Miksi suomalaiset vihaavat kaikkia ”toisia”? Ei ennen ollut näin, mikä on muuttunut?
Yleistä pohdintaa aiheesta siis. Kaikkia vihataan, oli se nettikirjoittaja (äskeisessä koiraketjussa joku sanoi toiselle että ”tapa ittes!”), naapuri, työkaveri, vanhus, lapsi, koira, vela, homo... just name it.
Olen 70- luvulla synytynyt ja lapsuuteni/nuoruuteni pääosin 80/90-luvuilla elänyt ja silloin kaikki kunnioitti toisiaan. Oltiin ilman muuta kohtelias naapurille, annettiin tilaa vaikka kaupassa, ei ärsyynnytty toisista ihmisistä, hyväksyttiin että MINÄ en ole se tärkein vaan tässä on muutkin yhtä tärkeitä. Ylipäätään ajateltiin enemmän yhteisön hyvää ja yhteistä etua.
Surettaa miten nyt on kauhea hedonismi ja itsekkyys, minäminä lumihiutalemaisuus, ja kaikesta ärrytään ja raivostutaan.
Maailmasta on tullut ihan outo ja ihmisistä aivan käsittämättömän ilkeitä. Miksi?
Kasvatus? Lellityt milleniaalit? Kännykkäsäteily? Hormonkt ja kemikaalit? (Nää nyt siis vaan ilmaan heitettyjä esimerkkejä).
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko yksi syy olla nimenomaan siinä, että nykyään se loanheitto on niin helppoa ja arkipäiväistä? Esimerkiksi nuoret ja vanhemmatkin ihmiset viettävät paljon aikaa somessa ja arvostelua näkee jatkuvasti lehdissä ja netissä. Ennen sellainen keskittyi vain pieniin porukoihin.
Ei ulkomaalaisilla vastaavilla palstoilla näe samaa. Ihan oikeasti on suomalainen ongelma tämä.
Vihainen kansa.
Kyllä tuo on somen ominaisuus kaikkialla maailmassa. Ihan samaa törkyä se on kaikkialla. Somen yleismaailmallinen ominaisuus.
Vastapainoksi, ei tarvitse kuin omasta ovesta astua ulos, niin muistaa että todellisuus on täysin muuta kuin some.
Mä haluan sun todellisuuteen, koska mun on tätä samaa. Ei nyt ihan yhtä kärjistetysti kuin tällä palstalla, mutta samantyylistä toisten haukkumista vaan joka puolella.
Vihamielisyys on lisääntynyt koko maailmassa. Joka puolella nousee äärioikeistoa valtaan, myös Suomessa. Olemme menossa kohti kolmatta maailmansotaa.
Olen milleniaali eikä tämä liity meihin. Samaa mieltä olen, ihmisistä on tullut itsekkäitä.
Tämä on kyllä Raamatussakin ennustettu. :D Oisko siitä kyse?
Ei kyllä ole hauskaa. En tajua miksi pitää olla niin ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
ehkä se on tämä ahtaus kun asutaan vieri vieressä kuin sillit tynnyrissä. ja tunne siitä ettei saa olla sellainen kuin on vaan on paineita ahtautua tiettyyn muottiin. sitten siinä tulee sellainen tunne ettei pääse irti toisista ja hyökkää kuin nurkkaan ahdistettu pelokas koira. muistan joskus kymmeniä vuosia sitten tehdyn eläinkokeen. siinä rotille annettiin hyvät elinolot, virikkeitä ja ruokaa niin paljon kuin halusivat. rotat viihtyivät ja lisääntyivät, mutta kun populaation koko kasvoi ja elinolot kävivät ahtaiksi rotista tuli agressiivisia ja alkoivat hyökkäillä toistensa kimppuun.
Niinpä, sama juttu ihmisillä. Asutaan liian vierekkäin, ollaan liian paljon toisten kanssa tekemisissä somessa ja vielä lisäännytään liikaa. Eihän siitä voi seurata muuta kuin aggressiota. Some on siinä mielessä tosi huono keksintö. Väestönkasvua pitäisi myös hillitä. Mihin tämä kaikki oikein johtaa?
Itse olen huomannut saman ja moneen kertaan sen myös saanut itse kokea. Olin muutenkin kiusattu pitkään. Ehkä tämä kaikki on tehnyt minustakin vähän kylmän ihmisen ja en enää uskalla olla liian empaattinen, kun tiedän toisten olevan monesti erilaisia ja paljon kovempia ihmisiä, jotka kestävät enemmän. Muuten haluan muille hyvää enkä vähättele toisten vaikeuksia. Joskus silti mietin itseäni miten olen kokenutkin niin paljon pahaa muilta ihmisiltä. Ehkä jos niistä kokemuksista olisi jäänyt puoletkin pois voisin itsekin vähän paremmin nykyisin ja olisin ainakin rohkeampi ja itsevarmenpi ihminen. Toisaalta olen oppinut, että ei saa olla paha ketään kohtaan kun tiedän kuinka paljon niillä teoilla voi olla merkitystä. Usko ihmisiin ja hyvään on kyllä murentunut todella paljon ja mietin aina, että kyllä huonosti käy sitten lopulta. Uskon tämän kaiken varsinkin nykyajan negatiivisuuden aiheuttavan paljon surua ja ikävyyksiä muiden elämään ja siinä mielessä ei ole yllätys jos moni voi huonosti.
Ihme luuloa, että aiemmin ei muka oltu aggressiivisia muita kohtaan.
Kaupunginosien/naapurikylien nuorisoiden välillä on aina ollut vihanpitoa. Tonttinaapureiden myös. Jne jne.
Suomessa meillä on lääniä, vaikka muille jakaa. Jokaiselle riittäisi oma pikkuntorppa ja piha ja tulisi koko maa asuttua. Ei oltaisi, kuin sillit suolassa. Voisi ekoilla ja kaikilla oma kasvimaa tuottaa vihannekset, kalastella läheisiltä järvistä ja paikallisilta viljelijöiltä/ tiloilta loput. Onnellisuus lisääntyisi vuoren varmasti. Miten ne työpaikat saisi ympäri maata? Ai, kun ne ihmiset on ympäri maata, niin olisi sairaalat, koulut ja kaupatkin. Tietyt teollisuudet olisi toki rannikolla ja tietyt pohjoisissa.
Erilaisuuden sieto on aina ollut vaikeaa. Nykyään siitä vain puhutaan (viestitellään/sometetaan/märistään) enemmän.
Somen feedien algoritmit. Oikeesti.
Millään ei ole väliä ja p*skamaisuus toisiaan kohtaan on nykyään jopa ihan toivottava juttu. Siitä tehdään jopa viihdettä. Kyllä sen näkee jo näistä ohjelmistakin mitä tulee tv.stä. mitä hullumpaa sen hauskempaa ja mielenkiintoisempaa. Suomestakin on tullut todella 'amerikkalainen' maa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen ollut näin, mikä on muuttunut?
Olipa.
Suomalaisilta vaaditaan liikaa, elämä on monille liian rankkaa. Eipä siinä sit oikein muuta jaksa ku tehä mitä täytyy ja kiukutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntematon akka alkoi tässä yksi päivä yhtäkkiä raivota minulle kadulla, luulin että käy käsiksikin! no selvisin menemällä nopeasti ohi. Karjui siis niin kovaa kuin ihmsestä lähtee, ihan ohikulkiessaan ja toisaan en tuntenut ,säikähdin kyllä! Työttömiä, sairaita, köyhiä vihataan ja haukutaan jatkuvasti, ihan sairasta on meno. Rukoilen, että Corona pyyhkäisisi toisaan sen 60-80% tämän pallon porukasta, jos tosiaan leviäisi niin paljon, ja toivottavasti ne kuspäisimmät kiusaajat,narsistit ym. muidne piinaajat ja elämästä helvtin tekevät! Ahneus ja itsekkyys ovat päivän sana ja raha ainoa ihmisarvon ja elämän mitta.
Jos noin ahdistaa ja toivot pahaa kanssaihmisillesi, niin voisit väistää ja luovuttaa oman osuutensa resursseista niitä tarvitseville.
Olet osa ongelmaa, et sen ratkaisu.
Itsehän tässä annat kommentoijalle epäsuoran käskyn deletoida itsensä! Taidat siis itsekin olla logiikkasi mukaan osa ongelmatoivotellen toiselle moista. Ehkäpä juuri sinun kaltaisesi narsitsitit ja heidän tekemänsä vuosikymmenten tuhoaminen ovat aiheuttaneet tämän "pahan toivomisen muille", lopulta saattaa kilteimmänkin ex-empaatikon pinna katketa, kun tarpeeksi potkitaan päähän koko elämän ajan. Katso vaikka Joker -leffa oikein ajatuksella, ja mieti sitten uudestaan.
Ennen ei ollut nettiä missä ihmiset pystyivät kertomaan ajatuksistaan, nykyään kaikki servataan netissä ulkonäöllä tai älykkyydellä, eikä ihmisillä ole enään sitä illuusiota että olisivat sitä naapuria tai kaupanjonossa olevaa ihmistä parempi ja se katkeroittaa sen alffoinmankin liikemiehen sadantonnin bisnessalkun.
Vierailija kirjoitti:
Vihapuheen taustalla on hyvin usein työttömmyys tai työelämän epävarmuus
https://www.satakunnankansa.fi/a/b33c759c-6d41-4aca-8ca6-655206971c63
Satakunnan kansa 11.1.2020
Vihapuheesta on tullut arkea, mutta kuka sen olemassaolosta on vastuussa? – Vihapuhujia yhdistävät työttömyys, konkurssi, alkoholismi, mielenterveysongelmat, rikollisuus
Tavallisesti vihapuhujia yhdistäviä tekijöitä ovat työttömyys, konkurssi, alkoholismi, mielenterveysongelmat, rikollisuus ja yleisesti kaikki sellainen, joka ennen pitkää johtaa syrjäytymiseen. Tästä väestä vihapuhe kumpuaa, sillä sen puhujat purkavat ahdistustaan, kun ovat olleet jo kauan heitteillä ilman yhteiskunnan tukiverkkoa ja voivat tuntea olonsa tärkeäksi vain silloin, kun pääsevät haukkumaan jotain toista ihmisryhmää.
Jännästi av:llä ainakin ja mediassa muutenkin näkyy enemmän ilmiö, että palkansaajat haukkuvat työttömiä ja mielenterveysongelmaisia. "Meidän verorahoilla loisiminen" näyttää olevan yleinen ongelma monille työssäkäyville.
Vierailija kirjoitti:
Ihme luuloa, että aiemmin ei muka oltu aggressiivisia muita kohtaan.
Kaupunginosien/naapurikylien nuorisoiden välillä on aina ollut vihanpitoa. Tonttinaapureiden myös. Jne jne.
Muistan tämän hyvin teinivuosiltani 1970-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta vaaditaan liikaa, elämä on monille liian rankkaa. Eipä siinä sit oikein muuta jaksa ku tehä mitä täytyy ja kiukutella.
Suomalaisten elämä on erittäin helppoa.
Ei vaadita juuri mitään.
Jos on vaikeaa niin on tukiopetus, tukihenkilö, tukiperhe, auttava puhelin, vertaisryhmä, toimeentulotuki, ym.
Mutta ainainen valitus, kateus, synkkä mieli ja huonot käytöstavat pilaavat arjen.
Vastakkainasettelu. Joko olet meidän puolellamme tai meitä vastaan. Valitse siis puolesi.
Kun vastakkainasettuelua aiheuttavien asioiden määrä on lisääntynyt koko ajan, on yhä vaikeampaa löytää enää "samanhenkisiä". Ryhmittymät pienenevät ja siten yhteishenki katoaa. Olet joko meitä tai muita.
Netin aivopesua. Jopa meidän ikäpolvessa(40v) on näitä täysin järkeä vailla olevia vaikka olivat vielä ysärillä normaaleja. Netti ja sen luomat ilmiöt tämän kaiken on aiheuttanut. Hieno uusi maailma.
Samaa ihmettelen ja alan pikkuhiljaa kyllästymään tähän nyky-Suomen kulttuuriin. Kun ei voi antaa ihmisten vain olla.
-_-