Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä ostin ensiasunnon? Kuinka suurella käsirahalla?

Vierailija
18.02.2020 |

Mä olen 29-vuotias eli aika iäkäs ensiasunnon ostaja. Minulla on käsirahaa 10500 € ja sain lainalupauksen 100000. Asuntokaupoille en ole vielä mennyt, mutta kiinnostaisi kuulla muiden tarinoita!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla 26-v, asunnon hinta 160 000 euroa mistä 15 % omarahoitusosaa ja loput lainaa. 

Tätähän sä tarkoitit etkä käsirahaa mikä on ihan eri asia vai mitä? 

Vierailija
22/29 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18-vuotiaana, miehelläni, tuolloin 21-v oli käsirahaa jotain 6000 ja lisäksi vakuudeksi meni mun vanhempien talo ja kesämökki. Ostettiin tavallisella asuntolainalla, koska haluttiin päästä heti kiinni vaurastumiseen. Muutamaa vuotta myöhemmin tehtiin muutaman tonnin pintaremppa tuohon asuntoon ja myytiin 50k voitolla.

En kuitenkaan suosittele näin nopeaa etenemistä nuorena. 

Miksi? Tehän olette tehneet ihan oikein, kun ette ole olleet niin tyhmiä että olisitte tunkeneet rahojanne vuokralaardien taskuun! 

Mä ja mies ostettiin myös oma kämppä heti kun täytettiin 18, eli viime vuonna. Ihan lapsilisäsäästöillä plus teimme vielä lukion ohessa muutaman tunnin töitä viikossa. Tarkoituksena olisi asua tässä kämpässä amk/yliopisto-opintojen loppuun, sitten laittaa asunto sijoitukseen ja ostaa perheasunto. 

Minusta olisi surullista jos tyttärelläbi olisi 18-vuotiaana "mies" tai pohallani "nainen" (tai päinvastoin). Sekin olisi kamalaa, jos laittaisivat säästönsä yhteen tämän henkilön kanssa yhteiseen asuntoon. Poika- ja tyttöystävät on adia erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

28v iässä, käsiraha oli muistaakseni 2000 e. Omaa rahoitusosuutta oli 20% asunnon hinnasta.

Vierailija
24/29 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ison talon maalta kun olin 23v. Ilman käsirahaa ja laitoshuoltajan palkalla.

Vierailija
25/29 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaana yhdessä miehen kanssa, molemmilla omat lainat. Minun osuudestani käsiraha oli 15 000 € ja laina 65 000 €.

Vierailija
26/29 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

24-vuotiaana puoliksi puolison kanssa. Asunnon hinta oli 168 000 e, käsirahaa oli 30 000 e.

Vierailija
27/29 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiraha tarkoittaa Suomessa rahamäärää, jonka ostaja luovuttaa myyjälle ennen molemminpuolisesti sitovan kauppasopimuksen syntymistä. Sitä käytetään erityisesti kiinteistön ja asunto-osakkeiden kaupassa, ja sen tarkoituksena on varmentaa ostajan aikomus.

Omarahoitusosuus tarkoittaa sitä osuutta asuntolainasta, joka pitäisi kyetä rahoittamaan itse omien säästöjen pohjalta

Vierailija
28/29 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

95 k asunto 25-vuotiaana ilman käsirahaa. Vanhemmat takasivat asunto-osakkeella. Omat säästöt käytin asunnon remontointiin.

Korot nousivat ennen subprime-kriisiä 5-6 prosenttiin, joten asumiseen meni rahaa merkittävästi nykyistä enemmän. Päätös asunnon ostosta oli kuitenkin elämäni paras, ja on sittemmin taannut lokoisat oltavat nollakoroilla. Ensiasunnon osto myös auttoi ymmärtämään taloutta huomattavasti entistä paremmin ja oli kannustimena myöhemmälle asunto- ja osakesijoittamiselle.

Vierailija
29/29 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

27.v Ja miehen kanssa puoliksi otettiin lainaa 250000€ omaa rahaa oli 50000€

Sitä ennen asuttiin vanhempieni kerrostalo-osakkeessa halvalla, meillä on kaksi lasta ja halusin olla heidän kanssaan kotona kunnes ovat 3.v

Tämä onnistui kun ei ollut isoa asuntolainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi