Että alkaa ottaa päähän nämä työtöntä lähestyvät rekryfirmat: tule ilmaiseksi töihin 5 kuukaudeksi
Saat mahtavan etulyöntiaseman!
Taas tuli tuollainen eilen. On erikseen junioriohjelma vastavalmustuneille ja senioriohjelma kokeneille. Yhtä kaikki teet 4-5 kk ilmaistyötä jollekin yritykselle omalla alallasi, koulutustasi vastaavassa työssä. Palkkaa ei tipu mutta työttömyyskorvauksen saat pitää.
Vähän kuin työkokeilu mutta härskimpi, kun pitää jo olla sopiva pätevyys ja mieluusti pitkä kokemuskin.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tuli juuri vastaava kirje kotiin. Etsitään yhdessä yritys, jolle työskentelen 4-5kk ja saattavat kenties palkata mut sen jälkeen. En hae. Ei kai tule karenssia, kun kirje ei tullut työkkäristä?
Käsittääkseni karenssin voi saada vain, jos ei hae työkkärin kautta sinulle osoitettua paikkaa. Eli jos työkkäri ole tuota kirjettä sulle lähettänyt, voit vaikka pyyhkiä sillä takalistosi. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
Eli pikku jekku tuohonkin piilotettuna! Katsotaan kuinka moni saadaan harhautettua hakemaan tuohon riistoon, siinä luulossa että saa karenssia muuten. Kiusa se on suurempikin kiusa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on sitä vastikkeellista toimintaa, pitää toimia ja yrittää, että saa työttömyyspäivärahan.
Ja samaa mieltä olen, että vastavalmistuneelle hyvää harjoitusta tehtäviin ja omaan alaansa.
Vain orjat tekevät ilmaistyötä. Työntekijälle kuuluu Suomessa palkka. Ja tuollainen riistotyönantaja varmasti odottaa, että teet yhtä paljon töitä kuin ne joille hän maksaa palkan, eli vähintään sen 40 h/viikko.
"Toimiminen ja yrittäminen" ei voi olla sitä, että teet ilmaiseksi töitä monta kuukautta. Yrittämisen pointti on siinä, että saa pysyvän työpaikan, ei siinä että "ansaitsee" työttömyysrahan.
Suostuisitko itse tuohon työhön pelkällä työttömyysrahalla? Ota huomioon myös se, että saattaisit joutua maksamaan työmatkoista, eväistä/lounaasta toimistolla jne. Rahatilanteesi voisi olla siis huonompi kuin ilman työtä.
Työkokemusta siitä toki saa, mutta jos ei ole oikeasti mitään mahdollisuutta saada pysyvää paikkaa, 4-5 kuukautta on melko pitkä "kokeilu". Monella työttömällä on jo oman alan kokemusta pitkältäkin ajalta, esim. lähes kaikki jotka jäävät työttömiksi 50-vuotiaana.
Poistetaan saman tien palkka kaikilta ja pistetään kaikki jollekin perustulolle esim. 800 euroa, jonka eteen on tehtävä vähintään 40 h työviikko. Reilu peli, kaikille samat säännöt.
Tuollaisia harjoittelujaksoja ei taideta edes laskea miksikään viralliseksi työkokemukseksi, joten siitäkään ei ole hyötyä.
Ei lasketa,koska sehän ei virallisesti ole itsenäistä työntekoa. Enkä minä ainakaan haluaisi ansioluettelooni merkintää näistä ilmaistöistä. Joten kukaan muu kuin rekry firma ja hyväksikäyttäjä firma näistä ei hyödy.
Kommentoin, vaikka varmasti minut nyt haukutaan pystyyn. Minä olin työtön kaksi vuotta ja rekisteröidyin yli kymmenen rekryfirman sivuille. Koskaan en saanut yhtään työtarjousta. Olisin ollut onnesta soikeana, jos niin olisi käynyt edes kerran. Olisin ottanut minkä tahansa työn.
Jos ap saa tarjouksia koko ajan, niin hän on todella hyvässä asemassa ja varmaankin työllistyy jossain vaiheessa. Minustakin osaavalle pitää maksaa, sitä en kiellä, vaikka olen itse tarjoutunut töihin ilmaiseksikin (en koskaan kelvannut siltikään).
Vierailija kirjoitti:
Hei ! Tule näyttämään meille oma osaamisesi. Ilmaiseksi raatamaan kuukausitolkulla.
Toki sinullakin on varmaan laskuja maksettavana ja ehkäpä haaveilet perheestä.
Mutta mitä se meitä kiinnostaa. Haluamme vain hyödyn.
Haistakaa jo pasca hyväksikäyttäjät.
Juuri näin. Ja kun hyöty on otettu niin seuraava höynäytetty on jo tulossa ja menossa samaan ansaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki Ecamin rekrykoulutuksesta asiantuntijoille ja toimihenkilöille. Ensin pitää itse hankkia työharjoittelupaikka (eli siis se, missä teet asiantuntijatyötä ilmaiseksi) ja tämän jälkeen voi hakea ”koulutukseen”. ”Koulutus” tapahtuu verkossa, joka sisällöltään omaan silmään vaikuttaa aika turhalta käsienheiluttelulta, mutta on varmasti kustannustehokas Ecamin näkökulmasta. Myös lupaukset 75-90% työllistymisestä kuulostaa omaan korvaan aivan hatusta vedetyltä. Tehkää omat johtopäätöksenne:
ECAM Consulting Oy:n rekrytointiohjelma painottuu yritystyöskentelyyn. Tutustu sisältöön:
ECAMin rekrytointiohjelma antaa sinulle tärkeän myyntiargumentin työnhakuprosessissa. Hakemalla ohjelmaan saat alkuhaastattelussa valmennuksen työnhakutaitojesi ja -välineistön kehittämiseksi. Sen jälkeen ehdotamme sinua sopiviin yritysten toimeksiantoihin. Tällöin olet ehdottamamme 4-6 hakijan joukossa tai saatamme sopivaan toimeksiantoon lähettää pelkästään Sinun paperisi työnantajalle. Osumaprosenttisi voittaa nousee huomattavasti. Ohjelman lopussa teet jatkosuunnitelmat yhteistyölle isäntäyrityksen kanssa. Pitkän aikavälin työllistymistaso on ollut 75-90 %.
Lisätiedot
Ohjelma on suunnattu työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille kaikissa ikäryhmissä: pidemmän työkokemuksen omaaville senior-tehtävätason henkilöille sekä nuorille vastavalmistuneille junior-henkilöille.Yritysten antamat toimeksiannot kohdentuvat kaikkiin toimialoihin sekä kokoluokaltaan pk-yrityksistä pörssiyhtiöihin.Tehtävämääritystä ei ole rajoitettu ja tehtävänimikkeesi voi olla esim. sihteeri, markkinointiassistentti, markkinointipäällikkö, graafikko, tekninen myyjä, erilaiset insinööritehtävät, ict-sektorin tehtävät, kirjanpitäjä, reskontranhoitaja, talouspäällikkö, toimitusjohtaja.
Mikäli osaamisesi kohdentuu toimihenkilötehtävien ulkopuolelle, asiakasyrityksemme etsivät usein myös autonkuljettajia, varastomiehiä, tuotantotyöntekijöitä jne.Ennen hakemuksen jättämistä pyydämme sinua tutustumaan kohtaan "HAKEUTUMINEN".
TE-palveluihin hakemus jätetään vasta sitten, kun olet päässyt sopimukseen isäntäyrityksen kanssa ja sinut on hyväksytty koulutusohjelmaan, joten ethän tee sitä aiemmin.Koulutusohjelma kestää 90 arkipäivää (n 4,5 kk) ja se sisältää 10 lähi- tai verkko-opetuspäivää. Koulutusohjelma painottuu yritystyöskentelyyn, jonka aikana pääset osoittamaan osaamistasi.
Monipuolisten lähiopetuspäivien aikana voit päivittää teoriaosaamistasi ja luoda uusia kontakteja. Ohjelman ajan työskentelet koulutussopimuksella. Tavoitteena on ohjelman jälkeen työllistyminen yhteistyöyritykseen, jonka etsimme rekrytointiohjelmaa varten.Lähi-ja verkko-opetuskokonaisuus on uudistettu palvelemaan täysipainotteisesti yritysten työtehtävissä menestymistä pääteemana itsensä johtaminen -kokonaisuus.
Lähi-ja verkko-opetuksen aiheet:
- oman osaamisen tuotteistaminen ja myyminen
- ihminen organisaatiossa
- itsensä johtaminen
1. itsensä johtaminen
2. motivaatio työkentässä
3. aika itsensä johtamisessa
4. stressi tulostekijänä
5. työn merkitys itselleni
6. minä ja tulevaisuus
7. minä osaajana
8. kosmeettinen äly menestystekijänä
9. kannustekeinot työelämässä
10. erilaiset työareenat
11. esimiestyö
12. tavoiteasetanta työelämässä
13. esimiestyön keinovalikko
14. laatuajattelu työelämässä
15. palvelun merkitys menestystekijänäKuka tällE Ecamille maksaa? Eiköhän tätä pitäis penkaista vähän enemmän kun kerran saa noin avoimesti tavoitella jonkun rekisterin kautta määrättyä kohderyhmää. Jos olisin työtön jota nämä lähestyisivät, niin käynnistäisin prosessin henkilötietojeni levittämisestä työkkäriä vastaan.
Kaikille ketä on täältä lähestytty, tehkää ilmoitus tietosuojavaltuutetulle.
Kappas, tämä keskustelu ei olekaan enää "PÄÄSY KIELLETTY"! Hyvä, että moderointi osoittaa edes vähän järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on sitä vastikkeellista toimintaa, pitää toimia ja yrittää, että saa työttömyyspäivärahan.
Ja samaa mieltä olen, että vastavalmistuneelle hyvää harjoitusta tehtäviin ja omaan alaansa.
Vain orjat tekevät ilmaistyötä. Työntekijälle kuuluu Suomessa palkka. Ja tuollainen riistotyönantaja varmasti odottaa, että teet yhtä paljon töitä kuin ne joille hän maksaa palkan, eli vähintään sen 40 h/viikko.
"Toimiminen ja yrittäminen" ei voi olla sitä, että teet ilmaiseksi töitä monta kuukautta. Yrittämisen pointti on siinä, että saa pysyvän työpaikan, ei siinä että "ansaitsee" työttömyysrahan.
Suostuisitko itse tuohon työhön pelkällä työttömyysrahalla? Ota huomioon myös se, että saattaisit joutua maksamaan työmatkoista, eväistä/lounaasta toimistolla jne. Rahatilanteesi voisi olla siis huonompi kuin ilman työtä.
Työkokemusta siitä toki saa, mutta jos ei ole oikeasti mitään mahdollisuutta saada pysyvää paikkaa, 4-5 kuukautta on melko pitkä "kokeilu". Monella työttömällä on jo oman alan kokemusta pitkältäkin ajalta, esim. lähes kaikki jotka jäävät työttömiksi 50-vuotiaana.
Poistetaan saman tien palkka kaikilta ja pistetään kaikki jollekin perustulolle esim. 800 euroa, jonka eteen on tehtävä vähintään 40 h työviikko. Reilu peli, kaikille samat säännöt.
Tuollaisia harjoittelujaksoja ei taideta edes laskea miksikään viralliseksi työkokemukseksi, joten siitäkään ei ole hyötyä.
Ei lasketa,koska sehän ei virallisesti ole itsenäistä työntekoa. Enkä minä ainakaan haluaisi ansioluettelooni merkintää näistä ilmaistöistä. Joten kukaan muu kuin rekry firma ja hyväksikäyttäjä firma näistä ei hyödy.
Höpö höpö, ihan varmasti laittaisin projektina cv:hen ja koko ajan voisin työpaikanvaihtajana hakea oikeita töitä.
Parempi kun vaan istua kotona, edes yrittämättä mitään.
Nykyaikana ryömarkkinat vaan ovat sellaiset, että moni aloittaa työuran jonkinlaisen harjoittelun tai vastaavan kautta. Ns vaikeasti työllistyvillä jokin vastaava alkaa olla se normaali, esim. iäkkäämmille ei anneta tilaisuutta normaaliin suoraan työllistymiseen.
Reilua tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ihan varmasti laittaisin projektina cv:hen ja koko ajan voisin työpaikanvaihtajana hakea oikeita töitä.
Parempi kun vaan istua kotona, edes yrittämättä mitään.
Nykyaikana ryömarkkinat vaan ovat sellaiset, että moni aloittaa työuran jonkinlaisen harjoittelun tai vastaavan kautta. Ns vaikeasti työllistyvillä jokin vastaava alkaa olla se normaali, esim. iäkkäämmille ei anneta tilaisuutta normaaliin suoraan työllistymiseen.
Reilua tai ei.
Höpö höpö, olet selvästi tästä bisneksestä ja/tai toiminnasta hyötyvä olmi.
Kannattaa ennemmin mennä vaikka omaehtoisesti työkokeiluun kuukaudeksi. Saa hieman vaihtelua ja samalla rauhan häirinnältä.
Firmoilla ei ole tarvetta työntekijälle jolle maksettaisiin palkkaa kuten muillekin, mutta kyllä vain on tarve ilmaiselle työntekijälle, hei haloo nyt oikeasti.
Luulen että jos pistettäisiin kovat lait ja reuna ehdot sille ketkä ja kuinka paljon saa harjoittelijoita käyttää niin työllistymisien meininki olisi ihan eri, kun ei olisi niitä orja käsiä mitä ottaa. olisi pakko antaa sitä palkkaakin. Hullua että ammattia opiskellessa käyt jo ne ilmaiset harjoittelut lävitse, aherrat vuosia, saat ammatin ja sitten pitäisi mennä TAAS ilmaiseksi hymy naamalla töihin.. joo ei kuule.
Te-toimiston virkailija kerran sanoi että ei kannata nuita ilmaistöitä mainita työnantajalle, he eivät kuulemma sitä oikein hyvällä katso
Kirjoitin tämän joskus tänne eri te-toimistoon liittyvään keskusteluun mutta kerronpas nyt uudestaan.
Semmoinen oikein nuivan ja elämään kyllästyneen oloinen te-täti yritti pakottaa minua hakemaan erääseen vaatekauppaan ilmaiseen harjoitteluun osoittamaan osaamistani, samaan aikaan kyseiseen työpaikkaan oli avoinna hulppea 4h/vko paikka, selitteli siinä jotain että jos työnantaja ei muuten uskalla palkata sua kun olet ollut työttömänä.
On se nyt kumma ettei voi käyttää sitä koeaikaa kun semmoinen on! Ei tietenkään, vaan pitää saada työntekijä ilmaiseksi että voi sen sitten tarpeentullen heittää ylilaidan ilman sen kummempaa.
ILMAISTYÖT OLISI KIELLETTÄVÄ LAILLA!!
Sain juuri Ecamilta tuollaisen lähestymiskirjeen..olivat kuulemma saaneet tietoni työkkärin rekisteristä. Onko tosiaab oikein, että työkkäri jakaa tietojani yksityisille yrityksille?
Vierailija kirjoitti:
Firmoilla ei ole tarvetta työntekijälle jolle maksettaisiin palkkaa kuten muillekin, mutta kyllä vain on tarve ilmaiselle työntekijälle, hei haloo nyt oikeasti.
Luulen että jos pistettäisiin kovat lait ja reuna ehdot sille ketkä ja kuinka paljon saa harjoittelijoita käyttää niin työllistymisien meininki olisi ihan eri, kun ei olisi niitä orja käsiä mitä ottaa. olisi pakko antaa sitä palkkaakin. Hullua että ammattia opiskellessa käyt jo ne ilmaiset harjoittelut lävitse, aherrat vuosia, saat ammatin ja sitten pitäisi mennä TAAS ilmaiseksi hymy naamalla töihin.. joo ei kuule.
Te-toimiston virkailija kerran sanoi että ei kannata nuita ilmaistöitä mainita työnantajalle, he eivät kuulemma sitä oikein hyvällä katso
"Te-toimiston virkailija kerran sanoi että ei kannata nuita ilmaistöitä mainita työnantajalle, he eivät kuulemma sitä oikein hyvällä katso"
Mitä tällä tarkoitit? Tarkoititko esim. sitä, ettei saa puhua siitä kriittiseen sävyyn vai sitä, että jos niitä on tehnyt, niin se on negatiivisempi juttu, kuin se että on ollut itsekunnioitusta ja arvostusta sen verran, ettei ole sellaisia lähtenyt tekemään vai mitä tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan yritykset maksaa näistä ilmaistyöntekijöistä ko. rekryfirmoille? Onkohan hyvä bisnes?
Yritys joka käyttää vuokratyövoimaa, on hyvin menestyvä. Yhdestä vuokratyöntekijästä yritys maksaa helposti 100-200€/h vuokratyöfirmalle. Siis per TUNTI!! Työntekijä voi hyvällä tuurilla saada siitä noin 10€/h tililleen (miinus verot ym lakisääteiset maksut). Vuokratyöfirma tietysti maksaa sitten tuosta ne sivukulut mutta kyllä siitä mojova summa jää yrityksen tilille. Näin oli jo 10v sitten kun itse olin siinä asemassa että pääsin maksuja näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Te-toimiston virkailija kerran sanoi että ei kannata nuita ilmaistöitä mainita työnantajalle, he eivät kuulemma sitä oikein hyvällä katso"
Mitä tällä tarkoitit? Tarkoititko esim. sitä, ettei saa puhua siitä kriittiseen sävyyn vai sitä, että jos niitä on tehnyt, niin se on negatiivisempi juttu, kuin se että on ollut itsekunnioitusta ja arvostusta sen verran, ettei ole sellaisia lähtenyt tekemään vai mitä tarkoitit?
Veikkaisin että kyse on siitä että uusikin työnantaja haluaa työntekijän ilmaiseksi tekemään työtä kun kerran jollekin toisellekin on niin tehnyt. Työnantajat hyvin mielellään teettää ilmaista työtä kun joku siihen kerran suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei anna kovin mairittelevaa kuvaa työntekijästä, jos hinnoittelee oman osaamisensa nollaan. Ilmaistyöjakso ei ole cv:ssä etu vaan haitta.
Onpa typerä nimi firmalla. Eikö jonkun ilmaisharjoittelijan olisi voinut laittaa keksimään paremman, vaikkapa suomenkielisen? Ecam Consulting. Ihan idiootin kuuloinen.
Vierailija kirjoitti:
No jotkut ansiosidonnaiset päivärahat ovat melko hulppeita, sehän riippuu aivan siitä mikä ammatti ja millaisessa työssä on ollut ennen kuin pistetty yt-neuvotteluissa ulos talosta.
Täällä pystyy tyhmempikin katsomaan laskurilla, miten hulppean korvauksen saa vaikkapa 3 000 euron kuukausituloilla (1 269 netto), tai 4 000 euron kuukausituloilla (1 473 netto) tai 5 000 tuloilla (1 617 netto):
https://ytk.fi/jos-jaat-tyottomaksi/paivarahalaskuri
Ansiopäivärahasta pidätetään säännönmukaisesti 25 %, koska tulonhankkimisvähennyksiä ei tehdä. Neljäsosa pois jo muutenkin leikkurin leikkaamasta bruttosummasta siis. Kyllä on hulppeaa.