Auttakaa keksimään joku opiskeltava ala yliopistosta
Pidän nyt välivuotta. Olen aina ollut nopea oppimaan, joka on johtanut siihen, että minun ei ole kauheasti tarvinnut opetella työskentelemään hyvien arvosanojen eteen. Tästä on kuitenkin se harmi, etten osaa oikein opiskella kunnolla tai aloittaa ajoissa, mikä on iso takapakki pääsykokeisiin.
Kirjoituksista sain seuraavat arvosanat:
Äikkä: L
Psykologia: L
Uskonto: E
Englanti: M
Ruotsi: M
Kuten listasta huomaa, matikkaa ei ole kirjoitettu. Tämä hävettää näin jälkeenpäin, sillä en usko pääseväni opiskelemaan vaikkapa psykologiaa pelkällä todistuksella, kun matikka puuttuu. Opiskelin nyt syksyllä psykan perusopinnot, koska psykologia on kiinnostava aine. Haluaisin kuitenkin keksiä itselleni myös muita vaihtoehtoja, sillä pääsy psykologiksi on vaikeaa ja hakijat ovat kovatasoisia. Ongelmana on se, etten tiedä, mikä minua oikeasti kiinnostaa. Kävin ammatinvalintapsykologillakin, mutta tuntui, ettei se selkeyttänyt omia ajatuksia. Minulle on ehdotettu psykologin ammatin lisäksi niin toimittajaa kuin äidinkielen opettajaa, mutta kumpikaan ei ole sytyttänyt. Nämä asiat tiedän melko varmasti ammatinvalintaa koskien:
-yliopistokoulutus sopii minulle paremmin kuin AMK, sillä pidän enemmän teoriapainottuneesta opiskelusta
-opiskelisin mieluiten jotain professioalaa
-en halua opettajaksi, kauppikseen, tekniikan alalle tai lääkäriksi
-haluaisin tehdä jotain yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, kokea, että minusta on jotain hyötyä
-olen hyvä tekstin tuottamisessa sekä ymmärrän hyvin lukemaani
-pystyn työskentelemään itsenäisesti, mutta ihmisten parissa työskentely on myös mukavaa --> en ole siis varma, soveltuisinko tekemään toimistotyötä
Olisiko kellään ehdottaa minulle jotain alaa tai vinkkejä, mitä minun kannattaisi tehdä näillä spekseillä? Ahdistaa tuleva yhteishaku ihan kamalasti, sillä kaikilla tuntuu olevan joku päämäärä ja minulla ei...
Ehdottomasti assyrologia.