En ymmärrä ok-talohehkuttajien logiikkaa siitä, että "vuokranmaksu on rahan hukkaan heittämistä" mutta taloon joka kk uppoava raha
on itselle maksamista, ja takaa että ihminen kuolee rikkaana. :D
Siis huhhei, eläminen maksaa aina, ja voin vaikka lyödä vetoa että "omassa" omakotitalossa asuminen ja sen huoltaminen ja ylläpitäminen maksaa enemmän kuin minun asumiseni vuokralla rauhallisessa kerrostalossa.
Ei minusta vuokrani mene ollenkaan hukkaan, minulla on koti ja katto pään päällä. Mikä siinä on "hukkaan heittämistä". Miksei elämiskustannukset ok-talossa ole hukkaan heittämistä, ei se ihminen sen halvemmalla pääse kun on vastuussa talon ylläpidosta ja kustannuksista, no, voihan hän pullistella sillä että OMISTAA sen talon, mutta eihän se huoletonta elämää ole, saati ilmaista. Sitäpaitsi vaikka asut ok-talossa, sinulle asetetaan kaikenlaisia sääntöjä mitä siellä voit tehdä, esim pihallasi, joten se harha ok-talon "vapaudesta" on myös yksi illuusio sinänsä. Varsinkin tiiviillä ok-taloalueilla naapurisopu on koetuksella, ja ei ne mitään rauhallisia paratiiseja ole muutoinkaan, millon nähdään vaivaa mistäkin, mitä naapuri tontillaan puuhaa.
Ja siis se kaikki raha mitä esim kymmenessä vuodessa syydät siihen tölliin, millä logiikalla se on tehnyt sinusta varakkaan. Haaveilet siis jo töllisi myymisestä? No, et tule koskaan saamaan siitä niin paljon rahaa takaisin, mitä olet siihen laittanut, joten...
Mutta leikitään vaan että minä "heitän rahani hukkaan" ja sinä "säästät". Jos siitä tulee parempi mieli.
Kommentit (266)
Nyt ei ap:lla ole oikein käsitystä mistä puhuu.
Ensinnäkin taannoin vertailtiin hesarissa omakoti- ja as oy -muotoisen asumisen kuluja ja todettiin omakotiasumisen olevan halvempaa, jos vain yhtään viitsii itse tehdä pienempiä kunnostus- ja ylläpitotöitä.
Toisekseen kuten jo edellä tuotu esille, se asuntolainan lyhentäminen ON säästöä itselle. Käytännön henkilökohtainen esimerkki: ostin 15 vuotta sitten pienen omakotitalon (2h+k+kph+sauna) isolla tontilla pk-seudulta. Viiden vuoden kuluttua olen maksanut lainani pois, ja kiinteistöni arvo nykyhinnoilla on 200 000 euroa. Siihen mennessä olen maksanut kiinteistöstäni ja asumisestani kauppahinnan, lainan korot, juoksevat asumiskulut sekä remontit mukaan lukien 202 500 euroa.
Vastaavan kerrostaloasunnon vuokra samalla alueella suht hyvässä yhtiössä on näemmä noin 750 eur/kk. Tämä tekee 180 000 euroa vuokria 20 vuoden aikana, toki huomioitava että 20 v sitten on vuokrataso ollut alhaisempi, toisaalta vuokran lisäksi tulee asumiskuluja ainakin sähköt joten pidetään tuo. Tästä tulee omistus- ja vuokra-asumisen kulujen eroksi 20 vuodessa 22 500 euroa, sillä erotuksella että omistusasujalla on nyt 200 000 eur arvoinen kiinteistö ja vuokra-asujalla ei mitään.
Käytännössä omistusasuja on maksanut 20 vuoden asumisestaan 2 500 euroa, jos realisoi kiinteistön. Toki on harkittava mistä asuntonsa hankkii, jotta se on mahdollista, mutta muutoin ei omistusasumisen taloudellisessa kannattavuudessa pitäisi olla mitään epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sitten kehtaa vielä olla katellisia kun olet vapaa eikä ole rahareikiä :)
Mä just hetki sitten huokailin helpotuksesta, vuokralla (kohtuuhintainen) olen ollut 15 vuotta, läheinen sai asunnon just maksettu, ei mennyt kun pari kuukautta niin tuli putkiremppa ja kohta ikkunaremppa, ja taas alkaa maksaminen. Taloyhtiössä joku sekoili ja aiheutti valtavia kuluja koko talolle.
Kyllä mä vaan tuun onnelliseksi kun olen vapaa ja rahaa riittää kaikkeen :) säästöön vielä on. Mä olen paljon rikkaampi kun nää asunnonomistajat. Vapaa lähteä milloin huvittaa.
Aika harvalla on laitta melkein tonni kuussa vuokraan ja vielä jäisi säästöönkin. Jos asuisit omassa sinulle jäisi huomattavasti enemmän:) Itselle seiniä maksaessa sekin on säästöä.
Lähteminen on helppoa joo mutta uuden saaminen ei niinkään. Sivusta seurannut oman jälkeläisen perheen asunnon etsimistä. Vuokrakämpät on ihan sikahintaisia samalla alueella eikä kannata edes haaveilla vuokrarivarista, heti saa laskea 300-400 tuon tonnin päälle! Onneksi saivat lainan ja ostavat nyt oman rivarikämpän, tonnilla maksavat lainan ja asumiskulut eli säästävät tuon muutaman satasen heti.
Mutta kun ei ole, hyvä puupaa. Etkö ymmärrä, ettet sinä mitenkään tuossa säästä, PÄINVASTOIN.. Omassa pitää myös pitää huolta siitä talosta, siinä kuule rahaa palaa helvetisti joka kk, vaikka myisi talon voitolla, on miinuksen puolella.
Tonnin vuokria ei maksella kuin pk-seudulla.
Kerrotko mihin se raha palaa? T. Omakotitalossa 20v asunut.
Ainoa mikä harmittaa omassa ok-talossa on se, ettemme ostaneet jo aiemmin.
Ei omistusasumisessa jää koskaan voitolle, se on idioottimaista edes kuvitella niin.
Se summa mikä taloon on uponnut aikana kun olet siinä asunut ja kaiken huoltanut ja laittanut, on järjetön summa. Mutta kai se on mukava leikkiä, että siinä jotenkin pääsee voitolle. :D
Helpompi olisi viskata rahojaan kaivoon, ja kuvitella että ne siellä ollessa triplaantuvat, ja kuolinvuoteellasi sieltä vierellesi lasketaan, jotta voit ojentaa ne lapsellesi.
En muuttaisi ok-taloon vaikka maksettaisi.
Kyllä se vaatii sellasen luonteen että jaksaa kokoajan tehdä jotain tai maksaa muille tekemisestä, muuten tippuu katto niskaan ja rotat käy kimppuun.
Kyllä sitä aikamoisia röttelöitä teiden varsilla näkyy, on rahat tai voimat loppuneet kesken.
Vierailija kirjoitti:
Ei omistusasumisessa jää koskaan voitolle, se on idioottimaista edes kuvitella niin.
Se summa mikä taloon on uponnut aikana kun olet siinä asunut ja kaiken huoltanut ja laittanut, on järjetön summa. Mutta kai se on mukava leikkiä, että siinä jotenkin pääsee voitolle. :DHelpompi olisi viskata rahojaan kaivoon, ja kuvitella että ne siellä ollessa triplaantuvat, ja kuolinvuoteellasi sieltä vierellesi lasketaan, jotta voit ojentaa ne lapsellesi.
Ei vuokralla asuja jää yhtään sen enempää ”voitolle”, ja ihmisen nyt on vain asuttava jossakin. Miksei siis omassa mukavassa talossa, jossa on oma rauha ja jossa on riippumaton muiden tekemisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ok kirjoitus, mutta et voi sanoa, että kukaan ei saa rahojansa jos myy. Halutuilla alueilla edelleen maksetaan isoja summia taloista, eli voit hyvinkin päästä voitolle.
Jotta pääsisi voitolla, pitäisi miinustaa siitä "voitosta" niiden vuosien asumiskulut, jolloin siinä asui ja maksoi selkä vääränä jos mitä maksuja, että sai asua "oma"kotitalossa.
Ja mitä sillä summalla sitten yleensä tehdään, ostetaan uusi rahareikä, että voidaan taas "säästää" ja maksaa "itselle".. LOL.
Silti jää ihan varmasti voitolle:) Esim ensimmäisessä talossamme vuoden kulut + lainan korot oli n 6000€/vuosi eli 6 vuoden aikana 36 000 €, myimme talon 184000 kalliimmalla kuin mitä meni rakentamiseen. Eli voittoa tuli 148000€ .
Toisen talomme kohdalla asumiskulut oli 12 vuoden aikana korkoineen 84 000€ ja raksahinnan ja myyntihinnan ero 111 000€. Voittoa jäi vielä 27 000€. Ko aikana ei tarvinnut edes tehdä mitään remonttia joten ihan puhtaana käteen tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Se summa mikä taloon on uponnut aikana kun olet siinä asunut ja kaiken huoltanut ja laittanut, on järjetön summa. Mutta kai se on mukava leikkiä, että siinä jotenkin pääsee voitolle. :DHelpompi olisi viskata rahojaan kaivoon, ja kuvitella että ne siellä ollessa triplaantuvat, ja kuolinvuoteellasi sieltä vierellesi lasketaan, jotta voit ojentaa ne lapsellesi.
Jaa, kyllä me jäätiin ihan mukavasti voitolle. Sitten olikin hyvä pesämuna koossa seuraavaa varten.
Mistä sä luulet vuokra-asuntosi omistajan ottavan rahat niihin samoihin huoltoihin ja laittamisiin? Aivan, vuokralaisten maksamista vuokrista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaatii sellasen luonteen että jaksaa kokoajan tehdä jotain tai maksaa muille tekemisestä, muuten tippuu katto niskaan ja rotat käy kimppuun.
Kyllä sitä aikamoisia röttelöitä teiden varsilla näkyy, on rahat tai voimat loppuneet kesken.
On hyvä tiedostaa omat rajoitteensa. Itse taas en pystyisi asumaan kerrostalossa. Kokeilin nuorena eikä se ollut minun tapani elää.
Onneksi vaihtoehtoja on kaikille elämäntyyleille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ok kirjoitus, mutta et voi sanoa, että kukaan ei saa rahojansa jos myy. Halutuilla alueilla edelleen maksetaan isoja summia taloista, eli voit hyvinkin päästä voitolle.
Jotta pääsisi voitolla, pitäisi miinustaa siitä "voitosta" niiden vuosien asumiskulut, jolloin siinä asui ja maksoi selkä vääränä jos mitä maksuja, että sai asua "oma"kotitalossa.
Ja mitä sillä summalla sitten yleensä tehdään, ostetaan uusi rahareikä, että voidaan taas "säästää" ja maksaa "itselle".. LOL.
Silti jää ihan varmasti voitolle:) Esim ensimmäisessä talossamme vuoden kulut + lainan korot oli n 6000€/vuosi eli 6 vuoden aikana 36 000 €, myimme talon 184000 kalliimmalla kuin mitä meni rakentamiseen. Eli voittoa tuli 148000€ .
Toisen talomme kohdalla asumiskulut oli 12 vuoden aikana korkoineen 84 000€ ja raksahinnan ja myyntihinnan ero 111 000€. Voittoa jäi vielä 27 000€. Ko aikana ei tarvinnut edes tehdä mitään remonttia joten ihan puhtaana käteen tuokin.
Jatkan vielä - samaan aikaan pk seudun kaksiossa asuva olisi menettänyt 18 vuoden aikana n 194 400€ ja asumismukavuus tosi ankea isoon okt verrattuna:)
Tämähän on asia johon vaikuttaa monet tekijät, ne huomioon ottaen jokaisen pitää/on pakko valita sitten se itselle sopiva.
Minulla asia on mennyt näin: asun pienellä paikkakunnalla, menin naimisiin 1978, ostimme aravalainoitetun rivarikaksion, saimme kaksi lasta, myimme kaksion 1984 huomattavalla voitolla. Oman ostimme, koska emme halunneet vuokra-asuntoa, kaupungin asunnoissa sakki oli mitä oli ja yksityisen riistovuokria ei haluttu maksaa.
Saimme helposti lainan ja rakensimme talon. Erinäisten vaiheitten jälkeen (ero ja talon siirtyminen kokonaan nimiini) myin talon 2002, tuohon mennessä olin ollut velaton n. 15 vuotta. Taas sain voittoa, ostin nykyisen kotini, ostohetkellä uudenveroinen rivarikolmion, riihikuivaa rahaa jäi pankkitilille isohko summa.
Tässäpä nyt asun. Voi olla että perikunta on ongelmissa aikanaan, mutta niin voi olla asuisin miten tahansa.
Olen välttynyt asumasta ”kaikenlaisen” sakin kanssa eikä minun ole tarvinnut kerryttää jonkun yksityisen vuokranantajan omaisuutta, lisäksi olen aina voinut asua tilavasti, lapsilla on ollut omat huoneet, nyt asun ruhtinaallisesti yksin kivassa kodissani.
Summa summarum, mitenhän olisi asiani jos vuokralla olisin asunut.
Vierailija kirjoitti:
Maksathan sä kerrostalossakin joka kuukausi siitä, että joku tekee asioita puolestasi.
Voisiko joku avata mihin ne rahat katoavat vuokralla asumiseen verrattuna?
Minä laskin, että vaikka tämä omistamani 150 neliön talo 1300 neliön omalla tontilla muuttuisi jostain syystä arvottomaksi siihen mennessä kun minut kärrätään vanhainkotiin, olen saanut asua mukavasti haluamassani paikassa (ilman pelkoa siitä että joudun muuttamaan tästä pois) kutakuinkin samaan hintaan kuin mitä tuossa kilometrin päässä olevista kerrostalokaksioista pyydetään vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat lapseni ostivat omat asunnot. Kummallakin lyhennys & korot, on noin satasta pienempi kuin vuokra. En nyt kovin pahana diilinä näe, että asuu omassa kämpässä. Toki jotain maksuja tulee omassa asunnossa enemmän, joten kuukausimaksu molemmissa on sama. Tosin vain siihen saakka, kun laina on maksettu pois.
Kummankin asunto on ns kasvukeskuksessa, joten eiköhän niistä eroon pääse tarvittaessa. Täällä Savossa asunto voi olla este sille, että voisi ottaa paremman työpaikan joltain toiselta paikkakunnalta. Täällä olisin suositellut heille vuokra-asumista, ellei omaa asuntoa saa todella keskeiseltä ja halutulta paikalta.
Onhan omistusasunnossa sitten jäljellä vielä yhtiövastike, kun laina on maksettu, siihen asti molemmat. Esim äitini maksaa isompaa yhtiövastiketta asunnostaan, kuin minä vuokraa.
Vuokrani on 455, eikä todellakaan mene milläänlailla hukkaan kun ei tarvitse metsässä asua.
Eläminen maksaa kaikilla tyyleillä, vuokralla se tulee kaikkein halvimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksathan sä kerrostalossakin joka kuukausi siitä, että joku tekee asioita puolestasi.
En maksa. Jos joku asia hajoaa, huoltomiehet tulevat korjaamaan, enkä maksa penniäkään.
Jos tarvitsen uuden jääkaapin, vuokranantaja maksaa, en minä.
Vuokra-asuminen sopii lähinnä niille, joiden tulot ovat niin pienet että voivat hakea asumistukea.
Pienellä paikkakunnalla tilanne on hankala: sopivia vuokra-asuntoja ei välttämättä ole mutta oman ostaminenkin on riski ellei ole 100% varma että aikoo jäädä paikkakunnalle.
Isoissa kaupungeissa taas vuokrat ovat niin kovat, että jos haluaa saada jotain säästöön, on edullisinta ostaa oma asunto.
Ehkä joku keskikokoinen kaupunki hyvien yhteyksien päässä kasvukeskuksista voi olla sellainen, että asiaa joutuu enemmänkin punnitsemaan. Jos löytää edullisen ja kivan vuokra-asunnon, onhan se huoleton vaihtoehto. Kaikista ei tosin ole asumaan kerrostaloissa eikä muuttamaan jatkuvasti (yhdeltä ystävältäni on myyty 3 vuokra-asuntoa alta kahden vuoden sisällä).
Vierailija kirjoitti:
Jo voi ottaa aivoon täysin tuntemattomien ihmisten yhdentekevät mielipiteet. Mikä sua siinä vuokranmaksamisessa niin hiertää että pitää haukkua ok-asujat?
Missä kohdassa haukuttiin ok-asujia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat lapseni ostivat omat asunnot. Kummallakin lyhennys & korot, on noin satasta pienempi kuin vuokra. En nyt kovin pahana diilinä näe, että asuu omassa kämpässä. Toki jotain maksuja tulee omassa asunnossa enemmän, joten kuukausimaksu molemmissa on sama. Tosin vain siihen saakka, kun laina on maksettu pois.
Kummankin asunto on ns kasvukeskuksessa, joten eiköhän niistä eroon pääse tarvittaessa. Täällä Savossa asunto voi olla este sille, että voisi ottaa paremman työpaikan joltain toiselta paikkakunnalta. Täällä olisin suositellut heille vuokra-asumista, ellei omaa asuntoa saa todella keskeiseltä ja halutulta paikalta.
Onhan omistusasunnossa sitten jäljellä vielä yhtiövastike, kun laina on maksettu, siihen asti molemmat. Esim äitini maksaa isompaa yhtiövastiketta asunnostaan, kuin minä vuokraa.
Vuokrani on 455, eikä todellakaan mene milläänlailla hukkaan kun ei tarvitse metsässä asua.
Eläminen maksaa kaikilla tyyleillä, vuokralla se tulee kaikkein halvimmaksi.
Tuohon hintaan asut tuskin kovin hulppeasti. Yksin asuvan ihmisen on muutenkin turha verrrata tilannetta perheellisen asumismuotoon. Jos itse haluaisin vuokrata perheelleni riittävän suuren asunnon, ei tästä lähistöltä löytyisi juuri mitään, ja sellaiset juuri ja juuri riittävän kokoiset maksavat vähintään 1400€/kk.