Miksi suomalaiset vihaavat kaikkia ”toisia”? Ei ennen ollut näin, mikä on muuttunut?
Yleistä pohdintaa aiheesta siis. Kaikkia vihataan, oli se nettikirjoittaja (äskeisessä koiraketjussa joku sanoi toiselle että ”tapa ittes!”), naapuri, työkaveri, vanhus, lapsi, koira, vela, homo... just name it.
Olen 70- luvulla synytynyt ja lapsuuteni/nuoruuteni pääosin 80/90-luvuilla elänyt ja silloin kaikki kunnioitti toisiaan. Oltiin ilman muuta kohtelias naapurille, annettiin tilaa vaikka kaupassa, ei ärsyynnytty toisista ihmisistä, hyväksyttiin että MINÄ en ole se tärkein vaan tässä on muutkin yhtä tärkeitä. Ylipäätään ajateltiin enemmän yhteisön hyvää ja yhteistä etua.
Surettaa miten nyt on kauhea hedonismi ja itsekkyys, minäminä lumihiutalemaisuus, ja kaikesta ärrytään ja raivostutaan.
Maailmasta on tullut ihan outo ja ihmisistä aivan käsittämättömän ilkeitä. Miksi?
Kasvatus? Lellityt milleniaalit? Kännykkäsäteily? Hormonkt ja kemikaalit? (Nää nyt siis vaan ilmaan heitettyjä esimerkkejä).
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitko että viestisi täyttää viharikoksen tunnusmerkit
Höpö höpö ei täytä.
Tää olisi kaikille tärkeä asia pohtia.
Peukku ylös jos tunnistat ilmiön.Mä ainakin olin järkyttynyt kun tossa mainitussa kejussa yksi sanoi toiselle että tapa ittes. Kuka voi sanoa toiselle noin? Miksi? Miten voi kuvitellakaan että oma elämä olisi toisen elämää tärkeämpi ja olisi joku oikeus sano noin?
Yhä useampi on toki mt-ongelmainen tutkitusti mutta miksei asian juurisyy kiinnosta ketään? Hyväksytään vaan että tällasta tää sit on.
Tällä palstalla omituisin tilanne missä olen nähnyt tappouhkauksen oli sellainen, jossa joku kertoi asuvansa kaupungin vuokratalossa: "teidät kaupungin kolhooseissa asujat pitäisi ampua", ja yläpeukkuja oli tietysti paljon. Mikä ihme saa vauraat ihmiset näin raivokkaaksi? Pelko omaisuuden ja terveyden menettämisestä?
Suomessa kaikkien pitäisi olla valkoisia, rikkaita, kauniita ja menestyviä. Onneksi muutan täältä pois ensi kuussa ja sen mahdollistaa vuokra-asuminen ja freelance-työ.
Ei tarvi kuin mennä Ruotsiin niin henkinen ilmapiiri on paljon keveämpi, myös somessa ja keskustelupalstoilla. Muutin Helsingistä Tukholmaan pari vuotta sitten ja en enää edes halua käydä Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö ei täytä.
Peukku ylös jos tunnistat ilmiön.Mä ainakin olin järkyttynyt kun tossa mainitussa kejussa yksi sanoi toiselle että tapa ittes. Kuka voi sanoa toiselle noin? Miksi? Miten voi kuvitellakaan että oma elämä olisi toisen elämää tärkeämpi ja olisi joku oikeus sano noin?
Yhä useampi on toki mt-ongelmainen tutkitusti mutta miksei asian juurisyy kiinnosta ketään? Hyväksytään vaan että tällasta tää sit on.
Tällä palstalla omituisin tilanne missä olen nähnyt tappouhkauksen oli sellainen, jossa joku kertoi asuvansa kaupungin vuokratalossa: "teidät kaupungin kolhooseissa asujat pitäisi ampua", ja yläpeukkuja oli tietysti paljon. Mikä ihme saa vauraat ihmiset näin raivokkaaksi? Pelko omaisuuden ja terveyden menettämisestä?
Suomessa kaikkien pitäisi olla valkoisia, rikkaita, kauniita ja menestyviä. Onneksi muutan täältä pois ensi kuussa ja sen mahdollistaa vuokra-asuminen ja freelance-työ.
Ei tarvi kuin mennä Ruotsiin niin henkinen ilmapiiri on paljon keveämpi, myös somessa ja keskustelupalstoilla. Muutin Helsingistä Tukholmaan pari vuotta sitten ja en enää edes halua käydä Suomessa!
Eivätpä nuo Ruotsidemokraattien kannattajat kovin tyytyväisiltä vaikuta. Melkoista vihaa siellä somessa on.
Tai Ranskassa Keltaliivit, Iso-Britanniassa Brexitistä riitelijät, USA:ssa Trumpista riitelijöistä puhumattakaan. Tai Hong Kongin mellakoitsijoista. Melkoista tyytymättömyyttä sekä vihaa.
Suomessa ihmiset ovat kuitenkin niin tyytyväisiä, etteivät lähde kadulle mellakoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö ei täytä.
Ilmeisesti nautit tuosta Ruotsin rikollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
80 luvulla normaali mielenterveyspotilas ei ollut rasisti. Nykyään somen myötä huonosta käytöksestä tehdään normi ja jokainen hiemankin epävarma voi valita vihansa kohteen josta heikkouksiaan syyttää ja ryhmittyä sitä vastaan muiden vastaavien kanssa, ilman että miettisi onko tällä mitään tekemistä hänen itsensä kanssa. Tämä johtaa loputtomaan vihaan ei sen purkautumiseen, vaan aina uuden vihankohteen etsimiseen.
Juuri niin että vihantunne ruokkii ja ohjaa tätä hallitsematonta vihaa eikä niin että ihminen hallitsee sekä hillitsee itsensä ja ymmärtää mikä on vihaa vihan takia jota tulee hallita ja mikä on normaalia.
Moni viha nykyään ei ole normaalia ja ihmisten tulisi opetella parempaa vihan hallintaa. Hallitsematon viha johtaa vain ongelmiin.
Syy kaikkeen vihaan: Vihervassarit. Eivät muuta ole koskaan tehneetkään kuin vihanneet. Nyt vain ovat päässeet somessa ääneen.
Vihaa ovat aina lietsoneet vasemmistolaiset. Nyt ovat päässeet ääneen somen takia.
70 luvulla vedettiin kunnolla turpaan jos oli erimielisyyksiä, eikä tyydytty nihisemään jossain netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi aivopesty itkee.
Tarkemmin joku "aikuinen", jonka mielestä on normaalia kutsua toista aikuista "Mestariksi" itkee.
Vierailija kirjoitti:
Syy kaikkeen vihaan: Vihervassarit. Eivät muuta ole koskaan tehneetkään kuin vihanneet. Nyt vain ovat päässeet somessa ääneen.
Persujen käänteislogiikka vauhdissa. Vaikka ovat suurin puolue ja tuoneet nimenoimaan koko vihapuheen someen.
Melko suojattua elämää on viettänyt jos ei ole nähnyt, tuota vihaa on aina ollut.
Jotakuta kohdeltiin pahasti, opettajat ja vastuuhenkilöt vain kävelivät ohi.
Myös kirjoitusvirheistä raivoaminen on jotain ihan käsittämätöntä. Varsinkin puhelimella tulee herkästi typoja tai autocorrect on päällä. Heti joku tulee huutamaan kuinka tyhmä ja ihmisarvoton on kun ei osaa kirjoittaa... Kuka tekee noin IRL?
Persuäänestäjät haukuttu. Check. Yllättävää.
Suorituspaineet ajavat nykyihmiset hulluiksi; Jatkuva kiire, kilpailu, stressi tekee kenestä tähänsä ärtyisän. Ja mikäs sen helpompi tapa purkaa sitä kuin anonyymina internetissä.
Stressi töistä, rahasta, ulkonäöstä, puolison löytämisestä, stressi siitä että en ole täydellinen, stressi siitä että naapurilla on paremmin. Stressi siitä että joku on eri mieltä sinun kanssa.
Lyhyesti sanottuna nykyihminen on pilalla.
Yksikin katkera, läski ämmä joka itse elää miehensä siivellä (ja on elänyt koko aikuisikänsä, ukko vaan vaihtunut välissä)ja repinyt irti kaikki mahdolliset sosiaalituet ja etuudet itsellen (uusi auto ym.kivaa), haukkuu ja näpäyttelee jatkuvasti muita köyhiä mm .työttömiä. Kateellinen ja kegtkera kaikesta vähästäkin ja hyvästä, mitä joku muu köyhä saa vaikk itse elelee hyvinkin leveästi rotukoirineen ym.isossa omakotitalossa perheineen. Varsinainen lokin päällä lokki- ilmiö tämäkin, köyhät saatu tosi hyvin toistensa kimppuun taistelemaan murusistaan ja tämän ämmän tapaan uppoaa etenkin niihin hyvin jotka eivät niin älyllään loista. Ja kyllä, itsekin olen vihaa täynnä nykyään, jännästi vuosikymmenten päähänpotkiminen saa lopulta maltillisemmankin vihaamaan kaikkea ja kaikkia.
Minusta viha on tunteena liian syvällinen ja tietoinen kuvaamaan tämän hetken ilmapiiriä.
Parempi on sanoa nokittelu.
Katsokaas, kuljemme aina kriisistä toiseen kuin parisuhteessa ikään. Kaikki tiedämme, että useimmilla menneillä sukupolvilla oli viimeisten kriisien jälkeen pitkään yhteinen ajatus tulevasta. Miksipä ei olisi ollut, olihan monella asiat paremmin kuin koskaan ennen. Vastanaineilla on aina kaikki hyvin.
Kun asiat ovat pitkään "silleen ihan ookoo", haluaa muutosta. Pientä tai suurta. Muutoksen tarve voi joillain kasvaa vähä vähältä valtavan kokoiseksi. Ennen pitkää tulee tunne, että muutos on olemassa olon jatkumisen kannalta välttämättömältä ja väistämätöntä. Samaan aikaa kokemus oman elämän jatkumisen oikeutuksesta on suurimmalla osalla meistä pohjaton. Niinpä oikeus elää ja oikeus tehdä muutos limittyvät yhdeksi oikeudeksi. Sillä, mitä muutos on, ei ole väliä.
Koira on vihainen pelätessään. Sama pätee ihmisiin. Tähän juurisyyhyn pitäisi puuttua. Keskitymme kautta koko maailman liikaa negativiisuuteen. Emme näe enää sitä, miten hyvin monet asiat ovat. Politiikan, monen muun ohella, pitäisi valaa nokittelun sijaan hyvää kansalaisten keskuuteen. Mahdollisuuksia kokea onnistumista ja merkityksellisyyttä. Muuten olemme tuomittuja ajautumeen uuteen kriisiin, eikä siitä tulisi taatusti yhtä pientä kuin viimeksi.
Sotuhparkin trolli jakso sen kertoo. Ihmisillä on tarve oikeuttaa huono käytös itseltään. He eivät vain ymmärrä että he tuhoavat sillä eniten omaa elämäänsä samalla kuin muidenkin.
Se viha ohjaa heitä he eivät ohjaa vihaa.
Tässä ei edes pyritä pääsemaään eroon vihasta vaan jatkuvaan vihaan. Se taas johtaa mielenterveyden järkkymiseen monella.
Ei se 70-lukukaan silleen mitään pelkkää rauhanmarssia ollut, mutta mikä on tässä ajassa toisin on viha työväenluokkaa ja työväenluokkaisuutta kohtaan. Nykyään kansalaisen perusvaatimuksena on korkeakoulutus ja keskiluokkaisuus. Jos näitä ei löydy, niin olet muille pelkkä nolla. 70-luvulla työpaikat olivat täynnä ihmisiä joilla ei ollut käytynä kuin pelkkä kansakoulu, eikä kukaan heitä siitä syystä halveksinut. Nyky-Suomi on hyvin elitistinen, kunnon ihminen voit olla vain olemalla keskiluokkainen ja koulutettu. Koulutustason nousu lienee tehnyt tämän.
Ennen matalasti koulutetut olivat murskaenemmistö, yhteiskunnassa mentiin heidän ehdoillaan, ajateltiin aina ensin että miltä asiat näyttävät duunarin näkökulmasta. Tämä oli niitä harvoja vasemmistolaisuuden hyviä puolia. Nykyään yhtään ketään ei kiinnosta miltä maailma näyttää matalasti koulutetun duunarin näkökulmasta, se on tough luck vaan. Siksi persut nousevat, kun ketään muita ei kiinnosta kuunnella taviksia. Siis amiksia=taviksia. Jos olet käynyt lukion yms, niin et ole tavis 70-luvun näkökulmasta vaan kermapeppu joka oli vähemmistöä ja ymmärsi pysyä hiljaa. Tämä on muuttunut.
Oletteko huomanneet, että melkein jokaiseen ketjuun tulee joku raivoamaan? Siis jostain ihan ihme asiasta! Jos joku vaikka kysyy että "mikä olisi Helsingin paras ravintola" niin joku vaahtoaa "no mitä vttua se sulle kuuluu stana, älä tuu mun ravintolaan syömään"
Aivan käsittämätöntä ja pelottaa ajatella että nämä kommentoijat kävelevät tuolla ulkona vapaana.