Voiko sekaanin ja vegaanin parisuhde toimia?
Vai tuleeko kitkaa jo ensimmäisellä ravintolakäynnillä? Kokemuksia tahtoisin kuulla.
Kommentit (62)
En ymmärrä tuota, että pitäisi muka tehdä joka päivä "kahdet ruuat". Voi tehdä vaikka monenlaisia helppoja ruokalajeja ja erilaisia lisukkeita, joista kumpikin sitten valikoi itselleen sopivan annoksen. Sekasyöjä voi paistaa itselleen lisäksi jotain lihaa, jos haluaa.
Useimmat ruuat säilyvät joitakin päiviä jääkaapissa, ja pakastintakin voi hyödyntää. Olettekos sellaisista laitteista kuulleet?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota, että pitäisi muka tehdä joka päivä "kahdet ruuat". Voi tehdä vaikka monenlaisia helppoja ruokalajeja ja erilaisia lisukkeita, joista kumpikin sitten valikoi itselleen sopivan annoksen. Sekasyöjä voi paistaa itselleen lisäksi jotain lihaa, jos haluaa.
Useimmat ruuat säilyvät joitakin päiviä jääkaapissa, ja pakastintakin voi hyödyntää. Olettekos sellaisista laitteista kuulleet?
Tämä.
Oon ite vegaani, ja mies syö vaihtelevasti mitä milloinkin. Kaveripiiristä suurin osa sekasyöjiä. Monesti tehty yhdessä ruokaa meillä (esim. pitsaa, hampurilaisia, tortilloja), ja hyvin on ruokailu onnistunut kaikilla: meiltä tulee vegeruuat, ja jos lisäksi haluaa lihaa, niin tuo tullessaan. Jokainen tekee siitä annoksestaan sellaisen kuin haluaa
Asioita ei kannata tehdä liian vaikeaksi. Jokainen syö mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Oon ite vegaani, ja mies syö vaihtelevasti mitä milloinkin. Kaveripiiristä suurin osa sekasyöjiä. Monesti tehty yhdessä ruokaa meillä (esim. pitsaa, hampurilaisia, tortilloja), ja hyvin on ruokailu onnistunut kaikilla: meiltä tulee vegeruuat, ja jos lisäksi haluaa lihaa, niin tuo tullessaan. Jokainen tekee siitä annoksestaan sellaisen kuin haluaa
Asioita ei kannata tehdä liian vaikeaksi. Jokainen syö mitä haluaa.
Ja ei kai kukaan järkevä ja asioita ennakoiva ihminen ala vääntää joka päivä kahta lämmintä ruokaa? Vaikka näin tekisikin, sekä sekaani että vegaani voivat syödä samoja perunoita, pastaa, salaattia jne. Ainoastaan lihakastike ja lihaton kastike pitää tehdä erikseen, lähes kaikki muu sopii molemmille.
No jos minä asuisin jonkun kanssa niin en todellakaan tekisi itselleni sitä liharuokaa erikseen kun vegaani kokkaa itselleen. Pärjään kyllä hyvin itseksenikin joten olkoon sitten niin edelleen.
Mä kokeilin jo 10 vuotta sitä että jos en minä laittanut avokille ruokaa tiettyyn aikaan niin sekään ei laittanut minulle vaan söi yksin ja kielsi ruoan minulta.
Keliaakikon ja ei-keliaakikon parisuhteessa olisi ruokailutottumuksellisesti enemmän ongelmia, kuin tässä vegaani sekaani skenaariossa. Keliasta kärsivä joutuu noudattamaan pahimmillaan aivan äärimmäistä tuotehygieniaa omassa keittiössään, mikä tuo sitten omat haasteensa, jos keittiötä käyttää joku, joka ei ole siihen tottunut. Vegaanilla ja sekaanilla ei tällaista onglemaa ole ja jos on, niin ongelma on silloin korvien välissä.
Veganismi ei ole ruokavalio vaan vakaumus. Ihmiset ovat joko tietämättömiä eläimille aiheutetusta kärsimyksestä tai välinpitämättömiä sen suhteen. En todellakaan voisi kuvitella suhdetta tuollaiseen ihmiseen. On vaikea viettää lyhyitäkin aikoja julmien ja piittaamattomien ihmisten seurassa.
Stop killing Go Vegan!
Meillä toimii erinomaisesti parisuhde, ruokavaliosta viis, se ei vaikuta asiaan mitenkään. Meillä mies vegaani ja mä sekaani, ennen oli toisin päin. Ollaan oltu 20v kimpassa. Arjessa toki mä syön usein vegaani ruokaa,mikä ei ole ongelma tai sit teen oman version. Mies meillä kokkaa pääsääntöisesti arjessa. Mä huomioin tietenkin myös miehen ruoan,jos kokkaan.
Oikeasti outo kysymys.
Meillä kumpikaan ei hallitse toisen valintoja.
Ihan omasta tahdosta ja rakkaudesta ollaan yhdessä. Ei ole mikään statusnäyttämö tai paremmuuskilpailu.
Tosi outo näkökulma ap:llä. Meillä sekaanit (2/4 perheenjäsentä) osaavat ihan omatoimisesti täydentää yhteisiä, vegaanisia ruokia eläinperäisillä tuotteilla, jos niitä kaipaavat. Puoliso esim. paistaa kanasuikaleita wokkiin ja jos jää yli, niin jääkaappiin ja seuraavana päivänä salaatin tai keiton kylkeen. Tehdään monesti yhdessä ruuat ja leivotaan. En tajua, miten ihan normaalista elämästä tehdään ongelmallista väkipakolla jonkin sekaani-ideologian varjolla.
Tapauskohtaista. Jos on oikein vakaumuksellinen, niin sitten tuskin toimii. Jos se on vaan oma valinta eikä siihen liity isompaa manifestointia, niin varmasti suhde toimii. Yhtälailla kuin vaikka pelaamisen tai aktiivi urheilun kanssa, kun toinen vaan pelaa/urheilee, jotkut saavat suhteen toimimaan ja toiset eivät.
Riippuu siitä, mistä syystä toinen on vegaani. Jos se on pelkkä ruokavalio tai hän syö esim. ilmaston vuoksi vegaanisesti, ei varmaankaan ole niin iso juttu seurustella sekasyöjän kanssa.
Mutta ihmiselle, joka on vegaani eläinten vuoksi, on arvomaailmoissa helposti aivan liian iso ero sekasyöjän kanssa
Riippuu ihan siitä kuinka vystooppinen vegaani on kyseessä.
Pelkästään jo se aiheuttaa ongelmia, kun toinen tykkää tummapaahtoisesta vahvasta kahvista ja toinen laihasta vaaleasta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään jo se aiheuttaa ongelmia, kun toinen tykkää tummapaahtoisesta vahvasta kahvista ja toinen laihasta vaaleasta.
Joutuu keittämään kahdet kahvit... Parempi erota
Ei siinä mitään ongelmaa ole ellei vegaani ole fanaattinen tapaus. Tapat lasten tulevaisuuden ja osallistut eläinrääkkäykseen tyylisesti.
Vierailija kirjoitti:
No mutta eikö se käy pidemmän päälle ankeaksi kun molemmille pitää säätää yhteisellä kotiateriallakin omat safkat?
Häh? Sekaanihan pystyy syömään vegaanisia ruokaa.
Meidän taoauksessa syö ranskalaisia, niitä yleensä on
Meillä ei ole ongelmaa. Arkena meillä on eri ruoat ja ruokavaliot ja ajat jolloin syömme. Yhdessä yli 10v. Toki sekaanipuolisoni syö myös minun kasvispöperöitäni viikonloppuisin.
Puhumme ruokavalioistamme suht paljon yhdessä, ja jaamme ajatuksiamme toista kuunnellen. Ruokaan kun liittyy arvojen lisäksi myös tavat ja tottumukset, ja ihmismieltä on kiva osata ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuu keittämään kahdet kahvit... Parempi erota
Joo, tosi helppoa ja järkevää aamukiireissä tehdä kahdella kahvinkeittimellä ne mukilliset ja jättää loput pannuun poisheitettäväksi. Käytännössä yhdet kahvit ja toinen joutuu aina nyrpistelemään. Ehkei se ole este yhdessäololle, mutta vähemmän vaivaa on nostella tai laskea vessanrengasta, mutta monelle tuntuu sekin olevan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mistä syystä toinen on vegaani. Jos se on pelkkä ruokavalio tai hän syö esim. ilmaston vuoksi vegaanisesti, ei varmaankaan ole niin iso juttu seurustella sekasyöjän kanssa.
Mutta ihmiselle, joka on vegaani eläinten vuoksi, on arvomaailmoissa helposti aivan liian iso ero sekasyöjän kanssa
Mä olen aika fanaattinen eläinoikeusajattelija, eikä mulla ole ongelmaa sekasyöjäpuolison kanssa. Ei senkään mielestä eläinten tappaminen oo oikein, mutta kun on 40 vuotta syönyt lihaa, niin hänelle ois vaikea olla ilman.
Sellaisen tyypin kanssa en olis, jonka mielestä eläinten tappaminen on ihan ok
Näin. Meillä sama tilanne, mutta toisinpäin eli mä olen se kasvissyöjä. En ole koskaan nähnyt tilanteessa mitään ongelmaa. Esim. eilen kokattiin yhdessä paistinperunoita, salaattia ja kasvispihvejä. Tänään spagettia, tomaattikastiketta ja mies paistoi itselleen kanaa.
Maailman on niin paljon ruokia joita voi syödä niin sekasyöjä, kasvissyöjä kuin vegaanikin, että en tajua olettamusta "kokataan kahdet eri ruoat". Mua tosin. henkilökohtaisesti ei haittaa kokata lihaa, en vain halua syödä sitä. Ei tämä vaikuta parisuhteeseemme millään tavalla, eikä muuten ole ollut ongelma yhdenkään miehen kanssa koskaan.
Olen ollut vege yli 20 vuotta. Just teen hedelmäsalaattia, hitsi, voikohan sitä sekasyöjä syödäkään? ;)