Sinä joka olet tettänyt itsestäsi dna-testin (MyHeritage tms.), saitko tulokseksi 100% suomalainen?
Kommentit (55)
Mulla tuli just mieleen toi sama kun edellisellä kirjoittajalle, että onko järkeä lähettää omaa dnatansa jollekin kaupalliselle firmalle yhteystietoineen.
Tiedättekö minne se päätyy tai miten sitä käsitellään? Joku myy tietojanne eteenpäin ja ..?
Mä en suostuis DNA-testeihin kuin viranomaisen pyynnöstä.
Ihmiset luovuttavat innoissaan itsestään tietoja tarkistamatta taustoja ja tässä tapauksessa vielä maksavat siitä.
Onko se nyt niin tärkeää tietää onko 100% suomalainen. Mitä jos ei ole, muuttuuko elämäsi?
Mua jaksaa hämmästyttää, että mitä hirveää te kuvittelette jonkin tahon tekevän DNA-tiedoillanne?
Joo olen 100% ja tiesinkin sen jo etukäteen. Molempien vanhempien suvuissa on tehty sukututkimusta satojen vuosien päähän.
Tuntuu hyvältä tietää omat juurensa. Olen vahvasti hämäläistä talonpoikaissukua.
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa hämmästyttää, että mitä hirveää te kuvittelette jonkin tahon tekevän DNA-tiedoillanne?
Rikollisten huolia.
Mistä sukupolvesta alkaen pitää olla sukua suomesta, että tulos on 100%? Kukaan ei kuitenkaan ole 100%, koska Suomea ei ole asutettu niin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Kellään ei varmaan ole tästä mitään realistisia teorioita tai tietoa, se nyt vaan vaikuttaa riskialttiilta, piste. :D
Ehkä minulla on vain vilkas mielikuvitus, mutta keksin vaikka mitä asioita, joita DNA:llani voitaisiin tehdä. Ehkä se kaikkein realistisin olisi rikolliseksi lavastaminen tai sellaisen superviruksen kehittämisen, jolla voitaisiin juuri minut ja samankaltaisen DNAn omaavan eliminoida. Joo, tiedän, että kuulostaa hurjalta mutta kun se teknologia on oikeasti olemassa, niin miksi ihmeessä ei jokin hullu Putin tai Trump voisi hyvinkin käyttää niitä. Kuinka moni uskoi, että Nagasakiin ja Hiroshimaan pudotettaisiin atomipommit ennen niiden pudottamista?
Niin kauan kuin pommi ei putoa, minut voidaan luokitella vainoharhaiseksi. Olen kuitenkin historianläksyni lukenut ja tiedän, että suurkatastrofit eivät tule kello kaulassa, vaikka viitteitä niistä jälkikäteen on helppo löytää.
Aivan varmasti joku taho maksaa DNA:sta, muuten tuollaisia yrityksiä ei kannattaisi pyörittää. En todellakaan lahjoita omaani mihinkään tarkoitukseen, jota minulle ei kerrota.
Joo olin, vaikka äitini on saksalainen :D
Eräs tuttavani sai 23andme:n kautta tietää että hänellä on 30 sisarpuolta. Isä käynyt vähän vieraissa...
Vierailija kirjoitti:
Myy ne vakuutusyhtiölle ja et sitten saa enää terveysvakuutusta, jos on perinnöllisiä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Joo olin, vaikka äitini on saksalainen :D
Eräs tuttavani sai 23andme:n kautta tietää että hänellä on 30 sisarpuolta. Isä käynyt vähän vieraissa...
Tässähän on selvinnyt vain ne puolisisarukset, jotka ovat tehneet testin. Oikea luku voi olla paljon suurempi.
Maj Heritits kuten eräs julkkislääkäri sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sukupolvesta alkaen pitää olla sukua suomesta, että tulos on 100%? Kukaan ei kuitenkaan ole 100%, koska Suomea ei ole asutettu niin kauan.
Mikä on kauan? Onko 10000 vuotta kauan
Vierailija kirjoitti:
Minua jaksaa hämmästyttää miten huolettomasti ihmiset suhtautuvat tietoihinsa kun kyse on omasta geneettisestä datasta.
Osa testeistä huomioi sen ihmisen sijainnin dna:ta arvioidessa. Suomessa on kyllä sitä saksalaistakin geeniperimää, eli se ei ole este eli ei ole este olla 100 % suomalainen niiden suomalaista kuvaavassa dna profiilissa. Paskatesti silti verrattuna parempiin.
Johan toi MyHeritage on hakkeroitiin viime vuonna ja 92 miljoonan käyttäjän tiedot päätyivät vääriin käsiin.
Jos se ei haittaa, niin eipä siinä mitään.
Siellä niitä omien sukulaisten tietoja oli jo entuudestaan. Mitään sairauskulu- tai henkivakuutusta en saa muutenkaan.
Enkä minä niihin testitietoihin sinänsä luota - eihän siellä tietokannassa ole kuin itsensä testauttaneiden tiedot. Vääristyyhän siinä pakosti jotain. Luultavasti esimerkiksi kategoriaan inuiitit luokitellaan ne pohjoismaalaiset, joiden DNA:sta ei jotain pystytä tunnistamaan.
Miten ihmeessä te uskallatte lähettää oman dna:n jonkun yrityksen käyttöön? Kun sen dna:n mukana lähetetään myös omia tietoja (ainakin yhteystiedot).
Ja eikö joku toimittaja tehnyt testin ja lähetti näytteensä useampaan firmaan, jokaisesta tuli hiukan eri tulos.