Sinä joka olet tettänyt itsestäsi dna-testin (MyHeritage tms.), saitko tulokseksi 100% suomalainen?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa hämmästyttää, että mitä hirveää te kuvittelette jonkin tahon tekevän DNA-tiedoillanne?
Myy ne vakuutusyhtiölle ja et sitten saa enää terveysvakuutusta, jos on perinnöllisiä sairauksia.
Tai työnantajien rekrypalvelulle, josta työnantajat voivat tarkistaa työnhakijan riskialttiuden sairastua syöpään tai muihin sairauksiin.
Ehkä vielä scifiä tänä päivänä, mutta tulevaisuudessa vou olla vielä jopa täysin laillista.
Ja sitten ihmiset maksavat päästäkseen mukaan näihin valtaviin geenidatapankkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sukupolvesta alkaen pitää olla sukua suomesta, että tulos on 100%? Kukaan ei kuitenkaan ole 100%, koska Suomea ei ole asutettu niin kauan.
Ai miten niin, Suomea ei ole asutettu niin kauan??
Mehän olemme olleet täällä ihan ensimmäisenä, ennenkuin yksikään skandinaavi tai venäläinen tiesi tästä maasta yhtään mitään olemme alkuperäiskansa ja tämä on hyvin tiedossa, mutta siitä ei hiiskuta sanaakaan. Mutta tässä vanhassa kartassa se käy oikein hyvin ilmi.
Katsoppa vaan, miten Finnish tribes (Suomen heimot) valloittivat koko Skandinaviaa ja Venäjää ennen muita kansoja.
Vierailija kirjoitti:
Johan toi MyHeritage on hakkeroitiin viime vuonna ja 92 miljoonan käyttäjän tiedot päätyivät vääriin käsiin.
Jos se ei haittaa, niin eipä siinä mitään.
Kiinan valtio kiittää ilmasesta geenipankista.
Suomalainen on r y s s ä n ja ihmisen risteytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa hämmästyttää, että mitä hirveää te kuvittelette jonkin tahon tekevän DNA-tiedoillanne?
Rikollisten huolia.
Naivia ajatella näin ”ei minulla ole mitään salattavaa”. Kyse on meidän kaikkien ihmisten yksityisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy ne vakuutusyhtiölle ja et sitten saa enää terveysvakuutusta, jos on perinnöllisiä sairauksia.
Jos tuolla perusteella ruvettaisiin vakuutusten saaminen eväämään, niin ne DNA-näytteet varmasti otettaisiin kaikilta vakuutusta halajavilta jokatapauksessa.
Jos joskus tulee lailliseksi tai yleiseksi käytännöksi rankata vakuutusten saajia/työntekijöitä/lisääntymiskelpoisia yksilöitä tms. niin luultavasti kaikista kansalaisista dna-tiedot kerätään tarkoitusta varten. Aika harvan suomalaisen näytteet loppujen lopuksi noiden sukututkimusfirmojen arkistoista löytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti joku taho maksaa DNA:sta, muuten tuollaisia yrityksiä ei kannattaisi pyörittää. En todellakaan lahjoita omaani mihinkään tarkoitukseen, jota minulle ei kerrota.
Et sitten tsekannut lafkan hinnastoa? Kyllä ne on asiakkaat, jotka tuon ylihinnoitellut lystin maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai työnantajien rekrypalvelulle, josta työnantajat voivat tarkistaa työnhakijan riskialttiuden sairastua syöpään tai muihin sairauksiin.
Ehkä vielä scifiä tänä päivänä, mutta tulevaisuudessa vou olla vielä jopa täysin laillista.
Ja sitten ihmiset maksavat päästäkseen mukaan näihin valtaviin geenidatapankkeihin.
Voidaan scifistellä myös tällainen skenaario.
Lain voimalla geenidatapankin sisältö on jaettu viranomaisten käyttöön kautta maailman ja valuutusyhtiöt ovat ostaneet osuutensa.
Haluat muuttaa Jenkkeihin.
Maahamuuuttovirasto toteaa geenidatan perusteella sinun olevan tikittävä terveyspommi syöpäalttiutesi takia. Et saa myöskään tästä syystä vakuutusta. Tulet olemaan mahdollinen rasite terveydenhuollolle.
Maahanmuuttosi evätään.
FamilyTree dna on parhain firma oman alkuperän testaukseen. Se on alan edelläkävijöitä. Sitä käyttävät mm.sukututkijat jotka ovat kiinnostuneita omasta geneettisedtä alkuperästään.
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus tulee lailliseksi tai yleiseksi käytännöksi rankata vakuutusten saajia/työntekijöitä/lisääntymiskelpoisia yksilöitä tms. niin luultavasti kaikista kansalaisista dna-tiedot kerätään tarkoitusta varten. Aika harvan suomalaisen näytteet loppujen lopuksi noiden sukututkimusfirmojen arkistoista löytyvät.
Sitä pakotusta odottaessa. Vapaaehtoisesti en jaa tietojani kauppatavaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa.
Toinen on facebookpanikoijat. En kiellä riskejä ja aukkoja turvallisuudessa, mutta mulla on useampi tuttu jotka pelkäävät FBI:n vakoilevan. Jos FBI haluaisi vakoilla mun koirakuvia, niin tervetuloa, toivottavasti piristävät päiväänsä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla perusteella ruvettaisiin vakuutusten saaminen eväämään, niin ne DNA-näytteet varmasti otettaisiin kaikilta vakuutusta halajavilta jokatapauksessa.
Näitä vapaaehtoisesti annettuja voi laittomasti käyttää jo sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa.
Toinen on facebookpanikoijat. En kiellä riskejä ja aukkoja turvallisuudessa, mutta mulla on useampi tuttu jotka pelkäävät FBI:n vakoilevan. Jos FBI haluaisi vakoilla mun koirakuvia, niin tervetuloa, toivottavasti piristävät päiväänsä...
Facebook olisi ok, jos se pitäytyisi siinä materiaalissa mitä itse palveluun ladataan. Ongelma on siinä, että se kerää facebookiin liittymättömiä tietoja koneeltasi. Ja kysymyksessä ei ole mikään epäilys tietojen keräyksestä, vaan fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä pakotusta odottaessa. Vapaaehtoisesti en jaa tietojani kauppatavaraksi.
Jos tarvitsee tutkimusaineistoa, biopankit ovat paljon parempi lähde kuin joku höpö höpö firma.
Olin 86-87% suomalainen, 12-13% baltti ja 1,6% nepali. Tyttärellä oli paljon muitakin kansallisuuksia, vaikka olikin enemmän suomalainen, joten testattiin tumma anoppi. Mutta se olikin liki kokonaan suomalainen, vähän eskimoa mukana. Miehen testituloksia nyt odotellaan. Hyvin ne pitää paikkaansa, miniänkin baltialaiset juuret tunnisti.
Olin 70% suomalainen. Skandinaavia, euroopa yleineb ja yakut muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti joku taho maksaa DNA:sta, muuten tuollaisia yrityksiä ei kannattaisi pyörittää. En todellakaan lahjoita omaani mihinkään tarkoitukseen, jota minulle ei kerrota.
Et sitten tsekannut lafkan hinnastoa? Kyllä ne on asiakkaat, jotka tuon ylihinnoitellut lystin maksavat.
Asiakkaat maksavat ensin DNA:nsa tutkimisesta ja samalla firma kerää aineistoa. Joku päivä sen saa ehkä myydä, valtio vaatii tiedot itselleen lain voimalla ja/tai joku ehtii vielä tässä välissä hakkeroida tiedot ja myydä rikollisten käsiin.
Mutta antaa mennä vaan jos ei ole mitään salattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat maksavat ensin DNA:nsa tutkimisesta ja samalla firma kerää aineistoa. Joku päivä sen saa ehkä myydä, valtio vaatii tiedot itselleen lain voimalla ja/tai joku ehtii vielä tässä välissä hakkeroida tiedot ja myydä rikollisten käsiin.
Mutta antaa mennä vaan jos ei ole mitään salattavaa.
Heidän analyyseillaan ei vaan kukaan tee yhtikäs mitään ja näytteiden uudelleenanalysointi maksaa ihan oikeaa rahaa.
Tiedän joka tapauksessa olevani vain noin 60% suomalainen.