Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien yksinhuoltajat miten rahat riittää?

Vierailija
15.02.2020 |

Olen kahden teinin totaali-yh, keskipalkkaisessa työssä. Minulla on asuntolainaa, autolainaa ja tuntuu että aina on rahat loppu. Mitään ei jää säästöön eikä meillä ole koskaan mahdollisuutta matkustaa tai tehdä muuta kivaa. Jos joskus saan säästöön vaikka lomarahat tai muun ns. ylimääräisen summan, se kuluu heti johonkin yllättävään tai jos käytän sen vaikka risteilyn, niin säästöön ei jää taaskaan mitään.

Millaisia tuloja ja menoja teillä muilla vastaavassa tilanteessa olevilla on? Olen seurannut erosta lähtien tosi tarkkaan menojani, ja todella suuri summa minulla menee kategoriaan "muut". Siellä on kaikkea kadonneen matkakortin uusintakuluista kummitytön synttärilahjaan. En vain saa noita kuluja karsittua! Lisäksi meillä menee ruokaan aina vain kasvava summa, kun molemmat lapset ovat hurjassa kasvuvaiheessa.

Neuvoja, pliiiis!

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Meillä menee kyllä ihan liikaa herkkuihin ja lintuihin sun muuhun turhaan, niistä voisin karsia.

Mulla menee kyllä asumiseen paljon rahaa, asumme pk-seudulla ja mulla on tuloihin nähden iso asuntolaina.

Lisää kommentteja, kiitos!

Ap

Jos asutte pk-seudulla niin mihin ihmeeseen tarvit autoa? Siellähän kulkee julkinen liikenne joka suuntaa. Itse luopuisin autosta heti jos vain julkisilla pääsisi.

Auto pois, tulee kummasti säästöä.

Vierailija
22/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla on auto ja asunto ja teineillä matkakortit että asutte ihan hyvien julkisten alueella kuitenkin? Ja kehtaat valittaa kun rahat eivät riitä lomamatkoihin?

No joo, asumme pk-seutulaisittain aika syrjässä eli pientaloalueilla, jolla on aika huonot julkiset yhteydet mutta teinit kulkevat koulumatkat ja vanhempi teini omat menonsa julkisilla. Autosta luopumista olen harkinnut vakavasti, mutta kun siihen on tottunut ja esim. harrastukset ja isossa kaupassa käynti vaatii autoa, luopuminen on vaikeaa. Auto ei ole kuitenkaan arvokas, ja tällä hetkellä sen myynti ei varmaan edes kannata, koska en saisi siitä niin paljon että saisin maksettua sekä rahoituksen että uuden (huonon) auton.

Tällä palstalla myös varakkaat ydinperhevanhemmat kysyvät neuvoja ja hakevat vertaistukea. En väitä, että olisin köyhä ja varaton, mutta toivoisin että saisin tulojeni ja menojeni suhdetta järkevämmäksi, jottei tarvitsisi keskituloisena elää kädestä suuhun.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla on auto ja asunto ja teineillä matkakortit että asutte ihan hyvien julkisten alueella kuitenkin? Ja kehtaat valittaa kun rahat eivät riitä lomamatkoihin?

No joo, asumme pk-seutulaisittain aika syrjässä eli pientaloalueilla, jolla on aika huonot julkiset yhteydet mutta teinit kulkevat koulumatkat ja vanhempi teini omat menonsa julkisilla. Autosta luopumista olen harkinnut vakavasti, mutta kun siihen on tottunut ja esim. harrastukset ja isossa kaupassa käynti vaatii autoa, luopuminen on vaikeaa. Auto ei ole kuitenkaan arvokas, ja tällä hetkellä sen myynti ei varmaan edes kannata, koska en saisi siitä niin paljon että saisin maksettua sekä rahoituksen että uuden (huonon) auton.

Tällä palstalla myös varakkaat ydinperhevanhemmat kysyvät neuvoja ja hakevat vertaistukea. En väitä, että olisin köyhä ja varaton, mutta toivoisin että saisin tulojeni ja menojeni suhdetta järkevämmäksi, jottei tarvitsisi keskituloisena elää kädestä suuhun.

Ap

Tunnut olevan hyvä keksimään tekosyitä. Jos oikeasti haluaa säästää, siihen kyllä löytyy keinot. Itseä vaan niskasta kiinni ja välillä myös epämukavuusalueelle. Ei ne säästöt itsestään tai täällä itkemällä synny. Ne vaativat konkreettisia tekoja. 

Vierailija
24/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yksipuolistanut ruokia. Makaronilaatikkoa on joka viikko ja muita riittoisia ja halpoja, joista kaikki tykkää. Olen myös ottanut itselleni toisen työn. Teinit opiskelee ja harrastaa, niin heillä ei ole aikaa edes viikolopputöihin. Mutta he pyörittävät aika hyvin kotohommat, niin itse jaksan käydä siivoomassa muualla=toinen työ. Oma työ ei ole fyysistä, niin ajattelin että kuntoilu tulisi siivouksessa myös hoidettua. En ole itselleni ostanut vaatteita tai käynyt kampaajalla yms. Nuoret ostaa vaatteensa kirpparilta tai tosi tarjouksista. Ei autoa. Yritän itse ottaa arjesta irti eri tavalla. Työ on minun sosiaalinen elämä, siivoustyö on jumppa ja julkisilla työmatkat rentoutumisaika. Niin en käytä itse rahaa ja ne riittää teinielämään. Reissussa teinit käy pelimatkoilla. Muuta matkustamista ei ole ollut kuin he olivat pieniä.

Vierailija
25/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko harkinnut että myisit asunnon ja Muuttaisit halvemmalle alueelle?

Teini voi kulkea itse kouluun julkisilla

Vierailija
26/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina täällä on nämä ”taloustaiturit” dissaamassa ja antamassa hyviä neuvoja jotka on oikeasti ihan sanonko mistä. Eläminen on Suomessa sikakallista ja vaikka kuinka venytät penniä, niin yksinhuoltajalla raha on tiukassa! Tee itse lahjat. Joo, kuinka moni oikeasti osaa tehdä jotain sellaista että sen kehtaa antaa lahjaksi ja maksaahan ne tarvikkeetkin siihen itse tehtyynkin. Tai voithan sinä siitä kananmunakennosta askarrella jotain...

Sitten on aina pakastimet täynnä niitä sieniä ja marjoja ja puolikkaita hirviä. Tottakai itse marjastamalla säästää, mutta ei se nyt mitenkään hirveästi vaikuta kokonaisruokalaskussa ellei ainoa ravinto ole marjat ja sienet.

Tottakai elämä on valintoja ja rahaa valuu helposti pieniin menoihin, niistä on hyvä pitää kirjaa, mutta ei niitä kaikkia saa karsittua. Tai tietenkin saa, jos ei ole yhtään rahaa. Mutta on sekin nyt ihan perseestä, jos kokopäivätyötä ei saa sen verran rahaa että voisi ostaa lahjan kaverin synttäreille ilman että talous keikahtaa.

Vierailija
27/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee kyllä ihan liikaa herkkuihin ja lintuihin sun muuhun turhaan, niistä voisin karsia.

Mulla menee kyllä asumiseen paljon rahaa, asumme pk-seudulla ja mulla on tuloihin nähden iso asuntolaina.

Ap

Jos asutte pk-seudulla niin mihin ihmeeseen tarvit autoa? Siellähän kulkee julkinen liikenne joka suuntaa. Itse luopuisin autosta heti jos vain julkisilla pääsisi.

Tule ihmeessä kokeilemaan tätä pääkaupunkiseudun julkisten ihanuutta. Esim oma työmatkani autolla 25 min, bussilla 3 eri vaihtoa yht. 1,5 h reittioppaan mukaan. Todellisuudessa 2h kun se 2 kertaa tunnissa menevä bussi meni nenän edestä. Käyttäisitte itse 4 tuntia työmatkoihin? Ja työpaikka on muuttanut, joten en itse tehnyt tätä valintaa kun kuitenkin joku taas kertoo että elämä on valintoja.

Vierailija
28/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin pärjään yhden teinin kanssa. Tuloina on aikuiskoulutustuki 900, palkka 240, lapsilisä 150, elatusmaksu 220 ja asumistuki 550. Menoina vuokra on 950, matkakortti 100, lapsen kuukausiraha 70€ (maksaa sillä vaatteet, matkakortin, leffat, herkut ym, tyttö tekee välillä myös töitä joista saa lisää rahaa, muuttoapuna, lapsenvahtina tm). Ruokaan menee 400-500, kissaan 50, laskuihin max 100. Loput rahat menee satunnaisiin ostoksiin, esim mun koulutarvikkeisiin, talvikenkiin, ell-laskuun. Säästöön ei juurikaan jää, mutta kohta valmistun ja saan sit palkkaa josta toivottavasti jää vähän säästöön

Vierailija
29/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin pärjään yhden teinin kanssa. Tuloina on aikuiskoulutustuki 900, palkka 240, lapsilisä 150, elatusmaksu 220 ja asumistuki 550. Menoina vuokra on 950, matkakortti 100, lapsen kuukausiraha 70€ (maksaa sillä vaatteet, matkakortin, leffat, herkut ym, tyttö tekee välillä myös töitä joista saa lisää rahaa, muuttoapuna, lapsenvahtina tm). Ruokaan menee 400-500, kissaan 50, laskuihin max 100. Loput rahat menee satunnaisiin ostoksiin, esim mun koulutarvikkeisiin, talvikenkiin, ell-laskuun. Säästöön ei juurikaan jää, mutta kohta valmistun ja saan sit palkkaa josta toivottavasti jää vähän säästöön

TUKI, TUKI JA TUKI. Keskituloinen ei saa mitään tukia ja maksaa nämä teidänkin tuet.

Vierailija
30/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sun teinit on opetetettu valmiille.

Vierailija
31/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lintuihin???

😅 Vitsin autocorrect, yritin kirjoittaa limuihin.

Ap

Vierailija
32/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muihin laskuihin 100€? Ilmeisesti teillä ei ole vakuutuksia, pelkkä kotivakuutus? Sähköä ei juuri käytetä? Puhelimet varmaan on molemmilla? Eikä lapsella ole maksullista harrastusta? Eikä perussairautta joka tuo lääkekuluja.

Vierailija
33/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä ja elatusmaksu loppuu kun teini täyttää 17. Kannattaa alkaa valmistautua.

Mä nimittäin tulin lukemaan tätä ketjua, vaikka omani ovat vasta 10 ja 12. Stressaan kuitenkin jo teinivuosia. Mä ehdin onneksi valmistautua ja pakko on alkaakin valmistautua. Vielä pärjään mutta sitten kun lapsilisät ja Kelan elatustuki (lasten isä elämäntapatyötön) loppuu niin vaikeaksi menee. Enkä ole edes pienipalkkainen, saati asu pk-seudulla. On tää kallis maa elää ja asua silti joka paikassa!

Vierailija
34/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto pois jos ei ole ihan välttämätön. Siinä säästää todella paljon, kun autovakuutukset, bensakulut jne. jäävät pois. 

Hieno idea! Aika monella ei tarvitsisi sitten enää kulkea töissäkään tämän jälkeen. Tai jos bussit kulkisivat edes sinne päinkään, niin työmatkailuun ja muihin pakollisiin reissuihin kuluisi päivässä useampi tunti. Työssäkäyvällä perheellisellä on yleensä pakko olla auto käytössä, tärkeimpänä siinä juurikin on tuo käyttöarvo. Tämä kyllä selittääkin sen, miksi suomalaiset ajavat 20 vuotta vanhoilla autoilla.

Vierailija
35/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin riittää raha. Kaksi teiniä on kotona. Kolmas asuu omillaan ja avustan 200€/kk. Asun edullisesti vuokralla, ei lainaa, ei autoa. Keskimmäinen lapsi on lukiossa. Sairaanhoitajan palkalla elellään. Isän elatuksella ei ole mitään merkitystä. Pieni summa ja nytkin kaksi maksua myöhässä.

Vierailija
36/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko menee ruokaan? Älkää hukatko matkakortteja ja lahjat voi tehdä itse.

Meillä ei olla niin lahjakkaita kuin teillä että osattaisiin tehdä kännykkä tai pelikone, joten hatun nosto sinne.

Meillä pärjätään teinin kanssa hyvin. Tulot nettona noin 1800e kuussa. Saadaan hyvin säästöön/sijoittamiseen, ei tarvitse ostaa kirppareilta ja eletään näköistämme elämää. Ei ahdista.

Vierailija
37/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tule ihmeessä kokeilemaan tätä pääkaupunkiseudun julkisten ihanuutta. Esim oma työmatkani autolla 25 min, bussilla 3 eri vaihtoa yht. 1,5 h reittioppaan mukaan. Todellisuudessa 2h kun se 2 kertaa tunnissa menevä bussi meni nenän edestä. Käyttäisitte itse 4 tuntia työmatkoihin? Ja työpaikka on muuttanut, joten en itse tehnyt tätä valintaa kun kuitenkin joku taas kertoo että elämä on valintoja.

Sehän on valinta. Käyttääkö mieluummin enemmän aikaa työmatkaan julkisilla ja säästää rahaa, vai meneekö omalla autolla ja säästää aikaa, mutta kuluttaa enemmän rahaa. Ja koska ap:lla nyt kuitenkin tuntui olevan enemmän rahan kuin ajan säästämisen tarve, niin luulisi valinnan olevan helppo.

Vierailija
38/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli ongelmasi on se, ettet voi kuluttaa kuten rikkaat? Toivot, että joku vain ANTAISI sinulle lisää rahaa. Jos et oikeasti halua karsia mistään nykyisestä kulutuksestasi, niin etsi tai kouluttaudu työhön, josta saat parempaa palkkaa, tai hommaa itsellesi lisäksi osa-aikaduuni. Todennäköisesti sanoisit näin jollekin itseäsi köyhemmälle. 

Vierailija
39/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi alkaa ottamaan tuosta sinut YH:ksi ajaneesta toiminnasta vähän maksua :)

Vierailija
40/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko menee ruokaan? Älkää hukatko matkakortteja ja lahjat voi tehdä itse.

Meillä ei olla niin lahjakkaita kuin teillä että osattaisiin tehdä kännykkä tai pelikone, joten hatun nosto sinne.

Oletko ap? Sinun ei ole mikään pakko antaa lahjaksi kännyköitä tai pelikoneita toisten lapsille. Älä viitsi naukua omaa tyhmyyttäsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan