Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä muilla iloisilla ja leikkisillä ihmisillä ns. hatereita?

Vierailija
18.02.2020 |

Siis kohtaatteko elämässänne ihmisiä, jotka eivät voi sietää teitä noiden otsikossa mainittujen ominaisuuksien vuoksi?

Olen itse aika elämäniloinen ihminen, joka ei ota moniakaan asioita (kuten itseään) kovin vakavasti. Tykkään asioiden kääntämisestä nurin, huumorista, kaikenlaisesta leikittelystä... Tämä on osittain sisäsyntyistä, mutta myös tapa selvitä järjissään arjesta. Olen nimittäin vaativassa asiantuntijatyössä ja pyöritän siinä sivussa yritystä ja perhettä. Ja kyllä, minulla on ADHD.

Osaan olla ammattimainen, kriittinen, fiksu ja vakava tilanteen niin vaatiessa, mutta silti tiedän joidenkin ihmisten pitävän minua typeränä hölöttäjänä. Yleensä nämä ihmiset ovat itse mukavia, mutta vakavamielisempiä ja asiallisempia tyyppejä, jotka haluavat lounastaukokeskusteluissa syventyä Rousseau’n filosofiaan tai kommunistisen Kiinan historiaan. Osaan minäkin, mutta kovin usein erehdyn heittämään jonkun kommentin, jota ei osata tulkita huumorina, koska vakavista asioista ei ilmeisesti pitäisi vitsailla.

Mielenkiintoista onkin se, että muiden suhtautuminen minuun ihmisenä on usein joko-tai: joko ihastutaan (tämä on ollut jopa ongelma näin naimisissa olevan ihmisen näkökulmasta) tai sitten ei todellakaan.

Onko tämä kaltaisilleni ihmisille yleinenkin ongelma, vai osa ihmisten välisen kanssakäymisen haasteita yleisemmin? Kyselen vain sillä, kun taas kohtasin ihmisen, jonka seurassa sain tuntea itseni typeräksi ihan vain perusolemukseni vuoksi. Ei se minua varsinaisesti haittaa, mutta kiinnostaisi tietää, miksi niin välillä tapahtuu.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt ketään vihata pelkän iloisuuden takia? Koettu viha todennäköisesti johtuu siitä, ettei omalta iloisuudeltaan aina muista ottaa muita huomioon, esim. osoittamalla empatiaa ja tilannetajua. Tai suhtautuu erilaisiin pilkallisesti, esim. tosikoiksi nimitellen.

Vierailija
22/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nousee niskavillat pystyyn aina, kun joku ei omien sanojensa mukaan "ota asioita niin vakavasti". Yleensä noin sanojilla ei mitään vakavasti otettavaa itsellä olisikaan, vaan tuon ylemmäs asettumisen tarkoitus on vain vähätellä muiden ongelmia.

No nämä ongelmat kun tuppaa olemaan vuodesta toiseen sitä että kahvimaito oli menny pilalle tai Jarin jarrusukasta katkes kuminauha. Ja näitä ongelmia huokaillaan, draamaillaan ja nillitetään joka päivä! Joka päivä on näillä jotain elämää suurempaa vastoinkäymistä ja sitten vollotetaan miten universumi on mua aina vastaan-nyyhkyä. Kuka vi5tu tollasta jaksaa kuunnella nauramatta 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin otsikkoa, että en minä ainakaan vihaa iloisia ja leikkisiä ihmisiä, hehän ovat parhaita -- mutta sitten ap kertoi, että muiden mielestä hän on typerä hölöttäjä. Voin nostaa käden pystyyn, en voi sietää typeriä hölöttäjiä. Kauhistuttava ajatus, että he itse pitävät itseään iloisina ja leikkisinä! Se pilaa oikeasti iloisten ja leikkisten ihmisten maineen...

Mielenkiinnosta: mikä sinun mielestäsi on leikkisän ihmisen ja typerän hölöttäjän ero? Ap

No ohiksena vaan: jos joku yrittää käynnistää keskustelua, sitä keskustelunaihetta koskeva vitsi kuulostaa pilkalta. Et varmasti itsekään ilahtuisi, jos yrität puhua sinulle tärkeästä aiheesta vakavasti ja joku tavallaan tukkii suusi pistämällä aiheesi vitsiksi. Tyyliin "hah hah, kaikesta ihmiset nyt onkin huolissaan/kiinnostuneita, hah hah!"

Sitä tarkoitin tilannetajulla.

Vierailija
24/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nousee niskavillat pystyyn aina, kun joku ei omien sanojensa mukaan "ota asioita niin vakavasti". Yleensä noin sanojilla ei mitään vakavasti otettavaa itsellä olisikaan, vaan tuon ylemmäs asettumisen tarkoitus on vain vähätellä muiden ongelmia.

No nämä ongelmat kun tuppaa olemaan vuodesta toiseen sitä että kahvimaito oli menny pilalle tai Jarin jarrusukasta katkes kuminauha. Ja näitä ongelmia huokaillaan, draamaillaan ja nillitetään joka päivä! Joka päivä on näillä jotain elämää suurempaa vastoinkäymistä ja sitten vollotetaan miten universumi on mua aina vastaan-nyyhkyä. Kuka vi5tu tollasta jaksaa kuunnella nauramatta 😂

Koetko olevasi iloinen ja positiivinen ihminen, vaikka suhtaudut noin ivallisesti muihin ihmisiin?

Vierailija
25/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣 kiitos, Jarin jarrusukka ilostutti iltapäivääni

Vierailija
26/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Justiinsa näin, ja se loputon juoruilu ja pahan puhuminen siihen päälle.

Vierailija
27/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on ollut useampikin vihaaja kun omaksuin netti-identiteetin. Yksi oli erityisen suuri häirikkö ja alkoi spämmimään sivustoa käyttökelvottomaksi minun siellä ollessa tarkoituksenaan saada muut käyttäjät syyttämään siitä minua.

Vierailija
28/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisesti nauraen muiden tuomitseminen on sellaista parempaa tuomitsemista.

Vierailija
29/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iloisia, jotka tulevat kaikkien kanssa toimeen ja ovat pidettyjä ihmisiä. Ja sitten on "iloisia", jotka saavat muut varpailleen. Jälkimmäiset ovat sokeita huonoille piirteilleen ja näkevät ristiriidat muiden syynä.

Arvostan enemmän ihmisiä jotka kertovat rehellisesti mikä tympii, kuin niitä jotka piilottavat oikeat mielipiteensä leikin taakse. On toki turvallista sanoa muuten negatiiviselta kuulostavia asioita huumorin muodossa, koska sitten muiden on vaikeampi sanoa vastaan. Jos joku sanoo jotain vastaan, "iloinen" ei välttämättä kuuntele asiaa vaan keskittää kaikkien huomion väärin reagoijaan nolaten tämän. Siten hän itse pääsee tilanteesta sanojensa takana seisomatta ja mielestään voittajana, mutta muita selkärangattomalta ja manipuloivalta tuntuva käytös ärsyttää.

Kun "iloiselle" ei saa sanoa mitään ilman vastahyökkäystä, niin tälle ei kohta enää uskalleta sanoa mitään vaan mielipiteet on ilmaistava selän takana. "Iloinen" sitten ihmettelee, kun häntä vihataan, vaikka hänhän on vain iloinen ja ilon pitäisi tarttua muihinkin!

Se että itsellä on kivaa, ei tarkoita että olisi oikeus määrätä miten muut saavat tuntea. Ilo ei tartu väheksymällä ja painostamalla vaan hyväksymällä ja kannustamalla.

Vierailija
30/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin ketjun silkasta uteliaisuudesta: mikä hateri, kirjoitusvirhe?

Vierailija
31/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat siis varmaan kysyä, että onko muilla kaltaisillasi ihmisillä vihaajia? Kivasti löytyy se suomenkin kielen sana sieltä, kun oikein pinnistelee

Vielä luontevammin voi kysyä, eivätkö kaikki pidä sinusta?

Vastaus kuuluu: ei tietenkään. Kenestäkään eivät pidä kaikki.

Turhaakin turhempi avaus siis.

Vierailija
32/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan niitä "läpänheittäjiä" jotka vitsailee ja kääntää jutut vitsiksi jos kerron jotain itselleni vakavaa asiaa. Joka ei todellakaan naurata. Alkaa kyllästyttämään "tyhjännauraminen" ja joka asialle vitsailu ja semmonen että pakolla yritetään tehdä itestä hauska. Sellainen ihminen ei vain vaikuta aidolta ja luotettavalta.

Vierailija
33/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

News flash: Kaikilla meillä on vihaajia. Sellaista ihmistä ei olekaan josta kaikki tykkäis. 

Vierailija
34/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin pitkään otsikkoa, ja mietin mikä on "hatere".

Vierailija
35/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavana pitävät, ei voi mitään.

Meillä omassani että miehen suvussa paljon erikirjaimilla varustettuja. Nuorimmilla diagnoosit, vanhuksille ei, monella täysin samat haasteet.

Adhd sukulaisilla juoksee ajatus, monetkin asiat mitkä normi jättäis sanomatta tulee vaan. Ei ole aikaa prosessoida mikä on hyväksi sanoa ja mikä jättää sanomatta. Hauskoja ovat sillon kun eivät ota ketään silmätikuksi, eivät siis pidä hauskaa toisen kustannuksilla, tota in tosin tapahtuu. Tosi vaikeaa myös nähdä muiden näkökulmaa asioissa. Useasti olen tämän intensiivisen seurustelun jälkeen ihan loppu. Normi saa myös muistuttaa itseään toisen haasteita ettei laskeudun itse samalle asteelle jos adhd sukulaisella on huono päivä.

Vierailija
36/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin pitkään otsikkoa, ja mietin mikä on "hatere".

Mä ajattelin, että se on ehkä joku psyykkinen oire josta en ole ennen kuullut, hateri.

Ehkä jotain haparointia, tajuntahäiriö, yleistä hataraa oloa, hmmm...🤔

Vierailija
37/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kärjistät pidättyvämmät tai sinuun turhautuneet vihaajiksi tai sinun kanssasi ole mahdollista olla neutraaleissa tai viileissä väleissä? Neurologista diagnoosia ei saisi, ellei tila olisi kuormittava itselle ja/tai ympäristölle. Todennäköisesti itselläsi on lusikka tässä sopassa: joko kärjistät ja kuvittelet suhteita todellista huonommiksi, tai olet tekemässä ihmissuhteistasi loistavia tai absoluuttisia vihasuhteita. Suurimmalla osalla ihmisistä ihmissuhteiden massa on sellaista lievästi positiivista neutraalia.

(News flash: en voi keskustella pitkään ADHD-henkilön kanssa väsymättä, vaikka ÄO:n puolesta kuulun Mensaan. Nopea ajatuksenjuoksu ei tee välttämättä älykkääksi, se voi tehdä pelkästään levottomaksi.)

Vierailija
38/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin joskus ADHD-ihmiselle kumppanista, joka on mustasukkainen kyttääjä, kontrolloi ja saa räjähtäviä raivareita ihan tyhjästä, niiden aikana hajottaa tavaroitani ja uhkailee. Sain iloisen neuvon ottaa rennosti ja nauraa yhdessä jälkeenpäin näille hauskoille tilanteille. Ehkä mulla sitten on vain huono huumorintaju, kun ei nauru irtonnut...

En nyt silti vihaa, antaa kaikkien kukkien kukkia.

Vierailija
39/39 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse oikein jaksa sellaisia joiden tapana on heittää vittuilevaa huumoria muille. En vaan jaksa. Ehkä teen itsekin noin jossain mutta en työpaikalla kollegoille. Itse en jaksa kauheasti ylimääräistä leikinlaskua, kunhan hommat hoituu. Tai sitä että vedetään ylimääräistä draamaa ihan tavallisista asioista jotka ei ole iso juttu, mutta kertoja haluaa huomiota, ja sitten jostain pikkuasiasta aletaan heittää kauheesti läppää. Mä nyt vaan olen sellainen. En ole yhtään tosikki vapaalla mutta töissä olen. Se nyt vaan pitäisi muiden hyväksyä. Aika usein näkee että vaikka ne vittuilijat vaan yrittää enemmän ja enemmän heittää sitä samaa läppää kun näkee etten ole itse samanlainen läpän heittäjä. Pitävät mua tosikkona ja niitä provosoi se jotenkin. En ole tosikko, olen oikeasti rento mutta asiakeskeinen, enkä jaksa ylimääräistä showta.

Olisipa joku esimerkki antaa. En keksi nyt tähän mitään. Mutta vaikka että joku juttu ei toimi. Niin tästä vedetään kauheet kierrokset ja läppää ja vatvotaan asiaa ja viedään eteenpäin. Mun tapa ois vaikka salaa teipata se asia toimivaksi tauolla :D