Kertokaa kivikautisia käytäntöjä työelämästä
Mun edellisessä työpaikassa tehdyt työtunnit piti kirjoittaa ruutupaperille ja joka kuukauden viimeinen päivä piti erikseen ajaa päivän päätteeksi toimistolle viedäkseen se lappu. En voinut käsittää miksei kukaan ollut äkännyt, että internet on keksitty. Lopulta vaan laitoin ne tunnit sähköpostilla.
Kommentit (769)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tarvitaanko sitä työntekijöitä kohta kovin monessa paikassa?"
Kaikki (lähestulkoon) on korvattavissa automaateilla ja roboteilla. Jo nyt. Tällä hetkellä ovat vain niin kalliita, ettei niitä kovin suuressa määrin ole hankittu. Mutta kehityksen suunta on selvä.
Esim. nykyaikaisissa autotehtaissa ei näy enää ristin sielua saleissa. Koneet vain paukuttavat autoja menemään 24/7.
Näinhän se ikävä kyllä taitaa olla, tiedän hyvin. Mutta onko se sitten hyvää kehitystä? Kun tuntuu, että kun tätä kehitystä on vähän joka paikassa, niin on se aika ihmisvihamielistä kehitystä (ja vaan sen takia, kun ihmiset on muka niin kallista työvoimaa, varmaan näin ehkä onkin, mutta...), kun ihmiset korvataan jollain muilla ra löytyytkaisuilla. Entä kuinka ekologista se sitten on? Tarvitseehan teknologiakin energiaa/luonnonvaroja? Ihmiset taas olisivat ns. kauramoottoreita kuitenkin. Voin olla väärässäkin, kunhan ajattelen. Joissain asioissa tietysti on hyväkin, että koneet tekee työt, mutta tarvitseeko ihmiset niin monessa asiassa korvata?
No, mm. Ylellähän moderoidaan ihmisvoiminkin taas enemmän, että joissain asioissa kehitys taas menee vaihteeksi toiseenkin suuntaan.
Tätä ajatusleikkiä voisi myös jatkaa siten, että mitäs sitten kun robotit on korvanneet kaikki työt ja ihmiset makaa työttöminä (=tulottomina) kotona niin kuka ostaa sen tavaramäärän jota nuo kaikki robotit tekee. Miksi maailmassa yleensä tuotetaan yhtään mitään jos ei kulutukseen, joka käy mahdottomaksi kun ihmisillä ei oo työpaikkaa enää koska ihmiset on korvattu robotilla. Aikamoinen noidankehä 😁
Robotit maksaa valtiolle veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tehtaissa on kellokalleja?
Miksei olisi - urakkatyö perustuu kellotukseen eli aikaan joka menee työhön.
Nyky työnantaja vain viilaa kellon ajasta siivun, joten nykyaikainen urakka ei ole oikeanlainen. Ennen urakasta tienasi aina enemmän kuin tuntityöllä, nykyään urakalla saat tuntiliksasi, jos painat urakkavauhdilla työsi.
Vierailija kirjoitti:
Nainen siivoaa miesten sotkut
Nainen vaatii samaa palkkaa, vaikkei olisi kuin samalla alalla tasa-arvoon vedoten.
Oikea määritelmä on samasta työstä samalla pätevyydellä sama palkka.
Ei siis samasta työstä sama palkka.
Esimieheni printtaa hänelle tulleet sähköpostit koska lukee ne mieluummin paperilta. Huoneensa pöytä on täynnä paperikasoja. Siihen hänen aikansa sitten meneekin, kun etsii sitä SÄHKÖPOSTIA niiden papereiden seasta.
Hän myös kirjoittaa muistiinpanoja post-it-lapuille, joista pyytää meitä muita sitten ottamaan valokuvan ja lähettämään hänelle sähköpostilla, että hän voi printata sen.
Samainen setämies taputteli ennen vanhaan toimiston "tyttöjä" ja kertoi rasvaisia vitsejä. On myös hirveän suivaantunut kun nykyään ei saa enää mitään sanoa!!
Onneksi jää pian eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Pelolla johtaminen.
Naisten tapa kasvattaa lapsia - "jos et ole kunnolla, odota kun isä tulee kotiin".
Se että naisten pukuhuoneisiin ja suihkutiloihin ei lasketa mies siivoajia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä vanhanaikaiset boomerit kohta lähtevät eläkkeelle. Itse olen ollut paljon työsuhteissa, jotka ovat kestäneet 3-5 vuotta. Sitten olen vaihtanut paikkaa. Eräässä haastattelussa kyseenalaistettiin nämä "lyhyet" työsuhteet. Toki kyseenalaistajat olivat kaikki lähellä eläkeikää ja ovat nuohonneet samoja käytäviä 25 vuotta.
Niin - 25 vuotta, kun on samassa firmassa, saa sen tuotteista valtavan määrän sellaista tietoa, jota sillä uudella nuorehkolla tulokkaalla ei ole ja hän joutuu keksimään pallon uudelleen erheen ja kokeilun kautta, jonka aika firmassa ei välttämättä mene niinkään hyvin. Toisaalta saattaa menne toisinkin päin, mutta harvemmin. Viisaat sanoi aikoinaan, että "työn sisälle" pääsemiseksi menee yleensä 10-12 vuotta, 3-5 vuodessa näkee vain pinnan, mutta silloinhan vain kilpailutetaan palkka ja kaikki muu on turhaa.
Juorukerhot. Nimimerkillä kokemusta on. Jouduin uutena tulokkaana kahden ikäryhmän ristituleen. Repivät vuoronperään omille tahoilleen, ja puhuivat muista sontaa niin että sitä tuli jo korvista ulos. Oli todella ahdistavaa kun ei halunnut olla missään tekemisissä moisen touhun kanssa.
Yliopistollisissa sairaaloissa työntekijä näkee ja lukee intrasta tärkeät tiedotteet. Jotta esimiehillä olisi jotakin tekemistä, jokainen esimies lähettää viiveellä työntekijöiden sähköpostiin tuon intrassa olevan tiedotteen (hierarkiassa esim. kolme eri esimiestä lähettää saman sähköpostin työntekijöille.) Seuraavassa henkilöstöpalaverissa lähiesimies tuo vielä mukanaan tulostettuna tuon kyseisen tiedotteen ja lukee sen ääneen palaveriin osallistujille. Ihan sama, onko luettavaa sivu tai useampi.
Se että mieskollegallani on hiukan parempi palkka kuin minulla vaikka minulla on isompi liikevaihto alueellani ja 1 alainenkin enemmän kuin hänellä. Hän tekee minuutilleen työajan, ei yhtään enempää ja joka viikko on 2 etäpäivää jollon käy satunnaisesti koneella että vaikuttaisi olevan läsnä. Perjantaisin ei ole koskaan klo 14 jälkeen enää konerlla kuten muut.
Kun hänelle piruuttani joskus soitan etäpäivänä, hän ei vastaa, soittaa sit kyllä ehkä takasin tai laittaa vaan viestiä ettei voi puhua juuri nyt..
Hänellä on ihan eri vapauksia kuin meillä naiskollegoilla, hän sanelee pomollemme asioita, me muut joudutaan kysymään ja pyytämään. Häntä ei välttämättä näy pakollisissa palavereissa muiden on pakko olla läsnä.
Kyllä tämän epätasa-arvon ja mieshenkilön suosimisen on muutkin huomanneet, siitä jopa vitsaillaan naisesihenkilöllemme joskus.
Minulla on alaisena henkilö (ollut koko työuransa, siis 30v, kutakuinkin samassa tuösdä, joka printtaa lähes kaikki sähköpostit ulos. Sitten hän myös poistaa viestejä, miksi ihmeessä..... Koneessa on tilaa vaikka kuinka paljon.
Jän ei myöskään osaa etsiä outlookista aiemmin tulleita viestejä. Ja monta muuta asiaa joita ei osaa kun ammattitaito on jäänyt 90 luvun lopulle
Työnantajavallan yksinvalta merkitsee jäykkyyttä. Työnantaja ja virkavalta toimivat lisäksi yhdesså.
Meillä on myös voimakas sukupuuttokehitys päällä onnellisuudesta huolimatta. Meillä on kaksinkertainen sortovalta menossa.
Riistävä luokka on lisäksi rakentanut maahamme työttömyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä vanhanaikaiset boomerit kohta lähtevät eläkkeelle. Itse olen ollut paljon työsuhteissa, jotka ovat kestäneet 3-5 vuotta. Sitten olen vaihtanut paikkaa. Eräässä haastattelussa kyseenalaistettiin nämä "lyhyet" työsuhteet. Toki kyseenalaistajat olivat kaikki lähellä eläkeikää ja ovat nuohonneet samoja käytäviä 25 vuotta.
Niin - 25 vuotta, kun on samassa firmassa, saa sen tuotteista valtavan määrän sellaista tietoa, jota sillä uudella nuorehkolla tulokkaalla ei ole ja hän joutuu keksimään pallon uudelleen erheen ja kokeilun kautta, jonka aika firmassa ei välttämättä mene niinkään hyvin. Toisaalta saattaa menne toisinkin päin, mutta harvemmin. Viisaat sanoi aikoinaan, että "työn sisälle" pääsemiseksi menee yleensä 10-12 vuotta, 3-5 vuodessa näkee vain pinnan, mutta silloinhan vain kilpailutetaan palkka ja kaikki muu on turhaa.
Jos on samassa työssä 25 vuotta, on vaarana jämähtää vanhoihin toimintatapoihin. On tullut nähtyä työpaikkoja, joissa kaikki toivovat niiden kokeneiden kahvilla istuskelijoiden jo jäävän eläkkeelle, mutta he istuvat kuin tatti kahvihuoneessa haukkumassa nuorempiaan, jotka tekevät kaikki työt.
Leikitään, että oltaisiin ketterä matalan hierarkkian asiantuntijaorganisaatio, jossa huippuasiantuntijat monilta eri aloilta käyvät käsiksi maailmanluokan ongelmiin johdon sprassatessa näitä valioyksilöitä huippusuorituksiin.
Oikeasti kaiken sirkuksen taustalla on kuitenkin vanha siiloutunut hierarkkinen organisaatio, jossa pomo tietää aina kaiken ja eri osastot ja tiimit lähinnä tappelevat keskenään, jos siis ovat jossain yhteydessä toisiinsa. On kiva olla oman alansa - jos nyt ei ihan maailmanluokan huippuasiantuntija, niin aika pätevä tekijä kuitenkin - kun saa lähes jatkuvasti tuntea tulevansa kohdelluksi lähes idioottina.
Voisin luetella kymmeniä esimerkkejä, joissa on tullut koitettua 5-10 vuotta aiemmin tolkuttaa, että tähän pitäisi panostaa - ja sitten, kun ko. aiheesta tulee kuuminta hottia maailmalla, niin johto parkuu, että miksi meillä ei ole tähän "tarjoomaa" ja että tähän pitää nyt heti panostaa. Valitettavasti juna meni jo eikä myöhässä paikalle tulleelle ole tarjolla enää tähteitäkään.
Johto on kuitenkin omasta mielestään viisas ja erehtymätön - vika on aina tyhmissä alaisissa ja he saavat kantaa vastuun yyteiden yms. muun kivan muodossa.
Surullisinta on se, että tällä "huippuporukalla" päädytään tekemään usemmiten niin triviaaleja juttuja, että innoikkaimat fuksit pystyisivät tekemään parempia tuloksia viikonlopun hackathltonissa. Kun organisaatio käytännössä pakottaa kaikki ajamaan kokoajan tyhjäkäynnillä käsijarrupäällä, niin muutakaan sitä voi odottaa...
Olin yhdessä tehtaassa töissä joka oli aloittanut toimintansa 70-luvulla, no ei ollut touhu paljoa edistynyt 70-luvulta vielä 2000-luvullakaan, jotkut porukasta jutteli neuvostoliitostakin ikäänkuin se olisi vielä olemassa...
Meillä ylin esihenkilö lähettää assistentille viestin tyyliin-kuka osallistuu messuille. Assistentti lähettää sen sitten eteenpäin. Silti meillä on ollut spostiryhmät jo 10 vuotta. Huoh.
Harjoittelupaikassa opiskelijana olin tyrmistynyt, kun ohjaava henkilö ei osaa käyttää spostia eikä linkin kautta avattavaa arviointialustaa, vaikka sen hänelle opetin. Tämä siis sotealalla, jossa pitäis osata köyttää mm. potilastietojörjestelmiä!
Tällekin ohjaajalle piti printata paperisena koko hitonmoinen arviointialustan tekstit, kutee edellä olleessa firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelolla johtaminen.
Naisten tapa kasvattaa lapsia - "jos et ole kunnolla, odota kun isä tulee kotiin".
Varmaan 1950-luvulla oli noin, tuskin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Minut erotettiin juorujen perusteella ja asiasta ei keskusteltu kertaakaan minun kanssani.
Tässä on ollut kyse työntekijän epäasiallisesta kohtelusta ja lisäksi esimies on rikkonut velvollisuuden noudattaa työlainsäädäntöä. Olen pahoillani, että olet joutunut tällaista kokemaan. Työpaikkakiusaamisesta olisi jo aika päästä eroon ja saada suomalaisiin organisaatioihin hyvä henkilöstöjohtamisen kulttuuri.
Millainen kansa sellaiset edustajat. Puolueet asettaa sellaisia ehdokkaita, joita uskovat kansan äänestävän. Julkkisjuorut kiinnostaa lehdissä ja tositv-sekoilut telkkarissa. Sellaisia me olemme, turha on muita syyttää.