Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kivikautisia käytäntöjä työelämästä

Vierailija
12.02.2020 |

Mun edellisessä työpaikassa tehdyt työtunnit piti kirjoittaa ruutupaperille ja joka kuukauden viimeinen päivä piti erikseen ajaa päivän päätteeksi toimistolle viedäkseen se lappu. En voinut käsittää miksei kukaan ollut äkännyt, että internet on keksitty. Lopulta vaan laitoin ne tunnit sähköpostilla.

Kommentit (769)

Vierailija
721/769 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä sanellaan! Eikä ole kyse lääkärin sanelusta, vaan ihan konttorihommista.

Menin alkuaikoinani toimistotarvikekaapille hakemaan jotain kynää tai vastaavaa ja huomasin hyllyllä minikokoisia magneettinauhakasetteja. Hihittelin ja ajattelin niiden jääneen sinne jostain muinaisuudesta käyttämättömänä. Ei suinkaan! Ne ovat käytössä yhä ja sihteerit purkavat sanelut paperille.

Sihteerit? No se on kyllä aika muinaisjäänne.

Meillä opasteet osoittavat konttoriin. Siellä työskentelevät tädit ovat sitten konttoristeja.

Vierailija
722/769 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri katselin kun taloushallinto tyhjensi arkistoja tietosuojajätteeksi. Pujottelivat A4:ia pienestä aukosta ohuissa nipuissa. Tyhjentyneet mapit laitettiin kaulukselliselle eurolavalle ja kärrättiin ulkovarastoon myöhäisempää käyttöä varten.

Tuo nysvääminen olisi ollut nopeutettavissa kun olisi tilannut firman hakemaan koko paskan kerralla. Tietosuojajäte täyttyy nopeammin kun ne tiputellaan säiliöön tuolla tavalla sekaisin. Joka vuosi kuitenkin otetaan uusia pakasta vedettyjä mappeja joten miksi säilöä käytettyjä vieläpä kestämättömällä tavalla. Yleensäkin miksi arkistoida asiat paperille? Jos varmuuskopiointi on kunnossa niin sähköinen asiakirja on yhtä pätevä useimmissa tapauksissa.

Koska asioissa voi olla jopa 25 vuoden säilytysaika eikä riitä rahat palkkaamaan ihmisiä digitoimaan miljardeja tonneja asiakirjoja. Siispä niiden vanhentumista odotetaan ja poistetaan vuosittain vamhentuneet, kunnes lopulta arkistot on tyhjät. Siksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/769 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää 1500-luvun jälkeen ymmärtänyt vastaanottotyössä sitä, että hoitajat siivoaa lääkärien huoneet, täyttää tarvittavat tavarat jne. Mun mielestä kivikautista, jostain kai normaalia. Varsinkin kun siihen ei usein oikeasti ole varattu aikaa.

Vierailija
724/769 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas melkein toivoisin työelämään enemmänkin "kivikautisia" käytäntöjä tän joka paikkaan levinneen "kehittämisen", "tehostamisen" ja muutospöhinän tilalle. Homma on mennyt siihen, että rivityöntekijänkin pitää olla verkostoitunut ja huippuunsa henkilöbrändätty tuote, somessa on päivystettävä ja taivuttava ylipäätään kaikkeen järjettömään hankehumppaan. Pitkään aikaan ei ole riittänyt, että tulee paikalle ja tekee hommansa. Nyt pitää joka iikalla olla niin hitokseen "purposea" ja draivia ja intohimoa että voi yrjö. Työelämä on rikki. 

Vierailija
725/769 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas melkein toivoisin työelämään enemmänkin "kivikautisia" käytäntöjä tän joka paikkaan levinneen "kehittämisen", "tehostamisen" ja muutospöhinän tilalle.

Meillä suunnittelutoimistossa päivitetään ja otetaan koko ajan uusia ohjelmistoja ja sovelluksia käyttöön milloin mihinkäkin tarkoitukseen.

Uusia ominaisuuksia tulee vanhoihinkin ohjelmistoihin jatkuvalla syötöllä.

Muutos on jatkuva olotila ja niin nopeaa, ettei perässä tahdo pysyä. Edellisiäkään uudistuksia ei ehdi sisäistää, kun tulee jo uusia ja taas uusia.

Minkäänlaista koulusta näihin uutuuksiin ei ole resursoitu, vaan nämä pitäisi opetella oman työn ohessa. Tai sitten vapaa-ajalla..

Vierailija
726/769 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lähikaupassani muutettiin hiljattain yksi tavallinen kassa itsepalvelukassaksi. Se näyttää vetävän erityisesti nuorempia asiakkaita. Itse en ole sitä koskaan käyttänyt enkä aio käyttääkään enkä myöskään muiden kauppojen itsepalvelukassoja. Olen jo vähän vanhempaa ikäpolvea. Nettiostoksien teko ja verkkopankin käyttö on aina sujunut helposti, mutta itsepalvelukassoista haluan pysyä erossa. Onneksi niitä ei voi käyttää esim. silloin kun ostaa ikärajoitettuja tuotteita tai palauttaa pulloja tai tölkkejä ainakaan meikäläisen lähikaupassa. Onneksi kauppojen kassoilla tarvitaan edelleenkin ihmisiä.

Tämä ei ole kivikautista vaan nykyaikaa. Itse olen kiireinen, työikäinen ihminen. Ei minulla ole aikaa jonotella mummojen ja pappojen kanssa. Lisäksi omia murheita ja ressinaiheita on sen verran paljon, ettei todellakaan kiinnosta onko jollain minulle tuntemattomalla kaupan kassalla työpaikka vai ei. 

Vierailija
727/769 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllistä työaikaa tekevien pitää suunnitella etukäteen työvuorot, jotka kaikkien pitää hyväksyä. Sitten vuorolistan päätteeksi siihen pitää merkata käsin kaikki muutokset, jos vaikka joku on ollut 15 min pitempään jne. Sitten se lappu pitää allekirjoittaa ja lähetellä esihenkilölle, joka hyväksyy muutokset, ja sitten palkkatoimistoon ja minneköhän kaikkialle. Täysin järjenköyhä systeemi.

Vierailija
728/769 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaren Prismassa on käytössä. Todella kätevä

Vierailija
729/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nämä vanhanaikaiset boomerit kohta lähtevät eläkkeelle. Itse olen ollut paljon työsuhteissa, jotka ovat kestäneet 3-5 vuotta. Sitten olen vaihtanut paikkaa. Eräässä haastattelussa kyseenalaistettiin nämä "lyhyet" työsuhteet. Toki kyseenalaistajat olivat kaikki lähellä eläkeikää ja ovat nuohonneet samoja käytäviä 25 vuotta. 

Vierailija
730/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nämä vanhanaikaiset boomerit kohta lähtevät eläkkeelle. Itse olen ollut paljon työsuhteissa, jotka ovat kestäneet 3-5 vuotta. Sitten olen vaihtanut paikkaa. Eräässä haastattelussa kyseenalaistettiin nämä "lyhyet" työsuhteet. Toki kyseenalaistajat olivat kaikki lähellä eläkeikää ja ovat nuohonneet samoja käytäviä 25 vuotta. 

Jack of all trades, master of none.

Vierailija
731/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta jäämässä eläkkeelle toimihe kilötehtävistä.

Suurin osa koskaan tekemistäni töistä on ainakin osin automatisoitu ja koneellistettu.

Työttömiä on enemmän kuin 70-luvulla mutta toisaalta niin on työllisiäkin. Kaikki ovat varakkaampia kuin silloin. Niin köyhät kuin rikkkatkin.

Niin että kyllä nykyään menee paremmin.

Vierailija
732/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapäivien rajoittaminen joulunaikaan ja talvilomien aikaan. Kun kerran menneinäkin vuosina asiat hoituivat sillä porukalla ja useille voitiin myöntää näille ajoille koko viikkokin lomaa, niin yhtäkkiä ei muka pärjätäkään ja hampaat irvessä joulunpyhien alla voidaan antaa kaksi päivää lomaa kullekin. Tällainen pistää vituttamaan pientä oravaa.

Vierailija
733/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä vaatimuksia että pitäisi tehdä töitä kotona ja kantaa jotain firman puhelinta kokoajan...

Meillä voi mennä konttorille jossa kaikki työvälineet, työkoneet ja tietokoneet sekä kollegoita paikanpäällä joilta saa apua tarvittaessa. Parasta  on että työt ei seuraa kotiin.

Vierailija
734/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuoltoalalta kokemuksia:

- Jähmeä toimintakulttuuri

- Arvojärjestys, esim. Opiskelija ei saanut istua samaan pöytään syömään kuin vakkarihoitajat

- hoitoala on kutsumusammatti-> rahan takia tätä tehdään

-huono kohtelu joiden asiakkaiden taholta. Joutui esim. Potkittavaksi, on yritetty lyödä, haukuttu , karjuttu jne

- johto ei ole tilanteen tasalla, hoitajia ei kuunnella vaikka he parhaiten tietävät miten tehdä työnsä

-burn out koska liian vähän henkilökuntaa.

Vierailija
735/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä sanellaan! Eikä ole kyse lääkärin sanelusta, vaan ihan konttorihommista.

Menin alkuaikoinani toimistotarvikekaapille hakemaan jotain kynää tai vastaavaa ja huomasin hyllyllä minikokoisia magneettinauhakasetteja. Hihittelin ja ajattelin niiden jääneen sinne jostain muinaisuudesta käyttämättömänä. Ei suinkaan! Ne ovat käytössä yhä ja sihteerit purkavat sanelut paperille.

Sihteerit? No se on kyllä aika muinaisjäänne.

Meillä opasteet osoittavat konttoriin. Siellä työskentelevät tädit ovat sitten konttoristeja.

Sairaalassa sihteerit hoitaa todella paljon asioita t. päivystyksen sihteeri

Vierailija
736/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikirveellä kaadettiin puut ja nuolissa oli kivikärjet

Vierailija
737/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä paljoo tarvi Marinin hallituksen jäljiltä eläkkeelle mennä, ei mene "boomerit" eikä "jangsterit". Katsaus valtiontalouteen valaisee asian aika hyvin

Vierailija
738/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka mitenkin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä paljoo tarvi Marinin hallituksen jäljiltä eläkkeelle mennä, ei mene "boomerit" eikä "jangsterit". Katsaus valtiontalouteen valaisee asian aika hyvin

Kenelle sinä reppana yrität uskotella että Marinin hallitus olisi jotenkin tuhonnut eläkerahoja tai järjestelmää.

Vierailija
739/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas melkein toivoisin työelämään enemmänkin "kivikautisia" käytäntöjä tän joka paikkaan levinneen "kehittämisen", "tehostamisen" ja muutospöhinän tilalle. Homma on mennyt siihen, että rivityöntekijänkin pitää olla verkostoitunut ja huippuunsa henkilöbrändätty tuote, somessa on päivystettävä ja taivuttava ylipäätään kaikkeen järjettömään hankehumppaan. Pitkään aikaan ei ole riittänyt, että tulee paikalle ja tekee hommansa. Nyt pitää joka iikalla olla niin hitokseen "purposea" ja draivia ja intohimoa että voi yrjö. Työelämä on rikki. 

Ja jossain firmassa vaaditaan myyjiä tuottamaan elämyksiä asiakkailleen. En tiedä sitten tanssivatko ja laulavat jokaiselle vai miten se hoituu. Mahtaako kukaan edes oikeasti haluta elämyksiä kaupan kassalla? En minä ainakaan. Haluan nopeasti sieltä kotiin.

Vierailija
740/769 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pomo mokaa hän saa kultaisen käden puristuksen ja ruhtinaalliset erorahat. Sama poliitikoilla kun he mokaavat heille järjestetään huippu virka virastoissa.

Jäänne kuvastaa rakenteellista syrjintää ja rakenteellista suosimista ilman meriittejä.

Tuolla olikin jo yksi kivikautinen jäänne joka sanottiin jo, mielivallalla ja pelolla johtaminen. Se on yleisempää kuin tutkimukset antaa ymmärtää.

Politiikkaan pääsee ilman mitään osaamista ja toiminta on urajohteinen ja helpoin tapa elättää itsensä. Sinne voisi pyrkiä kuka tahansa. Valintaan vaikuttaa some tai tosi-tv näkyvyys, urheilu tausta jne...

Ennen politiikkaan meni ihmiset tekemään päätöksiä ja vastuullisia asioita. Nykyisin siitä on tullut lähinnä viihdettä biletys ja muiden kohujen kautta.

Onko siis maa muuttunut kivikauden ajasta nykyaikaan ja seuraukset maksaa seuraavat sukupolvet heidän virheistään aina neljän vuoden välein valittavien päätöksen tekijöiden edes ottamisen seurauksista.

Silloin on menty takaisin kivikaudelle poliitikassakin. Vahvimman laki. Ken kovimpaa huutaa, saa äänensä kuuluviin. Ken kovimpaan lyö, saa kannattajia.

Herättääkö malli pelkoja?

Varmasti ainakin ääntä haetaan vaaleissa ja sehän näkyy elämässä seurauksena.