Oon 5 vuotta säästänyt pikku summia puskurirahastoon ja nyt on 10 000 koossa.
Pitäisikö sen kunniaksi lunastaa säästöt ja laittaa auto vaihtoon ja aloittaa rahastopuskurin kasvatus taas nollasta?
Tekisi mieli.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oisit laittanu pörssiin niin ois 20.000e.
Sori vaan, mutta valikoivalla osakepoiminnalla voittaa hyvin epätodennäköisesti indeksin. Ja varsinkaan saa 100% arvonnousua muutamassa vuodessa. Arvonnousun osuus tosta summasta on n. 34%, eli mielestäni olen poiminut kohtuu hyvin menestyneet rahastot.
ap
Utveckling 5 år+68,50%+69 476 EUR
Tossa tosin ainoastaan kurssikehitys ja olen sijoittanut osinkofirmoihin. Joten eiköhän joku +100% ole aika lähellä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas meni osakkeisiin viime vuonna 40 000.
Ok. Minkä verran meni rahastoihin, tileille ja minkä arvoinen on autosi?
ap
Rahastoihin ei mennyt yhtään, Eikä tileille. Auton arvo on ehkä jossain 20 000 euron paikkeilla.
Onko auto ostettu käteisellä vai rahoituksella?
22 jatkaa: sharpea ei nyt näy koska uusi järjestelmä nordnetillä. Mutta noin muuten 20v aikana ollu aika tasasesti sharpe siinä 1,8 molemmin puolin. Eli lyön indeksin joka ikinen vuosi keskimäärin semmoinen +80%,
Mikä liekään se indeksi millä laskeneet. Indeksejä kun on kuulemma enemmän kuin itse osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Rahastoihin ei mennyt yhtään, Eikä tileille. Auton arvo on ehkä jossain 20 000 euron paikkeilla.
auto on ostettu 0% todellisella korolla aikoinaan ja maksettu jo aikoja sitten.
Minä avasin osakesäästötilin viime perjantaina laitoin sinne 20 000€ osallistuin Musti & Mirri osakeantiin ja tänään oli tilin saldo reilu 21 000€. Ihan kiva viikkotienesti 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aikoinaan ja aikoja sitten. Vissiin ostohinta ollut päälle 100 000 e kun vielä vuosien jälkeenkin vanhalla autolla arvoa on jäljellä kymmeniä tuhansia? Tai sitten vähän liioittelet sitä nuhapumppu toyotasi myyntiarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aikoinaan ja aikoja sitten. Vissiin ostohinta ollut päälle 100 000 e kun vielä vuosien jälkeenkin vanhalla autolla arvoa on jäljellä kymmeniä tuhansia? Tai sitten vähän liioittelet sitä nuhapumppu toyotasi myyntiarvoa.
Auto on vajaa 4 vuotta vanha ja maksettu 2,5 vuodessa. Kyllä tuosta viimeksi kun autoliikkeestä kysyin luvattiin 24 000. En vaihtanut autoa vielä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Auto on vajaa 4 vuotta vanha ja maksettu 2,5 vuodessa. Kyllä tuosta viimeksi kun autoliikkeestä kysyin luvattiin 24 000. En vaihtanut autoa vielä kuitenkaan.
Autoliikkeen vaihtohyvitys mistä tahansa katsastetusta romusta on jopa 3000 e. Ei tarkoita, että vaihtoon otetun auton myyntiarvo olisi lähellekään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Autoliikkeen vaihtohyvitys mistä tahansa katsastetusta romusta on jopa 3000 e. Ei tarkoita, että vaihtoon otetun auton myyntiarvo olisi lähellekään sitä.
No katsoin nettiautosta sitten.. pyynti näköjään järkiään 27000. Joko kelpaa. Sano että "no sielläkin on eri hinnat kuin markkinahinnat". taitaa ...tuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Mä olen laittanut vapaaehtoiseen eläkesäästöön viimeisen 13v aikana n.20 000e. Nyt eläkesäästötilillä on 41 000e. Osakkeet ovat kivasti tuottaneet. Seitsemän vuoden päästä saan alkaa nostamaan rahojani. Voipi potti olla aika paljon isompi silloin :) Ihan kiva, että on tullut säästettyä pikkuhiljaa normaalin työeläkkeen päälle.
Mitä järkeä tunkea rahaa eläkesäästötilille? Niissähän on aivan surkeat ehdot. Tavalliseen indeksiin vaan kaikki.
Hitsi kun tajuais näistä jotain. Oon tässä mietiskellyt, että miten valmistautua siihen kun lapsilisät loppuu ja lapset on kalleimmillaan. Säästän kyllä rahastoon jonka tähtäin on omassa eläkeajassa, mutta pitäisi alkaa varautua tuohon lasten ikävuosiin 17-19(20). Olisko ideaa, jos alkaisi pikkuhiljaa laittaa säästöön lapsilisien verran kuukaudessa? Pikkuhiljaa siis totuttelisi elämään sillä summalla, joka sitten muutaman vuoden päästä on käytössä ja samalla säästäisi esim. lasten ajokortteja varten. Ongelma on vaan se, että aika lailla kaikki menee mikä tulee tällä hetkellä :D Jostain täytyy siis alkaa tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Hitsi kun tajuais näistä jotain. Oon tässä mietiskellyt, että miten valmistautua siihen kun lapsilisät loppuu ja lapset on kalleimmillaan. Säästän kyllä rahastoon jonka tähtäin on omassa eläkeajassa, mutta pitäisi alkaa varautua tuohon lasten ikävuosiin 17-19(20). Olisko ideaa, jos alkaisi pikkuhiljaa laittaa säästöön lapsilisien verran kuukaudessa? Pikkuhiljaa siis totuttelisi elämään sillä summalla, joka sitten muutaman vuoden päästä on käytössä ja samalla säästäisi esim. lasten ajokortteja varten. Ongelma on vaan se, että aika lailla kaikki menee mikä tulee tällä hetkellä :D Jostain täytyy siis alkaa tinkiä.
Minkä ikäisiä ne lapset ovat nyt? Paljonko sinulla on aikaa?
Täällä on myös säästelty.
Ollaan myyty 2 autoa, kesämökki, 80% irtaimistosta, vuokrattu ylimääräinen huone.
Kaikki rahat lainanlyhennykseen.
Joka kk maksan edes jotain extraa. Seuraavia yö.neuvotteluita en odota.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ole ikinä käsittänyt! Jos ei ole varaa maksaa lapselle ajokorttia, sitten sitä ei makseta! Tai säästetään koko se 18v lapsen elämästä pieniä summia että saadaan se tonni kasaan. Jos ette pärjää ilman lapsilisiä, kotona asuva lapsi saa opintotukea toisen asteen opintoihin jos tulonne ovat niin pienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta valikoivalla osakepoiminnalla voittaa hyvin epätodennäköisesti indeksin. Ja varsinkaan saa 100% arvonnousua muutamassa vuodessa. Arvonnousun osuus tosta summasta on n. 34%, eli mielestäni olen poiminut kohtuu hyvin menestyneet rahastot.
ap
Pörssistä ostaa osinkoa maksavien yhtiöiden osakkeita niin keväisin mukavaa kun tulee ilmaista rahaa arvonnousun lisäksi 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Mä olen laittanut vapaaehtoiseen eläkesäästöön viimeisen 13v aikana n.20 000e. Nyt eläkesäästötilillä on 41 000e. Osakkeet ovat kivasti tuottaneet. Seitsemän vuoden päästä saan alkaa nostamaan rahojani. Voipi potti olla aika paljon isompi silloin :) Ihan kiva, että on tullut säästettyä pikkuhiljaa normaalin työeläkkeen päälle.
Mitä järkeä tunkea rahaa eläkesäästötilille? Niissähän on aivan surkeat ehdot. Tavalliseen indeksiin vaan kaikki.
No en mä nyt tiedä.. Mitä tarkoitat surkeilla ehdoilla? Itseasiassa aliarvioin säästöni, katsoin juuri, että tällä hetkellä saldo onkin 42 500e. Viime syksynä pienensin takuusäästöosuutta ja sijoitin ilmasto-osakkeisiin sen sijaan. Se oli hyvä siirto, sillä ennen joulua saldo oli n. 39 000e ja nyt 3500e enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pörssistä ostaa osinkoa maksavien yhtiöiden osakkeita niin keväisin mukavaa kun tulee ilmaista rahaa arvonnousun lisäksi 😁
Vaikutat tuon jankkauksesi perusteella ihan Pörssisäätiön tai Nordnetin trollilta.
Oot ymmärtänyt puskurirahasto väärin. Sen on tarkoitus toimia puskurina/joustona/pehmennynsenä sun lompakon ja ikävien yllätysten välillä.
Sillä.ei ole tarkoitus ostaa puskureita.