Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-vuotias haluaa juoda aamukahvia. Annanko?

Hämmentynyt äiti-ihminen
14.02.2020 |

2-vuotias halusi maistaa aamukahvia. Keitin kofeiinitonta hänelle. Ajattelin, ettei hän kumminkaan tykkää. Tykkäsi. Keitin myöhemmin uudestaan kun pyysi. Joi koko nokkamukillisen.

Mietin että pitäiskö ostaa pieni kahvinkeitin hänelle kofeiinitonta aamukahvia varten koska on hankalaa keittää aina kahta eri kahvia.

Voiko kofeiinittomasta kahvista olla jotain haittaa jos sitä juo joka aamu?

Lapsi menee pian päiväkotiin. Voiko aamukahvia juovasta lapsesta tulla hankaluuksia?

Viesti ei ole trollausta, vaikka siltä voi kuulostaa. Olen huvittunut ja vähän ihmeissäni, enkä ole varma miten toimia.

2-vuotias haluaa juoda aamukahvia. Annanko?

Vaihtoehdot

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkötupakka on kanssa lapsiystävällinen vaihtoehto kun siinä ei oo nikotiinia.

Siinä nimenomaan on nikotiinia, muttei tervaa,ammoniakkia jne palavia myrkkyjä xD

Vierailija
42/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jösses, vastatkaa nyt ap:n kysymykseen, joka koski KOFEIINITONTA kahvia!

Itse ajattelisin, että se on pienen lapsen vatsalle aika vahvaa/väkevää. Minulla aikuisella ihmisellä se saa vatsan herkästi sekaisin.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kofeiini supistelee suolta, itsellänikin aamukahvin jälkeen saapuu aamukakka sutjakkaasti.

Oletko siis huomannut kofeiinittoman kahvin myös olevan vatsalle liikaa?

Tätä just kysymykselläni haen, että pitääkö jotain muuta ottaa huomioon kuin kofeiini tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen lapsen kahvin pitäisi olla kofeiinitonta?

Vierailija
44/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkut on juonu kahvia juurikin 2 vuotiaista alkaen eikä silloin ollut tietoa vielä mistään kofeiinittomasta versiosta. Kaikki on jo yli viiskymppisiä. Ihan normaaleita heistä tuli ja lapsuuskin meni hyvin.

Vierailija
45/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos odottava äiti juo raskausaikana kahvia niin hänen odottamansa lapsi saa jo masuasukkina ensimmäiset annokset kahvia ja kofeiinia.

Vierailija
46/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut kahvia koko ikäni, ei se niin ihmeellistä ennen ollut. Olen nyt 60-vuotias, eipä pikkuvaivoja kummempaa terveydessä tähän mennessä, mitäköhän haittaa ois ollut, ei tule nyt mieleen.

Vierailija
47/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi halusi aamukahvia juurikin n 2 vuotiaan. Annoin maitoa jossa mausteena kahvia. Into meni ohi viikossa parissa. Rikos on vanhentunut. Eikä hän juo kahvia.

Vierailija
48/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tää on pääasiassa viisastelufoorumi, päätin itse alkaa tutkia asiaa.

Tutkin, mitä muita aineita kahvissa on ja miten ne vaikuttavat ihmisiin.

Esim. : " Suurin osa ihmisistä saa tarvittavan fenolimäärän kahvista sen suuren klorogeenihappopitoisuuden vuoksi. Kupillisessa tummapaahtoista kahvia on noin 20 milligrammaa klorogeenihappoa. Vaaleapaahtoisessa kahvissa klorogeenihappoa on noin 675 milligrammaa. Monissa kasveissa esiintyy klorogeenihappoa kuten esimerkiksi mustikassa.

Klorogeenihapot hajoavat elimistössä kahvihapoksi, ferulahapoksi ja isoferulahapoksi.

Klorogeenihapon on todettu vaikuttavan myös muun muassa mahalaukun hormonieritykseen ja sillä saattaa olla myönteinen vaikutus sokeriaineenvaihduntaan. "

Lähde: Wikipedia

Tää aine ei kuulosta ainakaan pahalta. Mustikoitakin lapsi syö.

Vierailija
49/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämäkään huonolta kuulosta:

" Kahvia käyttävät sairastuvat muita harvemmin kakkostyypin diabetekseen ja maksakirroosin. Nämä vaikutukset eivät johdu kofeiinista, vaan muista kahvin sisältämistä aineista, mahdollisesti fenolihapoista tai diterpeeneistä.[13] Lisäksi muutama kupillinen kahvia päivässä näyttää tilastojen perusteella ehkäisevän sydämen vajaatoimintaa.[14] "

Lähde: Wikipedia

Kahvihan alkaa kuulostaa terveysjuomalta!

Vierailija
50/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä pelkän Wikipedia-artikkelin perusteella vaikuttaisi siltä, että ongelmia tuottaa lähinnä kofeiini, jota siis kofeiinittomassa kahvissa ei ole.

" Luonnossa kiinihappoa ja sen johdannaisia esiintyy muun muassa kahvipavuissa, ja sitä vapautuu papujen paahtamisen yhteydessä klorogeenihapon hajotessa, samalla muodostuu myös kahvihappoa. Lisäksi kiinihappoa on muun muassa porkkanan lehdissä, tupakan lehdissä, omenoissa, päärynöissä ja luumuissa.[3][4]. "

Vierailija
51/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että kofeiinista voi olla haittaa pienelle lapselle, mutta mitä vaaraa AP:n tapauksessa olisi? Olen ymmärtänyt että teen juominen suurissa määrissä voi vähentää joidenkin hivenaineiden imeytymistä, mutta tuskin yhdestä kupillisesta olisi tällaista vaaraa.

- ei AP

Kofeiiniton kahvi kun ei oikeasti ole kofeiinitonta. Siinä on aina vähän kofeiinia.

Kofeiiniton kahvi on oksymoron. Siksi tämä koko aloitus on f*cked up. Sitä paitsi kofeiinittomassa kahvissa on eniten aflatoksiini A homemyrkkyä.

Kyllästät lapsen 2v alkaen homemyrkylle, ei kovin valoisa tulevaisuus ole tulossa. Saattaa jäädä lapsen tasolle pysyvästi, mahdollisesti.

Vierailija
52/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tosiaan on vanhempia, jotka antavat lapsilleen kahvia kun minun tietoni mukaan ainakin valistuneet lastenlääkärit jo 1900-luvun alussa kirjoittivat lastenhoito-oppaissa, että lapsille ei saa antaa kahvia koska se on heille vahingollista? Mitään ravintoa siinä ei ole ja kofeiini on vahingollista lapsille.

Vierailija
53/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kahvihappo toimii antioksidanttina in vitro ja myös in vivo.[2] Sitä on pidetty rottakokeiden perusteella karsinogeenina, mutta samoissa tutkimuksissa sen on todettu vähentävän paksusuolen syöpää. Ihmisellä sen karsinogeenisuutta ei ole todettu.[3][4] "

Niinhän se on, että oli ruoka-aine mikä hyvänsä, niin aina siitä ollaan puolesta ja vastaan. Milloin se on terveellistä ja milloin ei.

Tämä nyt on tällaista Wikipedian lukua, mutta jos täällä on joku asiantuntija paikalla niin kiinnostaa kuulla mikä siinä kahvissa on niin kauhean epäterveellistä lapselle jos kofeiini poistetaan.

Vierailija
54/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että kofeiinista voi olla haittaa pienelle lapselle, mutta mitä vaaraa AP:n tapauksessa olisi? Olen ymmärtänyt että teen juominen suurissa määrissä voi vähentää joidenkin hivenaineiden imeytymistä, mutta tuskin yhdestä kupillisesta olisi tällaista vaaraa.

- ei AP

Kofeiiniton kahvi kun ei oikeasti ole kofeiinitonta. Siinä on aina vähän kofeiinia.

Kofeiiniton kahvi on oksymoron. Siksi tämä koko aloitus on f*cked up. Sitä paitsi kofeiinittomassa kahvissa on eniten aflatoksiini A homemyrkkyä.

Kyllästät lapsen 2v alkaen homemyrkylle, ei kovin valoisa tulevaisuus ole tulossa. Saattaa jäädä lapsen tasolle pysyvästi, mahdollisesti.

No niin, nyt tuli jotain perustelujakin. Hyi kamala. En ole homemyrkystä kahvissa kuullutkaan. Onneksi lapseni ei ole juonut kahvia kuin pari kertaa vain. Kiitos kun tulit kertomaan. Tutkin asiaa vielä itsekin.

Vierailija
55/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kahvijuomista on löydetty myös mao-estäjinä toimivia harmania and beta-karboliinia[94] sekä opioidiantagonistina toimivaa 4-CQL:ää.[95][96] "

Mielenkiintoista. Luin noista enemmän, ja vaikutti vähän huonolta asialta, tosin en ole ihan varma. Ei näin pälli ihan kaikkea lukemaansakaan noin vain ymmärrä.

Ilman lasta en olisi varmaan ikinä tullut näin syvällisesti lukeneeksi kahvista.

Jos paikalla on joku fiksumpi, saa tätä kohtaa avata tarkemmin.

Vierailija
56/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö tosiaan on vanhempia, jotka antavat lapsilleen kahvia kun minun tietoni mukaan ainakin valistuneet lastenlääkärit jo 1900-luvun alussa kirjoittivat lastenhoito-oppaissa, että lapsille ei saa antaa kahvia koska se on heille vahingollista? Mitään ravintoa siinä ei ole ja kofeiini on vahingollista lapsille.

Kofeiinitonta kahvia olen antanut, ja siinäkin oli puolet maitoa. Ja juuri saamani tiedon mukaan kofeiinittomassa kahvissa on kofeiinia, joten loppuu lapsen kahvittelut alkuunsa.

Vierailija
57/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvissa on e-vitamiinia. En tiennytkään. Voi tätä uuden tiedon määrää, mitä tänään olen saanut! Mitenhän tässä saa untakaan...?

Vierailija
58/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 2v tarttee aamukahvin ja iltakossun.

Nincompoop.

Vierailija
59/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutista.

Av mammojen mielestä ei ole ok antaa kofeiinitonta kahvia 2-vuotiaalle kun voi mennä maha sekasi,mutta on ok syöttää 3-9 kk:n ikäiselle vauvalle kermakakkua, lehmänmaitoa, mehua, pikaruokalan ranskiksia yms son.taa vähintään kerran päivässä ja sekoittaa korvikkeeseen mm.kaakaota.

Vttu miten sekaisin te kaksinaamaiset ak.at olette.0

Vierailija
60/66 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan