En ymmärrä ok-talohehkuttajien logiikkaa siitä, että "vuokranmaksu on rahan hukkaan heittämistä" mutta taloon joka kk uppoava raha
on itselle maksamista, ja takaa että ihminen kuolee rikkaana. :D
Siis huhhei, eläminen maksaa aina, ja voin vaikka lyödä vetoa että "omassa" omakotitalossa asuminen ja sen huoltaminen ja ylläpitäminen maksaa enemmän kuin minun asumiseni vuokralla rauhallisessa kerrostalossa.
Ei minusta vuokrani mene ollenkaan hukkaan, minulla on koti ja katto pään päällä. Mikä siinä on "hukkaan heittämistä". Miksei elämiskustannukset ok-talossa ole hukkaan heittämistä, ei se ihminen sen halvemmalla pääse kun on vastuussa talon ylläpidosta ja kustannuksista, no, voihan hän pullistella sillä että OMISTAA sen talon, mutta eihän se huoletonta elämää ole, saati ilmaista. Sitäpaitsi vaikka asut ok-talossa, sinulle asetetaan kaikenlaisia sääntöjä mitä siellä voit tehdä, esim pihallasi, joten se harha ok-talon "vapaudesta" on myös yksi illuusio sinänsä. Varsinkin tiiviillä ok-taloalueilla naapurisopu on koetuksella, ja ei ne mitään rauhallisia paratiiseja ole muutoinkaan, millon nähdään vaivaa mistäkin, mitä naapuri tontillaan puuhaa.
Ja siis se kaikki raha mitä esim kymmenessä vuodessa syydät siihen tölliin, millä logiikalla se on tehnyt sinusta varakkaan. Haaveilet siis jo töllisi myymisestä? No, et tule koskaan saamaan siitä niin paljon rahaa takaisin, mitä olet siihen laittanut, joten...
Mutta leikitään vaan että minä "heitän rahani hukkaan" ja sinä "säästät". Jos siitä tulee parempi mieli.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Oma porakaivo, oma jätevedenimeytys. 100% puulämmitys, halot omasta koivikosta. Se säästää myös kuntosalimaksut. Yleisentien varrella, kestävä hirsitalo tiilikatolla. Ei juuri huollettavaa ollut viimeiseen 15 vuoteeen, lähinnä tarkastuksia.
Siis kuukausikustannus, Kiinteistövero 20e, jätemaksu 4e, nuohous 4e. Eipä juuri muuta, sähkölasku on kaikilla muutoinkin eri.
jep, ja oma kultakaivos vielä pihassa ja öljylähde, ilmasta elämää.
Ei vaan fiksuja valintoja. Ne piirtää kellä on liitua. Okei kaikki ei saa puita ilmaiseksi mutta muut valinnat on ihan jokaisen päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
ap on oikeassa, moni ei ketjussa tajua vieläkään, ettei ok-asumisessa säästä, päinvastoin.
vuokranmaksu on ihan normaalia elämää, ei siinä rahaa tuhlata, vaan maksetaan asumisesta.yhtälailla asumisestaan maksavat omassa asuvat, eivätkä ne rahat lisäänny kun "itselleen maksavat". vähän sama kuin hölmöläiset, halusivat pidemmän viltin, joten leikkasivat etupäästä ja ompelivat palan jalkopäähän... sellaista on omakotiasujien logiikka rahan säästämisestä, ja jopa "voitolle jäämisestä". :D
Olen asunut omassa talossa lähes 20 vuotta ja pidän tarkkaa kirjaa kaikesta, joten minulla on aika hyvä käsitys asumisen todellisista kuluista.
Fakta on se, että kuukausille jaettuna taloni hankinta-, huolto- ja ylläpitokulut ovat olleet paljon edullisemmat kuin vastaavan vuokra-asunnon kulut. Lisäksi toki omistan talon ja tontin, jolla se seisoo. Laina on maksettu loppuun noin kahdeksan vuotta sitten, eli olen voinut säästää jo pitkän pennin mahdollisia tulevia korjauksia varten (=aiempi lainanlyhennys menee nyt omalle säästötililleni). Ja silti minulle jää kuukaudessa palkastani enemmän käteen kuin jos asuisin vuokralla.
Näytä se logiikka, jonka mukaan tämä ei olisi edullisin tapa asua? Ja huomaa, ettet voi mitenkään verrata keskenään vuokrayksiötä ja vuonna 2000 rakennettua tilavaa omakotitaloa.
Vaikka taloni arvo olisi laskenut puoleen ostohinnasta (mitä ei ole tapahtunut), olen siis laskennallisesti yhä ”voitolla” , koska pienempien asumiskulujen vuoksi olen voinut sijoittaa palkastani enemmän kuin vastaavassa (kalliimmassa) vuokra-asunnossa asuja. Ja edelleen omistan tämän tontin ja talon. Oli niillä sitten arvoa X tai Y euroa.
Vierailija kirjoitti:
Jokaikinen tunti mitä itse tekee pitää hinnoitella.
Minun vapaa-aika maksaa, jos leikkaan nurmikon niin se on vaikkapa 50e per tunti ,ja muut kodin rempat samalla tyylillä.
Eli kyllä kerrostalossa asuu halvemmalla aina .
Kyllä, oma aika on arvokasta, ja siksi kannattaa miettiä miten sen käyttää. Omassa talossa on mahtavaa puuhailla! Ajattelepa, miten hienoa on kun on terveet kädet, kykyä ja osaamista, jolla voi kerryttää koko ajan omaa varallisuuttaan! Sillä tavalla tämä maa on aikanaan rakennettu. Maatiloilla tämä on aina tiedetty: itse tekemällä tekee työtä itsensä hyväksi. Ei tarvitse olla muiden päätösten ja tekemisen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on oikeassa, moni ei ketjussa tajua vieläkään, ettei ok-asumisessa säästä, päinvastoin.
vuokranmaksu on ihan normaalia elämää, ei siinä rahaa tuhlata, vaan maksetaan asumisesta.yhtälailla asumisestaan maksavat omassa asuvat, eivätkä ne rahat lisäänny kun "itselleen maksavat". vähän sama kuin hölmöläiset, halusivat pidemmän viltin, joten leikkasivat etupäästä ja ompelivat palan jalkopäähän... sellaista on omakotiasujien logiikka rahan säästämisestä, ja jopa "voitolle jäämisestä". :D
Olen asunut omassa talossa lähes 20 vuotta ja pidän tarkkaa kirjaa kaikesta, joten minulla on aika hyvä käsitys asumisen todellisista kuluista.
Fakta on se, että kuukausille jaettuna taloni hankinta-, huolto- ja ylläpitokulut ovat olleet paljon edullisemmat kuin vastaavan vuokra-asunnon kulut. Lisäksi toki omistan talon ja tontin, jolla se seisoo. Laina on maksettu loppuun noin kahdeksan vuotta sitten, eli olen voinut säästää jo pitkän pennin mahdollisia tulevia korjauksia varten (=aiempi lainanlyhennys menee nyt omalle säästötililleni). Ja silti minulle jää kuukaudessa palkastani enemmän käteen kuin jos asuisin vuokralla.
Näytä se logiikka, jonka mukaan tämä ei olisi edullisin tapa asua? Ja huomaa, ettet voi mitenkään verrata keskenään vuokrayksiötä ja vuonna 2000 rakennettua tilavaa omakotitaloa.
Vaikka taloni arvo olisi laskenut puoleen ostohinnasta (mitä ei ole tapahtunut), olen siis laskennallisesti yhä ”voitolla” , koska pienempien asumiskulujen vuoksi olen voinut sijoittaa palkastani enemmän kuin vastaavassa (kalliimmassa) vuokra-asunnossa asuja. Ja edelleen omistan tämän tontin ja talon. Oli niillä sitten arvoa X tai Y euroa.
Ne ihmiset jotka kuvittelevat vuokralla ikänsä asumisen olevan kannattavampaa kuin oman ostaminen, ovat todennäköisesti niitä joille ei koskaan kerry juuri mitään omaisuutta ja varallisuutta. Jos älykkyys ja perusmatikka on sillä tasolla niin ei mahda mitään, hyvähän se on asuntosijoittajan näkökulmasta kyllä. Ja ei vuokralla asumisessa ole mitään väärää, mutta vain idiootti luulee siitä hyötyvän ikänsä aikana taloudellisesti enemmän.
Niin mitä kohtaa sinä et ymmärrä?
Me halusimme ostaa omakotitalon, koska lainanlyhennykset ovat pienemmät kuin mitä vuokra oli, ja samalla kerrytämme omaisuuttamme koko ajan. Jossain vaiheessa meillä on velaton talo ja voimme senkin rahan käyttää muuhun, joten kyllä se omaisuus väkisinkin karttuu.
En voisi enää kuvitellakaan, että joku asuisi seinän takana. Hengailemme kesäiltaisin välillä aamuun asti pihalla kuunnellen musiikkia ja grillaillen. Naapureita on lähellä, mutta ei omakotitaloalueilla puututa toisten asioihin (toisin kuin jokaisessa kerrostalossa tai rivarissa, jossa tätä ennen asuimme). Oma tupa, oma lupa.
Rakastan okt-elämää enkä ole keksinyt yhtään huonoa puolta, mutta jos sinä tykkäät asua vuokralla kerrostalossa, niin sen varmasti myös teet :)
Miksi noin negatiivinen asenne, harmittaako joku?
Ap, olet asuntosijoittajan unelma 😂
Tai asuntosijoittaja, joka trollaa.
itseäni huolettais vain se talon jättäminen tyhjilleen aina kun olen reissussa, varsinkin kun niitä rosvoja tuntuu olevan jokapaikassa.
matkapäiviä tulee jotain reilu sata per vuosi+ lomamatkat päälle.
Kuvittelevatko vuokra-asumisen edullisuutta hehkuttavat, että vuokranantajat harjoittavat hyväntekeväisyyttä ja pyytävät niin pientä vuokraa, ettei se kata rahoitus- ja ylläpitokuluja?
Voittoa asuntosijoittajatkin tekevät ja se voitto tulee vuokralla asuvan taskusta.
Tuolta voi jokainen katsoa ihan tutkittua tietoa aiheesta:
https://vuokranantajat.fi/markkinatietoa/tuottotutkimus-2019/
Tässä ketjussa konkretisoituu hienosti vuokralla asujien fiksuus 😂
Mieheni molemmat mummot kuolivat parin vuoden sisällä. Molemmat asuivat kerrostalokolmioissa vieläpä aika lähellä toisiaan. Kumpikin oli jäänyt leskeksi eläkeiän kynnyksellä, toinen ehkä 5 vuotta aiemmin kuin toinen.
Miehen isän puolen mummo asui koko ikänsä vuokralla, äidin puolen mummo taas osti osakkeen heti kun sai aikanaan käsirahan kasaan, varmaan jo pari-kolmekymppisenä.
Kumpikin noista mummoista oli työelämässä eikä tuloissa ollut merkittävää eroa. Ei myöskään elintavoissa. Kummallakaan ei esimerkiksi ollut autoa tai kesämökkiä.
Vuokralla asuneen mummon perintö oli alle neljäsosa siitä mitä asuntonsa omistaneen mummon.
Me emme näiden perintöjen tarpeessa olleet, mutta kyllä se aika hyvin havainnollisti, mitä jää käteen eri valintojen seurauksena. Jos vielä sukupolvesta toiseen asutaan vuokralla ja toiset aina perivät vanhempiensa asunnot, ei ihme että joillekin sitä perintöä alkaa kasautua kun toisilla ei ole kuin arkkurahat.
Enkä sano että kenenkään kannattaisi pelkän perinnön takia tehdä mitään päätöksiä. Oli vain hätkähdyttävää huomata, miten nuo hyvin samanlaista elämää viettäneet kaupunkilaismummot omistivat lopulta niin eri verran.
Nurmikonleikkuukin hoituu nykyään robottileikkurilla. On helppoo.
Vierailija kirjoitti:
itseäni huolettais vain se talon jättäminen tyhjilleen aina kun olen reissussa, varsinkin kun niitä rosvoja tuntuu olevan jokapaikassa.
Eipä se ok-talo ehkä yksineläjälle ole paras ratkaisu muutenkaan. Vaikka onhan noita vartiointiliikkeitä. Meillä on Securitas ja ihan hyvin on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Ja kerrostaloasuntoihin ei tehdä murtoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Oma porakaivo, oma jätevedenimeytys. 100% puulämmitys, halot omasta koivikosta. Se säästää myös kuntosalimaksut. Yleisentien varrella, kestävä hirsitalo tiilikatolla. Ei juuri huollettavaa ollut viimeiseen 15 vuoteeen, lähinnä tarkastuksia.
Siis kuukausikustannus, Kiinteistövero 20e, jätemaksu 4e, nuohous 4e. Eipä juuri muuta, sähkölasku on kaikilla muutoinkin eri.
jep, ja oma kultakaivos vielä pihassa ja öljylähde, ilmasta elämää.
Ei vaan fiksuja valintoja. Ne piirtää kellä on liitua. Okei kaikki ei saa puita ilmaiseksi mutta muut valinnat on ihan jokaisen päätettävissä.
Miksei jos tykkää työleiristä niin meneehän se tuommoinenkin ankeus. Ne, joilla on isoimmat liidut, piirtää sitten ihan eri kuviot. Mutta hyvä jos olet työleiriisi tyytyväinen. Toivottavasti terveys kestää, jos ei, niin on eri kuviot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat vuokrakämpästä mukaan muuttaessasi? Entä oman myydessä?
Meillä velattoman okt asumiskulut on luokkaa 250€/kk, meillä on vuokrattuna velaton yksiö josta jää verojen ja kulujen jälkeen nettona käteen 230€. Eli vuokralainen maksaa oman ja mun perheen asumisen :)
Anteeksi jos nauran. Mukaansa saa sen mitä omistaa, tietenkin.
Paljonko olette syytäneet siihen röttelöön yhteensä asuessanne siinä, vai pysyykö se ihan itysestään kunnossa vuosikymmeniä.. vei eilenkö muutitte. Entä jätehuollot, sähkö, vesi...
Mitä kun kukaan ei osta sitä, kun
Kyllä sinäkin siinä vuokrakopperossasi asuessasi maksat jätehuollosta, sähköstä ja vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä kohtaa sinä et ymmärrä?
Me halusimme ostaa omakotitalon, koska lainanlyhennykset ovat pienemmät kuin mitä vuokra oli, ja samalla kerrytämme omaisuuttamme koko ajan. Jossain vaiheessa meillä on velaton talo ja voimme senkin rahan käyttää muuhun, joten kyllä se omaisuus väkisinkin karttuu.
En voisi enää kuvitellakaan, että joku asuisi seinän takana. Hengailemme kesäiltaisin välillä aamuun asti pihalla kuunnellen musiikkia ja grillaillen. Naapureita on lähellä, mutta ei omakotitaloalueilla puututa toisten asioihin (toisin kuin jokaisessa kerrostalossa tai rivarissa, jossa tätä ennen asuimme). Oma tupa, oma lupa.
Rakastan okt-elämää enkä ole keksinyt yhtään huonoa puolta, mutta jos sinä tykkäät asua vuokralla kerrostalossa, niin sen varmasti myös teet :)
Miksi noin negatiivinen asenne, harmittaako joku?
Älä nyt kuitenkaan viitsi trollata. Olen lakimiehenä selvitellyt satoja omakotitalossa asujien riitoja, on rajariitaa, aitariitaa, puuriitaa, meluhaittoja, sotkuisia pihoja ja mitä maan ja taivaan väliltä voi keksiä.
Juuri sinun kaltaisesi ovatkin niitä kaikkein vihatuimpia naapureita, juopot jotka koko kesän mölyävät pihalla ”koska mä voin”.
Eipä käy naapurisi kateeksi.
Asun itsekin omakotitalossa, tontti vaan on niin iso, että naapuriin ei kuuluu vaikka huutaa.
Vuokralla-asujien argumentoinnin taso kertoo kyllä karua kieltään heidän kyvystään ymmärtää talouden lainalaisuuksia. Mutta eiköhän se yleistäen olekin niin, että vuokralla asuvat useimmiten ne, joilla ei ole omistusasumisen edellyttämää tulotasoa ja taloudenhallintakykyä... Don't get me wrong, kyllä vuokralla asuu menestyvääkin väkeä, he eivät vain kuvittele sen olevan taloudellisesti kannattavaa vaan taustalla on jokin muu syy kuten tulossa oleva elämäntilanteen muutos tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat vuokrakämpästä mukaan muuttaessasi? Entä oman myydessä?
Meillä velattoman okt asumiskulut on luokkaa 250€/kk, meillä on vuokrattuna velaton yksiö josta jää verojen ja kulujen jälkeen nettona käteen 230€. Eli vuokralainen maksaa oman ja mun perheen asumisen :)
Anteeksi jos nauran. Mukaansa saa sen mitä omistaa, tietenkin.
Paljonko olette syytäneet siihen röttelöön yhteensä asuessanne siinä, vai pysyykö se ihan itysestään kunnossa vuosikymmeniä.. vei eilenkö muutitte. Entä jätehuollot, sähkö, vesi...
Mitä kun kukaan ei osta sitä, kun
No sen mun vuokralainen maksaa meidän jätehuollot, sähköt, vakuutukset, nuohoukset... Samalla kun maksaa sen sijoitusasunnon vastikkeenkin.
Talo on maksanut jotain, remontti on maksanut jotain ja varmaan rempataan uudelleen ennen eläkepäiviä. Tämä on koti, ei sijoitus.
Jos mulle tulee pikkurahan puutetta, niin arvaa kummanko myyn? Niinpä, sen sijoitusasunto menee kyllä kaupaksi ja vuokralainen on koditon.
Tai ehkä sitten vanhana muutan siihen yksiöön ja vuokralainen etsiköön uuden.
Se että mulla on rahaa laitettu kiinni näihin 2 asuntoon, ei muuta sitä tosiasiaa, että jossain on asuttava ja tällä hetkellä asun ilman että palkasta tarvitsee kuukausittain maksaa siitä asumisesta yhtään mitään.
Olisiko sinun helpompi ymmärtää toinen esimerkki: vuokralainen ostaa mulle uuden keskihintaisen perheauton kerran 10 vuodessa ja silti mulla on myös se sijoitusasunto pahanpäivän varana. Turussa, joten viimeaikaisten uutisten mukaan arvo ei ole romahtamassa.
Oletko liikuntakyvytön vai pelkästään laiska, jos normaaleja pihahommia työleirinä pidät?
Anteeksi mutta vähän naurattaa nuo kommentit että "ok-talo on hirveä työleiri ja tulee kauheita kustannuksia". :D Jos sulla on uusi omakotitalo niin se ei vaadi kuin takan nuohouksen ja vähän lumitöitä pihassa. Toki lumityöt ja nurmikonleikkuun voi myös ostaa jos ei itse jaksa, sekin halvempaa kuin maksaisi yhtiövastiketta joka kk huoltofirmasta. Jos on vanha pommi ok-talo niin varmasti tulee remppaa. Putkiremppa tosin on vaan murto-osa mitä kerrostaloasuja siitä maksaa. Ja luuleeko vuokralaiset että joku asuntosijoittaja pitää tappiolla sitä kämppää vuokralla? Kyllä siitä jää vielä sitä voittoakin ja koko ajan asunnon maksu lyhenee. Eikö ihmisillä ole mitään käsitystä kuluista nykyään, on ihan ok maksaa vastikkeita mutta ei ole ok maksaa vähemmän vaikka jollekulle lumitöistä yms? Ja senkin voi halutessaan itse tehdessä säästää, taloyhtiössä ei vaan ennemmin voi tulla yllättäviä kuluja muiden asukkaiden ajattelemattomuudesta. Fakta on se, että minä asun halvemmalla nykyisessä uudessa ok-talossa kuin aiemmassa uudessa rivarissa.