Kokemuksia lavatansseista?
Otsikossa kysymys.
Oon kuullut että niissä käytäisiin nykyään aika paljon, kun baareissa tai yökerhoissakaan ei enää oikein käydä ja tavata uusia ihmisiä. Minkälaista siellä on, minkälainen on oma kokemuksesi, onko jotain vinkkejä (naiselle)?
Kommentit (13)
Kannattaa eka mennä katsomaan ja ihan vaikka vain kuuntelemaan musiikkia.
Jos tanssiminen kiinnostaa, niin suosittelen alkeiskurssia esim. Foksista ainakin.
Monilla Tanssilavoilla on myös joku kaljabaaribja ja karaoke, mutta siellä Tanssipuolella suosittelen olemaan mahdollisimman alkoton, jos on tarkoitus tanssia.
Lavatanssista saa helposti aika kouluttavan harrastuksen, itsellä jöi aikanaan baarit ja humalajuominen kokonaan pois elämästä, kun kaikki aika meni tanssimiseen, kursseilla ja lavoilla. Koko ajan halusi vaan oppia lisää.
Käsittääkseni vanhempaa porukka ja monesti vähääkään kiinnostavammat ovat siellä puolison kanssa. Mutta varmaan naisena on parempi. Olen kuullut että jos sinne miehenä yksin menee, suurella todennäköisyydellä saa olla ihan rauhassa jos ei joku mallipoitsu ole.
Kannattaa mennä katsomaan! Monilla lavoilla on tanssinopetusta ennen tansseja, välillä ihan alkeitakin. Niissä on kiertävä parinvaihto, jolloin tulee naamatuiksi muiden osallistujien kanssa. Myös oman parin kanssa voi toki niissä tanssia. Ja aina voi mennä myös vaan kuulemaan bändiä. Komiat, Hurma, Taikakuu ym. vetävät nuorempaa väkeä. Kaikkein suositumpien artistien keikoilla voi olla kovasti tungosta. Monet kesälavat ovat tosi idyllisiä paikkoja järven rannalla, joten voi ottaa reissun maaseutumatkailun kannalta. Artisteista voin suositella esim. Keiski&PNP:tä ja lavoista nätein on mielestäni Heinäveden Kermankoski. Tanssi.net foorumilta voi tsekata lähimmät lavatanssit :)
Siitä on jo jonkin aikaa, kun kävin, mutta väkeä oli paljon, niin nuorta kuin vanhaa. Tunnelma oli hyvä. Joku perus foxi ja valssi olisi hyvä osata, jos tahdot tanssia. Eikä pidä olla liian vakavalla mielellä menossa. Joskus lattia on tosi täynnä ja kolareita sattuu.
Perinteistä tanssia siellä ei paljoa olekkaan vaan mennään kädän yli tai ali , voltti sinne ja tänne. Ei kiitos.
Päin vastoin! Tanssitaitoisista miehistä kilpaillaan tansseissa. Miehen ulkonäöllä, koulutuksella tai lompakon paksuudella ei ole merkitystä. Ainoastaan tanssitaidolla.
Ei ole yleensä diskoa lavatanssien yhteydessä. Kilpailevat hieman erilaisesta yleisöstä.
Itse pääkaupunkiseudulla olen käynyt sekä diskoissa (Storyville, Rymy-Eetu, Zetor, ääni Storyvillelle) ja lavatansseisssa (Pavi, Ruusulinna, Viikin levytanssit, Männistön lava, kohta Tulisuudelma).
Kokemus lavatansseissa riippuu paljon siitä onko mies vai nainen. Miehistä on niissä aina pulaa ja naisilla enemmän keskinäistä kilpailua. Itse (m) aloitin tanssikurssit käytännössä mitään osaamattomana syksyllä 2024 ja ekan kerran lavatansseihin uskaltauduin tanssiseuran järkkäämillä "tanssitreffeillä" pääsiäisen aikoihin keväällä 2025. Kun käy monilla kursseilla niin lavoillakin kohtaa kursseilta tuttuja mikä helpottaa ensimmäisiä tanssikertoja. Naisilla sama eli tanssikursseilta tutut hakevat helpommin kuin tuntemattomat. Naisten hakuvuoroilla aloite on tietenkin naisilla itsellään. Joissakin paikoissa on koko ajan sekahaku eli kumpikin voi tehdä aloitteen.
Ekat kerrat käytin paljon aikaa muiden tanssimisen katselemiseen ja vieläkin jätän tiettyjä tanssilajeja väliin. Kannattaa katsoa esiintyjä ja päivä tarkkaan sillä nuoret ja vanhemmat tykkäävät usein eri yhtyeistä. Sunnuntait ja päivätanssit vahvasti vanhemman väen juttuja. Tähän mennessä omasta mielestäni parasta menoa on ollut Keiski&PNP keikoilla. Pavilla seuraava Keiskin keikka olisi nyt keskiviikkona 3.9.2025.
Tansseissa tapahtuu. Edellinen seurustelukumppani löytyi tanssilattialta Storyvillestä joulun maissa mutta se tarina jäi lyhyeksi. Nykyinen kumppani tuli kevyesti tutuksi kevään tanssikurssilla ja kesän lavatansseissa Pavilla sitten varsinaisesti löysimme toisemme.
M60
TTK-meininkiä, näyttämistä. Vakipareina liehutaan laajoin liikkein että katsokaa, kun me osataan.
Tavikselle sinkulle siellä ei ole mitään. Pelkällä perusfoxilla ei enää pärjää.
Toki voi keskittyä vain musiikkiin ja esiintyjiin.
Vierailija kirjoitti:
TTK-meininkiä, näyttämistä. Vakipareina liehutaan laajoin liikkein että katsokaa, kun me osataan.
Tavikselle sinkulle siellä ei ole mitään. Pelkällä perusfoxilla ei enää pärjää.
Toki voi keskittyä vain musiikkiin ja esiintyjiin.
Pelkällä perusfoksilla pärjää hyvin. Itse usein kysyn haluaako parini foksia vai fuskua. Jotkut kertovat mitä haluavat, toiset antavat viejän (minä) päättää. Aika usein tanssin foksina sen minkä suurin osa tanssii fuskuna. Melkein mitä vaan voi tanssia foksina jos löytyy se 4/4 rytmi musiikista. Esimerkiksi salsa menee foksina ongelmitta.
Lavatanssit ovat täynnä "taviksia". Joukossa toki tanssin ammattilaisiakin tai muuten vaan huippupareja mutta pääasiassa ihan tavallisten ihmisten kohtaamispaikoista edelleenkin on kyse. Sinkkuna sinne itse menin eikä se tilanne kauaa säilynyt. Osa tanssii vakipareina mutta suurin osa on paikalla paria vaihtamassa.
Tämä siis noin 30 lavatanssikerran perusteella havaittuna lähinnä Pavilla ja jonkin verran myös Ruusulinnassa viimeisen puolen vuoden aikana.
Jos sinulla on toisenlaisia kokemuksia niin kerropa millä lavoilla ja milloin olet niitä saanut.
M60
Kauhean näköistä meininkiä, kun olen televisiosta joskus vilkaissut. Ikinä ei ole kyseistä hommaa haluttanut harrastaa. Vaikea päättää kumpi on kauheampaa, porukka joista suurin osa näyttää tanssitaidottomilta vai surkeat laulajat ja orkesterit.
?