_-_-_-_¤¤¤ KESÄNUPPUJEN VIIKKO 31 ¤¤¤_-_-_-_
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Heinäkuun viimeistä viikkoa vedellään!
Kommentit (53)
Tiedätkö, nyt taidan muistaa sut :). Olithan tosiaan siinä reunimmaisessa sängyssä vähän aikaa kun tulin, taisin olla synnytyksestä niin sekasin ja väsyny sillon aamulla,et muistelin olleeni yksin, mut nyt kun sanot niin muistan kyllä aiemman huonekamun :D, oliko se se reunimmainen huone? Luulin olleeni huoneessa 12 mut ehkä se oli sillä toisella osastolla... Sain sun jälkeen jonkun kovaäänisen venäläisen huonekaverin, joka puhui puhelimessa koko ajan ja vieraita ramppasi, että ei jäänyt paljon muita huonekamuja mieleen siltä reissulta ja joo meillä on myös 4v poika.. no johan sattui, et täällä törmätään taas :) varsinkin kun esim en esikoisen aikana koskaan millään nettipalstoilla edes vieraillut niin heti "törmää tuttuihin" kun tälläiseen paikkaan eksyy. Mites teillä on mennyt? Katsoin just kotivaa'lla että meidän Madame :D painais jo 5,7kg eli huimaa on kasvuvauhti. Päätin taas kerran tänään lopettaa imettämisen kun vesipuklua lentää yhtenään ulos, mut saa nähdä onko huomenna taas tissi tytöllä suussa. Missäs te asuittekaan, oliko siitä puhetta että ette ihan Oulussa?
Me ollaan tilattu rotarokote, saa ens viikolla. Harmi kun maksaa niin paljon, esim koko toukokuun on OYS antanut ilmaiseksi rotarokotteen vauvoilla, just loppui kun minä synnytin ja ens vuonna se tulee ilmaiseksi rokotusohjelmaan... mutta on se hintansa väärti varmasti.
Sakariini: meilläkin tyttö yrittää oikeesti kääntyä, en oo ennen vajaa 8 viikoisen nähnyt niin kovasti yrittämässä--ehkä maha on niin kipee ??? että väntyilee ja kääntyilee sen takia who knows, onhan se niin jäntevä kyllä, että ihmekkös tuo vaikka lähtis pian ryömimään :). Minä en erota itkuja, aina oon tunkemassa tissiä itkuun ei ihme jos tyttö pötkistyy...
Kx
Sroigh: ei meidänkään vauveli nuku neljää tuntia putkeen kuin joskus öisin. Päivisin on yleensä tissillä tunnin välein ja öisin eka unierä on 3-4 tuntia, sen jälkeen herää kahden tunnin välein. Toissayönä valvottiin aamukahteen asti, kun pikkumiehellä oli niin paljon asiaa. Se vaan killitteli sängyssään ja jokelteli itsekseen. Unesta ei ollut tietoakaan. Eilen ja tänään onkin sit ollut tosi uninen. Eilen nukkui lähestulkoon koko päivän ja tänäänkin on ollut hereillä reilu kolme tuntia.
Onkohan tässä kuuden viikon tietämissä jokin vaihe, mistä tuo unisuus voisi johtua? Kuuden viikon ikäisellähän on se tiheän imun kausi, joten ehkä ne liittyvät jotenkin toisiinsa.
Mäkin tunnistan jo Nuuskiksen itkut, ainakin melkein aina :) Muutaman kerran on herra saanut itkuraivarin, jolle ei ole ollut mitään järkevää syytä, mutta muuten itku johtuu nälästä tai väsymyksestä.
Kävin tänään kavereiden kanssa kahvilla ja isi lähti pikkuisen kanssa vaunulenkille ja oman kaverinsa luokse kylään. Hyvin pärjäsivät kahdestaan parin tunnin ajan ja korvikekin oli maistunut ihan mainiosti. On tosi rentouttavaa, kun kerran viikossa pääsen rauhassa tapaamaan kavereitani. Sen jälkeen on ihanaa tulla kotiin :D
Haissa ja Nuuskamuikkunen 5 vko ja 5 pv
Juu, oli se reunimmainen huone. Tosiaan aamulla tulitte samaan huoneeseen ja olit kyllä väsynyt, me sitten iltapäivästä pääsimme kotia. Mä ensin ajattelin että luulit mua venäläiseksi =D
Meillä on mennyt ihan kivasti paitti et silloin 5vkon iässä tyttö huusi sen viikon, missään ei oikein kelvannut olla. Aina kun laski esim koppaan tai vaunuun niin heti alkoi hirveä huuto, tissillä ois vain ollut. Mä luulen että tytöllä oli silloin tiheän imun kausi kun tosiaan tissillä vain rauhoittui. Me ei tosiaan asuta oulussa mutta ihan tässä naapuri kunnassa =) Oli tosiaan kiva juttu et näin sit vielä tällaisen palstankin välityksellä vielä kuultiin toisistamme =) Kuinkas teillä on mennyt, miten teidän poikanne on ottanut pikkusiskon vastaan?
Nyt täytyy mennä tyttöä kylvettään!
Kauris.
no on kyllä aika uskomaton sattuma et huonekaverit täällä törmää, meinaan aika paljon porukkaa oyssissakin synnyttää ja oli osastOlla yhtä aikaa... sieltä toiselta osastolta vastapäätä törmäsin kaupungilla yhteen kahvikaveriin jolla myös syntyi tyttö 12.6 ja ei tunnistettu ensin toisia kun molemmilla tukka suittu ja meikkiä naamassa ja sille sairaalassa naureskeltiin, et ollaan niin hirveen näkösiä että ei varmaan tunnistettas jos törmättäis... poika on ollu tosi jees, ehkä odotimme pahempaa, entä teillä? eikös sun poika ollut siinä huoneessa kun lähditte pois? Vähän liikaakain haluaa hoitaa ja rakastaa välillä, mut parempi näin. yhdellä kädellä tässä kirjottelen kun vauva makaa sylissä... ja mitkäs teidänneidin mitat muuten nyt on? joo en luullut sua venäläiseksi, kyllä rupes naurattaan kun luin ton.. :) vaan tosiaan, mulla jäi niin mahtava kuva siitä tyypistä mun huoneessa makas verissään vuorokauden ja puhui taukoamatta puhelimeen, sen tyttö oli syntyessään yhtä iso kun meidän 1kk ikäisenä! Ilmotahan jos liikut Oulussa voidaan nähdä vaikka kahvilla, mulla menee kaikki mamma kaverit töihin nyt ja mies kans ja poika on se paha virikelapsi :) siis menee 2-3pv/viikko hoitoon ens viikon alusta joten kahden hengataan paljon ja aika paljon tosiaan liikutaan esim kaupungillakin.
k
Aika kuluu kuin siivillä. Päivät ovat yhtä hulinaa. Totesin juuri miehelleni, että turha odottaa minulta mitään suuria saavutuksia lähiaikoina, kun ainoa asia johon tällä hetkellä pystyn on että saan pidettyänämä kolme lastani hengissä...
Kaksi vuotta sitten olimme yksilapsinen perhe ja nyt jo kolmen lapsen suurperhe - huh huh -
Menkoista sen verran että mulla on molemmista aikaisemmista alkanut vasta imetyksen päätyttyä j- osaimetin 8kk asti.
Ehkäisystä sen verran että mitään ei ole päätetty minun osaltani. En haluaisia itseeni mitään hormooneja, mutta en myöskään lisää lapsia. Mitenkäs se Kanelisokerin sterilisaatioasia eteni?
Rytmistä&unista, että meillä ei ole mitään suurempia rytmejä. Illalla olen koittanut pikkuhiljaa saada neitiä "yöunille" Nannin voimin klo22-23 aikoihin. Sitten nukkuu 2-3h ja tissittelee ja taas nukkuu 2-3h ja tissittelee. Viimeaikoina on tissitellyt sitten aamuyön 5-8 tunnin välein, eli sovittiin mihen kanssa että hän nousee syöttämään pullosta sitten 6 aikoihin, niin saan nukkua aamuun.
Ulkoilusta lasten kanssa: meillä ei ole koskaan ollut mitään säännöllistä ulkoilua. Nyt olemme viettäneet paljona aikaa tuossa meidän terassilla (onneksi tuli tehtyä iso) ja pojat ovat möyrineet pihaa. Keskeneräistähän täällä kaikki on ja talon ympäryskin soralla, mutta onneksi osa tontista metsällä, niin siellä sitten ovat viihtyneet. Meillä on myös lähellä puisto, jossa käymme muutaman kerran viikossa, mutta sielläkin ihan aikuisten innostuksen mukaan.
Lenkillekin olen päässyt jo muutaman kerran. Ostin meille viime viikolla twin city crossit ja tänään olimme koko perhe juoksulla. olimme varmasti näky tämänkin kylän raitilla, kun puskimme eteenpäin kolme lasta vaunuissa : )
Ristiäiset meillä oli vko sitten ja kävin lisäämässä meidän nimen tuonne uudelle listalle jonne oli linkki etusivulla. Tosin meidän neidin nimi löytyy sitten elokuussa kastetuista kun heinäkuulle ei pystynyt enää lisäämään...
Koitan lisätä ristiäiskuvia esim. kattauksesta kuvagalleriaan salasanana mun nicci ; )
Jotain jäi vielä kommentoimatta, mutta palaan taas joskus kun sellainen sauma tulee.
art&neiti6vkoa 3pv
meillä täällä rauhallista, kun esikoinen lähti eilen reissuun kummiensa kanssa. menevät muumimaailmaan. vasta ti. tulee poitsu kotiin. ei ole ennen ollutkaan niin pitkään yksin pois kotoa. saa nähdä, iskeekö ikävä..
ristiäiset meillä oli viikko sitten. se oli aivan ihana päivä! kaikki sujui hyvin ja neiti oli "kiltisti" tilaisuuden ajan. isoveli sai kunniatehtävän; kuivata pikkusiskon päätä liinalla. kyllä oli ylpeä isoveli ja teki muuten perusteellisen kuivauksen ;)
minulla oli tuolloinkin niin haikea mieli, että viimosia ristiäisiä vietetään meidän perheessä. ajateltu lapsiluvun olevan täynnä..raskaus oli niin rasittava henkisesti ja fyysisesti ja synnytys järkyttävä, että ei taida enää sellaista jaksaa..vaikka tuo pieni ihminen kyllä sitten on kaiken sen "kärsimyksen" arvoinen! aivan ihana on pikkuneiti, kun alkanut nyt juttelemaan kovasti ja viihtyy jo itsekseen jonkin aikaa jumppalelun äärelläkin. kauheasti ei vielä siellä huiski roikkuvia leluja, mutta katselee. muutenkin on kyllä niin vähäliikkeinen likka, kuten oli jo masusskin. vatsaltaan kääntyy selälleen, mutta on laiska sitäkin tekemään. jospa tulis rauhallisempi kaikinpuolin kuin mitä esikoinen..
unensaanti vaikeuksia on muuten täälläkin päivisin. ei meinaa neidille sitten millään tulla uni. tai sitten torkahtaa, nukkuu n.20min jos sitäkään ja taas heräilee. tätä tehden menee..sitten kun/jos syvän unen saa, nukkuu hyvin. iltaisin kyllä nukahtaa hyvin itsekseen omaan sänkyyn. ja myöskään yöllä ei ole vaikeuksia saada unta. meillä edelleen herätään yleensä kerran yössä. viime yönä se oli 4.30.
rotarokote otetaan neidille. olisin ottanut joka tapauksessa, mutta saimme sairaalasta 2 annosta ilmaiseksi ja kolmas pitää sitten itse kustantaa. ensi ke. on 2kk neuvola ja silloin saa ensimmäisen annoksen.
olikohan vielä jotain, mitä piti kommentoida..niin, ulkoilusta. meillä kans vähentynyt ulkoilu, mutta kyllä joka päivä ainakin kerran ulkona ollaan. vauva nukkuu vaunuissa silloin, kun lähdetään puistoon. ajoitetaan se niin. me asutaan rivitalossa ja leikkipaikka ihan ikkunan takana. siinä poitsu joskus on itsekseenkin, välillä käyn katsomassa. ääni yleensä kyllä kuuluu koko ajan sisälle, joten siitä tietää, että pysyy pihassa ja leikit sujuu. vaan oispa se omakotitalo kyllä niiiin ihana ja oma piha..siitä haaveilemme koko perhe ja toiv. se haave vielä joskus toteutuu!
sukul.ja ystävistä joku kyseli..me vasta vajaa puoli vuotta sitten muutettu uudelle paikkakunnalle. isovanhemmat asuu nyt lähempänä kuin ennen (n.60km matkaa kuitenkin), pari sukulaista täällä ja muutama sellainen tuttu löytynyt, kenen kanssa kyläillään silloin tällöin puolin ja toisin. kyllä hulluus iskisi, jos ei aikuiskontakteja olisi! siinä mielessä onneksi syksy tulossa, että alkaa perhekerhot, jossa niitä aikuiskontakteja sitten myös saa. jumpassakin aion omaksi virkistykseksi ja kilojen poissaamiseksi alkaa käydä..minulla edellein mietintävaiheessa korvikkeellekin totuttaminen..en saa aikaiseksi vain alkaa toimeen. vaikka välilä tod. ahdistaa, kun ei itsekseen voi rauhassa lähteä mihinkään paria tuntia pitemmäksi aikaa. ja sitten aina ajoitettava lähtö siten, että neiti juuri syönyt. maitoa minulla kyllä tulee, liikaakin. onko muilla vauvelit saaneet rintaraivareita? meillä niitä ollut enemmän ja vähemmän nyt jo n.kk. ajan. se on kyllä tosi stressaavaa, kun toinen vain huutaa, riuhtoo ja potkii ja sätkii eikä syö vaikka mitä tekisi. varsinkin iltaisin näitä enempi, mutta joskus koko päivän..huoh..maito tulee suihkuamalla ja sitä tulee liian nopeasti ja liian paljon muutenkin. ei ehdi raukka niellä sitä tahtia. siitä raivarit tulee meillä. esikoisellakin niitä oli, mutta kesti kerrallaan vain muutaman päivän ja pariin otteeseen vain taisi olla.
mutta, nyt taidan mennä aamutoimille, että saan ne rauhassa tehdä, kun neiti vetelee aamutirsoja.
terkuin; uuvistus ja neiti 2kk1pv
24.6 on hyvä syntymäpäivä :) 6kk päivä osuu sitten tasan jouluaatoksi. Mun yksi koulukaverikin sai vauvansa tuona päivänä, oltiin tosin synnyttämässä eri sairaaloissa.
Kyllä itkut on täälläkin erilaisia, tosin aina ei oikein osaa erottaa missä vaiheessa mahakipuitku muuttuu nälkäitkuksi, jos sitä jatku pitkään.
Tissiraivareista: en tiedä onko niitä, mutta meidän poika aika usein alkaa jonkunaikaa syötyään ahisemään, potkimaan, heiluttamaan käsiään. ja vääntää koko kehoaan välillä kaarelle ja välillä itkeekin. Lisäksi aina tuolloin kyllä välillä imee ihan hullunlailla mutta huonolla tekniikalla ja venyttää nännin ihan pitkulaksi niin että sattuu. Tai sitten imemisestä ei tule mitään. Välillä pitää vain suuta auki ja heiluttaa päätään, mutta ei ota imuotetta. Olen ajatellut että nämä väännöt johtuisivat mahavaivoista, mutta tiedä siitä sitten. Cuplatonia ollaan nyt annettu enemmän tai vähemmän säännöllisesti, lisäksi on saanut joka päivä relatippoja. Masuvaivaitkua on ollut viimeviikolla aika paljon, voi olla että johtui mun antbioottikuurista.
Mulla siis ollut rintalehdus jo molemmissa rinnoissa. Toinen pamahti päälle vaikka edelliseen oli menossa vielä antibioottikuuri. Ehkäpä tuo jälkimmäinen sitten oli vain tiehtytukos. Toisen tulehduksen jälkeen antibiootteja oli jäljellä enää muutamaksi päiväksi, nyt kuuri on loppu. Toisessa rinnassa tuntuu edelleen pahkuraa ja mua vähjän pelottaa aina illalla käydä nukkumaan kun pelkään taas herääväni siihen että rintaa särkee ja viluttaa ja kuume nousee :(
Poika on ollut eilisen ja tänään aamupäivän ihmeellisen uninen. Yölläkin nukkui ihan normaalisti. Eikös muillakin ollut tässä kuuden viiokn kohdalla muutaman päivän unisuusjaksoja? Ajattelin eilen että unisuus johtuisi siitä että oltiin perjantaina käverilla kylässä aika myöhään illlalla ja vauva ei tietenkään siellä nukkunut, joten vauveli väsähti reissusta aika paljon.
Miten te onnistutte saamaan vauvanne nukkumaan omaan sänkyyn? Meidän poika häiriintyy siirtelystä, ja melkein ainoa tapa saada hänet nukkumaan on imettää meidän sängyssä makuullaan johon sitten nukahtaa tissi suussa. Siitä sitten päivälä koitan livahtaa varovasti pois niin ettei vauva herää ja yöllä sitten aina nukutaan vierekkäin. Välillä nukahtaa myös syliin, mutta tosiaan yleensä herää kun yritän siirtää siitä jonnekin nukkumaan. Pinnasängyssä sälli ei ole sitten nukkunut kertaakaan. Ihan käyttämättä sänky ei ole tosin jäänyt, toinen meidän kissoista nukkuu siinä ja mä käytän sitä vaatetelineenä ;)
sroigh ja vauva melekein 6 viikkoa
Isillä menee formulat televisiossa niin istumpa minä viettämään aikaa sit koneelle...
ompa jännä, miten on sattunut huonetoverit tälle palstalle :) Aika sattuma.
Meilläkin menee niin, että minä tunnistan Topin itkut mutta mies ei...
Ollaan myös ihmetelty tän pojan jäntevyyttä, varmaan kohta kääntyy itse vatsalleen, kun niin kovasti yrittää liikkua!
On tää poika niin paljon erilainen kuin Luka. Pitkä pinna on Topilla, Lukalle täytyi saada tissi suuhun heti kun äännähti, muuten tuli sellaset raivarit, että sai kauan lepytellä :( Topi ilmoittelee vaan sievästi ja kun tissiä annan, niin syö niin anhaasti että iso nälkä jo ollut! Muutenkin viihtyy sitterissä ihmetellen isoveljen leikkimistä ja nukahtaa hyvin itsekseen pinnasänkyyn. Luka ei nukahtanut itsekseen ennen 6kk ikää koskaan..
Tietenkin kun toinen lapsi on niin on sitä kokemusta vähän taustalla, silti sanoisin että Topin tempperamentti on ihan toista luokkaa kuin Lukan.
Kyllä se tissitakiaisaika alkaa jo olla ohi. Oli pientä levottomuuttakin silloin, just sitä, että nukkuu vähän aikaa ja säpsähtää pian hereille vaatien lisää tissiä. Nyt on nukkunut taas niitä parin tunnin päiväunia. Yötkin on menny n. 4h unipätkillä.
aamulla on kyllä ihana herätä, kun vauva on jo hereillä ja katselee siinä hyväntuulisena ympärilleen. Sit kun menen puheleen siihen lähelle niin tulee niin sydämen sulattavat hymyt :)))) Voi tätä rakkauden määrää!
Rouva ja Topi 8vk
Ja heti perään Samun 4-v pirskeet myös. Onneksi ovat ohi. Maha o ruikulilla kaikesta kakun ja voileipäkakun syönnistä. En halua nähdäkään enää mitään herkkuja. Kaurapuuroa on ikävä. :D Kuplavolkkarin muotoinen autokakku oli menestys \o/ :)
Poika sai siis nimen Sampo Erkki Juhani. Toinen ja kolmas nimi ovat ukeilta ja Sampo tulee Kalevalasta kuten miehen nimi Seppo. Seppo Ilmarinen Sammon takoi. ja sitä rataa.
Niin kävimme neuvolassakin viime viikolla, Eli 7vkon kohdalla oli painoa 5,5kg ja pituutta 58cm. Tuntuu hirmu hujopilta tuo Sampo. Ei kuitenkaan mee kuin +1 käyrällä.
Mulla alkoi myös ihme vuoto ihan yhenäken toissapäivänä. Mulla ei ole imetysaikana aikaisemmin menkat alkaneet joten oisko vielä jälkivuodon jälkivuotoa tämä? Ällöä kylläkin.
Jesh, minä pääsin vauvalehden keskustelupalstalle niin eikös tuo nahkavekkari heti herää..
Se on Sayonara, taas.
- Pirkko ja Sampo 7vko3pv
onpas ollut taas päivä!!!!!!!! Aatu vaan kiukuttelee..on väsy, mut ei suostu alkaan nukkuun!!!!!!!! kai se on kohta vuoron vaihdos!!
mistä vois johtua rintojen viiltely/pistely??!! ei tunnu mukavalta!! eilen viilsi oikeeseen rintaan niin et onneks Aatu ei ollut sylissä!! olis varmaan tipahtunut!! oli kipu sen verran kova!!
kai sitä huomenna pitäis neuvolaan soittaa, mut unohdan taas kumminki!! soittoaika on 12-13 ja just silloin meil aletaan nukkuun ja mä nukahdan kans ja kolmelta muistan et sinne neuvolaan olis pitänyt soittaa!!!!!!!!!! lahopää olen!!
nyt kuulosta itku jo aika karmivalta!! päästän miehen nukkuun ja menen antaan tissiä, jos nyt vaik huolis!! 5mi sit ei huolinut!! mut nyt toivotaan..
Mullahan ilmeisesti se viiltelevä KOVA kipu johtui tukoksesta, koska se on lähes kokonaan loppunut, kun neulalla puhkaisin nännissä olleen valkoisen "näppylän". Ja tätä kipua tuli ihan ainoastaan noin 15 minuutin kuluttua imettämisen lopettamisesta ja saattoi kestää jopa tunnin ja oli todella voimakasta.
Meillä on kakkailu vähentynyt yhtäkkiä radikaalisti. Normaalisti on saatu vaihtaa kakkavaippoja monet päivässä, niin nyt aamulla vaipassa on vain pissat ja ekat kakat tulee vasta 4-6 välillä alkuillasta. Tänäänkin ne olivat ainoat kakat. Yrittää kyllä punnata ja eilen oli kärtyinenkin sen vuoksi, tänään on ollut parempi päivä. Ja homma meni tälle mallille tosiaan ihan yhtäkkiä eilen. Jokohan se yksi ainut annettu D-vitamiinitippa teki sen?
Kix: Juu oli se meidän poika silloin siellä huonees kun hakivat meidät kotia ja samoin oli vanhempikin poikamme (7v) =) Meillä tämä 4v on suhtautunut kans ihan ok vauvan tuloon, ainoastaan meinaa olla tosi mustasukkainen siitä että isoveli antaa enempi huomiota vauvalle kuin hälle. Sitten hän keksii "kostoksi" veljelleen kaiken laisia jekkuja josta toinen ei sit yhtään tietty tykkää =)
Meillä oli just viimeviikolla neidin kanssa neuvola ja painoa oli tuolloin 4940g ja pituutta 58cm eli kivasti on kasvanut. Ihan ei pelkkä imetys riitä vaan joudun pakastimesta sulattaan rintamaitoa 1-2 kertaa päivän aikana eli lisäksi maitoa menee 60-120ml pullosta.
Minulla tulee käytyä ihan useamman kerran viikon aikana oulussa kaupassa yms joten aivan hyvin voitas treffata jonain päivänä esim kahvilla käyden =)
Kauris.
Meilläkin erottaa itkut toisistaan :) tai mies ei, mutta mä :)
Mä oon ollu ihan ihmeissäni tuon jässikän kanssa- se kun on selältä kyljelleen kääntymisen lisäksi ruvennut nyt jo tosissaan yrittämään sitä mahalleen kääntymistä! Puskee ihan hirveästi koko ajan; tissillä, lattialla yksin, yölläkin. Eikä oo kovin kaukana kyllä enää kellahtaminen...
Turhan aikasten kai yrittää temppuilla, ehkä se menee ohi :) Vai joko ne tosiaan 2kk ikäisenä kääntyy? Ei uskalla jättää enää kovin reunalle sängyssä..
Meillä kanssa tosiaan otetaan se rotarokote, eka satsi jo nieltynä.
Nyt tuli se vaativa tylsyysitku/kätinä tuolta lattialta, paree mennä! Palataan..
Sakariini ja Viljami 9vkoa