protu-leirin 'moniarvoisuus'
Eilisessä Hesarissa pisti silmään se, miten protuleirillä ei ehdotuksista huolimatta voitaisi laulaa suvivirttä, siis sitä ei voitaisi laittaa leirin lauluvihkoon. Leiriä mainostetaan vapaana ennakkoasenteista, ja siellä saa muka ajatella kuten haluaa, mutta kuitenkin siellä näyttää vallitsevan tietty ajattelutapa, jota todellisuudessa ei saa eikä voi kyseenalaistaa. Eli kristinuskoa ei hyväksytä.
Kommentit (27)
Mistään noista ei meillä ole todellista tietoa, kaikki ovat uskon varassa.
Jos ei halua ilmaista mitään vakaumusta, voi sanoa olevansa agnostikko.
Pointti on se, että he eivät suostu myöntämään olevansa uskonnottomien juttu, vaan väittävät olevansa avoimia ja moniarvoisia. Minä en halua vaatia Jumalasta juttuja protuleirille, vaan rehellistä informaatiota kyseisestä leiristä.
Että he myöntäisivät, että taustalla todellisuudessa on uskonnoton tai ateistinen ajattelu.
Selvästikään kyse ei ole arvovapaasta toiminnasta ja ehkä se olisi syytä myöntää.
Ja ainakin silloin meininki oli täysin avoin kaikille ismeille ja maailmankatsomuksille. Leirillä keskusteltiin eri uskonnoista, ja jokaisella oli oikeus omaan mielipiteeseensä, mitään ei lytätty tai nostettu toisten yläpuolelle.
Suurin osa meistä etsi vielä katsomustaan, ja sille annettiin tilaa ja tietoa eri vaihtoehdoista.
ymmärrän hyvin ettei lauluvihkoon oteta virsiä, kuka niitä sinne edes haluaa?
T: Nykyinen kristitty
ja itse sen tavallaan ymmärränkin, virsi on paljon enemmän Suomessa kulttuuriin ja kesään liittyvä laulu kuin hengellinen laulu.
lauluvihkoon tulevista lauluista, suvivirsi ei saanut tarpeeksi kannatusta. Tosiaan, itsekin ateistina pidän suvivirrestä ja olen sitä ikäni koulussa laulanut, mutta jospa tosiaan protuleirille haluttaisiin vähän jotain erilaista kun se koulu/kirkko-linja jota, anteeksi vaan, meille ei-uskoville koko ajan tuputetaan joka tuutista.
ja korostan, mun mielestä laulut on lauluja ja uskonnollinen merkitys syntyy jostain ihan muualta. Musta ei tule uskovaista vaikka kuinka veisaisin virsiä.
antakaa nyt edes tämän yhden jutun olla uskonnottomien juttu. miks sitä jumalaa pitäs tunkea sinnekin kun se ei sinne kuulu. jos ei viikkoa voi olla laulamatta virsiä niin sitten kuuluu ihan muualle. jos tämä yksi juttu on tehty uskonnottomille mukavaksi ilman että aina joka pirun paikas jauhetaa jumalasta niin antakaa olla. pysykää kotona paasamasa.