Kertokaa kivikautisia käytäntöjä työelämästä
Mun edellisessä työpaikassa tehdyt työtunnit piti kirjoittaa ruutupaperille ja joka kuukauden viimeinen päivä piti erikseen ajaa päivän päätteeksi toimistolle viedäkseen se lappu. En voinut käsittää miksei kukaan ollut äkännyt, että internet on keksitty. Lopulta vaan laitoin ne tunnit sähköpostilla.
Kommentit (769)
Ylikoulutus. Pätee moniin ammatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Muodolliset pätevyysvaatimukset. Eli vaaditaan esim. ylempää korkeakoulututkintoa, mutta sillä ei ole mitään väliä minkälainen on muuten työntekijänä. Valtion virastot ainakin ovat varoittava esimerkki tästä muinaisjäänteestä.
Tämä! Joskus tuntuu että vakivirkaan ei valita muutoin kuin kaverikertoimella ja pätevyysperustelut keksitään jostain. Itsellä toki oma lehmä ojassa- hakiessani aikoinani vakivirkaa minulla oli runsaasti vähemmän työvuosia takana kuin valitulla (paperilla kuitenkin sama koulutus), mutta jatkoin sijaisena samassa paikassa hetken aikaa ja tuli korjailtua aika paljon vakituiseksi valitun jälkiä. Olisin asunut tämän työpaikan vieressä, työpaikan erikoisala vastasi juuri sitä missä olen hyvä ja olin saanut kehuja asiakkailta. Kavereilla samoja kokemuksia - ei ne pari-kolmekymppiset lisäänny jos vakivirat myönnetään vanhemmille jotka vain loikkaavat aiemmasta vakivirasta uuteen ja nuoret saavat kituuttaa määräaikaisilla soppareilla vaihtelevissa kunnissa.
Olen itse työskennellyt parissa julkisen sektorin virastossa ja olen nimenomaan kiinnittänyt huomiota siihen, että tehtävät ovat erittäin vaativia usein, mutta siellä voi olla viroissa iäkkäämpiä henkilöitä, joilla ei ole ylempää korkeakoulututkintoa eivätkä ole tehtäviensä tasalla.
Siksi ymmärrän täysin miksi nykyään vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa.
Olen opettaja ja aloin käyttämään etäopetusmenetelmiä lähiopetuksen rinnalla yli 15 v sitten. Joidenkin kollegojen mielestä se oli epäilyttävää ja ilmiselvää lusmuilua niin opettajan kuin opiskelijoiden osalta. Ei auttanut selittää, että tavattoman paljon enemmän työtä vaatii sen verkkokurssin suunnittelu ja toteutus kuin, että pitäisin luentoa luokassa ja teettäisin tuntitehtäviä. Toinen toteutus on se, jossa korjataan ekan virheet ja kolmannella kerralla asiat alkaa toimia. Sitten onkin jo taas asiat muuttuneet niin paljon, että pitää myllätä sisältöä uusiksi.
Nyt sitten ovat olleet tänä talvena pakon edessä opettelemassa etäopetusvälineiden käyttöä. Itku ja poru on suunnaton.
Vierailija kirjoitti:
Liiton jäsenyyttä tuputtavat punikit ovat kivikaudelta meidän työpaikalla. Ei mene jakeluun että ei kiinnosta maksaa tyhjästä
Odotas kun tarvitset sitä liittoa johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko jo olemassa sellaisia ostoskärryjä joissa tuote otetaan hyllystä, skannataan ja kun se laitetaan kärryyn, niin se onkin jo sähköisessä ostoskorissa? Siinä nimittäin muuttuvat itsepalvelukassatkin turhiksi.
Ruoan hintaanhan nämä muutokset eivät ikinä tulisi vaikuttamaan alentavasti. Mikä on käsittämätöntä.
Joo, kivikauttahan nuo. Itse kävin sellaisessa kaupassa Saksassa, muistaakseni Munchen, reilusti yli 10 vuotta sitten (2005 tai 2006). Tuotteissa oli RFID tarrat ja kun meni kärryn kanssa kassalle, näyttöön tuli listaus ostoksista ja maksun sai tehtyä kortilla normaalisti. Maksun jälkeen portti avautui ja pääsi pakkaamaan kassan takana olevan pöydän ääreen.
Helppoa ja nopeaa. Ei ole jostain syystä yleistynyt.
Mä maksan liiton jäsenmaksuja kiltisti, mutta sen pari kertaa kun olisin apua tarvinnut, olen saanut copypastatun vastauksen asioista, jotka olen jo osannut itsekin etsiä sekä vastauksen kysymykseen, jota en ole edes kysynyt. Ei siis edes ymmärretty, mitä kysyin.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan liiton jäsenmaksuja kiltisti, mutta sen pari kertaa kun olisin apua tarvinnut, olen saanut copypastatun vastauksen asioista, jotka olen jo osannut itsekin etsiä sekä vastauksen kysymykseen, jota en ole edes kysynyt. Ei siis edes ymmärretty, mitä kysyin.
Voin oikeastaan kertoa mistä oli kyse. Kysyin, voinko vaihtaa määräaikaisesta työstä toiseen, jos määräaikaisen työ ei vastaa sopimusta. Vastaus oli copypastattu osuus lakiteksistä määräaikaisen työn sitovuudesta. Lisäksi kerrottiin, että jos lähden töistä oma-alotteisesti voin saada karenssin. Siis täh, karenssi jos vaihtaisi toiseen työhön? Huokaus.
Toinen asia on vähän arkaluontoisempi, siinä oli vastaus vain lässynlässyn voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Voin oikeastaan kertoa mistä oli kyse. Kysyin, voinko vaihtaa määräaikaisesta työstä toiseen, jos määräaikaisen työ ei vastaa sopimusta. Vastaus oli copypastattu osuus lakiteksistä määräaikaisen työn sitovuudesta. Lisäksi kerrottiin, että jos lähden töistä oma-alotteisesti voin saada karenssin. Siis täh, karenssi jos vaihtaisi toiseen työhön? Huokaus.
Toinen asia on vähän arkaluontoisempi, siinä oli vastaus vain lässynlässyn voivoi.
Pomo päättää yksin kaiken. Kenenkään muiden (edes muiden johtotason ihmisten) näkemyksiä ei kuunnella eikä oteta huomioon. Pomo ei kestä yhtään eriävää mielipidettä tai näkemystä. Raivoaa, jos joku tuo esiin omalla vakaalla ammattitaidollaan ihan relevantteja pointteja, joista olisi koko firmallekin hyötyä.
Eli siis sellainen naurettavan vanhanaikainen "johtamistyyli" jostain sata vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas sain hyvää apua liiton lakimieheltä, kun jouduin haastamaan työnantajani oikeuteen. Ilman liittoa ei olisi ollut varaa eikä uskallusta lähteä tuohon.
Lisäksi sain apua äitini perunkirjoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Pomo päättää yksin kaiken. Kenenkään muiden (edes muiden johtotason ihmisten) näkemyksiä ei kuunnella eikä oteta huomioon. Pomo ei kestä yhtään eriävää mielipidettä tai näkemystä. Raivoaa, jos joku tuo esiin omalla vakaalla ammattitaidollaan ihan relevantteja pointteja, joista olisi koko firmallekin hyötyä.
Eli siis sellainen naurettavan vanhanaikainen "johtamistyyli" jostain sata vuotta sitten.
Tuo johtamismalli perustuu sellaiseen 1500-luvun protestanttiseen itsevaltiuteen. Kuningas määräsi kaikkien elämästä ja kuolemasta sekä uskonnollisesta vakaumuksesta.
Huvittavaa että edelleen joillakin on samankaltainen tyyli johtaessaan yrityksiä vuonna 2020. Noh, ei pidä ihmetellä miksi Suomi on työpaikkakiusaamisen ykkösmaita ja miksi yritysten on vaikea menestyä...
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Tutkintojen vaatiminen.
Moni on varmasti lähtenyt oman käden kautta tai syrjäytynyt, kun työpaikalla nopeasti opetettava työ olisi vaatinut muuttamisen Rovaniemeltä Helsinkiin ja kirskutella hampaita soluasunnossa viisi vuotta tutkintopaperia varten sen jälkeen, kun joskus "pääsee" kouluun.
Kaikki hallintoasteet (amis, AMK, yliopisto) voitaisiin yhdistää yhdeksi oppisopimuksia kaikille aloille tarjoavaksi rekisterilaitokseksi, jossa teoria-asiat miltä tahansa alalta voisi tenttiä tietokoneella koulutustaustasta, iästä ja etnisyydestä riippumatta mihin aikaan tahansa. Sen jälkeen, kun teoriatiedot on osoitettu etänä ja anonyyminä, ihminen lisätään rekisteriin, josta voi lähteä hakemaan työharjoittelupaikkaa käytännön pätevyyden saamiseksi ja viranomaiset auttavat harjoittelupaikan saamisessa eivätkä vetoa siihen, että nyt ollaan korkeakoulussa, joten ei auteta...koska korkeakouluja ja turhaa hallintokerrosta ei ole enää olemassa, vaan koulutuksellinen tasa-arvo pääsee lopulta toteutumaan.
Sulle on ilmeisesti yliopistomaailma täysin vieras. Yliopiston idea kun ei ole tuottaa tutkintoja kuin joku makkaratehdas makkaraa.
No kylläpä tästä vastauksesta jo näkee miten heikoilla kantimilla nykysysteemi on.
Tutkimusta tekee ja voidaan tehdä vaikka minkä nimisessä laitoksessa ja osa niistä on valtion ja osa yksityisiä laitoksia.
Kukaan ei ole sanonut, että tutkimus laitoksessa nimeltä X pitää lopettaa, vaan että ihmisiä ei enää suljettaisi pois työelämästä samalla tavalla kuin nyt. Suurelle osalle ihmisistä myös yliopisto on amiska, josta käydään hakemassa rekryporukalle riittävä paperi tai muodollinen virkapätevyys. Esim.papeille teologinen on pappiamis, jonka jälkeen käydään pikkumuodollisuutena kirkkopiirien oma kypsyyskoe.
Statustietoiset nuoret eivät hihku kauppatieteitä, oikeustiedettä tai lääketiedettä opiskelemaan sen takia, että pääsevät tutkijoiksi, vaan että saavat yliamiksesta luvan toimia rahakkaassa ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työskennellyt parissa julkisen sektorin virastossa ja olen nimenomaan kiinnittänyt huomiota siihen, että tehtävät ovat erittäin vaativia usein, mutta siellä voi olla viroissa iäkkäämpiä henkilöitä, joilla ei ole ylempää korkeakoulututkintoa eivätkä ole tehtäviensä tasalla.
Siksi ymmärrän täysin miksi nykyään vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa.
Ainakaan AMK:ssa YAMK:n tieto ei rakennu alemman tutkinnon päälle, vaan perus-AMK:ssa opitaan käytännön asiat ja YAMK on sitten hallinnon tehtäviin valmistautumista.
YAMK:n käynyt sairaanhoitaja ei esim.ymmärrä ihmisen fysiologiasta enempää kuin abiturienttikaan, joka on käynyt lukion biologian huolella. Olen tämän todennut elävässä elämässä.
Ilmeisesti joillakin aloilla tämä onkin välillisesti myönnetty, sillä joihinkin YAMK-tutkintoihin voi hakea aiemmin opiskelleet, jotka ovat opiskelleet täysin eri asioita ja tehneet täysin eri asioita...he ovat silti hakukelpoisia samaan YAMK-tutkintoon. Tällä perusteella ihan kuka tahansa perusfiksu ihminen voisi menestyneesti käydä YAMK-tutkinnon peruskoulupohjalta aivan kuten moni käy AMK:n tai yliopiston peruskoulupohjalta aloittaen avoimen väylän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tutkintojen vaatiminen.
Moni on varmasti lähtenyt oman käden kautta tai syrjäytynyt, kun työpaikalla nopeasti opetettava työ olisi vaatinut muuttamisen Rovaniemeltä Helsinkiin ja kirskutella hampaita soluasunnossa viisi vuotta tutkintopaperia varten sen jälkeen, kun joskus "pääsee" kouluun.
Kaikki hallintoasteet (amis, AMK, yliopisto) voitaisiin yhdistää yhdeksi oppisopimuksia kaikille aloille tarjoavaksi rekisterilaitokseksi, jossa teoria-asiat miltä tahansa alalta voisi tenttiä tietokoneella koulutustaustasta, iästä ja etnisyydestä riippumatta mihin aikaan tahansa. Sen jälkeen, kun teoriatiedot on osoitettu etänä ja anonyyminä, ihminen lisätään rekisteriin, josta voi lähteä hakemaan työharjoittelupaikkaa käytännön pätevyyden saamiseksi ja viranomaiset auttavat harjoittelupaikan saamisessa eivätkä vetoa siihen, että nyt ollaan korkeakoulussa, joten ei auteta...koska korkeakouluja ja turhaa hallintokerrosta ei ole enää olemassa, vaan koulutuksellinen tasa-arvo pääsee lopulta toteutumaan.
Sulle on ilmeisesti yliopistomaailma täysin vieras. Yliopiston idea kun ei ole tuottaa tutkintoja kuin joku makkaratehdas makkaraa.
No kylläpä tästä vastauksesta jo näkee miten heikoilla kantimilla nykysysteemi on.
Tutkimusta tekee ja voidaan tehdä vaikka minkä nimisessä laitoksessa ja osa niistä on valtion ja osa yksityisiä laitoksia.
Kukaan ei ole sanonut, että tutkimus laitoksessa nimeltä X pitää lopettaa, vaan että ihmisiä ei enää suljettaisi pois työelämästä samalla tavalla kuin nyt. Suurelle osalle ihmisistä myös yliopisto on amiska, josta käydään hakemassa rekryporukalle riittävä paperi tai muodollinen virkapätevyys. Esim.papeille teologinen on pappiamis, jonka jälkeen käydään pikkumuodollisuutena kirkkopiirien oma kypsyyskoe.
Statustietoiset nuoret eivät hihku kauppatieteitä, oikeustiedettä tai lääketiedettä opiskelemaan sen takia, että pääsevät tutkijoiksi, vaan että saavat yliamiksesta luvan toimia rahakkaassa ammatissa.
Aivan, sun vastauksesta näkee miten heikoissa kantimissa (!) nykysysteemi on, jos sinusta riippuu.
Puhut yliopistotutkinnoista kuin ne olisivat ylhäältä suunniteltuja valmiita paketteja kuten monet amisopinnot. Vain harvat aineet ovat sellaisia. Niissäkin, joissa on enemmän yhteneväisyyksiä, kuten mainitsemassasi lääketieteessä, ei voi valmistua kandiksi, vaan opinnot on suoritettava aina ylempään kk-tutkintoon asti. Sitä ei voi muuttaa.
Lisäksi unohdat täysin että jokainen yliopisto on itsenäinen ja autonominen laitos, joka suunnittelee itse omat tutkintorakenteensa. Samalla lailla jokaisella opiskelijalla on vapaus suunnitella itsenäisesti oma tutkintonsa annetuissa (väljissä) malleissa.
Unohdat senkin, että yliopistotutkinnon (etenkin maisteri ja tohtori) sisältöjen luonne on täysin erilainen kuin amistutkintojen ja suurimman osan amk-tutkintojenkin. Yliopistotutkintojen tarkoitus ei ole valmistaa opiskelijaa tarkasti rajatun alan melko yleisluonteisiin ja käytännönläheisiin tehtäviin kuten edellä, eli kuten monet sanovat "ammattiin". Yliopisto-opinnoissa korostuu nimenomaan heti maisterivaiheessa alan syventävät opinnot, tieteellinen ajattelu ja teoreettisyys. Yliopistot kouluttavat laaja-alaisia ja syvällisesti omaan alaansa tutustuneita asiantuntijoita, jotka voivat amista ja amk:ta vapaammin sijoittua työelämässä monenlaisiin tehtäviin. Tämä on ero joka on jo itse asiassa määritelty Suomen laissa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden sihteerin ketä käyttää vielä kirjotuskonetta. Ei suostu siirtymään nykyaikaan. :D
Tiedän erään palstailijan, JOKA pahoinpitelee kaunista kieltämme.
Ei käytetä crm:n tai erp:n kaltaisia apuvälineitä vaan tietoa jää pyörimään jonkun henkilön päähän. Mielestäni jopa yhden hengen pumpuissa kannattaisi käyttää tällaisia järjestelmiä, mutta ehei..
Valmistuin 80-luvun alkupuolella ylioppilaaksi. Sen jälkeen toimin usean vuoden työtehtävissä, joissa tarvittiin taloushallinnon osaamista, it-pääkäyttäjän ja järjestelmäasiantuntijan osaamista, teknikon osaamista (varmaan joku nykyajan amk-insinööri) jne. Kaikki taidot opin työssäni eikä ollut tiukkaa.
Mielestäni sanonta "työ tekijäänsä opettaa" pitää edelleen paikkaansa, mutta jostain työvoima- ja koulutuspoliittisista syistä (tulisi liikaa työttömiä), täytyy jokainen täsmäkouluttaa eri ammatteihin - ei voi kuvitellakaan tänä päivänä, että ylioppilaat kykenisivät työskentelemään eri organisaatioissa ilman täsmäpapereita. Tämä näkyy myös nykynuorten itsevarmuuden karisemisena - kun heiltä ei odoteta mitään osaamista, älyämistä - ei heidän itsekään tarvitse ponnistella oppiakseen.