Paras nukahtamislääke?
Kokemuksia nukahtamislääkkeistä? Stressaavan elämäntilanteen takia nukkuminen on mennyt vaikeaksi. Unensaannissa kestää useampi tunti ja herään pari kertaa yön aikana, jonka jälkeen nukahtaminen on vaikeaa. Usein tulee nukuttua vain 4-5h.
Arkisin herätys on klo 4.30 ja 55 min ajomatka töihin. Pitäisi olla sellainen lääke että pystyisi aamulla ajamaan. Ensi viikolla lääkäri. Kaikki "luonnolliset" keinot kokeiltu.
Kommentit (42)
Pelkkä tavallinen nukahtamislääke ei auta kunnolla jos olet hirveän stressaantunut. Silloin auttaa paremmin joku Ketipinor tai voimakkaampi bentso, esim. Opamox tai Xanor.
Nukahtamislääke auttaa silloin kun ongelma on vain se nukahtaminen.
Bentsoa voit kyllä illalla ottaa vaikka pitäisi lähteä ajamaan aamuvarhain. Ketipinor kannattaa ehkä silloin unohtaa.
Temesta, Diapam ja Tenox.
Kaikki toimivat kun annos kohdallaan.
Bookbeat ja joku typerä life coach-kirja. Siihen kun säätää 15min ajastuksen, nukahtaa takuulla ennenkuin kirja vaimenee itsekseen
Vierailija kirjoitti:
Miehellä toimii seksi.
Tätä on vain mielettömän vaikea saada ellet ole syntynyt täydellisellä naamalla ja pituudella ym jne eli parempi pysyä lääkkeissä
Mirtatsapiini pienellä annostuksella. Esim. 1/4 tabletti 15 mg tabletista.
Vierailija kirjoitti:
Bentsoa voit kyllä illalla ottaa vaikka pitäisi lähteä ajamaan aamuvarhain. Ketipinor kannattaa ehkä silloin unohtaa.
Paino sanalla ehkä. Eri lääkkeet vaikuttaa eri tavoin eri ihmisiin. Minä nukun Ketipinorilla hyvin, enkä ole aamulla lainkaan pöhnäinen. Joku toinen varmaan on.
Melatoniini, rentoutusharjoitukset, mindfullness yms.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen suuntaus unettomuuden lääkehoidossa on kaiketi tämä, ja bentsoja ei niin mielellään määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää syökö neuroleptejä tai masennuslääkkeitä.
Ne tuhoavat aivot.
Bentsodiatsepiinit ovat turvallisia.
Zopinox auttoi minulla, mutta se määrättiin vain 10 päivän kuuriksi, jotta saisin unirytmiä korjattua. Toimii siis, jos on lyhytaikainen uniongelma.
Unettomuudesta ja univaikeuksista olen kärsinyt yli kymmenen vuotta. Olen kokeillut seuraavia lääkkeitä:
- mirtatsapiini (väsyttää, mutta väsyttää myös päiväsaikaan ja herättää ruokahalua valtavasti)
- ketipinor (väsyttää, mutta aiheutti minulla sydämen muljahteluja ja painajaisia. Lisäksi lisäsi ruokahalua)
- Tolvon (ei ollut apua, aiheutti myös omituisia unia)
- Atarax (toiminut parhaiten, silloin kun keho ei ole ns. tottunut lääkkeeseen. Tämän kanssa pysyy myös toimintakykyisenä päiväsaikaan)
Nyt uusimpana olen saanut kokeiluun Azonan. Saa nähdä, miten toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen suuntaus unettomuuden lääkehoidossa on kaiketi tämä, ja bentsoja ei niin mielellään määrätä.
Näin on. Bentsoja ei ole määrätty mulle koskaan, vaikka olen ollut psyk.sairaanhoidon piirissä 10 vuotta. Perusteena psykiatrilla ollut aina ”aiheuttaa niin kovaa riippuvuutta”. Mirtatsapiinia ja Ketipinoria sen sijaan tykkäävät jaella.
Imovane toimii mulla. On lyhytvaikutteinen, joten ei aiheuta aamulla tokkuraa. Olen kokeillut unettomuuden hoitoon myös yllä mainittuja lääkkeitä kuten Mirtazapinia. Näistä tuli niin voimakkaita sivuvaikutuksia, etten pystynyt käyttämään.
Ei mirtazapiini.
> 24h pöpperö, koukutus, teho häviää viikossa mutta sivuvaikutukset pysyy.
Minua orgasmi on auttanut yleensä nukahtamaan.
Nyt on kokeilussa tämä:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva-olo/mieli/oikeanlainen-hengitys-…
Tuo hengitysharjoitus vaikuttaa siltä, että minun ei koskaan tarvitse harkitakaan nukahtamislääkkeitä.
Tutustu Käypä hoito -suositukseen, niin et pety jos et saakaan juuri sitä mitä haluat.