Mitä mieltä olet ruokaansa nirsoilevista ihmisistä?
Itse olen supernirso ruuan suhteen. En halua kokeilla mitään outoja ruokia tai uusia makuja. Inhoan tiettyjä tekstuureja ja ruuan on oltava selkeätä ja konstailematonta. Esim joku pataruoka missä kaikki on yhtenä mössönä on ihan kauhistus🤢
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee ainoastaan siinä tilanteessa jos tulevat kylään ja mitkään mun kokkailut ei kelpaa..
Se on kurja tilanne puolin ja toisin. Minusta on ihana nähdä läheisiä, he eivät välitä oudoista syömisjutuistani, joten voin olla huoletta syömättä. He tietävät, että en diivaile. Jos on vieraampia ihmisiä, olen paniikissa. En halua loukata ketään, mutta en mitenkään selviäisi esim. parsakaalista tai simpukoista tai ravuista tai suoraan sanottuna oikein mistään. Tähän päälle vielä se, että en pidä alkoholista, en kestä kahvia enkä edes teetä. Sosiaaliset tilanteet ovat melkoisia selviytymistaisteluja toisinaan.
Sitä mieltä, että ymmärtävät paremmin laatuasioita (ja juuri siksi ovat oppineet kokemaan vastenmielisyyttä), ja ehkä ovat myös tulleet lapsina kaltoinkohdelluiksi -> traumatisoiduksi ruokailuissa ("lautanen tyhjäksi!") jolloin esim. textuuri voi ällöttää. Joku voi pahoin ihan siitä, että näkee täyden lautasen.
Ja nämä nirsojen tai "nirsojen" haukkujatko sitten syö ihan kaikkea ja aina mukisematta? Epäilen. Miksi kaikkien edes täytyisi pitää kaikesta. Makuasioita.
No sehän sitten sun ongelma ei mun. Eli jos vaikka tulisit minun luokseni ja olisin laittanut jotain ruokaa jota et sitten kuitenkaan söisi. Olisit sitten syömättä muuta ei tipu. That's it!
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä nirsojen tai "nirsojen" haukkujatko sitten syö ihan kaikkea ja aina mukisematta? Epäilen. Miksi kaikkien edes täytyisi pitää kaikesta. Makuasioita.
Näinpä.
Hankalia ihmisiä monessa suhteessa, koska korostunut nirsous harvemmin rajoittuu pelkästään syömisiin. Ymmärrettävää, jos on oikeita rajoittavia tekijöitä, kuten allergioita, mutta noin muuten aikuisen ihmisen nirsoilu on kaikin puolin epäkohteliasta ja antaa lähinnä keskenkasvuisen vaikutelman. Kuten joku jo totesi, monesti kaikkein nirsoimmat ovat ylipainoisia ihmisiä, jotka karttavat normaalien ihmisten terveellisinä pitämiä raaka-aineita, eli heille kelpaa vain se kaikkein rasvaisin ja sokerisin mättö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu mulle, mitä toiset syövät tai eivät syö. Mua ei tosiaankaan kiinnosta, eli en myöskään halua kuunnella miksi jokin on jonkun mielestä ällöä tai miksi ei jotain syö. Ole syömättä vain, ei tarvitse selittää. Omien ongelmiensa alleviivaaminen on epäkohteliaampaa kuin tarjoomuksista kieltäytyminen.
En selitä enkä alleviivaa ruokaillessa mitään. Jätän syömättä. Yleensä se on niin päin että tarjoaja alkaa jankkaamaan ja kysymään miksi en syö. Minusta sekin on epäkohteliasta.
Ap
Mulla on vatsaongelmia, minkä takia en pysty syömään juuri mitään. Itse oon kokenut tosi helppona sanoa että kiitos, mutta tällä kertaa en syö. Kukaan ei ole koskaan alkanut jankkaamaan tai kyselemään. Onneksi, koska se olisikin epäkohteliasta. Kun sairastuin, oikein keräsin kaikenlaisia selityksiä kun pelkäsin tällaisia tilanteita mutta sitten huomasin ettei niitä koskaan tullutkaan. Joskus saatan jo heti kutsuun vastata että oon sitten niin ruokavammainen etten pysty syömään mitään, mut tuun mielelläni muuten nauttimaan seurasta. Asia on aina ollut sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen melkein kade. - Sitä kun toista kymmentä ruoka-ainetta joille on vahvasti yliherkkä, niin ei ole paljon varaa nirsoilla. Eikä ole ollenkaan ilahduttavaa, että osa pitää tätä kaikkea vain omana nirsoutenani ja päänvikaisuutenani. En haluaisi joutua hengen vaaraan tämän vuoksi; siis siksi, eei joku ota tosissaan yliherkkyyksiäni ja jättää kertomatta rehellisesti kun kysyn esimerkiksi, onko ao. kakussa mahd. käytetty mantelijauhetta tai pähkinää.
Juujuu, ei tässä kysytty kenenkään hengenvaarallisista allergioista, mutta aina jonkun herkkiksen pitää tulla itkemään niistä kun kysellään nirsoilusta.
No kun osalla alkaa myös vituttamaan nämä kaiken maailman "nirsoilijat" niin paljon, etteivät enää osaa tai kenties eivät vain halua ottaa enää vakavasti meitä, joille mm. epäluuloisuus ja utelu ruuan koostumuksesta on kyse hieman vakavammasta kuin vain siitä, että ollaan vähän nirsoja ja kranttuja sille, mitä joku on valmistanut ja nähnyt toisinaan enemmänkin vaivaa. - Tokihan sitä yritän ajoissa kertoa omista rajoitteistani. Mutta tiedän tai luulen teitäväni, että kyllä nämä rajoitteeni tahtomattani ovat vuosien saatossa rajoittaneet sosiaalista kanssakäymistäni.
Vierailija kirjoitti:
No sehän sitten sun ongelma ei mun. Eli jos vaikka tulisit minun luokseni ja olisin laittanut jotain ruokaa jota et sitten kuitenkaan söisi. Olisit sitten syömättä muuta ei tipu. That's it!
Nirsona ihmisenä sanoisin, että tuo on paras asenne, minkä nirsoon vieraaseen voi ottaa. Kamalinta on, kun emäntä tai isäntä ensin kyselee miksi tarjoilut eivät kelpaa ja sen jälkeen ryhtyy tyhjentämään kaappeja etsiessään nirsolle syötävää. Kaikkien huomio keskittyy yhteen ihmiseen, joka ei muuta olisi toivonut kuin, että olisi selvinnyt tilanteesta ilman sen kummempaa showta. Antakaa vain meidän nirsojen istua rauhassa vaikka vain sen vesilasin kanssa. Loppujen lopuksi tulimme kuitenkin kylään tapaamaan ihmisiä, emme niinkään ruokittaviksi.
Mä jouduin pienempänä syömään kaikkea selkäsaunan pelossa. Enää en syö vaan sen takia että jollekin tulee paha mieli. Mulle siitä tulee oikeasti fyysinen pahaolo.
Oon nirso ja syön mitä syön. En yöki enkä arvostele ruokia. Mutta kohteliaisuudesta en syö.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pitää, mutta kaikkea voi syödä ihan mukisematta. Sitä kutsutaan kohteliaisuudeksi ja hyviksi tavoiksi. Jos ei ole allergiaa, ei ole mitään hyväksyttävää syytä rönkkiä lautaseltaan sivuun jotain ihan tavallisia ruoka-aineita. Eikä epätavallisiakaan. Kukaan ei kuole jos pistää sen yhden simpukan suuhunsa. Joo joo ja varmaan yrjö lentää heti kun näkeekin parsakaalin. Opetelkaa, kakarat.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna ärsyttää tuollaiset ihmiset aivan hemmetisti.
Minulle on aivan sama, syökö joku kaikkea tarjolla olevaa. Ihmisillä on muutenkin omia syitään olla syömättä eri asioita ja sen lisäksi kaikilla ei ole yhtä suurta mahalaukkuakaan.
Meidän Wilma-Adalmiina ei syö kuin Wulau-vuoren etelärinteellä kasvatettua riisiä. Oh really, olisiko syytä katsoa peiliin?
Vierailija kirjoitti:
Oon nirso ja syön mitä syön. En yöki enkä arvostele ruokia. Mutta kohteliaisuudesta en syö.
Minä kyllä söisin kohteliaisuudesta suorastaan onnellisena jos voisin. En vain saa alas, en vaikka nirsoiluni kuinka ärsyttäisi muita ja vaikka kuinka pidettäisiin keskenkasvuisena tai huonotapaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pitää, mutta kaikkea voi syödä ihan mukisematta. Sitä kutsutaan kohteliaisuudeksi ja hyviksi tavoiksi. Jos ei ole allergiaa, ei ole mitään hyväksyttävää syytä rönkkiä lautaseltaan sivuun jotain ihan tavallisia ruoka-aineita. Eikä epätavallisiakaan. Kukaan ei kuole jos pistää sen yhden simpukan suuhunsa. Joo joo ja varmaan yrjö lentää heti kun näkeekin parsakaalin. Opetelkaa, kakarat.
Onko sinusta oksentaminen ruokapöydälle hyvien tapojen mukaista? Näin siinä kävisi jos joutuisin syömään esim. silliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta oksentaminen ruokapöydälle hyvien tapojen mukaista? Näin siinä kävisi jos joutuisin syömään esim. silliä.
En usko. Normaali aikuinen pystyy kyllä hillitsemään itsensä. Olet vain nirppanokka.
Vierailija kirjoitti:
"Kohteliaisuudesta" syöminen onkin pahinta. Mulla on ollut ruokavieras, joka kertoi pitkät pätkät miten inhoaa kalaa ja ällöttävä sen rakenne on eikä kermaakaan vatsa kestä. Mutta koska on kasvatuksessaan oppinut että kaikkea pitää maistaa niin maistaa nyt tätä kalakeittoakin. Tosi kiva siinä katsella kun toinen oksu kurkussa lusikoi ja pelätä jääkö se meidän vessaan nyt sitten loppuillaksi asustamaan.
Toinen otti kerran turkkilaisen makeisen ja piilotteli sitä sitten kämmenessään kun ei tykännyt mutta ei ilmeisesti uskaltanut heittää poiskaan. Yritti sitten salaa hävittää sitä puraisemalla vaivihkaa aina pienenpienen palasen ja naama mutkalla nieleskeli niitä. Tätä jatkui puolisen tuntia. Mahtoi olla käsi lähmässä. Ei ollut kovin kohteliasta käytöstä sekään :D
Mua viduddaa penskat jotka nirsoilee ruoan kanssa. Ei muuta.