Olen ateisti mutta voisin uskoa Jumalaan seuraavilla ehdoilla:
- Jumala rakastaisi kaikkia ehdoitta
- kaikki ihmiset pääsisivät kuoleman jälkeen taivaaseen, ilman ehtoja
- mikään yksittäinen uskonto ei olisi oikeassa ja muut väärässä, vaan Jumala olisi kaikille sama ja yhteinen
- jos olisi järjestäytynyt uskonto, niin se ei kahlitsisi ihmistä keinotekoisilla säännöillä tai opeilla vaan olisi aito voimavara, ilman uhkailua, oikeassa olemisen tarvetta tai me vs. ne -ajattelua.
En ole löytänyt tällaista Jumalaa mistään, joten olen edelleen ateisti.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuulosta todellakaan ateistilta. Ei ateisti mieti, millaiseen jumalaan uskoisi. Kuka tahansahan voi keksiä itselleen ihan millaisen jumalan vain. Ateistille on selvää, että niin kaikki "jumalat" ovat syntyneet. Ne on keksitty. Ateismi ei tarkoita olemassa olevien uskontojen ja jumalien kritiikkiä vaan sitä, ettei pidä minkäänlaisten jumaluuksien olemassaoloa ylipäänsä mahdollisena. Ateisti ei siis etsi itselleen sopivaa jumalaa.
Kyllä ateisti voi pitää jumaluuksien olemassaoloa mahdollisena. Me vain ajatelemme, että TÄMÄNHETKISEN TIEDON MUKAAN sellaisia ei ole. Osa ateisteista on hyvinkin vakaumuksellisia siinä, ettei minkäänlaista korkeampaa voimaa todellakaan ole, mutta osa on lähempänä agnostikkoa eli ei sulje tätä mahdollisuutta pois. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään.
ap
On vain yksi syy uskoa jumalaan: se, että jumala on olemassa. On täysin samantekevää, millainen hän on, jos hän kerran on. Näin ollen ei ole mitään mieltä tehdä tuollaisia ehtolistoja.
Sitä paitsi olet selvästikin agnostikko, et todellakaan ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Usko on lahja.
Höpö höpö. Jos usko olisi lahja, sen saisivat kaikki. Ai niin, mutta teidän jumalanne antaa uskon vain valituilleen.
Teillä on hirveän kapea käsitys ateismista, koska väitätte etten ole ateisti. Kai nyt itse tiedän, mikä olen. :D
Ateismissa on erilaisia painotuksia ja suuntauksia, mutta yhteistä ateisteille on se, ettemme usko jumaliin. Se ei tarkoita, ettemmekö voisi ruveta uskomaan tiettyjen ehtojen täyttyessä. Painotan edelleen, että olen itse agnostisuuteen painottuva ateisti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuulosta todellakaan ateistilta. Ei ateisti mieti, millaiseen jumalaan uskoisi. Kuka tahansahan voi keksiä itselleen ihan millaisen jumalan vain. Ateistille on selvää, että niin kaikki "jumalat" ovat syntyneet. Ne on keksitty. Ateismi ei tarkoita olemassa olevien uskontojen ja jumalien kritiikkiä vaan sitä, ettei pidä minkäänlaisten jumaluuksien olemassaoloa ylipäänsä mahdollisena. Ateisti ei siis etsi itselleen sopivaa jumalaa.
Kyllä ateisti voi pitää jumaluuksien olemassaoloa mahdollisena. Me vain ajatelemme, että TÄMÄNHETKISEN TIEDON MUKAAN sellaisia ei ole. Osa ateisteista on hyvinkin vakaumuksellisia siinä, ettei minkäänlaista korkeampaa voimaa todellakaan ole, mutta osa on lähempänä agnostikkoa eli ei sulje tätä mahdollisuutta pois. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään.
ap
Samaa mieltä, ateisti uskoo jumaliin yhtä paljon kuin yksisarvisiin. Ja vaikka en usko yksisarvisiin, koska niistä ei ole mitään todisteita, niin en myöskään väitä, etteikö olisi periaatteessa mahdollista, että niitä on mutta ei vain ole löydetty.
Olen uskova ja minusta ap:n lista kuulostaa tosi järkevältä. Se voisi toimia jos Jumalalla olisi voima "kouluttaa" kaikki ihmiset toimimaan oikeamielisesti, niin ettei kukaan haluaisi vahingoittaa toista. Silloinhan kaikki olisivat hyviä ja eläisivät taivaassa sopusoinnussa.
Suurin este tässä taitaa olla, että Jumala loi ihmiselle vapaan tahdon. Jumala antoi ihmiselle mahdollisuuden valita tekeekö hyvää toisille vai tekeekö syntiä.
Tämä vapaa tahto on suurin haasteemme sillä valitsemme joskus oikein, joskus väärin. Luulen että Jumala silti halusi luoda ihmisille vapaan tahdon, sillä hänelläkin on vapaa tahto ja hän on päättänyt tehdä hyvää ja luoda kaiken toimimaan hyvässä järjestyksessä.
Jumala siis luottaa että aina jotkut sielut valitsevat toimia hyvää tekevästi toisia kohtaan.
Tunnen silti usein surua että maailma ei nyt ole täydellinen paikka. Mutta raamatussa on lupaus siitä että eräänä päivänä sielut, jotka noudattavat Jumalan tahtoa, ovat hänen luonaan. Ja maailmasta on silloin hävinnyt epäoikeudenmukaisuus ja synti.
Miten Jumalan ehdoton rakkaus ilmenisi?
Jumala voisi lopettaa tämän kinastelun jos haluaisi.
Ilmestyisi vaan tänne ja sanoisi:
"Tässä olen. Lopettakaa tuo joutava tappelu ja uskokaa". Mutta..
Tutkimattomat ovat Jumalan tiet.
agnostikko kirjoitti:
Olen agnostikko mutta voisin uskoa ateismiin seuraavilla ehdoilla:
- ateismi osoitettaisiin tieteellisesti todeksi, validein todistein
- mikään yksittäinen uskonto ei olisi oikeassa ja muut väärässä, eikä ateismi varsinkaan olisi sama ja yhteinen
- jos olisi järjestäytynyt ateismi, niin se ei kahlitsisi ihmistä keinotekoisilla säännöillä tai opeilla vaan olisi aito voimavara, ilman uhkailua, oikeassa olemisen tarvetta tai me vs. ne -ajattelua.
Tieteellisessä ajattelussa todistustaakka on positiivisen väitteen esittäjällä. Esimerkiksi jos minä väitän, että aamukahvini on turkoosin väristä, niin minun täytyy esittää todisteet sille.
Niinpä myös jumaluusasioissa todistustaakka on niillä, jotka esittävät positiivisen väitteen jumalan/jumalien olemassaolosta (eli teisteillä).
Jos todisteita ei kummassakaan tapauksessa esitetä, niin muut voivat
a) uskoa esitettyjä väitteitä
b) olla ottamatta kantaa
c) kieltää väitteiden todenmukaisuus
Toivon, että otat agnostisen kannan myös turkoosin aamukahvini suhteen, koska minusta on mukavaa, kun ihmiset ovat johdonmukaisia valinnoissaan.
Jokainen joka täällä tekee yleistyksiä ateisteista, voisi muistaa että usko on henkilökohtainen asia ja yksikään uskova tai ateisti ei ajattele samalla tavalla kuin toiset.
Ylipäätään ap:n aloitus on hyvä, ja on mukava nähdä ateisteja ketkä eivät totaallisesti tyrmää Jumalan olemassaoloa, vaan voivat ajatella asioita eri näkökulmista.
Itse olen uskova ja kunnioitan eri ihmisten näkemyksiä riippumatta siitä mitä uskontokuntaa he edustavat. Jokainen ihminen luo sisäisen maailmansa ja päättää mihin hän uskoo. Tärkeintä on kunnioittaa muiden mielipiteitä ja ymmärtää että koska meitä ihmisiä on paljon olemassa, se aiheuttaa myös mielipiteiden diversiteettiä.
Pienitalomaalta kirjoitti:
Olen uskova ja minusta ap:n lista kuulostaa tosi järkevältä. Se voisi toimia jos Jumalalla olisi voima "kouluttaa" kaikki ihmiset toimimaan oikeamielisesti, niin ettei kukaan haluaisi vahingoittaa toista. Silloinhan kaikki olisivat hyviä ja eläisivät taivaassa sopusoinnussa.
En näe tässä mitään ongelmaa. Eihän tälläkään hetkellä uskominen Jumalaan tarkoita, ettei tee koskaan muille pahaa/väärää. Ja vastaavasti ateismi ei tarkoita, ettei tee mitään hyvää. Eli kaikki ihmiset tekevät sekä hyvää että pahaa, eikä se riipu uskomisista.
Jos ajatellaan vaikka kristinuskoa, niin uskottehan nytkin että taivaassa kaikki uskovaiset elävät sopusoinnussa (kuten edellä totesin, maallisen elämän aikana ei näin ole). Taivaaseen mennessä ristiriidat ihmisten väliltä siis poistuvat ja pahat teot unohdetaan. Mahdollinen Jumala voisi aivan hyvin toimia näin kaikkien maailman ihmisten kohdalla.
ap
Ehkä ap tarkoittaa, että hänestä olisi ristiriitaista, että jumala olisi hyvä (kuten kai monoteistisissa uskonnoissa yleensä uskotaan) mutta ei kuitenkaan toimisi hänen luettelemillaan ehdoilla? Ja tämä ristiriita osaltaan estää uskomasta jumalaan?
Sinänsä mitään ristiriitaa ei olisi, jos jumalan ei olettaisi olevan hyvä, joten ap:n aloituksessa esittämät jutut eivät estäisi uskomasta ap:n mielestä pahaan jumalaan.
Ap:n luettelemien juttujen hyvyyden voi kyllä myös kyseenalaistaa. Samoin kuin sen, ettei jumala toteuttaisi niitä jo, mitä ap kysyikin.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on hirveän kapea käsitys ateismista, koska väitätte etten ole ateisti. Kai nyt itse tiedän, mikä olen. :D
Ateismissa on erilaisia painotuksia ja suuntauksia, mutta yhteistä ateisteille on se, ettemme usko jumaliin. Se ei tarkoita, ettemmekö voisi ruveta uskomaan tiettyjen ehtojen täyttyessä. Painotan edelleen, että olen itse agnostisuuteen painottuva ateisti.
ap
Ateisti tietää että jumalia ei ole.
Agnostikko ei tiedä onko vaiko ei ole.
Kyseessä on kaksi aivan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko on lahja.
Höpö höpö. Jos usko olisi lahja, sen saisivat kaikki. Ai niin, mutta teidän jumalanne antaa uskon vain valituilleen.
No sitä varten laittoi meidät julistamaan evankeliumia että ihmiset kuulevat ja uskovat.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ateisti ei usko, että jumala on olemassa.
Sinä siis et usko, että Jumala on olemassa, mutta kun joku esittelee sinulle mukavan Jumalan, Jumala muuttuu olemattomasta olevaksi?
En käsitä.
No, 3 uskontoaiheista aloitusta lyhyen ajan sisällä, ehkä se selittää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ateisti ei pidä minkäänlaisen jumaluuden olemassaoloa mahdollisena, kyse on agnostikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En tiedä, etteikö Jumalaa ole, joten voisin kutsua itseäni agnodtikoksi.
Jumalusko on kuitenkin mielestäni yhtä perusteltua kuin usko yksisarvisiin, joten voinen lulea itseni ateistiksi.
Agnostikoksi itseäni tituleeraamalla annan useimmille kuvan kannastaan epävarmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko Joulupukkiin, jos haluat uskoa vain kivoihin tyyppeihin.
Olen itse ateisti myös, enkä usko, että voimme ennalta päättää, kenestä satuhahmosta tuleekin mielestämme todellinen. Itse uskon aaveisiin ja mielelläni uskoisin johonkin vähän miellyttävämpään, mutta minkäs teet, kun aivot ovat ilman lupaani päättäneet, mikä on totta- Ateisti
- Uskoo aaveisiinVoit valita vain yhden.
Kyllä voi valita molemmat. Ateisti ei usko jumalaan tai jumaliin. Ateismi ei ota kantaa muuhun yliluonnolliseen, kuten aaveisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Periaatteessahan mitään ei voi varmasti tietää, ei sitäkään, että 2+2=4, koska voihan se olla vaikka pahan hengen hämäystä. Kuitenkin tietää-sanaa usein käytetään sellaisista asioista, jotka tiedetään suhteellisen varmasti. Esimerkiksi, että aine koostuu atomeista ja ettei yksisarvisia ole. Siksi pidän ateismin ja agnostismin rajaa liukuvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko Joulupukkiin, jos haluat uskoa vain kivoihin tyyppeihin.
Olen itse ateisti myös, enkä usko, että voimme ennalta päättää, kenestä satuhahmosta tuleekin mielestämme todellinen. Itse uskon aaveisiin ja mielelläni uskoisin johonkin vähän miellyttävämpään, mutta minkäs teet, kun aivot ovat ilman lupaani päättäneet, mikä on totta- Ateisti
- Uskoo aaveisiinVoit valita vain yhden.
Höpöhöpö. Ateismi merkitsee jumaluskon puuttumista. Jollei usko aaveiden olevan jumalia, voi olla aivan hyvin ateisti, vaikka uskoisi aaveiden olevan olemassa.
Todellisuus on validi todiste, koska yhtäkään validia todistetta jumalista ei ole.