Miksei suomalaisilla naisilla kasva hiukset?
Valtaosalla on todella ohuet ja lyhyet hiukset. Maksimissaan rintojen kohdalle. Jos jollain todella pitkät ja paksut hiukset niin se on poikkeus ja harvinaisuus koulussa/työpaikalla jne ja ihailun kohde. Tylsistyneenä mietin et miks täällä niin harvoin näkee upeita pitkiä hiuksia?
Oisko se jatkuva värjäys ja teinien värinpoistosekoilut yms.
Monissa muissa maissa on lähestulkoon jokaisella naisella pitkät ja oikeasti paksut hiukset. Se on monille se normaali ja harvoin värjätään, korkeintaan jotain pientä raitaa. Yleensä kotiin tulee kampaaja leikkaamaan silloin tällöin huonoja latvoja pois. Aina näkee teinejäkin upeilla pitkillä luonnollisilla hiuksilla kun taas suomalaiset teinit ja nuoret naiset......... Todella ohuet kuivat kärsineet lyhyet nipin napin olkapäille. Värjätty mustaks ja värinpoistotnperään blondiks ym kaikki värisekoilut ja kärähtäny tukka joka toisella. Ja karsee juurikasvu. Toki lävistykset ja tatuoinnit päälle....huh huh.
Olis monilla suomalaisillakin varmaan upee tukka jos hoitaisi, antaisi kasvaa vapaasti ilman jatkuvaa raiskaamista väreillä ja vaalennuksilla.
Kommentit (112)
Minä olen perinyt hiuslaatuni isältäni. Ohuet vauvanhiukset, jotka ei kestä mitään ja lisäksi rasvoittuvan päänahan. Äiti olisi voinut pikkuisen enemmän miettiä, millaisen miehen kanssa lapsia tekee. Minäkin olisin halunnut karheat ja taipuisat hiukset, mutta ei.
Köyhä maaperä. Puutetta seleenistä, raudasta, jodista ym.
Minulla on paksut hiukset. En koskaan päästä niitä kasvamaan yli lapaluiden, koska paksut hiukset hiostavat muutenkin.
terveydestähän tuo kertoo, kuuluisi syödä kunnolla ja jättää noi valmisteet ja oivariinit eläinruuaksi. Lisäksi kuuluu vetää vitamiineja kun suomalainen ravinto ei kykene antamaan kaikkia tarvitavia ravintoaineita. Maaperässä mm ei ole seleeniä jolloin jodatut suolat on myrkkyä.
Tuosta värjäämisestä, oma äitini hoki koko lapsuuteni miten minulla on maantien harmaa ja ohut luiru tukka, joten blondasin sitä 28 vuotiaaksi ja pidin suht lyhyenä kun eihän ohut tukka ole pitkänä kaunis... yksi kesä päätin että antaa olla millainen on ja nyt mulla on pitkä ja suht paksu kauniin luonnollisen vaalea tukka jota ihastellaan. Kiitos äiti.
Otsikosta tuli mieleen Katri-Helena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva ja ohut hius on nyt kuuminta hottia.
Samoin kuin taikinaklönttiin veitsellä vedettyä viiltoa muistuttava huuleton suu yhdistettynä liian lähellä toisiaan oleviin elottomiin siansilmiin.
Olen juuri tuollainen, vielä vahvasti likinäköinen, isohampainen ja lihava, mutta katsos kummaa:
a) ei haittaa minua,
b) ei näytä haittaavan muitakaan.
Koska ovat syntyneet suomalaisista äideistä ja perineet näiden huonot hiusgeenit. Onneksi tänne tulee jatkuvasti lisääntyvissä määrin hyvähiuksisia ulkomaalaisia naisia. Uuden järkevän maahanmuutopolitiikan, eli autetaan oikeasti eniten apua tarvitsevia, eli lapsia ja naisia, niin saadan lähivuosina kymmeniä tuhansia ja pidemmällä tähtäimellä satoja tuhansia hyvähiuksisia naisia Suomeen. Niin suomalaiset miehet pääsevät lisääntymään hyvähiuksisten naisten kanssa ja lopulta saadaan tukahdutettua kokonaan huonohiuksisuus sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva ja ohut hius on nyt kuuminta hottia.
Samoin kuin taikinaklönttiin veitsellä vedettyä viiltoa muistuttava huuleton suu yhdistettynä liian lähellä toisiaan oleviin elottomiin siansilmiin.
Olen juuri tuollainen, vielä vahvasti likinäköinen, isohampainen ja lihava, mutta katsos kummaa:
a) ei haittaa minua,
b) ei näytä haittaavan muitakaan.
Hyvin usein näyttää menevän 35-40 vuotta, ennen kuin tajuaa, että yksilönä saa samanlaista kohtelua ulkonäöstä riippumatta. Ei tarvitse yrittää niin hirveästi. Onnittelut tästä havainnosta, elämä on sen jälkeen radikaalisti helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ovat syntyneet suomalaisista äideistä ja perineet näiden huonot hiusgeenit. Onneksi tänne tulee jatkuvasti lisääntyvissä määrin hyvähiuksisia ulkomaalaisia naisia. Uuden järkevän maahanmuutopolitiikan, eli autetaan oikeasti eniten apua tarvitsevia, eli lapsia ja naisia, niin saadan lähivuosina kymmeniä tuhansia ja pidemmällä tähtäimellä satoja tuhansia hyvähiuksisia naisia Suomeen. Niin suomalaiset miehet pääsevät lisääntymään hyvähiuksisten naisten kanssa ja lopulta saadaan tukahdutettua kokonaan huonohiuksisuus sukupuuttoon.
Voitteko sitten samalla katsoa, ettei niissä hyvähiusgeeneissä ole lättänenä- ja leveänaamageenejä. Eivät meinaan paranna tilannetta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta värjäämisestä, oma äitini hoki koko lapsuuteni miten minulla on maantien harmaa ja ohut luiru tukka, joten blondasin sitä 28 vuotiaaksi ja pidin suht lyhyenä kun eihän ohut tukka ole pitkänä kaunis... yksi kesä päätin että antaa olla millainen on ja nyt mulla on pitkä ja suht paksu kauniin luonnollisen vaalea tukka jota ihastellaan. Kiitos äiti.
Tämä menee kategoriaan ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella. Hyvä esimerkki on hiusten luonnonkiharuus jota suoristellaan ja sitten he joilla on suorat hiukset niin kihartavat omiaan..
Vierailija kirjoitti:
Rodut joissa naisilla on vankka tukka on usein muuutenkin vahva karvankasvu, naisilla viikset, säärikarvat, mahakarvoitus jne
Suomessa miehetkin on ohuthiuksisia ja kaljuuntuvia. He antavat geeninsä tyttärilleen, mistä paksu tukka siis hyppäisi näiden päähänkään?
Asun Espanjassa ja täällä tosiaan nuorilla naisilla on pääsääntöisesti upeat hiukset - pitkät, paksut ja kiiltävät sekä harvoin takkuuntuvat. Heillä on kuitenkn myös huikeat käsikarvat, myös vatsassa kasvaa usein haituvaa sekä ylähuulen yläpuolella, kuin amisviikset. Joskus hiukset saattavat jatkua myös pulisonkimaisesti ohimoita ja poskia pitkin. Karvoja poistatellaan raivolla pitkin kesää, mutta talviaikaan esimerkiksi juuri nuo paksua karvaa puskevat käsivarret on näin suomalaisen näkökulmasta erikoisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on hentoisempi ja vähäisempi karvoitus kuin monilla muilla. Karvoja on siis vähemmän ja ne ovat myös ohuempia kuin vaikka italialaisilla, latinoilla tai ranskalaisilla.
Et kai oikeasti voi olla noin tietämätön?
Ja kyllä käsittelytkin varmasti vaikuttavat, suomalaisethan vihaavat luonnollista vaaleaa tai vaaleanruskeaa väriään (se mitätöidään sanomalla sitä maantienruskeaksi), ja vain vetyperoksidiblondia pidetään oikeasti vaaleana. Moni lisäksi tavoittelee jotain latinolookia värjäämällä hiukset tosi tummaksi ja ruskettamalla itsensä sairaan näköiseksi.
Räikeistä ja voimakkaista hiusväreistä (musta, punainen, keltainen tai valkoinen blondi) tosiaan pidetään Suomessa erityisen paljon.
Lisäksi moni nuori tykkää vaihdella väriä mustasta blondiin, punaisesta violettiin ja taas tummanruskeaan vähän väliä, että kyllähän siinä hiukset kärsivät, kun pitää jatkuvasti tehdä värinpoistoja.
Itse asiassa vaaleahiuksisilla on enemmän hiuksia, kuin tummahiuksisilla, mutta yksittäinen hius on ohuempi: "Ihmisen keskimääräinen hiusmäärä riippuu hiusten väristä. Vaaleahiuksisilla on eniten hiuksia, noin 150 000 kappaletta. Toiseksi eniten hiuksia on mustahiuksisilla ihmisillä, noin 110 000 kappaletta. Sen jälkeen tulevat ruskeahiuksiset, noin 100 000 hiusta, ja punapäät, noin 80 000 hiusta." https://www.schwarzkopf.fi/fi/hiustenmuotoilu/vinkitjaneuvot/hiussanaki…
Geenithän ne kaiken takana. Meillä keski-ikäisillä tulee ryhmäpainetta kovastikin niskaan jos ei 40v tai viimeistään 50v ole lyhyeksi kynitty tukka. Ventovieraatkin arvostelee hiuksia ihan missä tahansa, varsinkin jos pitää hiukset auki.
Mikähän tää uusi palstatrendi on, "miksi kaikki suomalaiset..." jne. Ihme yleistystä.
Itselläni on todella paksut hiukset. En ole koskaan antanut niiden kasvaa lapaluiden yli, koska ovat raskaat ja hiostavat. Kesäksi pakko lyhentää. Shampoota kuluu paljon, kuivuminen kestää iät ajat. Lapsena mulle oli "pakollinen" otsatukka, mitä inhosin, joten viimeiset 40 vuotta olen pitänyt tasapitkiä ja hiuksia on aivan pakko pitää kiinni, jotta eivät mene suuhun tms. Kyllähän varmasti pitkät hiukset olisivat ihanat, jos ei tarttis käydä töissä ja vois keskittyä vaan päivät pitkät harjaamaan hiuksiaan peilin edessä...😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt ulkona? Nykyään teineillä on luonnolliset pitkät ja paksut hiukset.
Samaa mieltä! Todella upeita hiuksia näkee nuorilla. (omia hiuksia, ei pidennyksiä)
Niillä paksutukkaisilla teineillä on jo sekoittunut geenit. Eivät ole täysin suomalaisia. Näin ainakin pk-seudulla.
Hauskaa, kun täällä yleistetään paksutukkaisilla ulkomaalaisilla olevan karvoitusta vatsassa, selässä jne. No ei ole läheskään kaikilla. Säärissä ja käsivarsissa karvat kyllä tummilla erottuu, mutta vatsakarvat & selkäkarvat ym. ei ole kuitenkaan mikään normaali-ilmiö. Sitä paitsi karvat saa hyvin helposti pois, laser tehoaa juuri tummiin ei vaaleisiin ja niitä laitteita on saanut vuosien ajan jo kotiinkin. Hiuksia päähän ei kuitenkaan voi laittaa pysyvästi.
Onneksi meillä karjalaisnaisilla kasvaa paksut, kauniit hiukset.
Uskon, että Suomessa lyhyempiä hiuksia suositaan, sillä täällä käytännöllisyys menee usein ulkonäön edelle, ja lyhyet hiukset ovat toki helpompi hoitaa. Lisäksi kaikissa maissa on omat hiustrendinsä, ja Suomessa esim. monilla julkkisnaisillakin on lyhyet hiukset. Tosin eivät pitkät hiuset ole paras vaihtoehto kaikille, ja lyhyetkin hiustet voivat olla kauniit ja hyvin hoidetut.
Uskon hiustenhoidon olevan isompi juttu monissa muissa maissa myös hintatason takia. Asuin Italiassa, ja paikkakunnallani esim. latvojen tasoitus maksoi 8 euroa, samoin kuin yksinkertainen kiharakampaus, jonka useat naiset ottivat monta kertaa viikossa. Jos Suomessakin olisi sama kampaamopalveluiden hintataso edes palkkatasoon nähden, niitä varmasti käytettäisiin enemmän.
Hiukset ovat elimistön jätettä ja suomalaisissa naisissa ei ole paljoa jätettä :)