Että alkaa ottaa päähän nämä työtöntä lähestyvät rekryfirmat: tule ilmaiseksi töihin 5 kuukaudeksi
Saat mahtavan etulyöntiaseman!
Taas tuli tuollainen eilen. On erikseen junioriohjelma vastavalmustuneille ja senioriohjelma kokeneille. Yhtä kaikki teet 4-5 kk ilmaistyötä jollekin yritykselle omalla alallasi, koulutustasi vastaavassa työssä. Palkkaa ei tipu mutta työttömyyskorvauksen saat pitää.
Vähän kuin työkokeilu mutta härskimpi, kun pitää jo olla sopiva pätevyys ja mieluusti pitkä kokemuskin.
Kommentit (197)
Maailman kuulu huippupelaaja oli ollut ravintolassa syömässä.
Yhdysvalloissa tarjoilijoiden palkka muodostuu tipeistä toisin kuin suomessa.
Tarjoilijan palveltua asiakkaansa, kuuluisa ja rikas pelaaja tuumasi : Minä en tapaa antaa tippiä, koska se on etuoikeus saada tarjoilla minulle.
Ihan tällä samalla periaatteella pyörii hyväksikäyttävät firmat jotka vain sokeroi toimintansa muka työntekijää hyödyttäviin "koulutuksiin".
Vierailija kirjoitti:
Eihän se työttömyyspäiväraha olen mikään 9 ecun kulukorvaus, sehän maksetaan työkokeilusta.
Se mitä tässä nyt keskustellaan on kysymys ihan oikeasta työstä jossain firmassa, ja siitä saa saman työttömyyspäivärahan tai ansiosidonnaisen, mitä saisi muutenkin.
Työttömyys/ansiosidonnainen ovat paljon pienempiä rahoja kuin mitä oikeasta työstä maksettaisiin.
En kyllä itsekkään lähtisi noilla raha määrillä töihin sinä varmaan menisit?
Lisäisin tähän vielä nämä puhelinmyyntifirmat jossa voit suorittaa oppisopimuksella myyjän paperit...
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo ole työkkärin tarjoamia, vaan rekryfirmojen ansaintalogiikkaa.
Mutta toisaalta, ihan vastavalmistuneelle, jolla ei ole juuri työkokemusta, niin tuohan käy aivan preppauskurssista, saa alkeet työelämään, ja monta kertaa itsevarmempi ja osaavavampi kuin että olisi vaan työttömänä ja vähän masentuneena kotosalla.
Saahan siitä kuitenkin tuo työttömyys päivärahan.
Työttömyyspäiväraha ei ole palkka. Teetetystä työstä pitää maksaa palkkaa myös aloittelijoille. Toki se voi olla alhaisempi kuin kokeneella työntekijällä mutta kuitenkin. On pöyristyttävää että työelämä on mennyt tällaiseksi. Olin itse 15v kesätöissä kaupassa ja ei olisi tullut mieleenkään että olisin mennyt sinne ilmaiseksi eikä kukaan muukaan niin ajatellut. Vielä typerämpää on että monikymmenvuotisen työelämäkokemuksen omaavan pitäisi mennä ilmaiseksi työhön. Nyt pitäisi mennä barrikaadeille. Ihme lampaita nämänykyajan nuoret ovat. Jos on työkyvytön niin silloin pitäisi olla ihan muun palvelun piirissä kuin työkkärin.
Jos menet tuollaiseen 4-6 kk ilmaistyöhön, onko se sitova? Eli jos saat sinä aikana oikean työpaikan, missä maksetaan palkkaakin, voitko sanoa ilmaisyönantajalle heipat ja lähteä oikeisiin töihinm, vai pitääkö olla sopimuskausi loppuun ilmaistöissä ennen kuin voi mennä oikeisiin töihin?
Nimittäin työkkärin työkokeiluissa ja kuntouttavassa työtoiminnassa on sellainen ehto, että jos työllistyt tai saat koulutuspaikan, voit lopettaa työkokeilut/työtoiminnan saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta, ihan vastavalmistuneelle, jolla ei ole juuri työkokemusta, niin tuohan käy aivan preppauskurssista, saa alkeet työelämään, ja monta kertaa itsevarmempi ja osaavavampi kuin että olisi vaan työttömänä ja vähän masentuneena kotosalla.
Työttömyyspäiväraha ei ole palkka. Teetetystä työstä pitää maksaa palkkaa myös aloittelijoille. Toki se voi olla alhaisempi kuin kokeneella työntekijällä mutta kuitenkin. On pöyristyttävää että työelämä on mennyt tällaiseksi. Olin itse 15v kesätöissä kaupassa ja ei olisi tullut mieleenkään että olisin mennyt sinne ilmaiseksi eikä kukaan muukaan niin ajatellut. Vielä typerämpää on että monikymmenvuotisen työelämäkokemuksen omaavan pitäisi mennä ilmaiseksi työhön. Nyt pitäisi mennä barrikaadeille. Ihme lampaita nämänykyajan nuoret ovat. Jos on työkyvytön niin silloin pitäisi olla ihan muun palvelun piirissä kuin työkkärin.
"Nyt pitäisi mennä barrikaadeille. Ihme lampaita nämänykyajan nuoret ovat."
Olisikohan monen syytä katsoa peiliin, että miten on tullut vuosikaudet herjattua, parjattua, haukuttua työttömiä, töissä riistettyjä jne. ja näin saatu nämä ihmiset syrjäytettyä syrjäytymään koloihinsa tai työskentelemään ja alistumaan ties kuinka huonoihin "palkkoihin" ja oloihin jne., ahdistuneina, masentuneina jne. Ja jos joku joskus uskaltaa vastaan laittaa, niin yhteiskunta ja "kanssaihmiset" rankaisee ja tuomitsee heti monilla eri tavoilla.
Että haistapa ihan ite ja katse peiliin!
Vierailija kirjoitti:
Jos menet tuollaiseen 4-6 kk ilmaistyöhön, onko se sitova? Eli jos saat sinä aikana oikean työpaikan, missä maksetaan palkkaakin, voitko sanoa ilmaisyönantajalle heipat ja lähteä oikeisiin töihinm, vai pitääkö olla sopimuskausi loppuun ilmaistöissä ennen kuin voi mennä oikeisiin töihin?
Nimittäin työkkärin työkokeiluissa ja kuntouttavassa työtoiminnassa on sellainen ehto, että jos työllistyt tai saat koulutuspaikan, voit lopettaa työkokeilut/työtoiminnan saman tien.
Tälläisistä asioista ei pitäisi edes keskustella. Tälläiselle toiminnalle pitää laittaa STOPPI!!!
Mitä saatanaa nyt taas? Tämä on oikeasti sairainta mitä olen hetkeen nähnyt. En täysin vastusta työttömien työpajoja yms toimintaa, itsekin koin sen ihan positiivisena kokemuksena masennuskauden jälkeen, mutta tämähän on ihan mielipuolinen juttu. Ilmaiseksi tekemän vaativia työtehtäviä siinä toivossa, että voisi työllistyäkin. Mikä tätä maata vaivaa?
Tuo kyllä kuulostaa kovasti laittomalta, omalta alalta ei tuollaisiin pitäisi voida joutua. Kusetus.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä enää pitkä matka ole siihen, että työntekijä maksaa suoraan työnantajalle päästäkseen töihin.
No odotas vaan. Esim Uk:ssa on jo nähty näitä että työnantaja vaatii harjoittelijaluta/ilmaisorjalta 300e maksua "työtodistuksesta" tms.
Vai ECAM Consulting Oy, eikö SCAM Consulting Oy olisi parempi nimi?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole työsuhde, mielestäni voi. Pakko se sopimus on tehdä työkkärin kanssa ja sen on pakko olla työkokeilu tai vastaava. Ei ole mahdollista olla töissä ja saada korvausta ilman että asiasta on joku sopimus. Se on laitonta.
Tästä tulee alapeukkua, mutta itse olen työllistynyt vastaavasta. Työ oli huomattavasti kauempana kun kotipaikkakunnalla (ei siis myöskään oman TE-keskuksen toimialueella), eli sain 9+9 euroa ansiosidonnaisen päälle niin sillä pärjäsi. Soppari tuossa taisi olla alkujaan 6 kk, palkattiin ihan normaaliin työsuhteeseen jo ennen alkuperäisen sopparin määräaikaa.
Vaikka periaatteessa ilmaisen työn teettämistä vastustankin, niin vaativammissa hommissa, jossa työn opetteleminen vie pitkään, tuo on mielestäni vielä ok ja työnantajan näkökulmasta ajatellen fiksu "tunnusteluaika". Mihinkään päivässä opittavaan hommaan en lähtisi samoilla ehdoilla, koska niissä työnantaja ei joudu sitoutumaan työntekijän kouluttamiseen samalla tavalla ja näin ollen "riski" tulla vaihdetuksi uuteen tuon ilmaisjakson jälkeen on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä saatanaa nyt taas? Tämä on oikeasti sairainta mitä olen hetkeen nähnyt. En täysin vastusta työttömien työpajoja yms toimintaa, itsekin koin sen ihan positiivisena kokemuksena masennuskauden jälkeen, mutta tämähän on ihan mielipuolinen juttu. Ilmaiseksi tekemän vaativia työtehtäviä siinä toivossa, että voisi työllistyäkin. Mikä tätä maata vaivaa?
Niin, että Akavan esimerkkiä mukaillen mentäisiin näissäkin asioissa? Meille kuuluu paremmat säännöt ja etuudet etc, kuin muille? Eli muita saa syrjiä, kohdella kaltoin etc., mutta ei itsensä kaltaisia ja "tasoisia"?
VMP
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee alapeukkua, mutta itse olen työllistynyt vastaavasta. Työ oli huomattavasti kauempana kun kotipaikkakunnalla (ei siis myöskään oman TE-keskuksen toimialueella), eli sain 9+9 euroa ansiosidonnaisen päälle niin sillä pärjäsi. Soppari tuossa taisi olla alkujaan 6 kk, palkattiin ihan normaaliin työsuhteeseen jo ennen alkuperäisen sopparin määräaikaa.
Vaikka periaatteessa ilmaisen työn teettämistä vastustankin, niin vaativammissa hommissa, jossa työn opetteleminen vie pitkään, tuo on mielestäni vielä ok ja työnantajan näkökulmasta ajatellen fiksu "tunnusteluaika". Mihinkään päivässä opittavaan hommaan en lähtisi samoilla ehdoilla, koska niissä työnantaja ei joudu sitoutumaan työntekijän kouluttamiseen samalla tavalla ja näin ollen "riski" tulla vaihdetuksi uuteen tuon ilmaisjakson jälkeen on suurempi.
Kaikissa töissä on oma perehdytysaikansa ja aloittavalla palkka on kuitenkin pienempi kuin kokeneella. Mitenkään hyväksyttävää se ei ole että työnantaja ei maksa yhtään mitään tuosta ajasta. Tai käytännössähän veronmaksajat sen kustantaa tukina että yksityinen firma voi pitää ilmaista työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuollaisessa FEC-työpaikassa eikä se ollut sitova. Sain oikean työpaikan kesken tällaisen harjoittelupaikan ja pystyin lähtemään sieltä samantien ilman irtisanomisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdenkään ei pitäisi mennä tuollaiseen. Loppuisi toiminta nopeammin.
Onkohan tottakaan taas?
Vierailija kirjoitti:
Tällainen pitää lopettaa justiinsa - kohtahan ne pistävät vakkarit pihalle ja ottavat vaan näitä orjia töihin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt pitäisi mennä barrikaadeille. Ihme lampaita nämänykyajan nuoret ovat."
Olisikohan monen syytä katsoa peiliin, että miten on tullut vuosikaudet herjattua, parjattua, haukuttua työttömiä, töissä riistettyjä jne. ja näin saatu nämä ihmiset syrjäytettyä syrjäytymään koloihinsa tai työskentelemään ja alistumaan ties kuinka huonoihin "palkkoihin" ja oloihin jne., ahdistuneina, masentuneina jne. Ja jos joku joskus uskaltaa vastaan laittaa, niin yhteiskunta ja "kanssaihmiset" rankaisee ja tuomitsee heti monilla eri tavoilla.
Että haistapa ihan ite ja katse peiliin!
Minä en ole koskaan herjannut työttömiä. En myöskään tunne syrjäytyneitä työttömiä vaan ne jotka tunnen ovat ihan tavallisia fiksuja ihmisiä. Ajat ovat vaan muuttuneet huonompaan suuntaan. Silloin kun itse 15v olin ensimmäisessä kesätyössä töitä sai kun halusi ja palkkaa maksettiin. Olin sitten kaikkiaan 41v työelämässä kunnes jouduin itsekin työttömäksi pari vuotta sitten. Miniä pääsen eläkkeelle ensi vuoden alussa. Olen koko ajan hakenut oman alani töitä ja vähän muitakin vaikka tiedän ettei enää oteta. Olen pitänyt keskustelua yllä näistä työttömiin kohdistuneista epäoikeudenmukaisuuksista. Ei yhteiskuntakaan siitä hyödy että ei tule verotuloja kun ilmaistöitä teetetään.
Menisin tuollaiseen mielelläni mikäli lyhyet työpäivät ja omalle alalleni. Ei vain taida olla mahdollista.