Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka tykkää perunasta, mutta ei koskaan jaksa laittaa sitä ruoaksi?

Vierailija
13.02.2020 |

Perunan laittaminen ruoaksi tuntuu ihan liian vaivalloiselta. Pitää pestä, pitää kuoria. Hidasta ja hankalaa. En siksi koskaan laita perunaa ruoaksi, vaikka tykkään siitä paljon. Muita?

Hullua kyllä appelsiinit jaksan helposti pestä ja kuoria, teen usein ruoaksi monimutkaisia salaatteja, joissa on paljon pesemistä ja kuorimista ja sushiakin jaksan laittaa ruoaksi.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syodaan aika paljonkin perunaa eri muodoissa:

- itsetehtyina ranskalaisina (airfryer)

- muusina

- lohkoperunoina uunista

- keitoissa

- laatikoissa 

- pataruuissa

- curryissa

- paistettuina (raaoista perunoista, pienina kuutioina ja sipulin kera)

- holskypotut (uusista perunoista)

- perunasalaatissa

- valkosipuliperunat uunissa

- taytetyt uuniperunat

- salaatissa

Lisaksi ylijaaneesta muusista tehdaan perunarieskoja, perunapiirakoita, tonnikala- tai lohipihveja.

"Pelkastaan" keitettyja perunoita ei syoda oikeastaan koskaan, pl. uudet perunat. 

Me syodaan itseasiassa tosi paljon perunaa :D 

Vierailija
62/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronit voi vain kaataa pussista kiehuvaan veteen, ottaa aikaa tasan 8 min ja kaataa veden pois ja valmista on. 

Perunat pitää ensin yrittää valikoida suunnilleen samankokoisia, sitten pestä ja harjata ja kuravettä roiskuu pitkin keittiötä ja sattuu käsiin, sitten kuoria ja kuoria ja ne kuoret tukkii lavuaarin ja vesi samalla valuu kyynärvarsia pitkin hihasta paidan sisään ja kädetkin alkaa haista raa'alle perunalle. Ja ne on liukkaita ja hyppii sormista vahingossa lattialle ja kastelee lattiaa ja veitsi meinaa samalla livetä ihoon tekemään haavan. Ja sitten kun ne vihdoin saa kattilaan niin pitää koko ajan vahdata koska ovat kypsiä ja tökkiä haarukalla. Jos ottaa minuutin liian aikaisin on kovia ja pahoja. Jos minuutin liian myöhään niin hajoaa mössöksi.

Liian raskasta. Valmismuusi mikroon ja klik.

http://www.oolannin.fi/tuotteet/Muut+perunat/perunamuusi-400-g

Tää on muuten tosi hyvä tuote! Luomuversiokaan ei ole merkittävästi hintavampi, joten valitsen yleensä sen. En koe mielekkääksi valmistaa muusia itse alusta loppuun, kun taloudessani ei lisäkseni ole muita ruokailijoita. Joskus harvoin kun kokkaan isommalle porukalle, teen muusin kokonaan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, kai sun täytyy kuoria tai pestä niitä uunijuureksia. En ole koskaan kuullut, että perunan keitto olisi vaikeaa

Ja minä pidin itseäni laiskana,, kun en ole vuofiin tehnyt itse karjalanpiirakoita.

Ajattelin ihan samaa. Ja sitä, kun en aina jaksa kuoria puikulaperunoita muusiin, vaan ostan laiskuuttani tavallisia, vaikka puikuloista tulee parempaa.

Vierailija
64/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronit voi vain kaataa pussista kiehuvaan veteen, ottaa aikaa tasan 8 min ja kaataa veden pois ja valmista on. 

Perunat pitää ensin yrittää valikoida suunnilleen samankokoisia, sitten pestä ja harjata ja kuravettä roiskuu pitkin keittiötä ja sattuu käsiin, sitten kuoria ja kuoria ja ne kuoret tukkii lavuaarin ja vesi samalla valuu kyynärvarsia pitkin hihasta paidan sisään ja kädetkin alkaa haista raa'alle perunalle. Ja ne on liukkaita ja hyppii sormista vahingossa lattialle ja kastelee lattiaa ja veitsi meinaa samalla livetä ihoon tekemään haavan. Ja sitten kun ne vihdoin saa kattilaan niin pitää koko ajan vahdata koska ovat kypsiä ja tökkiä haarukalla. Jos ottaa minuutin liian aikaisin on kovia ja pahoja. Jos minuutin liian myöhään niin hajoaa mössöksi.

Liian raskasta. Valmismuusi mikroon ja klik.

http://www.oolannin.fi/tuotteet/Muut+perunat/perunamuusi-400-g

Tää on muuten tosi hyvä tuote! Luomuversiokaan ei ole merkittävästi hintavampi, joten valitsen yleensä sen. En koe mielekkääksi valmistaa muusia itse alusta loppuun, kun taloudessani ei lisäkseni ole muita ruokailijoita. Joskus harvoin kun kokkaan isommalle porukalle, teen muusin kokonaan itse.

Itse ostan Apetit purkkimuusia, kätevä käyttää.

Vierailija
65/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. En edes tiedä miksi. Sitten kun jossain muualla saa perunamuussia, perunaa keitoissa tai paistettuja pottuja sitä onkin että ai nii perunahan oli näin hyvää. :D

Vierailija
66/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on samaa vaivaa! Kesällä ystäväni toi joltain maajussilta ostamiaan, suoraan maasta nostettuja perunoita. Pesin ne kyllä ja keitin, voi jumankauta mikä vaiva. Perunat olivat sellaisia pieniä mukuloita ja mulla oli näpit jäässä ja kädet juuresharjan jäljiltä raapaleilla. Tiskipöytä ja välitila näytti siltä, että keittiössäni on juuri käyty mutapainottelu!

Mutta juuri menneellä viikolla huomasin, että perunan voi myös valmistaa mikrossa. Voi arrrgh! Miksi tätä ei kukaan ole mulle aiemmin kertonut. Kaupasta saa melkein puhtaitakin talviperunoita eikä niissä ole kovakaan peseminen. Perunaan vain jollain tikulla tai haarukalla reikiä tarpeeksi, peruna talouspaperin sisään ja täydellä teholla noin 5 minuuttia per peruna.

Mulle tämä on tietysti helppoa koska olen sinkku, ei tarvitse suurta määrää laittaa. Googlaa, niin löydät paremmat ohjeet.

No juuri tuo!

Tämä on helppoa ja noin ole tehnyt jo kolmekymmentä vuotta. Ota litran parin kulho, kippaa siihen perunat, pesaise ja laita pohjalle 1-1.5 cm vettä ( ripaus suolaa ,jos käytät, itse en) joku kansi tai lautanen päälle. Eiku mikroon vaan n 11-12 minuuttia. Siinä on perunoita paljon.

En ole kymmeniin vuosiin kuorinut ja tosi terve. Ah , miten hyvää on lämmin peruna halkaistuna ja siihen ripaus voita tms.

Kiitos mikroperunavinkistä. Ainoa vain, että meillä nelihenkinen perhe söisi yhteensä kerralla lähes 20 perunaa. Voikohan ne laittaa kaikki yhtäaikaa mikroon?

Ap

Vierailija
67/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laittaa pestynä kuppiin vaikka kuinka paljon ja pohjalle 1.5-max2 cm vettä , eikun mikroon 11-12 min. Ei tarvitse mitään pistellä. Avot ,kun on helppoa ja hyvää näin olen tehnyt yli 30v, enkä koskaan kuori.

Vierailija
68/73 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on samaa vaivaa! Kesällä ystäväni toi joltain maajussilta ostamiaan, suoraan maasta nostettuja perunoita. Pesin ne kyllä ja keitin, voi jumankauta mikä vaiva. Perunat olivat sellaisia pieniä mukuloita ja mulla oli näpit jäässä ja kädet juuresharjan jäljiltä raapaleilla. Tiskipöytä ja välitila näytti siltä, että keittiössäni on juuri käyty mutapainottelu!

Mutta juuri menneellä viikolla huomasin, että perunan voi myös valmistaa mikrossa. Voi arrrgh! Miksi tätä ei kukaan ole mulle aiemmin kertonut. Kaupasta saa melkein puhtaitakin talviperunoita eikä niissä ole kovakaan peseminen. Perunaan vain jollain tikulla tai haarukalla reikiä tarpeeksi, peruna talouspaperin sisään ja täydellä teholla noin 5 minuuttia per peruna.

Mulle tämä on tietysti helppoa koska olen sinkku, ei tarvitse suurta määrää laittaa. Googlaa, niin löydät paremmat ohjeet.

Miksi sinulla oli näpit jäässä?

No kun pesin ne kylmällä vedellä :)

Vierailija
69/73 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa näytti olevan mikroperunoita. Mikroon pussillinen perunoita myyntipussissaan 8min ja sitten syömään. Kuorineen tai ilman. En yleensä harrasta tällaista hömppää, mutta en voinut uskoa niiden olevan hyviä, joten ostin testiksi. Yllätyin positiivisesti.

Paljonko maksoi mikroperunat?

Vierailija
70/73 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan kaupasta aina valmiiksi pestyjä perunoita. En pese enkä kuori niitä ennen keittämistä, vaan suoraan pussista veteen vain. Onko jokin erityinen syy, miksi ne pitäisi itsekin vielä pestä ennen käyttöä? En ole huomannut keitinvedessä mitään likaa.

Lohkoperunatkin teen ilman pesemistä ja kuorimista. Kun kerran olen ne perunat pestyinä ostanut, olen luottanut siihen, että pestyjä ovat.

Kuitenkin jos minulla on ollut talviperunoita multaisina, olen vain kuorinut ne multaisina, sitten huuhdellut lävikössä ilman mitään juuriharjailua. En ole huomannut perunoihin tai keitinveteen jäävän yhtään multaa sillä tavalla.

Vierailija
71/73 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en jaksa keittää perunoita 20 minuuttia (+ veden kiehumiseen kuluva aika) vain itselleni. Mutta mikrossa 5 min jaksan kypsentää.

Vierailija
72/73 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vietä vähemmän aikaa täällä palstalla trollaamassa niin "jaksat" laittaa perunoita paremmin :)

Vierailija
73/73 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksamisia vaan ukkelilles. Paljon laiskempaa emäntää tuskin olis enää löytänyt.

Kai se voi halutessaan itse keittää pottunsa?

En tunne yhtään miestä, joka keittäisi perunoita, vaikka muuten tekisikin ruokaa. 

Minä keitän ja teen perunamuusin tai syön kuorineen voin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi