Miten sijoitusasunnossa hoidetaan huollot yms?
Olen asunut vain vuokralla mutta kiinnostaa. Jos ostaa rivariasunnon sijoitukseen, pitääkö siihen ostaa jonkun huoltoyhtiön palvelut esim. oven aukaisemiseen avainten unohtuessa, kodinkoneiden vaihtamiseen ja muihin huoltotöihin? Paljonko tämmöinen sitten maksaa?
Kommentit (13)
Asunnon omistaja hankkii kodinkoneet. Se maksaa oven aukaisut ja avainten teettämiset, joka ne avaimet hukkaa. Hoitovastikkeessa maksetaan normaalit kiinteistötyöt.
Sinä maksat asunnon vastikkeen, joka pitää sisällään nuo palvelut.
Sijoittaja on omistaja siinä missä asunnossa asuvakin omistaja. Taloyhtiönä sitten osakkeenomistajat voi vaikuttaa siihen, miten asiat hoidetaan.
Kodinkoneiden vaihtamiset osakas hankkii ja kustantaa itse. Asuntoon ainoastaan kiinteästi kuuluvat osat esim.patterit,lavuaarit ym.kuuluu asuntoyhtiön vastuulle.
Maksat siis jätteiden kuljetuksen, yhteisen pihan hoidon, tiemaksun, taloyhtiölle kuuluvat huollot ym.kuukausittaisessa hoitovastikkeessa.
Oven aukaisu kuuluu yleensä huoltoyhtiölle joka ottaa maksun. Mun yhtiössä se on 60 e , öisin kalliimpi.
Kyllä se ihan vuokralainen maksaa mikäli pitää asunnon ovi aukaista, sehän siellä asukasrekisterissä lukee.
Aika monissa yhtiöissähän esim. tuo ovenavauspalvelu kuuluu jotain pientä käyntimaksua lukuun ottamatta vastikkeeseen, eli sijoitusasunnon omistaja maksaa siitä vastikkeessa. Mutta sitten se joku usein ainakin virka-ajan ulkopuolella oven avaamisesta oleva pieni "keikkapalkkio" menee asukkaalta, sehän pitää maksaakin siinä heti oven avauksen yhteydessä.
Huoltotöistä, kodinkoneista tms. vastaa asunnon omistaja, ja tämä voi itse valita millaista ulkopuolista apua käyttää tai käyttääkö. Esim. mä kun asuin kerrostalossa sijoitusasunnossa, kodinkoneesta otin yhteyttä asunnon omistajaan, joka laittoi Gigantista tulemaan uuden laitteen mulle, eli ei ollut mitään huoltoyhtiötä välissä.
Minkä kautta vuokra-asunnossa on huollot yms hoidettu? Todennäköisesti talosta vastaavan huoltoyhtiön. Yhtälailla omistusasunnossa (yhtiömuotoisissa taloissa) on pääsääntöisesti se huoltoyhtiö joka hoitaa esim. ovien avaamisen ja yhtiön vastuulle kuuluvien asioiden hoidon/huollon. Hinnat on sitten huoltoyhtiön hinnaston mukaan. Kodinkoneet on sitten asunnon omistajan vastuulla, hän hankkii ne mistä haluaa ja järjestää asennuksen haluamallaan tavalla, samoin jos on jotain taloyhtiölle kuulumatonta huollettavaa päättää omistaja miten huolto hoidetaan (hankkiiko asukas huollon vai omistaja, maksu pääsääntöisesti omistajan piikkiin jos nyt ei ole selkeästi kyse jostain asukkaan aiheuttamasta viasta joka voisi mennä jopa hänen vakuutuksen piikkiin).
Vierailija kirjoitti:
Sinä maksat asunnon vastikkeen, joka pitää sisällään nuo palvelut.
Ei välttämättä. Olen asunut taloyhtiössä, jossa perushommat hoidettiin talkoilla ja isommissa hommissa tilattiin sitten alan yritykseltä palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Aika monissa yhtiöissähän esim. tuo ovenavauspalvelu kuuluu jotain pientä käyntimaksua lukuun ottamatta vastikkeeseen, eli sijoitusasunnon omistaja maksaa siitä vastikkeessa. Mutta sitten se joku usein ainakin virka-ajan ulkopuolella oven avaamisesta oleva pieni "keikkapalkkio" menee asukkaalta, sehän pitää maksaakin siinä heti oven avauksen yhteydessä.
Huoltotöistä, kodinkoneista tms. vastaa asunnon omistaja, ja tämä voi itse valita millaista ulkopuolista apua käyttää tai käyttääkö. Esim. mä kun asuin kerrostalossa sijoitusasunnossa, kodinkoneesta otin yhteyttä asunnon omistajaan, joka laittoi Gigantista tulemaan uuden laitteen mulle, eli ei ollut mitään huoltoyhtiötä välissä.
Ikinä en ole asunut yhtiössä (tai tiedä kenenkään tutun sellaisessa asunnossa asuneen) jossa oven avaus kuuluisi vastikkeeseen. Eihän se ole mikään lähtökohtainen oletus, että kaikki joskus unohtavat avaimensa, miksi siis kaikki siitä maksaisivat. Yleensä on hinnasto jossa on eri hinnat sen mukaan minä ajankohtana avausta tarvitsee (arkena virka-aikaan halvempi, iltaisin/öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä kalliimpi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole asunut yhtiössä (tai tiedä kenenkään tutun sellaisessa asunnossa asuneen) jossa oven avaus kuuluisi vastikkeeseen. Eihän se ole mikään lähtökohtainen oletus, että
"jotain pientä käyntimaksua lukuunottamatta". Siis tarkoittaa, että kuuluu huoltoyhtiön tarjoamiin palveluihin, mutta avaimensa unohtanut maksaa sitä avauskäynnistä aiheutuvat kulut.
Vuokranantaja maksaa kodinkoneet j(liesi ja jääkaappi) a vaihdattaa/ korjauttaa ne tarvittaessa.
Vuokralainen saa x-mäörån avaimia muuttaessaan. Jos hän kadottaa avaimen, joutuu hän maksamaan avaimen uusimisen / lukkojen uudelleensarjoittamisen. Samoin vuokralainen ihan itse maksaa mahdollisen ovenavauksen. Taloyhtiön huoltoyhtiö hoitaa huoltotyöt, mahdolliset korjaukset ym. hoitaa / maksaa vuokranantaja.
Joo, tosiaan riippuu täysin siitä, miten kyseisessä taloyhtiössä on sovittu kiinteistöhuolto toteutettavaksi. Joko yhtiöllä on kiinteistöhuoltosopimus, joka kattaa tietyt asiat tai sitten kiinteistöhuolto hoidetaan talkoilla. Mutta on ihan lakisääteisiä asioita, mistä taloyhtiön on huolehdittava, joten jos kiinteistöhuoltoa ei ole, niin tällaisiin pitää taloyhtiön sitten hankkia joku urakoitsija / ammattilainen korjaustöihin aina tapauskohtaisesti. Eli kaikki kiinteisiin rakenteisiin kuuluvat viat, esim. ulko-ovet, ikkunat, lämpöpatterit, viemärit jne. kuuluvat taloyhtiön vastuulle, tavalla tai toisella.
Kaikki sisustukseen liittyvät (keittiön kaapit, keittiön koneet jne) ovat sitten omistajan vastuulla.
Nämä asiat riippuu siitä millainen sopimus taloyhtiöllä on huoltoyhtiön kanssa vai onko edes huoltoyhtiötä.