Sain ala-arvoista palvelua optikolla kun asioin maksusitoumuksella...
Laitoin tästä jo optikkoliikkeeseen palautteen, mutta ilmoittaisinko vielä esim. Kelaan? Kela kuitenkin tekee yhteistyötä kyseisen liikkeen kanssa, eli siellä käy myös muita maksusitoumuksella asioimassa.
Ihme touhua optikoilta, yritystä saada asiakas jotenki häpeämään asemaansa. Mä oon vaan enemmän tyytyväinen kuin häpeissäni siitä, että saan lasit veloituksetta. Opiskelijan budjetista muutama satanen on kuitenkin todella huomattava summa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
No voivoi. Olkaa loiset kiitollisia siitä, että ylipäätään saatte palvelua tekemättä yhtään mitään sen eteen.
Kuinka edes kehtaatte valitta, ihan oikeasti olette vain rahareikiä
Miksi ihmeessä sillä valtion tai kaupungin maksusitoomuksella ei saisi saada kunnon palvelua? Miksi sen maksajan rahat pitäisi laittaa huonoon tavaraan ja sitten kohta tarvitaan uudet? Ymmärrän, jos joku haluaa, että maksusitoomus näkyy naamasta. Pitäisi olla yksi kehysmalli, että kaikki huomaisivat niiden olevan ostetut maksusitoomuksella? Olisi kiva bongailla kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokemusta optikolla asioinnista mutta Prisman kassalla hävetti kun olin saanut seurakunnalta 60 e maksusitoumuksen ruokaostoksia varten. Kassa teki asiasta ison numeron ja kailotti että ei saa sitten ostokset mennä yhtään summan yli ym. Tiesin kyllä kun diakoni oli selittänyt miten tuo toimii. Hieman hienotunteisuutta olisin toivonut kun ei ollut muutenkaan kiva tilanne.
Apteekissa näihin puupäihin törmää myös.
Kiva asiakkaalle kun kaikki kuulee.
Meillä on oikeus tietää, mehän se maksetaan.
Minä maksan sinun terveuskeskuskäynnit ja joukkoseulonnat. Lapsesi koulut. Annapa tulla tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokemusta optikolla asioinnista mutta Prisman kassalla hävetti kun olin saanut seurakunnalta 60 e maksusitoumuksen ruokaostoksia varten. Kassa teki asiasta ison numeron ja kailotti että ei saa sitten ostokset mennä yhtään summan yli ym. Tiesin kyllä kun diakoni oli selittänyt miten tuo toimii. Hieman hienotunteisuutta olisin toivonut kun ei ollut muutenkaan kiva tilanne.
Mieheni sai maksusitoumuksen. Kävin hakemassa lääkkeet hänen puolesta ja palvelu oli jäätävä. Kysyin työntekijän nimeä, naputtelin ylös. Näytin työpaikkani kultakorttia ja sanoin joskus elämä menee näin, että tarvitsemme apua. Mutta me ollaan kunnon ihmisiä, kun minuun luotetaan kultakortin verran. Meni vähän aikaa, sama maksusitoumuksen julistaminen . Kysyin onko pakko huudella kaikille, oletko varma ettei kulmassa ollut mummo vielä kuullut.
Tein valituksen jälkikäteen ja saatiin jotain typeriä D vitamiineja, jotkatietenkintettiin vastaan.Siskoni on töissä kaupassa ja sinne tulee maksusitoumuksia joka päivä. Kyllä se raha käy kauppiaalle samalla tavalla, kun omasta pussista maksavienkin.
Toi on muuten jo nöyrää keulia firman Eurocard kädessä ja maksusitoumus toisessa. Ps en ole koskaan nähnyt muita kuin kultaisia Eurocardeja..
Aika erikoisia päätelmiä jotkut asiakaspalvelijat tekee asiakkaista.
Instrun myymälässä miehelleni ilmoitettiin, ettei ole köyhille mitään.
Mies meni sitten Silmäasemalle, ja osti sieltä 1300 € rillit, pankkikortilla, ei maksusitoumuksella.
Olemme suht varakkaita, mutta näköjään köyhän näköisiä.
Kyseinen Instrun myymälä on myöhemmin lakkautettu. Eipä siellä juuri asiakkaita näkynyt.
En tiedä mistä johtuu vai menikö jokin tarkastuksessa vikaan, mutta näen huonommin uusilla maksusitoumusrilleillä kuin vanhoillani, ennen ei ole käynyt,eikä ollut sitoumuksia.
Taitaa olla enemmän omassa päässä nuo kohtelut, varmaan jokaisa ilmettä tulkitaan niin, että nyt se JUURI sen maksusitoumuksen takia katsoo juuri noin ja noin. En usko, että normaalit ammattilaiset millään tavalla kohtelisivat eri lailla asiakkaita maksutavasta riippuen. Ja totta puhuen asiakkaana itse ollessani ei kiinnosta tippaakaan, millä kukakin maksaa lasinsa. Joskus joutuu jonossa kuuntelemaan, kun asiakas tinkii hinnasta pitkään. Silloin joko tarjoavat osamaksukauppaa tai esittelevät halvempia kehyksiä.
Olen oikeasti tosi pahoillani teidän puolestanne, joilla tuosta maksusitoumuksesta on tehty numero kaupassa. Vaikka ei pitäisi olla mitenkään hävettävää, jos sellaisella maksaa, on se täysin ymmärrettävää, että kaikki eivät halua jokaisen kaupassa/apteekissa/optikollaolijan tietävän, että maksaa sellaisella. Itse kaupassa töissä olleena tiedän, että maksusitoumus on kaupan kannalta sama asia kuin mikä tahansa muukin maksuväline, ja sillä maksaja on ihan saman arvoinen asiakas kuin vaikka kortilla tai käteisellä maksaja. Ei maksusitoumuksella ole mitään tekemistä sen kanssa, paljonko kauppa tekee kyseisistä tuotteista voittoa. Samat tavarat ne asiakkaat saavat hyllystä samalla hintaa kuin muutkin, maksuväline on vain eri.
Kerran apteekissa sattui inhottava farmaseutti, kun sain toimeentulotukea, joten sain reseptilääkkeet maksusitoumuksella.
Apteekkari oikein korotti ääntään maksusitoumus-sanan kohdalla ja kaiken huipuksi, muka huomaamattomasti, vilkaisi apteekin ympäri, että kiinnittikö jonkun huomion. Teki tämän kolme kertaa. Aluksi ajattelin, että oli vain ajattelematon, mutta ei tuo ole mahdollista, kun joka kerta huusi maksusitoumus-sanan ja oikein varmisti katseellaan, että kuulihan joku.
Ärsyynnyin häneen niin paljon, että nousin siitä tuolilta seisomaan ja huusin "Kai kaikki varmasti kuulivat, että minä saan nämä lääkkeet Kelan maksusitoumuksella. Juu, juuri minä täällä! Eihän nyt varmasti jäänyt kellekään epäselväksi?" ja nostin vielä kädenkin pystyyn. Sen jälkeen istuin alas ja totesin farmaseutille, että enää ei tarvitse varmistella, että kai joku kuuli. Oli muuten punainen ja hiljainen farmaseutti sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yhteisesti:
Kela kattaa n. 100€ arvoiset kehykset. Tällaisen tiedon sain siis tänään kehoittivat valitsemaan max. 100€ maksavat. Mahdollisen erotuksen joutuu maksamaan itse. Löysin alesta oikein kauniit kehykset, joidan hinta putosi alle sadan joten otin ne. Kela kustansi perus linssit ja itse maksoin linssin ohennuksen.
Liikkeessä näöntarkastuksen tehnyt optikko oli tosi tympeä, jos vertaan normaalisti saamaani palveluun, kun asioin esim. piilari-asioissa. Piilareista mä maksan tietenkin itse ja lähes kuukausittain tuon rahaa tuohonkin puljuun.
Joka välissä kailotettiin mihin tämä MAKSUSITOUMUS ei kelpaa ja TÄTÄHÄN KELA EI SITTEN MAKSA. En tiedä olenko sitten itse vainoharhanen, mutta tuntui siltä, että yritettiin saada asiakkaalle mahdollisimman epämukava olo. Mä kyllä asiallisesti sitten vastasin, että olen varautunut maksamaan kaiken ylimääräsen itse, ei huolta. Itse nyt en pienestä hetkahda, vaikka myönnän ettei se kivaa ollut ja kun tiedän tilanteeni olevan väliaikaista ja olen oikeasti todella kiitollinen minulle ilmaisista laiseista, mutta mietin vaan muita, joilla menee vielä huonommin kuin minulla, millainen nöyryytys tuo voi olla. Ihan kauheaa.
Kummastelen kyllä mikä saa optikot käyttäytymään noin. Asiakas on asiakas ja kaikki pitäisi palvella tasavertaisesti.
Ap
Ei piilareita kannata ostaa muualta kuin netistä. Liikkeissä on jäätävät ryöstöhinnat piilareissa. Huh, huh, kuka tollo ostaa niitä liikkeestä. Siellä käydään vain sovittamassa ja tarkastuksissa, ei sieltä niitä ostaa kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu apteekissa kassalla töissä ja siinä vaan piipataan se nollahinta kassaan ja thats it. Millaista palvelua oot saanut ja keneltä? Ei kenelläkään ole siellä apteekissa oikeuksia alkaa huutelemaan asiakkaan asioita, varsinkaan kassalla. Mitä ihmettä?!
Sitä ihmettä, että satuin olemaan ihan asiakkaana jonottamassa (aika kauempana vielä!)
kun kuulin kun kailotti tiskin takaa tällainen valkotakkinen tyyppi. Kaiken huipuksi siihen meni ihmettelemään pari muutakin työntekijää tätä maksu(ttomuus)tapahtumaa ja se asiakas siinä naama punaisena, myyjä kailotti jotain sellasta että "hei eiks nää ollu näitä maksusitoumuksia mites ne lyödään tänne " ja muut siinä häsäji.
Että joo.
En ole käynyt siinä apteekissa sen jälkeen, enkä usko että se asiakaskaan kenen lääkkeiden maksusitoumuksen ympärillä ne hösäji.
Heh, mun ystävä haki klamydiaan lääkkeen. Eli apteekissa ensin tilaus sitten odottamaan ja sen jälkeen haetaan lääke ja maksetaan, siis näin ennen vanhaan 2000-luvun alussa Töölössä. Kun ystäväni tilaus oli valmis, farmaseutti huusi tiskin takaa:
" Klamydialääke kaksi annosta". No, siinä sitten ystäväni kävi naama punaisena hakemassa lääkkeen tiskiltä itselleen ja seksikumppanilleen. Muutaman paheksuvaa katsetta sai osakseen.
Mä olen ollut optikkoliikkeessä töissä ja vitutti se maksusitoumusasiakkaitten ja vähävaraisten kohtelu. Kerran tuli yksi nuori tyttö sossun maksusitoumuksella ostamaan lasit. Ohjeitten mukaan hänelle olisi pitänyt esitellä jotkut aivan karmeat, vanhat kehykset, ja myydä halvimmat mahdolliset linssit.
Koska sisäänostohinta kehyksissä oikeasti on ihan naurettava, sanoin likalle, että valitse mitkä kehykset haluat. Rakastui Guccin kehyksiin, joiden ulosmyyntihinta oli monta satasta, mutta tiesin, että talolle ne maksavat paaaljon vähemmän. Kehyksiin otettiin sitten paremmat linssit, ei parhaita, mutta hyvät.
Tyttö oli aivan törkeän innoissaan merkkikehyksistä ja ne sopivat hälle hyvin. En ollut ko. paikassa töissä kauaa, irtisanouduin, koska optisella alalla yksinkertaisesti on vaan niin jäätävää asiakkaitten kusetusta, että kävin itse laserleikkauksessa ihan vaan sen takia, ettei tarvitse ostaa enää yksiäkään rillejä "suomalaisista" riistopuljuista, jotka ovat vielä ulkomaisten firmojen omistuksessa muutenkin.
Mutta tunnistan tuon huonon kohtelun, aivan yleistä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sai maksusitoumuksen. Kävin hakemassa lääkkeet hänen puolesta ja palvelu oli jäätävä. Kysyin työntekijän nimeä, naputtelin ylös. Näytin työpaikkani kultakorttia ja sanoin joskus elämä menee näin, että tarvitsemme apua. Mutta me ollaan kunnon ihmisiä, kun minuun luotetaan kultakortin verran. Meni vähän aikaa, sama maksusitoumuksen julistaminen . Kysyin onko pakko huudella kaikille, oletko varma ettei kulmassa ollut mummo vielä kuullut.
Tein valituksen jälkikäteen ja saatiin jotain typeriä D vitamiineja, jotkatietenkintettiin vastaan.Siskoni on töissä kaupassa ja sinne tulee maksusitoumuksia joka päivä. Kyllä se raha käy kauppiaalle samalla tavalla, kun omasta pussista maksavienkin.
Toi on muuten jo nöyrää keulia firman Eurocard kädessä ja maksusitoumus toisessa. Ps en ole koskaan nähnyt muita kuin kultaisia Eurocardeja..
Sain huonoa palvelua. Näytin kultaisen amexin ja kerroin olen ihan hyvä ihminen, onhan minulle myönnetty luottokortti ilman luottorajaa. Sen jälkeen farmaseutti jatkoi maksusitoumuksesta puhumisella, jolloin oikeesti hermostuin ja kysyin oletko varma huoneen kulmassa oleva mummo ei kuullut . Oli asia mikä hyvänsä, ei minun ja perheeni asioita pidä ulkopuolisille huudella.
Apteekkari vastasi henk koht, oli pahoillaan ja tarjosi hyvitystä .
Jos saa huonoa kohtelua, valituksia peliin.
Joo, opiskelijana tuli koettua myös apteekissa:
MAKSUSITOUMUS!!!! KUULEEHAN NYT KAIKKI ETTÄ TÄLLÄ ON MAKSUSITOUMUS?????
MAAAKSUSITOUMUS TÄÄÄLLLÄÄÄÄÄ!!!!!!!
Kyllä joillakin Kelan maskusitoumusasiakkailla on oikeasti ongelmia ymmärtää, mitä sillä sitoumuksella saa. Olisi noloa sekin, jos asiakas tilaisi laseihinsa 1000 euron edestä kaikkea ja sitten pitäisi ruveta niitä purkaamaan. Joka päivä joku (huom vain joku) yrittää kaupasta ostaa kaljaa ruokaan annetulla sitoumuksella jne. Toki sitten joku pihalla päivystäjä tekee vaihtikset ja käy kaljaa kahvipaketilla tms.
Itse ihmettelin miksi keskivaikeasti, mutta asiansa itse sinnikkäästi hoitavan 85 vuotiaan isäni ihan halvan näköiset ja tavallisilla kevennetyillä kaksiteholinsseillä maksoi 900€. Tosiaan ennen ne on saanut parilla sadalla. Silmälääkärilasku oli erikseen. Törkeää vedätystä.
Se oli varmaan se paras myyjä ja sen tulostavoitteet kusi
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla enemmän omassa päässä nuo kohtelut, varmaan jokaisa ilmettä tulkitaan niin, että nyt se JUURI sen maksusitoumuksen takia katsoo juuri noin ja noin. En usko, että normaalit ammattilaiset millään tavalla kohtelisivat eri lailla asiakkaita maksutavasta riippuen. Ja totta puhuen asiakkaana itse ollessani ei kiinnosta tippaakaan, millä kukakin maksaa lasinsa. Joskus joutuu jonossa kuuntelemaan, kun asiakas tinkii hinnasta pitkään. Silloin joko tarjoavat osamaksukauppaa tai esittelevät halvempia kehyksiä.
Tämän palstan sossupummeiksihaukkuvat ovat myös jossain työssä. Kyllä ihmisillä on siellä työpaikallaankin ne samat asenteet.
Olipa ikävä kuulla! Hyvä, että kerroit. Tarvitsen kohta itse lasit (ihan itse maksamalla), ja olisi hyvä tietää, mitkä ovat niitä Kela-sopimusliikkeitä Helsingissä. Tiedän sitten, että en ainakaan sellaisessa asioi. Oikeasti, hävytöntähän tuollainen on.
Miten ne muuten suhtautuu omiin mainoksiinsa joissa toitotetaan näöntarkastuksen olevan ilmainen? Viimeksi huomasin Instrum mainoksen ilmaisesta näöntarkastuksesta, miten se käytännössä toimii? Varataanko aika puhelimella, netin kautta vai liikkeessä paikan päällä?
Vierailija kirjoitti:
No voivoi. Olkaa loiset kiitollisia siitä, että ylipäätään saatte palvelua tekemättä yhtään mitään sen eteen.
Kuinka edes kehtaatte valitta, ihan oikeasti olette vain rahareikiä
Kiitos vähemmän kauniista kommentista! Toivot kai, että kuolisin pian?
Olen ollut työelämässä 18-57-vuotiaaksi, tehnyt pienipalkkaista, fyysisesti raskasta työtä. Nyt iän mukana tullut sairauksia, joiden hoito ja lääkitys on liian kallista pienellä sairaseläkkeellä. Saan onneksi maksusitoumuksen hoitoihin ja reseptilääkkeisiin.
Itse olen saanut erittäin ystävällistä palvelua apteekeissa ja optikolla, vaikka alkuun hävetti asioida maksusitoumuksen kanssa.
Meillä on oikeus tietää, mehän se maksetaan.