Teinien yksinhuoltajat miten rahat riittää?
Olen kahden teinin totaali-yh, keskipalkkaisessa työssä. Minulla on asuntolainaa, autolainaa ja tuntuu että aina on rahat loppu. Mitään ei jää säästöön eikä meillä ole koskaan mahdollisuutta matkustaa tai tehdä muuta kivaa. Jos joskus saan säästöön vaikka lomarahat tai muun ns. ylimääräisen summan, se kuluu heti johonkin yllättävään tai jos käytän sen vaikka risteilyn, niin säästöön ei jää taaskaan mitään.
Millaisia tuloja ja menoja teillä muilla vastaavassa tilanteessa olevilla on? Olen seurannut erosta lähtien tosi tarkkaan menojani, ja todella suuri summa minulla menee kategoriaan "muut". Siellä on kaikkea kadonneen matkakortin uusintakuluista kummitytön synttärilahjaan. En vain saa noita kuluja karsittua! Lisäksi meillä menee ruokaan aina vain kasvava summa, kun molemmat lapset ovat hurjassa kasvuvaiheessa.
Neuvoja, pliiiis!
Kommentit (55)
Kinuan rahaa exältä ja teinit olen valistanut kaikki kalliimmat hankinnat kinuamaan häneltä. Rahat kylläkin käytän itseeni, kynsiin, ripsiin, huulitäytteisiin ja muotiin.
Sama joka valitti, kun autoilu kallistuu vaikka hän tarvitsee sitä välttämättä, koska poika harrastaa lajia jossa on pelireissuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla on auto ja asunto ja teineillä matkakortit että asutte ihan hyvien julkisten alueella kuitenkin? Ja kehtaat valittaa kun rahat eivät riitä lomamatkoihin?
No joo, asumme pk-seutulaisittain aika syrjässä eli pientaloalueilla, jolla on aika huonot julkiset yhteydet mutta teinit kulkevat koulumatkat ja vanhempi teini omat menonsa julkisilla. Autosta luopumista olen harkinnut vakavasti, mutta kun siihen on tottunut ja esim. harrastukset ja isossa kaupassa käynti vaatii autoa, luopuminen on vaikeaa. Auto ei ole kuitenkaan arvokas, ja tällä hetkellä sen myynti ei varmaan edes kannata, koska en saisi siitä niin paljon että saisin maksettua sekä rahoituksen että uuden (huonon) auton.
Tällä palstalla myös varakkaat ydinperhevanhemmat kysyvät neuvoja ja hakevat vertaistukea. En väitä, että olisin köyhä ja varaton, mutta toivoisin että saisin tulojeni ja menojeni suhdetta järkevämmäksi, jottei tarvitsisi keskituloisena elää kädestä suuhun.
Ap
Tunnut olevan hyvä keksimään tekosyitä. Jos oikeasti haluaa säästää, siihen kyllä löytyy keinot. Itseä vaan niskasta kiinni ja välillä myös epämukavuusalueelle. Ei ne säästöt itsestään tai täällä itkemällä synny. Ne vaativat konkreettisia tekoja.
Tunnistan ja tunnustan tämän, olet ihan oikeassa. On tosi vaikeaa säästää, kun ei haluaisi tinkiä elintasostaan ja varsinkaan lasten elintasosta.
Autosta luopuminen on kyllä varteenotettava vaihtoehto.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ootko harkinnut että myisit asunnon ja Muuttaisit halvemmalle alueelle?
Teini voi kulkea itse kouluun julkisilla
Kyllä, olen harkinnut, tai en ehkä halvemmalla koska niitä ei kauheasti täällä lähellä ole mutta sellaiselle alueelle olen harkinnut muuttavani, jossa ei tarvitse autoa.
Asuntolainakin nimittäin ahdistaa, ja omistusasuntoon liittyvät vastuut ja lisäkulut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin pärjään yhden teinin kanssa. Tuloina on aikuiskoulutustuki 900, palkka 240, lapsilisä 150, elatusmaksu 220 ja asumistuki 550. Menoina vuokra on 950, matkakortti 100, lapsen kuukausiraha 70€ (maksaa sillä vaatteet, matkakortin, leffat, herkut ym, tyttö tekee välillä myös töitä joista saa lisää rahaa, muuttoapuna, lapsenvahtina tm). Ruokaan menee 400-500, kissaan 50, laskuihin max 100. Loput rahat menee satunnaisiin ostoksiin, esim mun koulutarvikkeisiin, talvikenkiin, ell-laskuun. Säästöön ei juurikaan jää, mutta kohta valmistun ja saan sit palkkaa josta toivottavasti jää vähän säästöön
Ovatko nuo summat nettona? Jos ovat, saatat huomata töitä saadessasi, ettei käteen jää yhtään enempää.
Mun tulot nettona ovat: palkka n. 2250, elatustuki kahdesta lapsesta n. 330 ja lapsilisät n. 310 e.
Lasten isä ei osallistu kuluihin mitenkään eikä myöskään juurikaan tapaa heitä. Siksi minä vastaan kaikista kuluista yksin, valitettavasti.
Ap
Symppaan! Meitä on kaksi keskituloista aikuista, mutta silti saa laskea euroja. Teinien kanssa rahaa menee paljon enemmän kuin nuorempien ja palkat eivät nouse samassa suhteessa. Lisäksi pk-seudulla asuminen on kallista. Rahat voi olla tiukassa vaikka olisi vakityö ja omistusasunto (joka on kuitenkin pitkällä tähtäimellä usein taloudellisesti järkevin ratkaisu ainakin pk-seudulla).
Yllä oli kommentti että kevyt ruoka vaan, kun koulussa saavat syödä. Se on ainakin ihan puppua. Meidän urheilevilla teineillä on huutava nälkä kun tulevat kotiin, vaikka syövät joka päivä koulussa. Kouluruoka on aika kevyttä kuitenkin, puuropäivä esim. ei kauaa pidä nälkää poissa. Ruokaa tarvitaan kotona paljon ja sen pitää olla ravitsevaa. Tutkin reseptejä ja teen isompia satseja kerralla. Teinit lämmittävät usein koulusta tultuaan edellisen päivän ruokaa. Se täyttää paremmin ja on halvempaa kuin vaikka 14 kinkkuleipää. Illalla syödään yhdessä päivällinen. Hyvänä puolena on että ruokahävikkiä ei juurikaan ole sillä kaikki katoaa nälkäisten teinien mahaan. :-D Rahaa on säästynyt sen jälkeen, kun alettiin käydä kaupassa kerran viikossa listan kanssa ja suunnitella paremmin ostoja. Viikolla tehdään tarvittaessa täydennyskäynti hedelmiä, maitoa ym.
Ostan tällä hetkellä omat vaatteet käytettynä tai hyvästä alesta. Tykkään sisustamisesta, mutta kotia sisustetaan juuri nyt korkeintaan maltillisesti tori.fi löydöillä. Jos teini saa kesätöitä, niin se on hyvä tapa saada vähän käyttörahaa talven varalle.
Ratkaisua ei ole tarjota, vastaavassa tilanteessa ollaan. Ehkä muilta löytyy hyviä vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin pärjään yhden teinin kanssa. Tuloina on aikuiskoulutustuki 900, palkka 240, lapsilisä 150, elatusmaksu 220 ja asumistuki 550. Menoina vuokra on 950, matkakortti 100, lapsen kuukausiraha 70€ (maksaa sillä vaatteet, matkakortin, leffat, herkut ym, tyttö tekee välillä myös töitä joista saa lisää rahaa, muuttoapuna, lapsenvahtina tm). Ruokaan menee 400-500, kissaan 50, laskuihin max 100. Loput rahat menee satunnaisiin ostoksiin, esim mun koulutarvikkeisiin, talvikenkiin, ell-laskuun. Säästöön ei juurikaan jää, mutta kohta valmistun ja saan sit palkkaa josta toivottavasti jää vähän säästöön
Aikuiskoulutustuki
Lapsilisä
Elatusmaksu
Asumistuki
Ei sitten enempää yhteiskunnalta. Tämän päivän ihmiset pitää itsestään selvyytenä, että noita tukia tulee tukien päälle. Huuto on kova, jos joku tuki pienenee eurollakaan. Ymmärtääkö toi jengi, miten hyvät olot heille on tehty. Normaali työssäkäyvä tienaa usein vähemmän.
Matkusteluahan ne risteilytkin on, jos risteilyyn joskus rahaa laittaa.
Tärkeintä on, että käyttää rahansa sellaisiin asioihin, joita todella haluaa/tarvitsee:
Jos auto ja auton kulut ovat tärkeämpiä kuin julkisten käyttäminen ja vähempi vapaa-aika, niin silloin siihen autoon kannattaa panostaa.Jos päivittäiset/viikottaiset herkut parantavat enemmän omaa elämää kuin esim. matka vuodessa, niin silloin kannattaa nauttia täysillä niistä herkuista. Tätä arvovalintaa kannattaa käydä lasten kanssa. Harvempi saa kaikkea mitä haluaa. Yksi onnellisen elämän tae on se, että oppii tämän lisäksi sen, että mihin itse haluaa ne roposensa laittaa.
Eikö siellä pääkaupunkiseudulla ole monessa paikassa ruoan kotiinkuljetuspalvelua? Kävisikö se auton sijaan? Vaihtoehtoisesti voisi maksaa taksikyydin kotiin kaupasta, kun teette yhdessä kuukauden perusostokset: hygienian, säilykkeet, pakasteet, juomat, kuivatuotteet... Bussilla sitten kävisi ne pienemmät ostokset.
Seuraavassa omia vinkkejäni pihistelyyn:
tehdään teinien kanssa noin kolmen kuukauden välillä budjettia siitä, että mitä seuraavan puolen vuoden/vuoden aikana tullaan tarvitsemaan: Kodinkone, vaatteet, kengät, koulutarvikkeet, harrastukset, liikuntavälineet, synttärilahjat muille, remonttitarpeet, juhlat...
Sitten tehdään lista, johon laitetaan halut ja toiveet maksullisista ja maksuttomista jutuista samalla aikavälillä: matkat, huvit, oman perheen lahjat, oman perheen juhlat...
Kun teinit ovat osallistuneet listojen ja budjetin tekoon, niin helpommin säästävät niihin tarpeellisiin ja tosi toiveisiin. O myös helpompi ostaa tarjouksista/kirpputoreilta/kierrätyskeskuksista/Tori.fi:stä, kun on tieto siitä, että mitä todella tarvitaan.
Pyrin siihen, että mitään en osta tavallisella hinnalla. Puoli lauantaita menee joskus siinä, kun käy niin Lidl:in, Tokmannin, ja City-Marketin tarjouksia hakemassa. Lisäksi kerran viikossa käyn Prismassa katsomassa, jos on punalapputuotteita. Torilta käydään lauantaina torin loppuaikaan hakemassa euron ja kahden pusseja. otan myös käyttämiämme tuotteita aika ajoin Fiksuruoasta ja Matsmartista.
Minulla on lista, johon olen kirjoittanut meillä käyttämiemme tuotteiden halvimmat perushinnat käymissämme kaupoissa. Näistä sitten voin seurata, kun jokin käyttämämme tuote tulee johonkin kauppaan tarjoukseen, että onko oikeasti halvempi tarjous, kuin mitä muissa kaupoissa on normaalihinta.
Kotona pyrin pitämään varastot täynnä: niin vessapaperia, talouspaperia, nenäliinoja, tiskiainetta, henkilökohtaisen hygienian tarvkkeita, säilykkeitä, pakasteita yms, on niin paljon, että niitä riittää seuraavaan tarjoukseen.
Ruokana on pääosin edullisista ruoka-aineksista tehtyä ruokaa: sipuli, porkkana ja muut juurekset, kaali, kaura, ruis, linssit, pavut ja tomaattimurska ovat luonnon superruokia, jotka eivät paljon maksa. Näistä moni ateriamme koostuukin: linssikeittoa, papukeittoa, hernekeittoa, uunijuureksia kasvislinssipihvejä, kasvispapupihvejä on 2-4 päivää viikossa. Lisäksi on pari kala-ateriaa ( silakka, lohitarjoukset) ja loppu on punaista lihaa/broileria pakastetuista Prisman punalapputuotteista/tarjouksista.
Välipaloiksi teen usein espanjalaista perunasipulimunakasta. Tätä voi syödä kylmänä ja lämpinänä. Torilta ostettujen tomaattien kanssa käy aikuiselta lounasruokana töissä.
Matkustamme niin, että otamme omia eväitä mukaan: Jopa viiden päivän telttaretket leirintäalueilla onnistuvat helposti niin, että kylmälaukussa on valmiiksi tehtyä ruokaa, joka on purkitettu ja pakastettu tyhjiin maitopurkkeihin. Toki voisi ruoat tehdä alusta asti, mutta tämä helpottaa jonkin verran. Ulkomaillakin otetaan mieluummin huone/huoneisto, jossa voi laittaa ruokaa. Siellä yleensä turvaudutaan valmisruokaan illalla. Päivällä syödään jokin edullinen lounas/eväitä riippuen kohteesta.
Vierailija kirjoitti:
Symppa sean! Meitä on kaksi keskituloista aikuista, mutta silti saa laskea euroja. Teinien kanssa rahaa menee paljon enemmän kuin nuorempien ja palkat eivät nouse samassa suhteessa. Lisäksi pk-seudulla asuminen on kallista. Rahat voi olla tiukassa vaikka olisi vakityö ja omistusasunto (joka on kuitenkin pitkällä tähtäimellä usein taloudellisesti järkevin ratkaisu ainakin pk-seudulla).
Yllä oli kommentti että kevyt ruoka vaan, kun koulussa saavat syödä. Se on ainakin ihan puppua. Meidän urheilevilla teineillä on huutava nälkä kun tulevat kotiin, vaikka syövät joka päivä koulussa. Kouluruoka on aika kevyttä kuitenkin, puuropäivä esim. ei kauaa pidä nälkää poissa. Ruokaa tarvitaan kotona paljon ja sen pitää olla ravitsevaa. Tutkin reseptejä ja teen isompia satseja kerralla. Teinit lämmittävät usein koulusta tultuaan edellisen päivän ruokaa. Se täyttää paremmin ja on halvempaa kuin vaikka 14 kinkkuleipää. Illalla syödään yhdessä päivällinen. Hyvänä puolena on että ruokahävikkiä ei juurikaan ole sillä kaikki katoaa nälkäisten teinien mahaan. :-D Rahaa on säästynyt sen jälkeen, kun alettiin käydä kaupassa kerran viikossa listan kanssa ja suunnitella paremmin ostoja. Viikolla tehdään tarvittaessa täydennyskäynti hedelmiä, maitoa ym.
Ostan tällä hetkellä omat vaatteet käytettynä tai hyvästä alesta. Tykkään sisustamisesta, mutta kotia sisustetaan juuri nyt korkeintaan maltillisesti tori.fi löydöillä. Jos teini saa kesätöitä, niin se on hyvä tapa saada vähän käyttörahaa talven varalle.
Ratkaisua ei ole tarjota, vastaavassa tilanteessa ollaan. Ehkä muilta löytyy hyviä vinkkejä.
Kiitos ihanasta ja kannustavasta kommentista! Tällainen vertaistukikin auttaa tosi paljon, vaikkei mitään poppakonstia säästämiseen olisikaan.
Sen haluan vielä sanoa, että totaaliyksinhuoltajana ja kahden ei niin helpon teinin myrskyissä ei ole aina helppoa tai kivaa. Ilman rahahuoliakin se on ihan tarpeeksi raskasta. Ja siksi en pysty käyttämään kaikkea energiaani marjanpoimintaan, kuukausien budjettien suunnitteluun ja laputettujen ruokien metsästykseen, tai tuntikausien kauppareissuihin julkisilla.
Ap
Onko lähistöllä pienempää ns. Lähikauppaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko lähistöllä pienempää ns. Lähikauppaa?
Joo on kyllä, mutta se on tosi kallis. En osta sieltä yleensä kuin täydennystä, kuten maitoa yms., tai jos on kauhea kiire eikä ehdi pidemmälle kauppaan.
Ap
Heipä hei. Olen tuo tuki, tuki, tuki vastaaja. Olen ollut nyt reilun vuoden aikuiskoulutustuella. Sitä ennen olin töissä enkä saanut muuta tukea Kelasta kuin lapsilisän. Pari vuotta sitten työtilanne oli sellainen että jään joko työttömäksi tai lähden opiskelemaan uuden ammatin. Valitsin jälkimmäisen. Minulla on uutta koulutusta vastaava työpaikka valmiina odottamassa kunhan valmistun viimeistään toukokuussa. Saan siitä työstä enemmän palkkaa kuin mitä sain ennen opiskelua. Tämä tuki-aika on minun kohdalla väliaikainen. Olen kyllä erittäin onnellinen että on mahdollisuus opiskella uusi ammatti kun vanhassa on mahdotonta jatkaa. Ja tämä sama mahdollisuus on kaikilla työssäkäyvillä jossain vaiheessa.
Tiedän että lapsilisä loppuu ensi vuonna, mutta lapsi saa sitten opintotukea.
Hyvin riittää, teini käy töissä ja maksaa omia kulujaan.
Helposti. Palkkaa jää käteen 2000e ja muita tukia 1000e :) kaksi teinityttöä, eivät syö paljon mitään.
Ei lopu elatustuki vasta kun 18 v! Lapsilisä muuttuu opintotueksi joka maksetaan nuorelle itselleen.