Olen lievästi kehitysvammainen, kysy mitä haluat!
Asiattomiin en vastaile mut jos asiallinen niin kyllä!
Kommentit (72)
Mistä on peräisin etenkin liikunnallisesti kehitysvammaisten 🤪 inhottava röyhkeys muita ihmisiä kohtaan?
Ei alkeellisimpiakaan kanssakäymis-tapoja 💩. Tarpeetonta tönimistä, etuilua jonossa, puheen keskeytystä, jne...😵😖. Opetetaanko tätä jossain, esim. "pidä puolesi"?
Näin ei kerry sympatioita muilta, saavat sitten sitä mitä tilaavatkin😡 !
Nestori k kirjoitti:
Mistä on peräisin etenkin liikunnallisesti kehitysvammaisten 🤪 inhottava röyhkeys muita ihmisiä kohtaan?
Ei alkeellisimpiakaan kanssakäymis-tapoja 💩. Tarpeetonta tönimistä, etuilua jonossa, puheen keskeytystä, jne...😵😖. Opetetaanko tätä jossain, esim. "pidä puolesi"?
Näin ei kerry sympatioita muilta, saavat sitten sitä mitä tilaavatkin😡 !
Mitä tarkoitat liikunnallisesti kehitysvammaisella?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap voikkuli Iina?
Onko Iinalla fas?
Psykiatriina kirjoitti:
Voi kuinka typeriä ihmisiä täällä onkaan! Kyllä lievästi kehitysvammainen voi tuottaa oikein hienoa tekstiä. Se 'vammaisuus' voi liittyä vallan muihin asioihin. Voi olla hankala oppia kieliä tai matematiikkaa, voi olla että tarvii tavallista enemmän ohjausta esim. töissä, voi olla muistihäiriöitä, liikkumiseen liittyviä jne.
Jos tarkkoja diagnooseja tehtäisiin, niin aika monelta ihan normaalin kirjoissa kulkevalta löytyisi jokin "lievä vammaisuuden aste". Lukekaa ihmiset ja ottakaa selvää asioista. Tai jos ette tiedä eikä edes kiinnosta, niin älkää ainakaan näyttäkö tyhmyyttänne julkisesti. Kiitos.
Tällä palstalla on ihmisiä, joilla ei ole edes perustietoja hallussa.
Ihan nyt esimerkkinä sinä, joka väität kehitysvamman tarkoittavan vaikeuksia oppia vaikkapa kieliä. Ei, silloin kyse on mahdollisesti lukihäiriöstä, joka näkyy luetun ymmärtämisen vaikeutena ja vaikeutena sisäistää lukemaansa. Totta kai lukihäiriöinen voi kovalla työllä oppia kieliä, ehkä parhaiten kuulemisen kautta.
Kehitysvammaisuudella tarkoitetaan jo paljon suurempia pulmia kuin sitä, ettei osaa kieliä/matematiikkaa, tarkkaavaisuudessa vibaa tai on motoriikan puolella kömpelö. Kyseessä on suomeksi sanottuna vähä-älyisyys eli älyllinen vamma, jos älykkyysosamäärä keikahtaa alle 70:een. Tällainen ihminen tarvitsee tukea arkisissa asioissakin, jotta saisi kaikki mahdolliset tuet. Kehitysvammaisilla on heikentynyt syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen sekä itsesuojeluvaisto, joka altistaa hyväksikäytölle. Kehitystä heilläkin tapahtuu, mutta hitaammin ja kehitystasokin jäänee lievemmillään 9-12-vuotiaan tasolle.
Kurjimmassa tilanteessa ovat ne, joita ei luokitella kehitysvammaisiksi, mutteivat ole älykkäitäkään selviytyäkseen ympäristöstä. Heistä puhuttiin ennen heikkolahjaisina, nykyään laaja-alaisia oppimisvaikeuksia potevina. Koulussa voidaan vielä mahdollisesti tukea, mutta sen jälkeen sitä joutuukin selviytymään yksin, mikä johtaa rikollisuuden tielle ja syrjäytymiselle. Kehitysvammaisena saa kaiken mahdollisen huolenpidon, jopa tuen tavalliselle työpaikalle jos vain kykyä riittää. Jos taas ei ole työkykyinen olleenkaan tai osittain, niin sitten pääsee eläkkeelle. Laaja-alaisten oppimisvaikeuksien takia ihminen jää näiden tukimuotojen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vamma? Mistä tullut/aiheutunut? Millä lailla haittaa elämää (vai haittaako).
Miten tämän nyt selittäisi. Lievä kehityshäiriö. Esim minulla oppimisessa vaikeuksia, tarvitsen tukea ja ohjausta enemmän, en pysty tekemään samoja mitä esim muut. Haaveilin joskus sairaanhoitajan ammatista täysin mahdoton toteuttaa. Haaveilin lukiosta,tanssiharrastuksesta (ei onnistu käsien takia) kaverien saaminen hankalaa. Haittaa mutta olen oppinut pikku hiljaa hyväksymään itseni tälläisenä.
Hieno asenne! 💚
Tuo olisi tärkeä meidän kaikkien osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tiennyt että olet erilainen aina vai oletko saanut diagnoosin vasta aikuisiällä?
Millaisena näet tulevaisuutesi?
Onko sinulla ystäviä ja jos on, niin miten he suhtautuvat?
Olen oikeastaan koko ajan ymmärtänyt, etten ole ihan samalainen kuin muut. Joskus olen verranut itseäni sisaruksiini ja esim sisarukseni opiskelivat normi peruskoulussa, minut laitettiin kans vähäksi aikaa mutta en pärjännyt samalla tavalla. Olin siis aluksi ollut erityisluokalla. Sisaruksillani on auto minulla ei ole. Olen aina tiennyt ettei tuo tulisi onnistumaan minulta.
Ihan hyvänä. Joskus haluaisin opiskella siivoojaksi.
On minulla 2 kaksi ystävää. Ei niitä haittaa se. Ymmärtävät kyllä jos en ymmärrä jotain samalla tavalla kuin muut.
No ei tasaankaan ole lievästi kehitysvammaisen kirjoittamaa tuo teksti. Kappalejaotkin onnistuu hyvin kirjoittajalta.
Onhan toki mahdollista, että sinulla on autismin kirjon häiriötä, hahmottamisvaikeutta, adhd tms. joka on tehnyt koulunkäynnistä vaikeaa.
Miten määrittelet asiallisen ja asiattoman?
Vierailija kirjoitti:
Kelpaisiko somalimies, jos olisit vapaa? Niillähän älykkyysosamäärä on sama kuin kehitysvammaisilla.
Tai rasisti? Rasisteilla tutkitusti myös alhaisempi älykkyysosamäärä.
Erona tietenkin se että rasisti ei ymmärrä olevansa tyhmä.
En, miksi kerjäisin?