Tradenomitutkinnon arvostus
Minulle on muodostunut sellainen käsitys, että tradenomi on moniosaaja. Sellainen jokapaikan höylä. Muistelisin, että tradenomien keskiansiokin on melko korkea. Koetteko, että tradenomia jopa aliarvostetaan?
Kommentit (49)
Minulle on parinkin yrityksen rekrytoijat sanoneet, että jos on kaksi saman aevoista hakijaa, niin valitsevat mieluummin tradenomin kuin ekonomin. Siksi, että tradenomilla on käytännönläheisempi koulutus. Ja siksi, että tradenomi on tod näk enemmän toiminnan ihminen.
Tradenomien keskipalkka on sama kuin kaikkien suomalaisten, eli noin 3500€. Onko se sitten korkea, on toinen juttu.
Opiskelen monimuotona tradenomiksi ja opinnot tuntuvat aika lepsuilta.
Kuulostaa oudolta. Olen ollut itse siinä käsityksessä, että tradenomin tutkintoa ei arvosteta ollenkaan ja että töihin sillä pääsee vain lähinnä kauppoihin. Tradenomeja on myös liikaa, joten he eivät työllisty niihin töihin, mihin olisi tarkoitus.
No mitä tutkintoja muka yleisesti arvostetaan? Tyyliin juristia ja lääkäreitä, ei muita.
Tradenomia löytyy niin kaupan kassoilta kuin muiltakin suorittamista vaativista tehtävistä. Meillä on tradenomi esim. Kaupassa tiimipäällikkönä.
Kyllä ekonomeilla se keskipalkka on muutaman tonnin enemmän.
Keskiarvopalkka oli 5 480 euroa. Yksityisellä sektorilla mediaanipalkka oli tasan 5 000 euroa. Mediaani laski 1,9 prosenttia edellisvuodesta. Valtiolla mediaanipalkka pysyi edellisen vuoden lukemassa, 4 400 eurossa, ja kunnalla työskentelevän ekonomin keskimmäisin palkka oli 4 300 euroa.
Kannattaa sitä mieluummin kouluttautua tradeksi kuin sairaanhoitajaksi. Saman pituinen koulutus, mutta tradena saa harkasta palkkaa, keskipalkka parempi muutenkin ja vastuu ei lähelläkään sitä mitä saikkarilla. Muutenkin kivempi työ.
Tradenomiliiton mukaan sen jäsenten keskipalkka nousi viime vuonna 3,5 prosenttia 3 466 euroon kuukaudessa. Palkannousua selittää se, että yhä useampi liittoon kuuluva tradenomi on asiantuntija ja palkka on sidottu tulokseen. Uudellamaalla keskipalkka on 3 825 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvopalkka oli 5 480 euroa. Yksityisellä sektorilla mediaanipalkka oli tasan 5 000 euroa. Mediaani laski 1,9 prosenttia edellisvuodesta. Valtiolla mediaanipalkka pysyi edellisen vuoden lukemassa, 4 400 eurossa, ja kunnalla työskentelevän ekonomin keskimmäisin palkka oli 4 300 euroa.
Ei todellakaan ole tradenomin palkkoja nuo 😂😂😂😂 monet tradenomit saa sitä 2400-2500e/kk palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on parinkin yrityksen rekrytoijat sanoneet, että jos on kaksi saman aevoista hakijaa, niin valitsevat mieluummin tradenomin kuin ekonomin. Siksi, että tradenomilla on käytännönläheisempi koulutus. Ja siksi, että tradenomi on tod näk enemmän toiminnan ihminen.
Kuulosta lähinnä siltä, että nämä rekrytoijat eivät tiedä tradenomin ja ekonomin eroa, tai ehkä he vain haluavat maksaa vähemmän palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitä mieluummin kouluttautua tradeksi kuin sairaanhoitajaksi. Saman pituinen koulutus, mutta tradena saa harkasta palkkaa, keskipalkka parempi muutenkin ja vastuu ei lähelläkään sitä mitä saikkarilla. Muutenkin kivempi työ.
Toisaalta hoitsut nai monesti ylöspäin (tuntuvat saavan helposti miehiä muutenk) ja sh:n arvostus on ihan eri luokkaa kuin tradenomin. Lisäksi sh:lla todella paljon varmempi työllisyys.
Täällä pääsevät kaupan kassalle työkaverikseni
2000-3000 on aloittavan traden palkka. Yleensä paridonaa
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä vertailet niitä vastuita? Onko appelsiini parempi kuin koira?
Toki ihmisen terveys on tärkeä, mutta jos joku maksaa sinulle rahojensa käsittelystä niin ei sitä kiinnosta muu kuin se, että sen rahat pysyy tallessa eikä hukkaannu johonkin. Verottaja myös vaatii oikeanlaista toimintaa tai rahallisia sanktioita napsuu saman tien. Sairaanhoitajan ei tarvitse välttämättä nähdä asiakastaan jatkuvasti eikä edes tiedä, jos joku ei mennyt ihan putkeen. Taloushallinnossa olet koko ajan vastuussa tekemisistäsi ja ne tulevat kyllä esille. Ja työt on tehtävä niin kauan, että ne ovat valmiit, sairaanhoitajan ei tarvitse hoitaa asiakasta niin pitkään, että on saanut hänet terveeksi.
Itse valmistuin 2007. Ei ole tarvinnut työttömänä olla. Palkka on nyt 3500€. Pääkirjanpitäjän työtä teen. Olen hiljaksiin opiskelut nyt yliopistossa, katsotaan kuinka työtehtävät ja palkka kehittyvät valmistumisen jälkeen. Tavoitteena esim talouspäällikön, controllerin tai hallintopäällikön tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Oikea syy on se, että tradenomille voi maksaa vähemmän. Kukaan ei ottaisi tradenomia, jos molemmille pitäisi maksaa saman verran
Työpaikalleni, uudeksi pomoksi, tuli tradenomi. Voi luoja, voiko tyhmempää olla. Lähdin pois toiselle firmalle, jos yrityksen taso on tuo, se ei ole hyvä työpaikka. Joku muukin lähti jälkeeni.
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta hoitsut nai monesti ylöspäin (tuntuvat saavan helposti miehiä muutenk) ja sh:n arvostus on ihan eri luokkaa kuin tradenomin. Lisäksi sh:lla todella paljon varmempi työllisyys.
Sairaanhoitaja: Kiukutteleva, ylipainoinen, tupakoiva ma-mupatja, en arvosta yhtään.
Ukko 37 on tainnut saada pakit ja nyt kiukuttaa.
Yllätyin kuinka paljon tutkintoa arvostetaan. Tradet nappaa monet työpaikat muista (oikeista) korkeakouluista tulleilta koska jo opiskelu valmentaa työelämään. Kouluissa on kuitenkin paljon eroja, etenkin opetuksen laadun suhteen. Myös koulujen sisällä toiset kurssit ovat laadukkaampia kuin toiset.
Edelleen on kuitenkin aloja ja työpaikkoja joissa vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto yliopistosta.