En mennyt yhden koulutuksen haastatteluun, TE-hallinto poisti työttömyysetuuden 2 kuukaudeksi
Kyseessä pelkkä kurssi, ei työpaikka. Oli paha perhetilanne päällä eri paikkakunnalla ja en päässyt haastatteluun. Yritin myös siirtää haastattelua myöhemmäksi, mutta siihen ei suostuttu. Olen tehnyt tästä selvityksen myös viranomaiselle. TE-hallinto poisti työttömyysetuuden kahdeksi kuukaudeksi. Onko tämä siis normaalia? En todellakaan tajunnut että näin ankaraa meininkiä nykyisin.
Kommentit (200)
Siis pidetäänkö kursseillekin haastatteluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin näitä keskusteluja lukiessani, että mitä ovat pakottavat perhesyyt, joihin usein vedotaan, kun on jätetty menemättä työhaastatteluun tai valintakokeeseen. Eihän töistäkään voi jäädä pois perhesyiden vuoksi.
Miten olisi vaikka lapsen tai muun omaisen vakava sairastuminen?
Aikuinen ilmoittaa siitä ja siirtää haastattelun. Räkätauti ei riitä, on oltava oikeasti hätätilanne. Siitähän saa todisteet eli laskut ja lääkärinlausunnot, joihin vetoamalla voi valittaa karenssista.
Kuten jo todettu, yritin siirtää haastattelun myöhemmäksi ja annoin tästä myös erillisen selvityksen TE-hallinnolle. Terv. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain pidetään. Osa niistäkin rupeaa olemaan jo ihan kuin jotain työhaastatteluita.
Tyhmyydestä sakotetaan. Ei kannata siis olla tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma moka.
Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.
Ei kertonut? Säännöt on luettavissa työkkärin sivustolla ja on ihan täysin sun vastuullasi ottaa niistä selvää.
Luetko itse aina kaikki mahdolliset säännöt pilkulleen jokaisesta paikasta? Myös esim. kaikkien tietkone-ohjelmistojen käyttöehdot? Ja varmaan sinulla on vielä lakimies koko ajan apunasi. Olisiko liikaa vaadittu että kun TE-virkailija työttömyyden alussa soittaa, niin hän erikseen mainitsisi nämä kaikkein kriittisimmät kohdat. Se veisi aikaa n. 2 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
TYökkäri ei ole järjestänyt kursseja muistaakseni vuoden 2012 jälkeen, ne on työvoimakoulutuksia ja iso osa on kaiken lisäksi OKM:n hankkimia eli ihan samoja, joita oppilaitoksessa jo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koulutus tekemässäsi omassa työllistymissuunnitelmassa?
Ei sillä ole merkitystä, vaan sillä, että on hakenut koulutukseen.
Näin on. Jossain on ohjeetkin että haku koulutukseen on sitova. Samoin jos hakee työkokeiluun tai palkkatukipaikkaa, niin haastatteluun on mentävä samoin kuin itse kokeiluun tai työhön mikäli tulee valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma moka.
Kukaan ei kertonut mahdollisista sanktioista minulle. Ja oli mielestäni varsin pätevät perustelut miksi en päässyt siihen haastatteluun (en avaa niitä perusteluja nyt tässä tarkemmin kuitenkaan). Kyllä jonkun olisi pitänyt edes kertoa mitä voi seurata, jos ei mene jonkun koulutuksen omaan haastatteluun. Kyseessä ei siis ollut työpaikkahaastattelu.
Se on kyllä sulle ilmoitettu kun kyseiseen haastatteluun on komennettu, että kyseessä työllistämistoimi. Eli ellet mene, niin karenssi. Mitä TE-keskuksen pitäisi välittää sinun 'pahoista perhetilanteistasi'. Eiköhän ne ole nouta elämäntapatulttömien satuja jo kyllästymiseen kuunnelleet.
En kyllä muista että olisi mistään työllistämistoimesta mainittu. TE-hallinnolta kyllä tuli viesti että minut kutsutaan kyseiseen haastatteluun ja myöhemmin sitten se varsinainen kouluttaja otti yhteyttä. Ainakaan siitä TE-halliinnon lähettämästä viestistä ei mitenkään hirveän näkyvästi käynyt ilmi että tässä on nyt myös sanktiouhka päällä.
Kymmenisen vuotta sitten olin työnhakukurssilla, siellä sanottiin että vakava sairatuminen tai lähiomaisen kuolema on pitkälti ainoat hyväksyttävät poissaolon syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin näitä keskusteluja lukiessani, että mitä ovat pakottavat perhesyyt, joihin usein vedotaan, kun on jätetty menemättä työhaastatteluun tai valintakokeeseen. Eihän töistäkään voi jäädä pois perhesyiden vuoksi.
"Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi." (työsuojelu . fi)
Silloin pyydetään todistus kyseisestä hoitopaikasta, että näin on käynyt. Yläasteikäisillä nämä koira söi läksykirjat sössötykset.
Suomessa työnhakija on olemassa TE-hallintoa varten. Muissa maissa tilanne toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Valta voimaannuttaa naisiakin. TE-virkailija vastaa tänä päivänä alempaa g_estapotoimihenkilöä, joka saa nautintoa, kun pääsee n*ssimaan pilkkua.
Olen kommentoija 31 eli työkkäriltä väärää tietoa saanut ex-virkamies. Älä nyt kuitenkaan viitsi alentua ajattelemaan että virkailijat noin yleisesti vaivaantuisivat vainoamaan asiakkaitaan 8 h/vrk. Virkailijoissa on eroja ja olen havainnut että siellä on jonkin verran hitaampaa ohjaaja/neuvojakantaa jolla ei ehkä kapasiteetti riitä omaksumaan uutta tietoa ja kysymään lisätietoja asiakkaalta, ja minkäs teet kun toisaalta pomo käskee ja laki velvoittaa ja työaikaa liian vähän. Viereisessä huoneessa voi olla vastaavasti guru ja varmaan joku mulkkukin seassa. Olen itse ollut TE-toimistossa joskus kurssiharjoittelyssa spessuosastolla ja siellä taas kaikki rautaisia ammattilaisia.
Ongelmana on siis myös että lakien ja ohjeiden soveltaminen on liikaa virkailijasta ja paikasta kiinni. Ohjeet myös vaihtuvat koko ajan. Mikä itseäni k-pii on se, että ei voida kysyttäessä kertoa että en tiedä, selvitän asian. Sen sijaan sanotaan väärin tai ei "riippuu tapauksesta".
Viimeisenä se, että kun taas kaavaillaan lisäpanostusta työkkärihenkilökuntaan. Mutta kuka heidät kouluttaa ja perehdyttää? Samoin tuhannet lisähoitajat...
Kysymyksessä on yksinkertaisesti LAKI.
Virkailija on noudattanut lakia, sinä Ap et!
Noudata jatkossa lakia, niin ei tule sanktioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma moka.
Se on kyllä sulle ilmoitettu kun kyseiseen haastatteluun on komennettu, että kyseessä työllistämistoimi. Eli ellet mene, niin karenssi. Mitä TE-keskuksen pitäisi välittää sinun 'pahoista perhetilanteistasi'. Eiköhän ne ole nouta elämäntapatulttömien satuja jo kyllästymiseen kuunnelleet.
En kyllä muista että olisi mistään työllistämistoimesta mainittu. TE-hallinnolta kyllä tuli viesti että minut kutsutaan kyseiseen haastatteluun ja myöhemmin sitten se varsinainen kouluttaja otti yhteyttä. Ainakaan siitä TE-halliinnon lähettämästä viestistä ei mitenkään hirveän näkyvästi käynyt ilmi että tässä on nyt myös sanktiouhka päällä.
Taitaa olla niinpäin, että vapaaehtoisuudesta on maininta, muut pakollisia ja joissakin jopa ettei pääse sisälle jos myöhästyy alusta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen ankaraa kommentointia täällä.
Ei, ei ole minun mielestäni mitenkään kohtuullinen seuraamus jäädä kahdeksi kuukaudeksi ilman rahaa (?!!) sen takia, ettei ole ole pakottavien esteiden vuoksi päässyt paikalle ja on vielä yrittänyt haastatteluaikaa siirtääkin. Sillä tavallahan normaalisti toimitaan!
Sitä paitsi jokainen ihminen tekee virheitä joka ikinen päivä. Työttömälle perheineen virheet eivät ole sallittuja, joka on ahdistavaa, latistavaa ja epäinhimillistä. Ei se työnantajakaan, johon tässä on viitattu, vie palkkaa kahdeksi kuukaudeksi, jos jää vaikka joku palaveri väliin.
TE-toimisto on valtion viranomainen, tämän merkityksen kyllä varmasti hanskaat, jos joudut tekemisiin jonkun muun viranomaisen kanssa, vaikkapa poliisin tai käräjäoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin normaali käytäntö. Kaikki "työllisyyttä edistävän toiminnan" (lue: nuo pili-pali koulutukset ym.) laiminlyöminen johtaa karenssiin eli työttömyysetuuden katkeamiseen määrätyksi ajaksi. Voit toki kokeilla selvityksen tekemistä TE-toimistoon, mutta en kovin suurta panosta löisi sen puolesta, että sillä olisi mitään vaikutusta.
Onko tuo kaksi kuukautta ihan tuollainen normiaika sitten?
Tapauskohtaista. Useimmiten kyllä.
Ei ole tapauskohtaista. Eri asioista eripituinen karenssi. Tästä asiasta kaksi kuukautta aina. Tai sitten ei karenssi ollenkaan. Ei ne käsittelijät niitä voi itse päättää ja miettiä paljonko tästä nyt laitettaisiin. Joka päätöksessä on lain kohta, mistä voi itsekin tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma moka.
Ei kertonut? Säännöt on luettavissa työkkärin sivustolla ja on ihan täysin sun vastuullasi ottaa niistä selvää.
Luetko itse aina kaikki mahdolliset säännöt pilkulleen jokaisesta paikasta? Myös esim. kaikkien tietkone-ohjelmistojen käyttöehdot? Ja varmaan sinulla on vielä lakimies koko ajan apunasi. Olisiko liikaa vaadittu että kun TE-virkailija työttömyyden alussa soittaa, niin hän erikseen mainitsisi nämä kaikkein kriittisimmät kohdat. Se veisi aikaa n. 2 minuuttia.
Työttömäksi ilmoittautuessaan asiakas saa tehtäväksi lukea työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet. Laittamalla rastin ruutuun hän kuittaa tehtävän tehdyksi ja ohjeet luetuksi. TE-toimiston asiantuntijalla on oikeus olettaa, että asiakas on toiminut, kuten on kertonut toimineensa.
Onko asiakas siis valehdellut, jos hän ei ohjeita lukenut eli olisiko syytä kysyä, tiedätkö tästä ja jos ei tiedä, niin etuus katkaistaan ja tehdään selvityspyyntö. Siinä kysytään, miksi asiakas väittää ohjeet lukeneensa, jos hän ei niin ole kuitenkaan tehnyt.
Ehkä byrokratiassa toimitaan tuolla tavalla.
Jos haluttaisiin taas lähteä liikkeelle hyvällä palveluasenteella asiakaslähtöisesti, toimittaisiin hieman eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
En tajua suurinta osaa ketjun kommenteista??
Tuo on varmaan yleisin lause, joka sanotaan jollekin puhelinpalvelun asiapalvelijalle työkkärissä tai kelassa.
Kun on yrittänyt selittää jotain asiaa jo viisi kertaa, niin taas kuuluu, että mä en tajua.
Ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sellaisille oikeille kursseille joista voisi olla hyötyäkin. Jotkut niistä jopa johtavat varmaan työpaikkaan,jos kurssin läpäisee. Niihin on tulijoita luonnollisesti paljon enemmän kuin on paikkoja. Niihin tehdään oikeat hakemukset ja sitten on haastattelut.
Itse olen hakenut monelle kurssille ja kerran pääsin haastatteluun. Kertaakaan en ole päässyt. Että silleen. En pääse töihin enkä pääse kurssille.
"Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi." (työsuojelu . fi)