Muita, jotka tykkää perunasta, mutta ei koskaan jaksa laittaa sitä ruoaksi?
Perunan laittaminen ruoaksi tuntuu ihan liian vaivalloiselta. Pitää pestä, pitää kuoria. Hidasta ja hankalaa. En siksi koskaan laita perunaa ruoaksi, vaikka tykkään siitä paljon. Muita?
Hullua kyllä appelsiinit jaksan helposti pestä ja kuoria, teen usein ruoaksi monimutkaisia salaatteja, joissa on paljon pesemistä ja kuorimista ja sushiakin jaksan laittaa ruoaksi.
Kommentit (73)
Tuota, kai sun täytyy kuoria tai pestä niitä uunijuureksia. En ole koskaan kuullut, että perunan keitto olisi vaikeaa
Ja minä pidin itseäni laiskana,, kun en ole vuofiin tehnyt itse karjalanpiirakoita.
No sittenhän sille ei voi mitään. Ole sitten jaksamatta.
Kaupassa näytti olevan mikroperunoita. Mikroon pussillinen perunoita myyntipussissaan 8min ja sitten syömään. Kuorineen tai ilman. En yleensä harrasta tällaista hömppää, mutta en voinut uskoa niiden olevan hyviä, joten ostin testiksi. Yllätyin positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä oon luullut olevani laiska !
Kiitos ap niin kauan kuin jaksan perunoita keittää ei mitään hätää.
Mitä te syötte ? Makaronia kaiken kanssa ?Ole hyvä vain!
Meillä syödään lihojen ja kastikkeiden ja patojen kanssa esim. erilaisia salaatteja, uunijuureksia, välillä makaronia tai riisiä. Ap
Sen salaatin peseminen ja pilkkominen tai uunijuuresten kuoriminen ja pilkkominenko ei ole raskasta?
Tämähän se oli juuri se aloitukseni pointti. Että jaksan ihan helposti tehdä tuollaisia monimutkaisia ruokia, mutta perunan laittaminen ruoaksi tuntuu jostain kumman syystä aivan kamalan vaivalloiselta ja hitaalta, niin pahasti että en koskaan sitä jaksa laittaa vaikka mausta pidän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä on samaa vaivaa! Kesällä ystäväni toi joltain maajussilta ostamiaan, suoraan maasta nostettuja perunoita. Pesin ne kyllä ja keitin, voi jumankauta mikä vaiva. Perunat olivat sellaisia pieniä mukuloita ja mulla oli näpit jäässä ja kädet juuresharjan jäljiltä raapaleilla. Tiskipöytä ja välitila näytti siltä, että keittiössäni on juuri käyty mutapainottelu!
Mutta juuri menneellä viikolla huomasin, että perunan voi myös valmistaa mikrossa. Voi arrrgh! Miksi tätä ei kukaan ole mulle aiemmin kertonut. Kaupasta saa melkein puhtaitakin talviperunoita eikä niissä ole kovakaan peseminen. Perunaan vain jollain tikulla tai haarukalla reikiä tarpeeksi, peruna talouspaperin sisään ja täydellä teholla noin 5 minuuttia per peruna.
Mulle tämä on tietysti helppoa koska olen sinkku, ei tarvitse suurta määrää laittaa. Googlaa, niin löydät paremmat ohjeet.
No juuri tuo!
Kiitos mikroperunavinkistä. Ainoa vain, että meillä nelihenkinen perhe söisi yhteensä kerralla lähes 20 perunaa. Voikohan ne laittaa kaikki yhtäaikaa mikroon?
Ap
Jaksamisia vaan ukkelilles. Paljon laiskempaa emäntää tuskin olis enää löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä oon luullut olevani laiska !
Kiitos ap niin kauan kuin jaksan perunoita keittää ei mitään hätää.
Mitä te syötte ? Makaronia kaiken kanssa ?Ole hyvä vain!
Meillä syödään lihojen ja kastikkeiden ja patojen kanssa esim. erilaisia salaatteja, uunijuureksia, välillä makaronia tai riisiä. Ap
Sen salaatin peseminen ja pilkkominen tai uunijuuresten kuoriminen ja pilkkominenko ei ole raskasta?
Tämähän se oli juuri se aloitukseni pointti. Että jaksan ihan helposti tehdä tuollaisia monimutkaisia ruokia, mutta perunan laittaminen ruoaksi tuntuu jostain kumman syystä aivan kamalan vaivalloiselta ja hitaalta, niin pahasti että en koskaan sitä jaksa laittaa vaikka mausta pidän. Ap
No kaipa tuo on jotenkin psykologista. :D Mulle imurointi on vastenmielistä, vaikka siihen menee vain puoli tuntia tässä pikkukämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Jaksamisia vaan ukkelilles. Paljon laiskempaa emäntää tuskin olis enää löytänyt.
Kai se voi halutessaan itse keittää pottunsa?
Vierailija kirjoitti:
Hah!
Jaksaako sinun vaimosi tehdä ruoaksi sushia, kuten minä jaksan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se voi halutessaan itse keittää pottunsa?
En tunne yhtään miestä, joka keittäisi perunoita, vaikka muuten tekisikin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä on samaa vaivaa! Kesällä ystäväni toi joltain maajussilta ostamiaan, suoraan maasta nostettuja perunoita. Pesin ne kyllä ja keitin, voi jumankauta mikä vaiva. Perunat olivat sellaisia pieniä mukuloita ja mulla oli näpit jäässä ja kädet juuresharjan jäljiltä raapaleilla. Tiskipöytä ja välitila näytti siltä, että keittiössäni on juuri käyty mutapainottelu!
Mutta juuri menneellä viikolla huomasin, että perunan voi myös valmistaa mikrossa. Voi arrrgh! Miksi tätä ei kukaan ole mulle aiemmin kertonut. Kaupasta saa melkein puhtaitakin talviperunoita eikä niissä ole kovakaan peseminen. Perunaan vain jollain tikulla tai haarukalla reikiä tarpeeksi, peruna talouspaperin sisään ja täydellä teholla noin 5 minuuttia per peruna.
Mulle tämä on tietysti helppoa koska olen sinkku, ei tarvitse suurta määrää laittaa. Googlaa, niin löydät paremmat ohjeet.
No juuri tuo!
Kiitos mikroperunavinkistä. Ainoa vain, että meillä nelihenkinen perhe söisi yhteensä kerralla lähes 20 perunaa. Voikohan ne laittaa kaikki yhtäaikaa mikroon?
Ap
No juu, tosiaan tuskin onnistuu noin suurella määrällä. Sinkkuna mulla menee vain pari perunaa aterialla. On hankalaa, oikeasti ymmärrän! Nuorempana jouduin mökillä aina perunanpesijäksi, jumat sitä määrää koko poppoolle...
-sama
Keitä perunat pesemättä, kaikki lika irtoaa keitinveteen. Huuhtele kypsennyttyä lävikössä.
Sitten syömään kuorineen tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa näytti olevan mikroperunoita. Mikroon pussillinen perunoita myyntipussissaan 8min ja sitten syömään. Kuorineen tai ilman. En yleensä harrasta tällaista hömppää, mutta en voinut uskoa niiden olevan hyviä, joten ostin testiksi. Yllätyin positiivisesti.
En ole tiennytkään! Kiitos tästä vinkistä, googlailin, ja mulle tuo puoli kiloa on aika iso määrä, mutta vanhalle äiteelleni vinkkaan. Hänellä on paha nivelrikko sormissa eikä pesu ja kuoriminen oikein tahdo onnistua.
-se mutapainipesijä
Minä syön ihan mitkä vaan perunat kuorineen. Porkkanat myös syön kuorineen. Lantun kuorin, ja pilkon kuutioiksi keittoruokiin. Punajuuren myös kuorin ennen keittämistä, kuorista tulisi kitkerä maku.
Perunan voi kyllä syödä kuorineen, on enemmän kuitua sillä tavalla.
En yleensä kuori, jos eivät ole tosi rupisia. Arvostan perunaa ekologisena lähiruokana, mutten jaksa sitä hirveästi laittaa, pestä kai se siltikin pitäisi. Ja vaikka kaupan pussissa näyttäisi olevan ns. pestyjä niin pahan näköinen vesi niistä silti lähtee kun liottaa.
Taannoin ostin paljon pottuja, mutta kun palellutin ne paskaksi jääkaapissa ja muutenkin, en oikein jaksa yhdelle ihmiselle väkertää niin mietin siirtymistä valmisruokiin.
Meillä usein keitettyä perunaa ja kuorin ne koska muut ei jaksa kuoria.
Itse inhoan appelsiiniin kuorimista.
Teen salaatin myös joka päivä.
Sanoin juuri että viikonloppuna sitten syödään kahta eri laatikkoa.
Nyt riittää perunat.
Olen seurustellut sellaisen miehen kanssa, joka ei ikinä syönyt mitään hedelmiä, ei vaikka itse ostin niitä usein kaupasta. Syyksi selvisi, että hän ei jaksa kuoria niitä.
Itse puristan appelsiinista mehu, mulla hyvä sitruspuserrin mikä toimii sähköllä.
Inhoan jotenkin appelsiinin syömistä ja kuorimista niin saan vitamiinit mehuna.
Ikinä en ole kuoriperunoita keittänyt. Kuorin perunat ja keitän pilkottuna.
Pitkään sai finduksen hyviä perunapalloja. Sitten valmistus loppui ja oli noita kaiverrettuja sen sijaan että oisivat olleet muusista. Sitten sai lidlistä perunapalloja ranskanpäivillä. Nytkin pakastimessa joku 4 kiloa noita. Ateriaan voin valita 6 palloa ja laittaa mikroon.
Tosin olen taas alkanu kaittämään perunoita kun noi perunapallot ei kata ihan kaikkea. Sopivat kyl erinomaisesti lämpimiin tapasaterioihin (hieman lihaa, sulatettua juustoa ja dippejä)