Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En mennyt yhden koulutuksen haastatteluun, TE-hallinto poisti työttömyysetuuden 2 kuukaudeksi

Vierailija
11.02.2020 |

Kyseessä pelkkä kurssi, ei työpaikka. Oli paha perhetilanne päällä eri paikkakunnalla ja en päässyt haastatteluun. Yritin myös siirtää haastattelua myöhemmäksi, mutta siihen ei suostuttu. Olen tehnyt tästä selvityksen myös viranomaiselle. TE-hallinto poisti työttömyysetuuden kahdeksi kuukaudeksi. Onko tämä siis normaalia? En todellakaan tajunnut että näin ankaraa meininkiä nykyisin.

Kommentit (200)

Vierailija
161/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun Ap hakee mitään tukea Kelasta, niin siitä niistetään 40% rangaistuksena karenssista, myös... ellei tämä ole inhimillistynyt viimeisten 16 vuoden aikana. Ellei sitten Kela halua niitä rahoja mitä ei koskaan hänelle maksanut (kun kerta sai karenssia) takaisin, ihan ulosoton kautta jos on tarvis.

Juu, molemmat on tapahtuneet minulle, jälkimmäisessä valitukset auttoi pienentämään 4 kk:n karenssin (jonka sain kun jäin työttömäksi ilman että oli ylioppilastutkintoa kummempaa tutkintoa valmiina) velat yhteen kuukauteen. Silti ihan käsittämätöntä.

Vierailija
162/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen omaishoitaja mutta pystyn käymään normaalissa päivätyössä. Omaishoidettava päivisin koulussa ja mahdollisuus aamu- ja iltapäivähoitoon. Pärjää myös pieniä aikoja yksin. Tein tästä selvityksen työkkäriin kun arvioitiin olenko oikeutettu työmarkkinatukeen. Olin aiemmin ollutkin työelämässä ja tehnyt päivätyötä arkena ja hyvin toimi. Laitoin nämä työkkäriin että päivätyö onnistuu ja suht läheltä kotia niin ettei työmatkoihin mene yli tuntia suunta.

Asia oli ok ja olin oikeutettu työmarkkinatukeen näillä spekseillä.

No, heti tarjottiin sitten vuorotyötä! Kutsu haastatteluun. Soitin työkkäriin että ei onnistu tässä elämäntilanteessa vuorotyö ja että johan sen perustelin siihen selvitykseenkin.

En saa lasta hoitoon välttämättä viikonloppuisin ja illatkin haastavia. Oli myös todella aikaisia aamuja.

Ei kuulemma auttanut, pakko oli mennä haastatteluun. Vaikka olin perustellut millaista työtä pystyn omaishoitajuuden lisäksi tekemään eli päivätyötä.

Minua ei onneksi valittu kun sanoin että poissaoloja voi olla paljon lapsen takia.

Mutta pakkohan noihin on suostua tai käydä edes haastattelussa jos ei halua menettää etuutta.

Kun laki sanoo, että pitää olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä ja kaiken lisäksi se saa olla vuorotyötä, jos alalla normaalisti vuorotyötä tehdään. Työkkäri ei voi antaa lupaa odotella päivätyötä, joten vaikka olet omaishoitaja ja saat sitä kautta elantosi, et voi odottaa sitä unelmiesi työpaikkaa vedoten siihen, että minähän sanoin, että otan vastaan vain tiettyä työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma moka.

Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.

Ei kertonut? Säännöt on luettavissa työkkärin sivustolla ja on ihan täysin sun vastuullasi ottaa niistä selvää.

Luetko itse aina kaikki mahdolliset säännöt pilkulleen jokaisesta paikasta? Myös esim. kaikkien tietkone-ohjelmistojen käyttöehdot? Ja varmaan sinulla on vielä lakimies koko ajan apunasi. Olisiko liikaa vaadittu että kun TE-virkailija työttömyyden alussa soittaa, niin hän erikseen mainitsisi nämä kaikkein kriittisimmät kohdat. Se veisi aikaa n. 2 minuuttia.

Etkö itse osaa lukea? Tietenkin pitää lukea ja YMMÄRTÄÄ, mihin sitoutuu. Etenkin jos toimeentulo on siitä kiinni. Voi luoja, sulle on järkätty 9 vuoden peruskoulutus, jotta selviät arjen velvoitteistasi, etkä silti selviä. Hanki edunvalvoja.

En ole ap, mutta olen kerran jäänyt työttömäksi aikana, jolloin työpaikan saaminen oli hyvin epätodennäköistä. Hain siis kurssille samantien, että saisin työttömyysajan hyödynnettyä järkevästi (pupukursseista ei siihen maailmanaikaan tiedetty mitään). No mulle tulikin yllättäen työhaastattelu samaksi päiväksi kuin kurssin piti alkaa toisella puolella maata. Soitin työkkäriin, että mitäs nyt tehdään. Virkailija vastasi, että karenssia tulee, jos et ole paikalla kurssin alkaessa. Mikäs siinä sitten. En uskaltanut ottaa riskiä, vaan lähdin puolen vuoden kurssille. Ei vaan tuntunut kauhean järkevältä toiminnalta.

Vierailija
164/200 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen omaishoitaja mutta pystyn käymään normaalissa päivätyössä. Omaishoidettava päivisin koulussa ja mahdollisuus aamu- ja iltapäivähoitoon. Pärjää myös pieniä aikoja yksin. Tein tästä selvityksen työkkäriin kun arvioitiin olenko oikeutettu työmarkkinatukeen. Olin aiemmin ollutkin työelämässä ja tehnyt päivätyötä arkena ja hyvin toimi. Laitoin nämä työkkäriin että päivätyö onnistuu ja suht läheltä kotia niin ettei työmatkoihin mene yli tuntia suunta.

No, heti tarjottiin sitten vuorotyötä! Kutsu haastatteluun. Soitin työkkäriin että ei onnistu tässä elämäntilanteessa vuorotyö ja että johan sen perustelin siihen selvitykseenkin.

En saa lasta hoitoon välttämättä viikonloppuisin ja illatkin haastavia. Oli myös todella aikaisia aamuja.

Ei kuulemma auttanut, pakko oli mennä haastatteluun. Vaikka olin perustellut millaista työtä pystyn omaishoitajuuden lisäksi tekemään eli päivätyötä.

Minua ei onneksi valittu kun sanoin että poissaoloja voi olla paljon lapsen takia.

Mutta pakkohan noihin on suostua tai käydä edes haastattelussa jos ei halua menettää etuutta.

Kun laki sanoo, että pitää olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä ja kaiken lisäksi se saa olla vuorotyötä, jos alalla normaalisti vuorotyötä tehdään. Työkkäri ei voi antaa lupaa odotella päivätyötä, joten vaikka olet omaishoitaja ja saat sitä kautta elantosi, et voi odottaa sitä unelmiesi työpaikkaa vedoten siihen, että minähän sanoin, että otan vastaan vain tiettyä työtä.

Voi kuule sinä papukaijana laput silmillä lain henkeä siteerava kun tässä hommassa onkin ydinkysymys ihmisten oikeusturvan ja yhdenvertaisuuden kannalta se, että kaikki riippuu kunkin omasta virkailijasta/ toimistosta/ työkkärin kiiretilanteesta/planeettojen asennosta.

Jossain päin ja jollain virkailijalla napsahtaa karenssi väärällä äänellä päivää sanomisesta eivätkä mitkään järkisyyt auta perusteluineen kuten näissä viesteissä on käynyt ilmi.

Minulla taas on nyt tilanne, että pääsisin taatusti kolmivuorotöihin mutta olen ilmoittanut että en mene, liikaa terveyshaittoja - ei mitään suoraan vapauttavaa diagnoosia. Onneksi minulla on toinenkin ammatti jonka työpaikkoja haen ja suorittelen täydennyskoulutusta. Eivät juuri soittele, ilmeisesti liikaa ikää ja liian vähän henkilökuntaa. Yhtään osoitusta ei ole tullut. Ilmeisesti joku mussukka sattunut virkailijaksi. Suorastaan ihmetyttää.

Vierailija
165/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te työttömät alistutte vain te-virkailijoiden rutiinitoimille?

Olkaa aktiivisia ja lähettäkää kirjaamon kautta vastuuvirkailijalle kysymyksiä jatkuvasti. Haastakaa heidät muuhunkin kuin rutiinityöhön. Tilatkaa oman paikkakuntanne ely- ja yrityspalvelukeskusten asiakaskirjeet ja lähettäkää näistä lisätietokyselyä te-toimistoon. Oman kokemukseni mukaan aktiiviset viestit antavat työnhakurauhaa.

Esimerkki.

"Hei, tiedustelisin mahdollisuuttani osallistua 27.2. järjestettävään Vaihtoehto yrittäjyyteen-tilaisuuteen. Tilaisuus on yrittäjyyttä harkitseille ja siinä on tarkoitus esitellä TE-toimiston näkökulmia.

"Tiedustelisin samalla lisätietoja 2.3. alkavasta Starttaamo-valmennuksesta"

Otetaan käyttöön.

Herranjestas ku raivostuttavaa! Olen joskus virastossa työskennellyt ja kädet täynnä töitä ja sitten ilmaantuu asiakkaaksi sun kaltainen loputtoman utelias ja kaikesta turhasta kiinnostunut Hessu ! Aijjaa niitä helevatan kyselyjä justiins että ”haluaisin lisätietoja” ja ” olen kiinnostunut” . Kun vastaus joka kysymykseen on että ihan kaikki tieto on jo netissä, lueppa sieltä.

Mutta tämä vaan haluaa lisätietoja siitä-ja-tästä.

Ajjai sentään. Kyllä saat tuolla tyylillä paaaljon v-tutusta virkailijan jo nyt kovin kiireiseen päivään. Tämähän on ilmeisesti tarkoitus.

Mihin sullakin on kiire? Eiköhän noissa hommissa palkka tule sen klo.8-16 väliseltä ajalta riippumatta siitä mitä "tulosta" olet saanut aikaan. Kysymyksiin vastaaminen on myös asiakaspalvelua. 

Vierailija
166/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät tunnu ymmärtävän, että työttömissä on myös vaikeasti pitkäaikaissairaita. Voi kun kriitikot tajuaisivat miten absurdilta tuntuu että täysin ja selkeästi työkyvyttömänä ei saa sairaslomaa/eläkettä. Joku lääkäri satojen kilometrien päässä kertaakaan potilasta tapaamatta ihmeparantaa jonkun b-lausunnossa olevan porsaanreiän kautta. Tiedän monia erittäin traagisia tapauksia tämmöisen tiimoilta.

Onhan se hulluutta. Vakavasti sairas hakee ensin Kelan sairauspäivärahaa 300 päivää, sen jälkeen hakee työkyvyttömyyseläkettä,ilmoittautuu työkkäriin ja hakee työttömyyspäivärahaa.

Ei mitään järkeä, mutta näin se menee, jos rahaa haluaa. Tästä touhusta pitää sairaan ihmisen suoriutua ja hommata kaikki paperit.

Ohis

Työkyvyttömyyseläkkeelle on aina ollut vaikea päästä kenen tahansa. Monen sairaan ihmisen pitää suoriutua TÖISSÄ, työterveys kirjoittaa saikkua päivä kerrallaan ja "ota buranaa".

Vierailija
167/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssin aikana voi saada toimeentulotukea. Mutta työnhaun on oltava edelleen aktiivisena tänä aikana, jollet halua -40% vähennystä tt-tukeen. 

Ai, että voi saada karenssin aikana jokaikinen työtön toimeentulotukea Kelasta, mutta kattos kun kaikkia työttömät eivät saa toimeentutukea, jos työtön asuu samassa osoitteessa avopuolisonsa tai aviopuolisonsa kanssa, jolla kelan toimeentulon laskentakaavionsa mukaan on mukamas sen verran nettotuloja, että sillä pitäisi elättää se toinenkin aikuinen ihminen ja monessa tapauksessa vieläpä liuta alaikäisiä lapsiaan.

Vierailija
168/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssin aikana voi saada toimeentulotukea. Mutta työnhaun on oltava edelleen aktiivisena tänä aikana, jollet halua -40% vähennystä tt-tukeen. 

Ai, että voi saada karenssin aikana jokaikinen työtön toimeentulotukea Kelasta, mutta kattos kun kaikkia työttömät eivät saa toimeentutukea, jos työtön asuu samassa osoitteessa avopuolisonsa tai aviopuolisonsa kanssa, jolla kelan toimeentulon laskentakaavionsa mukaan on mukamas sen verran nettotuloja, että sillä pitäisi elättää se toinenkin aikuinen ihminen ja monessa tapauksessa vieläpä liuta alaikäisiä lapsiaan.

Edelliseen tekstiini korjaan yhteen lauseeseen sanan:"kaikkia" >"kaikki"

Terveisiä pilkunnussijoille

Vierailija
169/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä haastattelua olisi voinut tehdä puhelimessa? Miksi tänä päivänä pitää aina tulla paikalle? Työttömälle ainakin siitä tulee joskus suhteettoman paljon kuluja. Ilmoittauduin yrittäjävalmennukseen joitain vuosia sitten ja menin (toiselle paikkakunnalle 60 km päähän) haastatteluun ihan turhan takia. Jutella voi puhelimessakin. Varsinaiset opiskelut tehtiin sitten webinaareina pääasiassa. Linja-automatka maksoi 30€ eli viikon ruokarahat.

Eräässä työvoimakoulutuksessa, johon hain, vieraspaikkakuntalaiset saivat osallistua puhelimen/videoyhteyden kautta.  Järkevää toimintaa ja säästi myös yhteiskunnan rahoja, koska noista haastattelumatkoistahan voi hakea rahallista korvausta.

Vierailija
170/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei myöskään saa, jos on säästöjä tilillä. Tiliotteet pitää laittaa kaikista tileistä.

Vierailija
171/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun Ap hakee mitään tukea Kelasta, niin siitä niistetään 40% rangaistuksena karenssista, myös... ellei tämä ole inhimillistynyt viimeisten 16 vuoden aikana. Ellei sitten Kela halua niitä rahoja mitä ei koskaan hänelle maksanut (kun kerta sai karenssia) takaisin, ihan ulosoton kautta jos on tarvis.

Juu, molemmat on tapahtuneet minulle, jälkimmäisessä valitukset auttoi pienentämään 4 kk:n karenssin (jonka sain kun jäin työttömäksi ilman että oli ylioppilastutkintoa kummempaa tutkintoa valmiina) velat yhteen kuukauteen. Silti ihan käsittämätöntä.

Ulosottoon rahat joita ei ole maksettu?

4 kk:n karenssi? Ja sen velat?

Mitä ihmettä tarkoitat?

Vierailija
172/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hätä? Saat 6toimeentulotukea karenssin ajalta. Lopputulos on ihan sama.

Miten sulla on noinkin vääristynyt kuva, että kaikki työttömät saavat karenssin aikana toimeentulotukea? Tajuatko, etteivät kaikki karenssin asetetut työttömyyskorvauksen saajat SAA Kelasta yhtään mitään toimeentulotukea, ei vaikka työtön ei joutuisi karenssiinkaan. TOIMEENTULOTUKEEN oikeutetulle työttömälle kuuluu toimeentulotuki vain siinä tapauksessa, ettei työtön asu sellaisen avo-/aviopuolisin kanssa samassa kotiosoitteessa ja ruokakunnassa, jonka kanssa yhteiset nettotulot ovat kelan mystisen laskukaavan kanssa niin alhaiset, ettei saa enää ostettua ruokaa tai maksettua asumiskulujaan huolimatta kelan myöntämästä asuntotuesta huolimatta. ELI YHTEENVETONA: Kaikki työttömät eivät näet ole sinkkuja, joten karenssin napsahtaessa työttömälle syistä että, saattaa työtön jäädä tyystin ilman omaa henkilökohtaista toimeentuloaan eli haeppa siinä sitten työpaikkaa ja käy haastatteluissa, jos et saa mistään rahaa pitkiin aikoihin, puhumattakaan sairaista työttömistä, joilla isot lääkekulut, ja heitä ei vaan millään ole päästetty työkyvyttömyyseläkkeelle saatika edes b-sairaslomatodistuksellaan kelan sauraspäivärahoille kelan hylätessä sairaspäivärahan työttömän hakiessa sitä.

Vierailija
173/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hätä?o Saat 6toimeentulotukea karenssin ajalta. Lopputulos on ihan sama.

Miten sulla on noinkin vääristynyt kuva, että kaikki työttömät saavat karenssin aikana toimeentulotukea? Tajuatko, etteivät kaikki karenssin asetetut työttömyyskorvauksen saajat SAA Kelasta yhtään mitään toimeentulotukea, ei vaikka työtön ei joutuisi karenssiinkaan. TOIMEENTULOTUKEEN oikeutetulle työttömälle kuuluu toimeentulotuki vain siinä tapauksessa, ettei työtön asu sellaisen avo-/aviopuolisin kanssa samassa kotiosoitteessa ja ruokakunnassa, jonka kanssa yhteiset nettotulot ovat kelan mystisen laskukaavan kanssa niin alhaiset, ettei saa enää ostettua ruokaa tai maksettua asumiskulujaan huolimatta kelan myöntämästä asuntotuesta huolimatta. ELI YHTEENVETONA: Kaikki työttömät eivät näet ole sinkkuja, joten karenssin napsahtaessa työttömälle syistä että, saattaa työtön jäädä tyystin ilman omaa henkilökohtaista toimeentuloaan eli haeppa siinä sitten työpaikkaa ja käy haastatteluissa, jos et saa mistään rahaa pitkiin aikoihin, puhumattakaan sairaista työttömistä, joilla isot lääkekulut, ja heitä ei vaan millään ole päästetty työkyvyttömyyseläkkeelle saatika edes b-sairaslomatodistuksellaan kelan sauraspäivärahoille kelan hylätessä sairaspäivärahan työttömän hakiessa sitä.[/quote

Edellisen kirjoittaja pyytää anteeksi kirjainvirheitä joissakin sanoissaan, koska tällä älypuhelimella tulee helposti kirjasin painalluserheitä.

Vierailija
174/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa olla te-keskuksessa työssä. Sen jälkeen ei laiskain elämä olisi enää elämisen arvoista kun Minä pääsisin puikkoihin.

Vierailija
175/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei myöskään saa, jos on säästöjä tilillä. Tiliotteet pitää laittaa kaikista tileistä.

Juu ja omien säästöjen lisäksi mahdollisen puolison tilisäästöistä! Siis jestas sentään kun sillä mahdollisella vieläpä töissä käyvällä tienaavalla uraohjuksella ei ole edes osaa eikä arpaa työttömän puoliskonsa työttömyyteen ja kurjaan taloudelliseen tilaansa.

Vierailija
176/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihanaa olla te-keskuksessa työssä. Sen jälkeen ei laiskain elämä olisi enää elämisen arvoista kun Minä pääsisin puikkoihin.

Millä perusteella pidät laiskurina esim. pitkän työuran tehnyttä työnantajansa lopetettua firmansa ja irtisanottuaan työntekijänsä, joka joutuu työttömyystoimiston asiakkaaksi, jos ei onnistu löytämään uutta työpaikkaa?

Mutta ole huoleti siellä työkkärissä on jo nyt sellaisia virkailijoita kuin millainen sinä olisit päästessäsi puikkoihin, jotka luulottelevat työttömien olevan laiskuuttaan työttöminä ja sellaisen pikkuruisen työttömyyskorvauksen puitteissa elävänsä laadukasta ja ns. Ihanan rikasta ja täyteläistä elämää kuten palkkatyöläiset, joilla kokopäiväpalkka ja ylityökorvauksensa työpaikkakohtaisin eduin.

Vierailija
177/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule sinä papukaijana laput silmillä lain henkeä siteerava kun tässä hommassa onkin ydinkysymys ihmisten oikeusturvan ja yhdenvertaisuuden kannalta se, että kaikki riippuu kunkin omasta virkailijasta/ toimistosta/ työkkärin kiiretilanteesta/planeettojen asennosta.

Jossain päin ja jollain virkailijalla napsahtaa karenssi väärällä äänellä päivää sanomisesta eivätkä mitkään järkisyyt auta perusteluineen kuten näissä viesteissä on käynyt ilmi.

Minulla taas on nyt tilanne, että pääsisin taatusti kolmivuorotöihin mutta olen ilmoittanut että en mene, liikaa terveyshaittoja - ei mitään suoraan vapauttavaa diagnoosia. Onneksi minulla on toinenkin ammatti jonka työpaikkoja haen ja suorittelen täydennyskoulutusta. Eivät juuri soittele, ilmeisesti liikaa ikää ja liian vähän henkilökuntaa. Yhtään osoitusta ei ole tullut. Ilmeisesti joku mussukka sattunut virkailijaksi. Suorastaan ihmetyttää.

Kerroit se itse, ikä pelastaa. Ei vanhat kuitenkaan työllisty. Turha yrittääkään.

Ohis

Vierailija
178/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi toki, mulle tuo jippo tehtiin jo kymmeniä vuosia sitten työkkärin toimenpiteenä, kun erehdyin hakemaan netin kautta eräälle kunnalliseen ammattiin johtavalle kurssille, ja haastatteluun kieltäydyn menemästä, sillä sain sellaisen kroonisen sairauden itselleni, että en jatkossa olisi kyseisessä hommassa pystynyt työskentelemään. Soitin kohteliaasti silloiselle haastattelijalle ja selvitin tilanteeni, niin eikös ropsahtanut kahden kuukauden karenssi pelkästä haastatteluun kieltäytymisestäni, ja kaiken huippuna itse oma-aloitteisesti hain kyseiselle kurssille.  

Siinä vaan kävi niin, että siihen aikaan olin puolisoni bruttotulojen vuoksi tarveharkinnaisella työmarkkinatuella, jota en kelan laskukaavan mukaan saanut lainkaan eli se oli pyöreä nolla summa. 

En tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, kun karenssipäätös tuli kirjeenä kotiini.  Siis tyhjästä sain työttömyyskorvauksen maksatuskiellon työvoimalautakunnan päätöksellä.  Eihän minulle työttömälle muutenkaan maksettu kelasta yhtään mitään. Olin monia vuosia työttömänä välillä ollessani 2000-luvulla ja vielä vuoteen 2014  alkuun saakka ilman työttömyyskorvausta, ja arvatkaa oliko himpun verran tiukkaa perheessäni, jossa meillä oli siihen aikaan vielä pieniä lapsia kasvatatettavana ja elätettävänä, mutta vain toisen puolison palkalla, jolla hän joutui myöskin minut työttömänä elättämään.  Että tälläistä kun on kokenut menneisyydessään, niin ei ihme, että katkeruuskäyräni on tässä suhteessa asteikon yläviivoilla ja eikä ole ainut epäoikeudenmukainen kohteluni te-toimistosta.

Hait päivärahaa ja sait päätöksen. Yksinkertaista. Ilman hakemusta ei päätöstä annettu.

Mitä ihmettä horiset tuolla lainauksellasi, siis mitä ihmeen päivärahaa mä olen hakenut ja saanut päätöksen, siis liittyen mihin päätöksen? Mun tuohon muistelooni erään kunnallisen ammatin johtavan kurssin hakemiseen ja että minut sitten kutsuttiin haastatteluun ennen sinne valintaani, ja soitin sille haastattelijalle, että perun koko kurssille hakeutumisen, ja siksi haastatteluun menemiseni perustelin haastattelijalle vedoten terveydellisiin asioihin. Huom: En ollut edes työkkärin pakottamana velvoitettu hakemaan ko. kurssille vaan ihan oma-aloitteisesti tietämättä vielä, miten terveydelliset seikat tulisivat vaikuttamaan tulevaan mahdolliseen työhön, jos nyt ylipäätänsä minua olisi sinne valittukaan haastattelun perusteellakaan, jos saatika olisin ollut mahdollisen kurssin käytyäni päässyt edes ko. kurssin alan hommiin.  Mutta mutta, eipä se karenssi kirpaissut rahallisesti, koska enhän ollut tarveharkinnaisen työmarkkinatuki-lain puitteissa pykälineen edes työmarkkinatuen saajakaan, työnhakijana roikuin kuitenkin työkkärissä, vaikka kela ei mitään työttömyyskorvausta maksanutkaan sen takia vaan, että asuin puolisoni ja lastemme kanssa samassa taloudessa.  Monihan tuon tarveharkinnaisen työmarkkinalain voimassa ollessaan 90-luvun puolivälistä vuoteen 2014 alkuun avioliitoistaan lähtivät erilleen asumaan ja erosivat kuin myös avoparit muuttivat erilleen, ja silloin ei toisen asuinkumppanin tai aviopuolison bruttotulot vaikuttaneet työttömän kelan työttömyyspäivärahoihin lainkaan, kun hyvin useiden pariskuntien lapsinensa tekivät näitä asumisjärjestelyjään virallisesti, mutta epävirallisesti kuitenkin pariskunnat hengailivat yhdessä jomman kumman asunnossa. Joillakin työttömillä puoliskoilla tai sillä työssä käyvällä puolisolla oli jopa postilokero tai työsuhdekämppä, jos tienaava puoliso oli komennushommissa asuntonaan, että työtön puoliso sai sitten kaikenmaailman mahdolliset lapsilisän yh.korotuksetkin työttömyyskorvauksiensa päälle jne. asumistuista puhumattakaan.

Ettäs tälläistä ehdoteltiin meillekin siihen maailman aikaan, että tehkää sopuero, niin sitten olisin saanut kaikenmaailman tuet työttömyyskorvauksen myötä myöskin.  Pikkuisen harmittaa näin jälkeen päin, kun ei tullut erottua, mutta vielähän tässä ehtii, jos tää nykymeno vielä kiristyy.....

Vierailija
179/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi toki, mulle tuo jippo tehtiin jo kymmeniä vuosia sitten työkkärin toimenpiteenä, kun erehdyin hakemaan netin kautta eräälle kunnalliseen ammattiin johtavalle kurssille, ja haastatteluun kieltäydyn menemästä, sillä sain sellaisen kroonisen sairauden itselleni, että en jatkossa olisi kyseisessä hommassa pystynyt työskentelemään. Soitin kohteliaasti silloiselle haastattelijalle ja selvitin tilanteeni, niin eikös ropsahtanut kahden kuukauden karenssi pelkästä haastatteluun kieltäytymisestäni, ja kaiken huippuna itse oma-aloitteisesti hain kyseiselle kurssille.  

Siinä vaan kävi niin, että siihen aikaan olin puolisoni bruttotulojen vuoksi tarveharkinnaisella työmarkkinatuella, jota en kelan laskukaavan mukaan saanut lainkaan eli se oli pyöreä nolla summa. 

En tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, kun karenssipäätös tuli kirjeenä kotiini.  Siis tyhjästä sain työttömyyskorvauksen maksatuskiellon työvoimalautakunnan päätöksellä.  Eihän minulle työttömälle muutenkaan maksettu kelasta yhtään mitään. Olin monia vuosia työttömänä välillä ollessani 2000-luvulla ja vielä vuoteen 2014  alkuun saakka ilman työttömyyskorvausta, ja arvatkaa oliko himpun verran tiukkaa perheessäni, jossa meillä oli siihen aikaan vielä pieniä lapsia kasvatatettavana ja elätettävänä, mutta vain toisen puolison palkalla, jolla hän joutui myöskin minut työttömänä elättämään.  Että tälläistä kun on kokenut menneisyydessään, niin ei ihme, että katkeruuskäyräni on tässä suhteessa asteikon yläviivoilla ja eikä ole ainut epäoikeudenmukainen kohteluni te-toimistosta.

Hait päivärahaa ja sait päätöksen. Yksinkertaista. Ilman hakemusta ei päätöstä annettu.

Mitä ihmettä horiset tuolla lainauksellasi, siis mitä ihmeen päivärahaa mä olen hakenut ja saanut päätöksen, siis liittyen mihin päätöksen? Mun tuohon muistelooni erään kunnallisen ammatin johtavan kurssin hakemiseen ja että minut sitten kutsuttiin haastatteluun ennen sinne valintaani, ja soitin sille haastattelijalle, että perun koko kurssille hakeutumisen, ja siksi haastatteluun menemiseni perustelin haastattelijalle vedoten terveydellisiin asioihin. Huom: En ollut edes työkkärin pakottamana velvoitettu hakemaan ko. kurssille vaan ihan oma-aloitteisesti tietämättä vielä, miten terveydelliset seikat tulisivat vaikuttamaan tulevaan mahdolliseen työhön, jos nyt ylipäätänsä minua olisi sinne valittukaan haastattelun perusteellakaan, jos saatika olisin ollut mahdollisen kurssin käytyäni päässyt edes ko. kurssin alan hommiin.  Mutta mutta, eipä se karenssi kirpaissut rahallisesti, koska enhän ollut tarveharkinnaisen työmarkkinatuki-lain puitteissa pykälineen edes työmarkkinatuen saajakaan, työnhakijana roikuin kuitenkin työkkärissä, vaikka kela ei mitään työttömyyskorvausta maksanutkaan sen takia vaan, että asuin puolisoni ja lastemme kanssa samassa taloudessa.  Monihan tuon tarveharkinnaisen työmarkkinalain voimassa ollessaan 90-luvun puolivälistä vuoteen 2014 alkuun avioliitoistaan lähtivät erilleen asumaan ja erosivat kuin myös avoparit muuttivat erilleen, ja silloin ei toisen asuinkumppanin tai aviopuolison bruttotulot vaikuttaneet työttömän kelan työttömyyspäivärahoihin lainkaan, kun hyvin useiden pariskuntien lapsinensa tekivät näitä asumisjärjestelyjään virallisesti, mutta epävirallisesti kuitenkin pariskunnat hengailivat yhdessä jomman kumman asunnossa. Joillakin työttömillä puoliskoilla tai sillä työssä käyvällä puolisolla oli jopa postilokero tai työsuhdekämppä, jos tienaava puoliso oli komennushommissa asuntonaan, että työtön puoliso sai sitten kaikenmaailman mahdolliset lapsilisän yh.korotuksetkin työttömyyskorvauksiensa päälle jne. asumistuista puhumattakaan.

Ettäs tälläistä ehdoteltiin meillekin siihen maailman aikaan, että tehkää sopuero, niin sitten olisin saanut kaikenmaailman tuet työttömyyskorvauksen myötä myöskin.  Pikkuisen harmittaa näin jälkeen päin, kun ei tullut erottua, mutta vielähän tässä ehtii, jos tää nykymeno vielä kiristyy.....

Kirjoitit, että karenssipäätös tuli kirjeenä kotiin.

Ei tullut, jos et mitään hakenut.

Ohis

Vierailija
180/200 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ei avioerota, niin jos en itse kuole ennen puolisoani, on kuitenkin leskeneläke edessä päin. Mutta jos minä kuolen ennen puolisoani, niin puoliksoni ei saa minusta yhtään mitään leskeneläkettä, sillä hänellä on sen verran isot omat tulonsa ja tuleva eläkkeensäkin eläkkeelle jäätyään jo iän puolestaan.  Eli puolisoni ei kannata minua murhatakkaan:D;)