Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka tykkää perunasta, mutta ei koskaan jaksa laittaa sitä ruoaksi?

Vierailija
13.02.2020 |

Perunan laittaminen ruoaksi tuntuu ihan liian vaivalloiselta. Pitää pestä, pitää kuoria. Hidasta ja hankalaa. En siksi koskaan laita perunaa ruoaksi, vaikka tykkään siitä paljon. Muita?

Hullua kyllä appelsiinit jaksan helposti pestä ja kuoria, teen usein ruoaksi monimutkaisia salaatteja, joissa on paljon pesemistä ja kuorimista ja sushiakin jaksan laittaa ruoaksi.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronit voi vain kaataa pussista kiehuvaan veteen, ottaa aikaa tasan 8 min ja kaataa veden pois ja valmista on. 

Perunat pitää ensin yrittää valikoida suunnilleen samankokoisia, sitten pestä ja harjata ja kuravettä roiskuu pitkin keittiötä ja sattuu käsiin, sitten kuoria ja kuoria ja ne kuoret tukkii lavuaarin ja vesi samalla valuu kyynärvarsia pitkin hihasta paidan sisään ja kädetkin alkaa haista raa'alle perunalle. Ja ne on liukkaita ja hyppii sormista vahingossa lattialle ja kastelee lattiaa ja veitsi meinaa samalla livetä ihoon tekemään haavan. Ja sitten kun ne vihdoin saa kattilaan niin pitää koko ajan vahdata koska ovat kypsiä ja tökkiä haarukalla. Jos ottaa minuutin liian aikaisin on kovia ja pahoja. Jos minuutin liian myöhään niin hajoaa mössöksi.

Vierailija
42/73 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurustellut sellaisen miehen kanssa, joka ei ikinä syönyt mitään hedelmiä, ei vaikka itse ostin niitä usein kaupasta. Syyksi selvisi, että hän ei jaksa kuoria niitä. 

Kummallinen syy. Esim. luumua, persikkaa, tomaattia tai kotimaista omena ei tarvitse kuoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just keitin perunaa. Tökkäsin haarukalla: ihan kovia ja raakoja. Keitin viisi minuuttia lisää: ylikypsiä ja hajoilevia. :/

Vierailija
44/73 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan perunaa kaikissa muodoissa. Olen pahasti allerginen raa’alla perunalle, joten harvoin tulee tehtyä mitään joka vaatii potun käsittelyä raakana. Mulla alkaa siis käsiä kutittaa aivan saatanasti ja tekee mieli repiä kädet verille. Uuniperunat onnistuu.

Vierailija
45/73 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan perunaa kaikissa muodoissa. Olen pahasti allerginen raa’alla perunalle, joten harvoin tulee tehtyä mitään joka vaatii potun käsittelyä raakana. Mulla alkaa siis käsiä kutittaa aivan saatanasti ja tekee mieli repiä kädet verille. Uuniperunat onnistuu.

Hanskat?

Vierailija
46/73 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä ne täytyy pestä ja harjata jos ne kuitenkin keittää kuorittuna? Uudet perunat pestään, harjataan ja keitetään kuorineen. Ei "vanhoja" perunoita. Ihmekös tuo jos ei viitsi perunasta valmistaa ruokaa.

Vierailija
47/73 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on samaa vaivaa! Kesällä ystäväni toi joltain maajussilta ostamiaan, suoraan maasta nostettuja perunoita. Pesin ne kyllä ja keitin, voi jumankauta mikä vaiva. Perunat olivat sellaisia pieniä mukuloita ja mulla oli näpit jäässä ja kädet juuresharjan jäljiltä raapaleilla. Tiskipöytä ja välitila näytti siltä, että keittiössäni on juuri käyty mutapainottelu!

Mutta juuri menneellä viikolla huomasin, että perunan voi myös valmistaa mikrossa. Voi arrrgh! Miksi tätä ei kukaan ole mulle aiemmin kertonut. Kaupasta saa melkein puhtaitakin talviperunoita eikä niissä ole kovakaan peseminen. Perunaan vain jollain tikulla tai haarukalla reikiä tarpeeksi, peruna talouspaperin sisään ja täydellä teholla noin 5 minuuttia per peruna.

Mulle tämä on tietysti helppoa koska olen sinkku, ei tarvitse suurta määrää laittaa. Googlaa, niin löydät paremmat ohjeet.

No juuri tuo!

Kiitos mikroperunavinkistä. Ainoa vain, että meillä nelihenkinen perhe söisi yhteensä kerralla lähes 20 perunaa. Voikohan ne laittaa kaikki yhtäaikaa mikroon?

Ap

Kai ne voi mutta se aikahan riippuu sitten määrästä. Ja ne keskellä lautasta olevat kypsyvät eri aikaan. Joten isolle määrälle se vedessä keittäminen on varmaan hyvä, ja likoaa siinä ne mullatkin paremmin pois, jos miettii ettei jaksaisi harjata...

Vierailija
48/73 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks ihmeessä ne täytyy pestä ja harjata jos ne kuitenkin keittää kuorittuna? Uudet perunat pestään, harjataan ja keitetään kuorineen. Ei "vanhoja" perunoita. Ihmekös tuo jos ei viitsi perunasta valmistaa ruokaa.

Joo mutta täytyyhän ne ennen kuorimista kuitenkin pestä kunnolla. Ei se multa irtoa millään huuhtelulla eli pakko on vähän hinkata. 

Vierailija
49/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksa? :D OIKEASTI? :D ...

Ahahahahahahahahhhhahahahhhhahah!! :D

Vierailija
50/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Parin perunan keittäminen itselle on liikaa vaadittu. Niitä mokomia kun pitää keitellä pari tuntia että kypsyvät, ihan järjettömiä. Perunamuussinkin teen jauhosta nykyään, hyvää on.

Vierailija
51/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on samaa vaivaa! Kesällä ystäväni toi joltain maajussilta ostamiaan, suoraan maasta nostettuja perunoita. Pesin ne kyllä ja keitin, voi jumankauta mikä vaiva. Perunat olivat sellaisia pieniä mukuloita ja mulla oli näpit jäässä ja kädet juuresharjan jäljiltä raapaleilla. Tiskipöytä ja välitila näytti siltä, että keittiössäni on juuri käyty mutapainottelu!

Mutta juuri menneellä viikolla huomasin, että perunan voi myös valmistaa mikrossa. Voi arrrgh! Miksi tätä ei kukaan ole mulle aiemmin kertonut. Kaupasta saa melkein puhtaitakin talviperunoita eikä niissä ole kovakaan peseminen. Perunaan vain jollain tikulla tai haarukalla reikiä tarpeeksi, peruna talouspaperin sisään ja täydellä teholla noin 5 minuuttia per peruna.

Mulle tämä on tietysti helppoa koska olen sinkku, ei tarvitse suurta määrää laittaa. Googlaa, niin löydät paremmat ohjeet.

Miksi sinulla oli näpit jäässä?

Vierailija
52/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronit voi vain kaataa pussista kiehuvaan veteen, ottaa aikaa tasan 8 min ja kaataa veden pois ja valmista on. 

Perunat pitää ensin yrittää valikoida suunnilleen samankokoisia, sitten pestä ja harjata ja kuravettä roiskuu pitkin keittiötä ja sattuu käsiin, sitten kuoria ja kuoria ja ne kuoret tukkii lavuaarin ja vesi samalla valuu kyynärvarsia pitkin hihasta paidan sisään ja kädetkin alkaa haista raa'alle perunalle. Ja ne on liukkaita ja hyppii sormista vahingossa lattialle ja kastelee lattiaa ja veitsi meinaa samalla livetä ihoon tekemään haavan. Ja sitten kun ne vihdoin saa kattilaan niin pitää koko ajan vahdata koska ovat kypsiä ja tökkiä haarukalla. Jos ottaa minuutin liian aikaisin on kovia ja pahoja. Jos minuutin liian myöhään niin hajoaa mössöksi.

Liian raskasta. Valmismuusi mikroon ja klik.

http://www.oolannin.fi/tuotteet/Muut+perunat/perunamuusi-400-g

Vierailija
53/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pesee appelsiinit?

Vierailija
54/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Parin perunan keittäminen itselle on liikaa vaadittu. Niitä mokomia kun pitää keitellä pari tuntia että kypsyvät, ihan järjettömiä. Perunamuussinkin teen jauhosta nykyään, hyvää on.

Osta pienempiä perunoita tai pilko ne ennen keittämistä. Isot ovat parempia uuniin. Mulla kestää yleensä 20-30 minuuttia perunoiden keitossa.

Vierailija
55/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä perunat pesemättä, kaikki lika irtoaa keitinveteen. Huuhtele kypsennyttyä lävikössä.

Sitten syömään kuorineen tai ilman.

Näinhän se pitää tehdä.

Ei toki mitään juuri maadta multakokkareineen otettuja perunoita, mutta kaupan suht siistejä.

Vierailija
56/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo aiemmin mainitsi, uunissa paahdetut lohkoperunat on tosi hyviä! Ostan pestyjä Annabelle-perunoita, huuhtaisen, lohkon (jos on joku tumma kohta, silpaisen pois), öljyä ja mausteita ja uuniin. Todella helppoa ja niin herkullista :) Muusista tykkään kovasti, mutta siinä on olevinaan niin paljon isompi homma, että harvoin tulee tehtyä.

Vierailija
57/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla vaivalloista laittaa vesi kattilaan kiehumaan ja perunat sinne? Ostaa kaupasta pestyjä perunoita. Kuorii sitten lautasella ne pari valmista perunaa, jotka aikoo syödä tai syö kuorineen. En ymmärrä näitä perunan juuriharjalla hinkkaajia ollenkaan.

Vierailija
58/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää. Kyllä täällä on avuttomuus huipussaan.

Vierailija
59/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työ on terapiaa. Asenne ratkaisee.😀

Vierailija
60/73 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osssta perunasalaattia ja ranskanperunoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi