Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-vuotias haluaa juoda aamukahvia. Annanko?

Hämmentynyt äiti-ihminen
14.02.2020 |

2-vuotias halusi maistaa aamukahvia. Keitin kofeiinitonta hänelle. Ajattelin, ettei hän kumminkaan tykkää. Tykkäsi. Keitin myöhemmin uudestaan kun pyysi. Joi koko nokkamukillisen.

Mietin että pitäiskö ostaa pieni kahvinkeitin hänelle kofeiinitonta aamukahvia varten koska on hankalaa keittää aina kahta eri kahvia.

Voiko kofeiinittomasta kahvista olla jotain haittaa jos sitä juo joka aamu?

Lapsi menee pian päiväkotiin. Voiko aamukahvia juovasta lapsesta tulla hankaluuksia?

Viesti ei ole trollausta, vaikka siltä voi kuulostaa. Olen huvittunut ja vähän ihmeissäni, enkä ole varma miten toimia.

2-vuotias haluaa juoda aamukahvia. Annanko?

Vaihtoehdot

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et sä meidän lupaa siihen tarvitse, mutta sanonpahan, että mitään huvittavaa en tuossa näe.

En tarvitsekaan, mutta en myöskään jaksa mitään kauheaa paheksuntaa.

Nokkamuki jossa on maitokahvia, on huvittava näky. Usko pois. 😃🤪🤪

Vierailija
22/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä ihmeellisiä

vastauksia. Kysyin ihan asiallisen

kysymyksen.

Toinen juttu: iltapuuron kanssa

lapsi on pyytänyt viiniä

Onko ok antaa hänelle alkoholitonta

viiniä mukillinen?

- Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaille erittäin huono.

Vierailija
24/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit antaa. Miekin aloitin kahvinjuonnin 2-vuotiaana ja hengissä tässä vielä ollaan.

Vierailija
25/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse join kahvia tuossa iässä varmaan puoli desiä päivässä. Siitä ne määrät sitten vähitellen kasvoi 😱🤪

Anna juoda vaan, mutta vain kotona. Päiväkotia ei kannata sotkea tähän.

Vierailija
26/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta kai ja kannattaa totuttaa taapero samantien myös alkoholittomaan kaljaan ja vinkkuun!

Jos olet tosissasi, olet aivan pälli.

Luepa muuten vaikkapa Wikipedia-artikkeli kofeiinista ja sen vaikutuksista. Mieti sitten vielä, josko kannattaisi pikemminkin saada lapsi unohtamaan kahvi vielä vähäksi aikaa! Vaikka se nyt olisikin kofeiinitonta niin ei ole kauaa.

Hahaha, siis liittyykö tähän joku porttiteoriakin...?

Olen pälli, tiedän. Siksi kysyn fiksummilta neuvoa jos jokin askarruttaa.

Vierailija
27/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhemmuudesta on tehty näin vaikeaa, että tällaistakin asiaa on pitää palstoilta kysellä?

2-vuotias nyt haluaa ihan mitä tahansa. Anna jos haluat antaa tai sitten sanot, että kahvi aikuisten juoma ja sillä selvä.

Vierailija
28/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v keittää mutteripannulla jo itse kahvinsa.

Vierailija
29/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä ihmeellisiä

vastauksia. Kysyin ihan asiallisen

kysymyksen.

Toinen juttu: iltapuuron kanssa

lapsi on pyytänyt viiniä

Onko ok antaa hänelle alkoholitonta

viiniä mukillinen?

- Ap

Tää en nyt sitten ole minä.

T: Ap

P. S: Kofeiini - ja alkoholipitoisista juomista olemme sanoneet, että ne ovat aikuisten juomia.

Vierailija
30/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juonut pieniä määriä kahvia joskus 2-3-vuotiana, eikä se silloin mitään kofeiinitonta ollut. Sen jälkeen en ole kyllä kahvia juonut.

Vierailija
31/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaille erittäin huono.

Tätä mä just mietin, että kahvi - ja tee kyllä värjää hampaat. Tosin, niin värjää jotkut marjatkin. Hampaat kuitenkin pestään ja värjäymät poistetaan ainakin aikuisena.

Onko muuta haittaa hampaille?

Vierailija
32/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juonut kahvia "aina", olen nyt 44-vuotias. Eipä tuosta mitään haittaa ole koskaan ollut. Joskus olen juonut hyvinkin paljon, joskus taas on ollut kausi, että maistuu vaan 1 kupillinen päivässä. Ei ole mitään sairauksia.

Oma lapseni myös on juonut kahvia pienestä lähtien, kuten kaikki serkkunsa ja minun sisarukseni. Ihan tavallisia ihmisiä ollaan ja terveitä. Mm. nukkuminen onnistuu kaikilta hyvin, eikä kenellekään tule vieroitusoireita, jos ei saa kahvia tiettyä määrää. 

Ihan on on antaa pieni määrä ja kerta on vielä kofeiinitonta, niin mikäs siinä.

Vierailija
33/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti heititte tämän läskiksi.

Iltateenä lapseni juo kamomillahauduketta tai rooibosta, koska kummassakaan ei ole kofeiinia.

Haluan kuulla nyt ihan kunnon perustelut, miksi on niin kamalaa antaa lapselle kofeiinitonta kahvia tai teetä jos hän niitä tykkää juoda?

Kukaan ei meillä polta tupakkaa. Kahvin ainoa piriste on kofeiini, ja kofeiinittomassa kahvissa ei sitä ole, joten mikä on ongelma?

Miten lämpimän juoman valikoiminen implikoi hukassa olevaa vanhemmuutta?

Meillä on säännölliset ruokailuajat ja unirytmi. Lasta hoidetaan ja kasvatetaan.

Mehuja meillä juodaan vain erityistilanteessa.

Joku kysyi juoko lapsi päiväkahvitkin. Lapsi syö välipalan kun aikuisilla on päiväkahvit, ja joskus juomana on maitoa, joskus vettä, joskus piimää, joskus kofeiinitonta teetä. Miksei myös kahvia, kofeiinitonta.

Taidan vain ostaa hänelle oman pienen kahvinkeittimen kun täällä ei osata kuin riidellä. Kiitos silti.

Ja ois todella kiva saada ihan asiallinen vastaus, että mitä haittaa tästä on.

Kiellän ja rajaan paljon asioita, ja ois kiva jos tätä ei tarttis kieltää. Päiväkahvihetki on niin mukava.

Ei hyvä ihme sinähän sen päätöksen lapsen huoltajana teet. Mihin sinä av-mammojen lupaa tarvitset?

Vierailija
34/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietysti heititte tämän läskiksi.

Iltateenä lapseni juo kamomillahauduketta tai rooibosta, koska kummassakaan ei ole kofeiinia.

Haluan kuulla nyt ihan kunnon perustelut, miksi on niin kamalaa antaa lapselle kofeiinitonta kahvia tai teetä jos hän niitä tykkää juoda?

Kukaan ei meillä polta tupakkaa. Kahvin ainoa piriste on kofeiini, ja kofeiinittomassa kahvissa ei sitä ole, joten mikä on ongelma?

Miten lämpimän juoman valikoiminen implikoi hukassa olevaa vanhemmuutta?

Meillä on säännölliset ruokailuajat ja unirytmi. Lasta hoidetaan ja kasvatetaan.

Mehuja meillä juodaan vain erityistilanteessa.

Joku kysyi juoko lapsi päiväkahvitkin. Lapsi syö välipalan kun aikuisilla on päiväkahvit, ja joskus juomana on maitoa, joskus vettä, joskus piimää, joskus kofeiinitonta teetä. Miksei myös kahvia, kofeiinitonta.

Taidan vain ostaa hänelle oman pienen kahvinkeittimen kun täällä ei osata kuin riidellä. Kiitos silti.

Ja ois todella kiva saada ihan asiallinen vastaus, että mitä haittaa tästä on.

Kiellän ja rajaan paljon asioita, ja ois kiva jos tätä ei tarttis kieltää. Päiväkahvihetki on niin mukava.

Ei hyvä ihme sinähän sen päätöksen lapsen huoltajana teet. Mihin sinä av-mammojen lupaa tarvitset?

En lupaa tarvitsekaan, mutta jospa joku tietää että myös kofeiinittomasta kahvista voi olla haittaa, jotain mitä en tiedä. Kun lapsi meni kerhoon henki kahvilta haisten, mietin, että jospa siitä tulee sanomista. Eipä tullut, mutta tämän palautteen myötä arvelen, ettei ole kovin tavanomainen ratkaisu kyseessä ja enpä haluaisi olla oikeassa elämässä silmätikkuna tästä. Lapsi osaa puhua itsekin kahveistaan, vaikka mä en niistä päiväkotiin hihkuisikaan.

Alan tulla tulokseen, että parasta antaa kahvia vain harvakseltaan ja pyrkiä siihen, että lapsi unohtaa koko kahvin.

Pakko toki myös myöntää, että vaikka en trollaakaan, oli tämän kysymisestä ja joistain vastauksista myös hupia.

Kiitos.

Vierailija
35/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 v. syö myös kenkäklankkia, anna maistaa.

Ehkä sun lapses syö, mutta ei mun. Mun lapsi on sofistikoitunut kulinaristi joka erottaa onko ruokaan käytetty kanalientä vai ei.

Vierailija
36/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna juoda aamukahvi ja laita tosiaan puolet maitoa. Jätä karkit ja sipsit vähemmälle.

Joo, kahvit ja teet mitä on saanut on olleet tosiaan mallia suurin osa maitoa.

Karkkeja ja sipsejä ei meillä juuri syödä. Eletään terveellisesti.

Monelle tullut mielikuva kahvinjuonnin takia, että täällä vedetään kaljaa, viiniä, tupakkaa ja sähkötupakkaa yms. Mutta that's not the case.

Vierailija
37/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkötupakka on kanssa lapsiystävällinen vaihtoehto kun siinä ei oo nikotiinia.

Tää on kyllä argumentoinnin virhe.

Jospa pysytään siinä kysymyksessä, että mitä haittaa on kofeiinittomassa kahvissa eikä tehdä tuulesta temmattuja vertailuja.

Sähkötupakka ei ole kenenkään keuhkoille hyväksi, mutta se on toinen aihe se. Av-mamma eksyy nyt aiheesta.

Vierailija
38/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses, vastatkaa nyt ap:n kysymykseen, joka koski KOFEIINITONTA kahvia!

Itse ajattelisin, että se on pienen lapsen vatsalle aika vahvaa/väkevää. Minulla aikuisella ihmisellä se saa vatsan herkästi sekaisin.

Vierailija
39/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa ei tarjoilla kofeiinitonta kahvia kuin lääkärintodistuksella. Voit tietenkin viedä lapselle omat kahvit termarissa. Juoko myös päiväkahvit?

Aattelin muuten ihan tosissani viedäkin.

Vien myös punaista maitoa, voita ja kermaa,

ettei lapseni joudu olla rasvattomien maitotuotteiden varassa siellä.

Vierailija
40/66 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2v tarttee aamukahvin ja iltakossun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä