Miksi moni haluaa kirkkohäät vaikkei usko jumalaan?
Tiedän useamman tapauksen jossa toinen tai molemmat avioituvista eivät ole ns. uskossa, mutta haluavat kirkkohäät tai ovat menneet kirkossa naimisiin ja sitten häiden jälkeen eronneet kirkosta ynnä muuta vastaavaa ihme kikkailua...miksi ihmeessä? En ymmärrä miksi kirkkohäät ovat olevinaan niin tärkeät tai edes vaihtoehto jos ei ole uskovainen.
Kommentit (34)
Kyllä usein toinen kuuluu kirkkoon.
Vähän sama juttu kuin lapsen kastamisessa. Tapauskovaiset saattavat saada turvaa, rauhaa ja pyhyyden ja arvokkuuden tuntua kirkosta ja kirkon rituaaleista, vaikkeivät uskovaisia olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska monet kirkot on kauniita.
On toki, mutta ehkä pinnallisin kuulemani syy kirkkohäille. Tosin erittäin typillinen sellainen nykyaikana, ikävä kyllä.
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Samat ihmiset, jotka vouhkaavat uskonnon pahuudesta ja satuolennoista menevät kirkkoon elämänsä tärkeimpänä päivänä???!
Ihan piruttain. Kastoin minä lapsenikin vaikken usko jumalaan.
Enemmistö ei selvästikään edes vaivaudu syvällisemmin pohtimaan asiaa...surullista miten välinpitämättömiä ja laumasieluisia nykyään ollaan.
Suostuin kirkkohäihin, koska minulla asialla ei ollut väliä mutta vanhoille sukulaisille se tuntui olevan kovin tärkeää. helpommalla pääsin sillä tavoin.
Minä en halunnu vaikka silloin kun menin naimisiin kuuluin vielä kirkkoon. Nykyään en enää kuulu kirkkoon mutta en kyllä enää menisi naimisiinkaan.
Se on perinne, kaunista ja tunnelmallista. Jos edes jompikumpi kuuluu kirkkoon, niin ei siinä vakaumuksen syvyyttä kysellä kun kirkkoa varataan. Eikä sen pitäisi sua, ap, häiritä millään tavalla.
Jos maksaa kirkollisveroa, on oikeus seurakunnan rakennuksia hyödyntää, vaikka ei olisi kuin tapauskovainen.
Risooko ap:tä myös se, jos morsian käyttää huntua vaikkei ole neitsyt?
Ne samat tyypit jotka menevät konfirmaatioon rippilahjojen toivossa, menevät kirkossa naimisiin häälahjojen toivossa.
Kirkko on hieno mesta. Parempi se on, kuin virastotalon takahuone.(jossa minut vihittiin).
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Samat ihmiset, jotka vouhkaavat uskonnon pahuudesta ja satuolennoista menevät kirkkoon elämänsä tärkeimpänä päivänä???!
Kaikille se vihkiäispäivä ei ole mikään "elämän tärkein päivä", onpahan vain yksi tärkeimmistä ja hieno päivä. Juhlapäivä.
Se on perinne. Moni myös luulee, että jos haluaa isot häät, on pakko (tai "pakko") mennä kirkossa naimisiin.
Menkää moskeijassa naimisiin. Kaunis paikka ja ”mitä välii” -ihmisille todella sopiva.
Kirkko on niin kaunis ja perinteinen ja maistraatti on ankea, oletan.
Ihana päivä juhlaparina, joista kumpikaan ei piittaa pätkääkään uskonnosta.
Tässä myöskin kiinnostava juttu suomalaisesta avioliitosta ja sen historiasta: https://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/603377/Suomalainen+avioliitto+ja…