Miten pääsen irtaantumaan raadollisesta suhteesta? Olen niin ahdistunut, jopa peloissani. Inhoan itseäni.
Viha on kääntynyt minuun, toisinaan tunnen vihaa myös miestä kohtaan. Elämä on harmaata ja ottaa päähän valinnat joita olen tehnyt suhteen aikana. En ole elänyt itselleni vaan toisen ehdoilla.
Suhde etenkin liian nopeasti, yritin jarrutella useaan otteeseen mutta lopulta aika vain vei ja heittäydyin tilanteeseen.
Mies kiusaa, mitätöi, pitää itseään mahtavana saaliina ja sitten taas epäilee jäänkö vai en, kehuu naisilla joita riittäisi, uhkailee lähes joka viikko erolla tai vihjaa jotain ympäripyöreää suhteemme jatkuvuudesta ja nauraa päälle. Silittää ja sanoo, etten saa loukkaantua.
Haluaa hyötyä minusta aika selvästi. Kuten kotityöt, seksi yms.
Mies on alkanut etoomaan, se kaikki kura mitä sieltä suusta tulee ja hämmentää. Vaikea suhtautua kun kaikki pitäisi ottaa kuin ei mitään.
Sitten on toinen puoli.
Uskoo minuun, kehuu paljon, antaa läheisyyttä, huomioi seksissä, lahjoo taloudellisesti(tosin ei hyvä juttu enää), tekee paljon töitä ja haluaa tulevaisuuden kanssani saman katon alla.
Mutta minä en voi luottaa mihinkään. Käytös on niin ristiriitaista ja ahdistaa, mieleni on sekaisin.
Olen yrittänyt olla hyvä hänelle mutta myös puolustautua tilanteissa joissa mitätöi.
Kaikki menee kuitenkin lopulta huumorin piikkiin ja minun herkkyyteen tai sitten mies sanoo, ettei edes ymmärrä loukkaavansa, eikä minun tule välittää.
Silti joskus naureskelee ja sanoo että kiusaa minua ja silti aina palaan.
Hiton ylimielistä käytöstä.
Toisena hetkenä taas anteeksipyyntöjä ja että enhän lähde hänen luotaan.
Tämän miehen myötä työkuvioni ovat menneet sekaisin, päihteitä kuluu luvattoman paljon(mies ei halua lopettaa vielä vaan haluaa olla viihteellä vapaat) ja minäkin olen sitten keventänyt ajatusmaailmaani.
Nyt tosin en tahtoisi enää, koko terveys menee ja tämä on todella paskaa koska tuntuu, etten osaa päättää enää mitä mieltä mistään asiasta olen.
Olenko itse sekaisin ja liian tuomitseva tai herkkä.
Ahdistaa kun mies laittaa viestiä kun on ikävä jne. Asumme siis erillämme ja aika kaukana toisistamme.
Pelkään jotain, mies on niin arvaamaton ja toisaalta joskus en usko, että hän on oikeasti paha, pelkästään vaan väsynyt ja masentunut ja purkaa sitä minuun.
Käytös on niin ailahtelevaa..
Kommentit (424)
Vierailija kirjoitti:
Millä kirjaimella tän ihanuuden etunimi alkaa?
'
En ole ap, mutta identifointi ei tälle palstalle kuulu!
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti. Kuulostaa eksältäni. Nyt toivon sulta kaunis ihminen - älä pala enää. Hae apua ja tukea ja lopeta tuo suhde.
Siltä varalta että kyseessä sama tyyppi, hän on puolijulkkis nelikymppinen muusikko ja päihdeongelma on ollut jo todella pitkään. Pelasta itsesi ❤️
Miksi niin moni narsku onkin muusikko/taiteilija?
Pakko sanoa tähän, että
Jos joku tekee sulle pahaa kerran, se on hänen syytään. Jos hän tekee sen sinulle uudelleen, se on sinun syytäsi.
Kun jäät, mahdollistat tuon paskan. Jos lähdet, se loppuu. Valitse itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti. Kuulostaa eksältäni. Nyt toivon sulta kaunis ihminen - älä pala enää. Hae apua ja tukea ja lopeta tuo suhde.
Siltä varalta että kyseessä sama tyyppi, hän on puolijulkkis nelikymppinen muusikko ja päihdeongelma on ollut jo todella pitkään. Pelasta itsesi ❤️
Miksi niin moni narsku onkin muusikko/taiteilija?
Julkisuuden hinku.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi vielä seksuaalisestakin väkivallasta kirjoitettavaa, liittyy siis minuun.
En tiedä mitä yksi kerta tapahtui mutta siitäkään ei ole sen koommin keskusteltu.
Uskoakseni hän ra*skasi minut nyt kun olen vihdoin valmis katsomaan asiaa rehellisesti.
Tämä lyhkäiayydessään tapahtui niin, että illalla meillä oli riitaa johon liittyi miehen suoranaista karjumista pää punaisena ja ovien paiskomista, hän sekosi ensimmäistä kertaa eikä toiseen kertaan ole tuollainen ollut onneksi.
Sovimme kuitenkin jotenkuten, menimme nukkumaan.
Aamulla heräsin siihen kun mies on päälläni, ei sano sanaakaan ja minulla ei ole voimia avata edes suutani. Oli vielä niin paha maku viime illasta ja tuo jotenkin vielä pahensi oloani, tärisin ja itkin huomaamattomasti ja velttona vaan olin mukana, menin tolaltani kun mies p*nee minua eikä sano sanaakaan.
Sen jälkeen en edes muista mitä tapahtui. Jäinkö sänkyyn itkemään vai nousinko kun ei mitään. Muistan vain pelänneeni koska tilanne oli muutenki jo todella vaikea viime illan jäljiltä. Ei ehkä rai"kaus mutta ei tuo kyllä mitenkään hyvältä tuntunut, taas piti kadota todellisuudesta siinä hetkessä.
AP hyvä, tuo oli raiskaus. :( Se, että miehesi yhtyi sinuun, kun olit tiedottomassa tilassa. Hän käytti seksiä vallankäytön välineenä. Aidosti rakastava mies suojelisi sinua nukkuessasi, ei käyttäisi tilaasi hyväkseen. Suurinkaan riita ei missään nimessä oikeuta miehesi tekoon! Olen äärimmäisen pahoillani, että jouduit kokemaan tämän.
Lähde. Nyt heti. Et selkeästi voi hyvin suhteessa eikä terveessä suhteessa ole tuollaista käyttäytymistä. Hae apua esim. naistelinjalta.
Noniin, aloitin kirjan "miksi se ei vain lähde".
Aloin kuuntelemaan sitä eilen ja myönnetään, oli kyllä ajottain tuskaisaa kuunneltavaa!
Ehkä siksi, että pystyin samaistumaan niin paljon kokemuksiin, joita toiset halusivat kertoa ja jouduin vain toteamaan olevani yksi heistä. Ei vain pysty valehtelemaan enää itselleen.
Esimerkiksi monet hälytysnerkit mistä muutkin naiset kertoivat...
Suhde eteni nopeasti, tunsi olevansa toiselle kaikki kaikessa, juuri se näytelmä jonka olen itsekin kokenut. Hauskaa, että melkein sanasta sanaan naiset pystyivät kertomaan ne ensihuuman sanoitukset.
Mies oli esimerkiksi toista kehunut jo alkumetreillä elämänsä valoksi ja suureksi rakkaudeksi, näin myös minun kohdalla.
Toinen oli, että kun joku nainen kertoi alussa miehelle pitävänsä grillaamisesta, hankki mies grillin.
Näin kävi myös minun kohdallani. Mies hankki ja toteutti ne asiat joista puhuin ääneen. Matkailusta jos kerroin pitäväni niin hankki asuntovaunun. Sitten tuli ulkomaannatkat yms.
Heh...
En osaa sanoin kuvailla tunnetta joka tuli kun näitä tuttuja tarinoita kuuntelin. Välillä teki mieli vain lopettaa kesken kun alkoi ahdistamaan. Tuli fiilis, että todellako olen tässä, väkivaltaisessa suhteessa, todellako kaikki oli näyteltyä, juuri niin kuin moni muukin nainen oli asian todistanut.
Kaikki on niin uskomatonta ja upeaa alussa mutta kun pintaa syvemmälle päästään niin suhde muuttuu painajaiseksi. Enkä ole edes kokenut sitä kaikkea mitä kirjan kertojat ovat maininneet, en läheskään niin hirveää mutta uskon, että mahdollisuudet siihen olisi jos jatkaisin suhdetta.
Lisäksi se, että miehet ylistivät hyvinkin paljon itseään suhteen puolesta alussa.
Kuten "en koskaan satuttaisi sinua".
Tämän olen minäkin kuullut ja useasti.
Sekin särähti korvaan, että keskimäärin huonossa tai narsistisessa suhteessa elijät eroavat keskimäärin seitsemän kertaa.
Minä olen eronnut, tai no yrittänyt useamman kerran.
Voi että kuinka paljon sieltä kirjasta tulikaan asiaa jolloin lamppuja syttyi. Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon tästä aiheesta pelkän parin tunnin kuuntelun aikaan saamana...
Mutta nyt olen matkalla hakemaan tavaroitani. Mies tuntuu minulle tällä hetkellä vieraalta ja epätodelliselta, en oikein ymmärrä vielä kaikkea vaikka kuitenkin tiedän mitä on meneillään.
Palataan vielä aiheeseen, iso kiitos jokaiselle tukijalle.
Ap
Niin ja naiset kertoivat myöskin defenssistä kun kokivat pahaa miehen taholta.
Nöyryytyksestä myöskin...
Myöskin kaikesta siitä hyvän ja pahan vaihtelun jatkuvuudesta, joka sekoittaa pään hyvin ilkikurisesti. Siis niin paljon tuttua..
Huh.
Ap
Joku vika on myös sellaisen päässä, joka suostuu huonoon kohteluun
Vierailija kirjoitti:
Vau, oletpa harvinaisen typerä ihminen. Manipuloinnilla on se vaikutus, ettei irtaantuminen toisesta vain ole itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, aloitin kirjan "miksi se ei vain lähde".
Aloin kuuntelemaan sitä eilen ja myönnetään, oli kyllä ajottain tuskaisaa kuunneltavaa!
Ehkä siksi, että pystyin samaistumaan niin paljon kokemuksiin, joita toiset halusivat kertoa ja jouduin vain toteamaan olevani yksi heistä. Ei vain pysty valehtelemaan enää itselleen.
Esimerkiksi monet hälytysnerkit mistä muutkin naiset kertoivat...
Suhde eteni nopeasti, tunsi olevansa toiselle kaikki kaikessa, juuri se näytelmä jonka olen itsekin kokenut. Hauskaa, että melkein sanasta sanaan naiset pystyivät kertomaan ne ensihuuman sanoitukset.
Mies oli esimerkiksi toista kehunut jo alkumetreillä elämänsä valoksi ja suureksi rakkaudeksi, näin myös minun kohdalla.
Toinen oli, että kun joku nainen kertoi alussa miehelle pitävänsä grillaamisesta, hankki mies grillin.
Näin kävi myös minun kohdallani. Mies hankki ja toteutti ne asiat joista puhuin ääneen. Matkailusta jos kerroin pitäväni niin hankki asuntovaunun. Sitten tuli ulkomaannatkat yms.Heh...
En osaa sanoin kuvailla tunnetta joka tuli kun näitä tuttuja tarinoita kuuntelin. Välillä teki mieli vain lopettaa kesken kun alkoi ahdistamaan. Tuli fiilis, että todellako olen tässä, väkivaltaisessa suhteessa, todellako kaikki oli näyteltyä, juuri niin kuin moni muukin nainen oli asian todistanut.
Kaikki on niin uskomatonta ja upeaa alussa mutta kun pintaa syvemmälle päästään niin suhde muuttuu painajaiseksi. Enkä ole edes kokenut sitä kaikkea mitä kirjan kertojat ovat maininneet, en läheskään niin hirveää mutta uskon, että mahdollisuudet siihen olisi jos jatkaisin suhdetta.Lisäksi se, että miehet ylistivät hyvinkin paljon itseään suhteen puolesta alussa.
Kuten "en koskaan satuttaisi sinua".
Tämän olen minäkin kuullut ja useasti.
Sekin särähti korvaan, että keskimäärin huonossa tai narsistisessa suhteessa elijät eroavat keskimäärin seitsemän kertaa.
Minä olen eronnut, tai no yrittänyt useamman kerran.Voi että kuinka paljon sieltä kirjasta tulikaan asiaa jolloin lamppuja syttyi. Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon tästä aiheesta pelkän parin tunnin kuuntelun aikaan saamana...
Mutta nyt olen matkalla hakemaan tavaroitani. Mies tuntuu minulle tällä hetkellä vieraalta ja epätodelliselta, en oikein ymmärrä vielä kaikkea vaikka kuitenkin tiedän mitä on meneillään.
Palataan vielä aiheeseen, iso kiitos jokaiselle tukijalle.
Ap
Hyvä ap!
Kunpa nyt vain jaksaisit pysyä tiukkana. On äärimmäisen todennäköistä, että hän yrittää saada sinut vielä takaisin. Toivottavasti tämä tarina kuitenkin päättyy hyvin. Muista, että et nyt lopeta suhdetta ihanaan mieheen, vaan johonkin harhakuvaan. Sitä ei ole olemassakaan.
Jos hän saakin sinut takaisin, niin ei mene kauaa, kun hän käyttää tätä eroyritystäsi aseenaan. Voi kunpa tämä tarina loppuisi edes jollakin tavalla ajoissa, ei ole lapsia, ei yhteistä kotia ja, ainakin hetkittäin, sinulla on vielä itsetunnon rippeitä jäljellä.
Älä säikähdä tunteiden vuoristorataa, älä säikähdä tyhjyyden tunnetta, pidä itsesi "liikkeessä", koita hakeutua ihmisten ilmoille tai ole ystävien lähellä, erityisesti laadi suunnittelma niihin hetkiin, kun "melkein soitat". Niitäkin yleensä aina tulee. No contact. Älä myöskään säikähdä takaumia, välähdyksiä eletystä, jotka koet jopa fyysisinä tunteina, kun joku muistuttaa sinua niistä.
Voimaa sinulle! Ajattelen sinua ja olen sinusta ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau, oletpa harvinaisen typerä ihminen. Manipuloinnilla on se vaikutus, ettei irtaantuminen toisesta vain ole itsestään selvää.
Terve ihminen näyttää ovea, kun ensimmäisen kerran tulee kohdelluksi huonosti, puhutaan viikoista tai kuukausista. Missä vaiheessa terve ihminen ei vielä ole niin sokeasti rakastunut, ettei ero onnistu.
Ei jää manipuloitavaksi vuosikausiksi niin että se pää sekoaa. Ei ole siinä vaiheessa mitään yhteisiä lapsia ja lainoja kun jo havaitsee, että miehessä on vikaa.
Jos ei tajua omaa osuuttaan näissä sairaissa suhteissa, on suuri riski että ajautuu uuteen sairaaseen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve ihminen näyttää ovea, kun ensimmäisen kerran tulee kohdelluksi huonosti, puhutaan viikoista tai kuukausista. Missä vaiheessa terve ihminen ei vielä ole niin sokeasti rakastunut, ettei ero onnistu.
Ei jää manipuloitavaksi vuosikausiksi niin että se pää sekoaa. Ei ole siinä vaiheessa mitään yhteisiä lapsia ja lainoja kun jo havaitsee, että miehessä on vikaa.
Jos ei tajua omaa osuuttaan näissä sairaissa suhteissa, on suuri riski että ajautuu uuteen sairaaseen suhteeseen.
Ei se ole näin yksinkertaista. Yksi tervejärkisimmistä ja suorasanaisimmista ihmisistä jonka tunnen joutui mahdollisen narsistin pauloihin. Kävi terapiassakin lyhyen jakson joka loppui asiakkaan ja terapeutin yhteisellä päätöksellä kun terapeutti sanoi ettei hänellä ole kaverille enää mitään annettavaa, tervejärkiselle ihmiselle joka pärjää pahimmasta päästyään surunsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen onnellinen sinun puolestasi, että et ole joutunut väkivaltaisen suhteen h e l vetti ä kokemaan. Me kaikki, jotka olemme, tiedämme, minkälaista se on.
Ei mikään suhde ala lyömällä. Ei mikään. Ei Hitler päässyt valtaan olemalla suurreellisen vallanhimoinen ja tuhovoimainen heti ensi metreiltä. Manipulatiiviset hirviöt osaavat pelin. He hurmaavat alussa. Hitlerkin sai kymmeniä miljoonia taakseen. Syytätkö heitäkin? Nämä ihmiset ovat vain niin taitavia. Heidän tuhovoimansa on valtava. Siksi meidän on puhuttava heistä ja heidän toimintatavoistaan. Väkivaltaisen vuorovaikutuksen kaava on hyvin tyypillinen. Kaikille pitäisi opettaa hälytysmerkit jo koulussa.
Onneksi kirjallisuutta ja tutkimuksia on jo melko paljon. Niissä kaikissa on uhreja kaikista yhteiskuntaluokista ja kaikilta koulutustasoilta. Väkivaltaa voidaan alkaa tunnistaa ja kitkeä vain siten, että se tehdään näkyväksi ja siitä puhutaan.
Meitä uhreja on valtavan paljon. Sinun kommenttisi / asenteesi ei tule kitkemään väkivaltaa eikä rohkaisemaan meitä kokemusasiantuntijoita puhumaan kokemuksistamme ja samalla jakamaan tietoa. Ehkä joku sitä kautta herää ajoissa. Uskaltaa uhmata, henkensä tai lastensa hengenkin uhalla. Voisitko pitää mielipiteesi ominasi ja olla kiitollinen siitä, että sinä et ole joutunut elämässäsi kokemaan konkreettisesti sitä, mitä on pahuus.
Vierailija kirjoitti:
Mun päässä on ainakin sellainen vika, että olen jo lapsena saanut todella alistavaa ja nöyryyttävää kohtelua vanhemmiltani. Olen ollut arka ja hiljainen lapsi. Ylikiltti ja lannistettu.
Kun kumppani ryhtyy alistamaan ja mitätöimään, tunnet saavasi juuri sinulle kuuluvaa kohtelua. Lisäksi väkivalta, myös henkinen, aiheuttaa aina uhrissa häpeää.
Ei ole helppoa kertoa kenellekään väkivallasta, nöyryyttämisestä, taloudellisesta hyväksikäytöstä. Uhrina sitä häpeää, sitä että on joutunut sellaiseen suhteeseen. Mielellään todistelee jopa itselleen, että kaikki on normaalia.
Jos uhri yrittää puolustautua, alistaja kääntää kaiken päälaelleen ja lopulta sitä uskoo itsekin olevansa se suhteen hullu. Kun uhri pyrkii pois suhteesta, alkaa hyvittelyvaihe.
Kuuma/kylmäkäsittely!
Ap:lle toivon voimaa irrottautua miehestä. Kaikkea hyvää elämääsi.
Millä kirjaimella tän ihanuuden etunimi alkaa?