokemuksen omaavan pitäisi mennä ilmaiseksi työhön. Nyt pitäisi mennä barrikaadeille. Ihme lampaita nämänykyajan nuoret ovat. Jos on työkyvytön niin silloin pitäisi olla ihan muun palvelun piirissä kuin työkkärin.

"Nyt pitäisi mennä barrikaadeille. Ihme lampaita nämänykyajan nuoret ovat."

Olisikohan monen syytä katsoa peiliin, että miten on tullut vuosikaudet herjattua, parjattua, haukuttua työttömiä, töissä riistettyjä jne. ja näin saatu nämä ihmiset syrjäytettyä syrjäytymään koloihinsa tai työskentelemään ja alistumaan ties kuinka huonoihin "palkkoihin" ja oloihin jne., ahdistuneina, masentuneina jne. Ja jos joku joskus uskaltaa vastaan laittaa, niin yhteiskunta ja "kanssaihmiset" rankaisee ja tuomitsee heti monilla eri tavoilla.

Että haistapa ihan ite ja katse peiliin!

Minä en ole koskaan herjannut työttömiä. En myöskään tunne syrjäytyneitä työttömiä vaan ne jotka tunnen ovat ihan tavallisia fiksuja ihmisiä. Ajat ovat vaan muuttuneet huonompaan suuntaan. Silloin kun itse 15v olin ensimmäisessä kesätyössä töitä sai kun halusi ja palkkaa maksettiin. Olin sitten kaikkiaan 41v työelämässä kunnes jouduin itsekin työttömäksi pari vuotta sitten. Miniä pääsen eläkkeelle ensi vuoden alussa. Olen koko ajan hakenut oman alani töitä ja vähän muitakin vaikka tiedän ettei enää oteta. Olen pitänyt keskustelua yllä näistä työttömiin kohdistuneista epäoikeudenmukaisuuksista. Ei yhteiskuntakaan siitä hyödy että ei tule verotuloja kun ilmaistöitä teetetään.

"En myöskään tunne syrjäytyneitä työttömiä"

En minäkään, mutta syrjäytettyjä tunnen. Suurin osa ns. "syrjäytyneistä" on tämän nykykoneiston syrjäyttämiä. "Syrjäytynyt" sana on vain yksi tapa lukemattomista, syyllistää ja siirtää syy kohteseen ja potkia potkittua yhä lisää.

Vierailija
145/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on sitä vastikkeellista toimintaa, pitää toimia ja yrittää, että saa työttömyyspäivärahan.

Ja samaa mieltä olen, että vastavalmistuneelle hyvää harjoitusta tehtäviin ja omaan alaansa.

Vain orjat tekevät ilmaistyötä. Työntekijälle kuuluu Suomessa palkka. Ja tuollainen riistotyönantaja varmasti odottaa, että teet yhtä paljon töitä kuin ne joille hän maksaa palkan, eli vähintään sen 40 h/viikko.

"Toimiminen ja yrittäminen" ei voi olla sitä, että teet ilmaiseksi töitä monta kuukautta.  Yrittämisen pointti on siinä, että saa pysyvän työpaikan, ei siinä että "ansaitsee" työttömyysrahan.

Suostuisitko itse tuohon työhön pelkällä työttömyysrahalla? Ota huomioon myös se, että saattaisit joutua maksamaan työmatkoista, eväistä/lounaasta toimistolla jne. Rahatilanteesi voisi olla siis huonompi kuin ilman työtä.

Työkokemusta siitä toki saa, mutta jos ei ole oikeasti mitään mahdollisuutta saada pysyvää paikkaa, 4-5 kuukautta on melko pitkä "kokeilu". Monella työttömällä on jo oman alan kokemusta pitkältäkin ajalta, esim. lähes kaikki jotka jäävät työttömiksi 50-vuotiaana.

Poistetaan saman tien palkka kaikilta ja pistetään kaikki jollekin perustulolle esim. 800 euroa, jonka eteen on tehtävä vähintään 40 h työviikko. Reilu peli, kaikille samat säännöt.

Vierailija
146/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tarve työvoimalle, silloin maksetaan palkkaa ja piste. Ei ole mitään syytä syyllistää työtöntä siitä, että jos hänellä on koulutusta ja kokemusta, kun hän haluaa palkan. Koeaika on soveltuvuuden testaaamista varten! Nämä ilmaistyömarkkina vääristävät kilpailuakin. Meidän alalla sen näkee heti. Meillä ei ole aikaa eikä resursseja ilmaistyöntekijöille. Isot niitä harrastavat. Tarjousten hintatasosta näkee heti tietyissä "helpoissa" hommissa, että aha, nyt on isolla kilpailijalla joku tekemässä ilmaiseksi. Tosin pari kertaa käynyt niin, että homma on tehty miten sattuu ja meitä pyydetään korjaamaan. Syy ei ole tekijän vaan siinä, että perehdytystä ei ole. Nämä ovat ollee yleensä keltanokkia suoraan koulusta tai oppilaitosten harjoittelijoita. 

Vierailija
147/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimus on harjoittelua varten ja siltäkin ajalta sai ainakin ennen kunnon palkan.Mininmin mutta  joka tapauksessa sen alan tessin verran.

Vierailija
148/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselläni ei ole kokemusta työttömyydestä, mutta silti olen täysin enemmistön kannalla siitä, että nämä tällaiset "harjoittelut" ovat ihmisten hyväksikäyttöä ja kiusaamista. Yleensä sama yritys vielä ketjuttaa näitä harjoitteluja niin, että saavat ilmaista työvoimaa, mutta eivät koskaan sitoudu mihinkään eivätkä maksa teettämästään työstä. Olen valitettavasti vierestä seurannut, miten resursseihin lasketaan vähintään yksi palkaton harjoittelija, jolle ei makseta joko mitään tai maksetaan ehdoton minimi. Ja kun pitäisi alkaa maksaa kunnon palkkaa, laitetaan harjoittelija pihalle ja palkataan uusi. Onneksi pääsin tuolta yrityksestä pois, koska motivaatioon vaikuttaa todella paljon tuollaisten epäkohtien näkeminen.

Olen kirjoittanut tännen muihinkin ketjuihin tämän, kun eräällä ex-työpaikalla tuli paniikki: Kouluista ei kukaan hakenutkaan harjoitteluun, vaikka ennen oli aina ollut 1-3 henkilöä aina lukuvuoden aikana. Työkkäriltä meni samaan aikaan hanat kiinni, työllistämismäärärahat on loppu ja harjoittelusopimuksia ei voi tehdä, koska teillä on niin paljon määraikaisuuksia. 

Vierailija
149/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ECAM Consulting Oy:n toteuttamat rekrytointiohjelmat toimivat sillanrakentajana Työnantajan ja Työntekijän välillä.

Pystymme tuotteemme avulla palvelemaan yritysten rekrytointiprosessien vaativia laatutavoitteita sekä luomaan osaavalle työvoimalle uusia vaihtoehtoja työmarkkinoilta.

Kestoltaan 4-6 kk:n ohjelmat auttavat sekä Työnantajaa että Työntekijää menestymään vaikeissa rekrytointipäätöksissä.

Työnantajalle malli mahdollistaa kustannustehokkaan vaihtoehdon pärjätä "stressaavassa" rekrytoinnissa.

Työntekijälle malli antaa helpomman tavan päästä taloon ja tehtävään sisään sekä saavuttaa asetetut tavoitteet hieman pidemmällä aikajänteellä.

ECAMin rekrytuotteet on jaettu kahteen kategoriaan: juniorit ja seniorit.

Junioreita ovat ne työnhakijat, jotka ovat valmistuneet valitsemistaan jatko-opinnoista eli ovat tällä hetkellä ns. täyskoulutettuja. Koulutukseltaan he ovat merkonomeja, tradenomeja, insinöörejä, kauppatieteen maistereita jne … Monet heistä etsivät ensimmäistä koulutusta vastaavaa työpaikkaa.

Senioreita ovat ne työnhakijat, joilla on takanaan pitkä työkokemus erilaisista toimihenkilö- ja asiantuntijatehtävistä. Koulutukseltaan he ovat junioreiden kaltaisia eli merkonomeja, tradenomeja, insinöörejä, … He etsivät tällä hetkellä uusia haasteita työmarkkinoilta."

Tämmöseen ilmoitukseen vastaisin 25v työkokemuksen Seniorina, että imekää orjuuttajat munaa.

Seniori, 49v

Vierailija
150/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma rahastaa samoilla palveluilla, joita saa kyllä työkkärinkin kautta. jos tuollaisiin lähtee, sitten koeaika pitää ehdottomasti kieltää enää tuon jälkeen! Lakiesitys kehiin asiasta! 

Vierailija
151/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kärsivät kaikki.

Työtön ei saa pysyvää työpaikkaa, eikä palkkaa työstään.

Valtio maksaa edelleen työttömyysrahaa, eikä saa verotuloja.

Työn laatu kärsii kun palkaton työntekijä ei ole kovin motivoitunut.

Tästä on hyötyä vain työnantajalle, joka voi nakittaa kaikki paskatehtävät palkattomalle työttömälle.

Ihan älytöntä ja kaikkien ajan tuhlausta.

Vierailija
152/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin itsekin työttömänä ylioppilaana ilmaistöissä kuukausikaupalla. Kohdeltiin kurjasti ja palkkaa ei saanut senttiäkään, työmatkoihin meni kyllä rahaa ja samoin lounastaukoruokailuun kun kulutin enemmän kaloreita töissä kun olisin kotona kuluttanut = jouduin syömään enemmän. Motivaatio työhön oli luonnollisesti pyöreä nolla mutta pakko se oli karenssinpelossa raataa.

Ihan törkeää että sama meininki jatkuu edelleen ja koulutettuja ihmisiä riistetään tuolla tavalla!

Vierailija
153/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli juuri vastaava kirje kotiin. Etsitään yhdessä yritys, jolle työskentelen 4-5kk ja saattavat kenties palkata mut sen jälkeen. En hae. Ei kai tule karenssia, kun kirje ei tullut työkkäristä?

Vierailija
154/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tuli juuri vastaava kirje kotiin. Etsitään yhdessä yritys, jolle työskentelen 4-5kk ja saattavat kenties palkata mut sen jälkeen. En hae. Ei kai tule karenssia, kun kirje ei tullut työkkäristä?

Käsittääkseni karenssin voi saada vain, jos ei hae työkkärin kautta sinulle osoitettua paikkaa. Eli jos työkkäri ole tuota kirjettä sulle lähettänyt, voit vaikka pyyhkiä sillä takalistosi. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Vierailija
155/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se parempi tehdä muutama kk palkatonta, saada työkokemusta ja sitten työllistyä, kun syrjäytyä.

Mulle kelpaisi, jos olisin työtön. Mutta mun asenteella en olekaan työtön.

Vierailija
156/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa vastavalmistuneiden  palkaton harjoittelu on raaka todellisuus ja todellista hyväksikäyttöä. Nuoret velkaantuvat holtittomasti vuoden joskus parikin, ellei vanhemmat sponssaa isosti. Ikävää että samaa ilmiötä yritetään tännekin työntää :( Kysehän ei ole pelkästään siitä että työ on palkatonta, vaan työpäivät/viikot ovat täysin kohtuuttomia joten nuoria on kuollut sydänkohtauksiin yms. ja jotkut tehneet itsareita. Siksi (ainakin joksikin aikaa) isot pankit inhimillisti työoloja ilmaisharjoittelijoiden osalta. 

Niin sanottu rekrytointikoulutus joita mm. Saranen tarjoaa yhdessä työkkärin kanssa taas on vähän eri juttu, ymmärsin että niistä jotain maksetaan tai ainakin työllistyminen on varmempi. 

Ei käsittääkseni siinäkään mitään palkkaa saa. Ja työnantajilla ei ole mitään velvoitteita jatkon suhteen.

Sarasen rekrykoulutuksessa firma maksaa siitä työntekijästä ihan kelpo korvauksen, eikä mitään pikkurahaa. Firma maksaa siitä koulutuksesta ja panostaa työntekijään ihan eri tavalla kuin sellainen firma, joka ottaa huvin vuoksi 9€ orjia.

Vierailija
157/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää ettei tätä ole vielä julkisella puolella: Vastavalmistunut ope, lääkäri tai lähihoitaja, mahtava mahdollisuus sinulle, tule 5 kk:ksi kunnalle töihin näyttämään osaamisesi! (Et toki saa palkkaa mutta työttömyyskorvauksen voit pitää).

Tällä ois varmaan suuri kysyntä! 😂

Vierailija
158/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä saatanaa nyt taas? Tämä on oikeasti sairainta mitä olen hetkeen nähnyt. En täysin vastusta työttömien työpajoja yms toimintaa, itsekin koin sen ihan positiivisena kokemuksena masennuskauden jälkeen, mutta tämähän on ihan mielipuolinen juttu. Ilmaiseksi tekemän vaativia työtehtäviä siinä toivossa, että voisi työllistyäkin. Mikä tätä maata vaivaa? 

Minustakaan noissa työpajoissa ei _välttämättä_ ole mitään pahaa, mutta niiden täytyisi EHDOTTOMASTI olla vapaaehtoisia. Etenkin kun usein niissä puuhaillessa rikastutetaan ilmaiseksi jotain firmaa.

Vierailija
159/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei kouluttautuminen kannata enää, sillä se ei näytä olevan mikään tae oikeasta työpaikasta, jossa sinulle maksetaan oikeaa palkkaa. Surullista.

Vierailija
160/197 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo ole työkkärin tarjoamia, vaan rekryfirmojen ansaintalogiikkaa.

Mutta toisaalta, ihan vastavalmistuneelle, jolla ei ole juuri työkokemusta, niin tuohan käy aivan preppauskurssista, saa alkeet työelämään, ja monta kertaa itsevarmempi ja osaavavampi kuin että olisi vaan työttömänä ja vähän masentuneena kotosalla.

Saahan siitä kuitenkin tuo työttömyys päivärahan.

Työttömyyspäiväraha ei ole palkka. Teetetystä työstä pitää maksaa palkkaa myös aloittelijoille. Toki se voi olla alhaisempi kuin kokeneella työntekijällä mutta kuitenkin. On pöyristyttävää että työelämä on mennyt tällaiseksi. Olin itse 15v kesätöissä kaupassa ja ei olisi tullut mieleenkään että olisin mennyt sinne ilmaiseksi eikä kukaan muukaan niin ajatellut. Vielä typerämpää on että monikymmenvuotisen työelämäkokemuksen omaavan pitäisi mennä ilmaiseksi työhön. Nyt pitäisi mennä barrikaadeille. Ihme lampaita nämänykyajan nuoret ovat. Jos on työkyvytön niin silloin pitäisi olla ihan muun palvelun piirissä kuin työkkärin.

"Nyt pitäisi mennä barrikaadeille. Ihme lampaita nämänykyajan nuoret ovat."

Olisikohan monen syytä katsoa peiliin, että miten on tullut vuosikaudet herjattua, parjattua, haukuttua työttömiä, töissä riistettyjä jne. ja näin saatu nämä ihmiset syrjäytettyä syrjäytymään koloihinsa tai työskentelemään ja alistumaan ties kuinka huonoihin "palkkoihin" ja oloihin jne., ahdistuneina, masentuneina jne. Ja jos joku joskus uskaltaa vastaan laittaa, niin yhteiskunta ja "kanssaihmiset" rankaisee ja tuomitsee heti monilla eri tavoilla.

Että haistapa ihan ite ja katse peiliin!

Minä en ole koskaan herjannut työttömiä. En myöskään tunne syrjäytyneitä työttömiä vaan ne jotka tunnen ovat ihan tavallisia fiksuja ihmisiä. Ajat ovat vaan muuttuneet huonompaan suuntaan. Silloin kun itse 15v olin ensimmäisessä kesätyössä töitä sai kun halusi ja palkkaa maksettiin. Olin sitten kaikkiaan 41v työelämässä kunnes jouduin itsekin työttömäksi pari vuotta sitten. Miniä pääsen eläkkeelle ensi vuoden alussa. Olen koko ajan hakenut oman alani töitä ja vähän muitakin vaikka tiedän ettei enää oteta. Olen pitänyt keskustelua yllä näistä työttömiin kohdistuneista epäoikeudenmukaisuuksista. Ei yhteiskuntakaan siitä hyödy että ei tule verotuloja kun ilmaistöitä teetetään.

Tässä kyllä huomaa, että sukupolvierot loistavat asiassa. Nuo 50-60-luvuilla syntyneet jotka ovat koko elämänsä tehneet töitä suurin piirtein samassa työpaikassa, eivät välttämättä tajua nykymenosta mitään. Muistan itsekin kun tuolloin nuorena kovasti hain kesätöitä ja muutamana kesänä jäi saamatta, koska niihinhän on niin kova tunku. Vanhempani suuttuivat minulle ja marmattivat asiasta, mutta kun enhän minä ole se joka päättää mihin saan mennä.

Nyt taas kun myöhemmin (onneksi) olen onnistunut saamaan töitä -tosin en kokoaikaista- isäni neuvoo ja paasaa työttömyyspäivärahan hakemisista selvästi enemmän tietävänä tilanteestani, kuin minä itse. Paitsi että isälläni on luulo, että noita rahoja maksettaisiin edelleen työttömyyspäivien perusteella, kun todellisuudessahan se on kokonais rahamäärän mukaan, jonka tienaat. Tuloistani hänellä taas ei ole mitään haisua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän