Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain ala-arvoista palvelua optikolla kun asioin maksusitoumuksella...

Vierailija
11.02.2020 |

Laitoin tästä jo optikkoliikkeeseen palautteen, mutta ilmoittaisinko vielä esim. Kelaan? Kela kuitenkin tekee yhteistyötä kyseisen liikkeen kanssa, eli siellä käy myös muita maksusitoumuksella asioimassa.
Ihme touhua optikoilta, yritystä saada asiakas jotenki häpeämään asemaansa. Mä oon vaan enemmän tyytyväinen kuin häpeissäni siitä, että saan lasit veloituksetta. Opiskelijan budjetista muutama satanen on kuitenkin todella huomattava summa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, millaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran saanut osan lasieni hinnasta maksettua maksusitoumuksella, se oli tietty summa ja loppu omasta kukkarosta. En osaa sanoa, miten maksusitoumuksen arvo laskettiin (en saanut laskelmaa, pelkän päätöksen). Hakemukseen laitoin, että minulla ei ollut säästöjä, olin hyvin pienellä ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella (aiemmasta osa-aikatyöstä) ja kahden kuukauden kuluttua putoamassa työmarkkinatuelle, mutta lasit oli pakko uusia, olivat melkein viisi vuotta vanhat ja näköni selvästi huonontunut. Hakemukseen tiesin laittaa, että ko. optikkoliike saattoi antaa maksaa lopun summan osamaksulla (pienehkön summan, olisiko ollut kork. 200 markkaa. (Tosin minun tapauksessani äitini maksoi erotuksen.)

Tämä oli joskus vuosituhennen vaihteesssa, kuitenkin markka-aikana. En tiedä olisinko saanut muuten toimeentulotukea, en edes hakenut vanhempieni toivomuksesta, he kuitenkin antoivat minulle silloin tällöin pieniä summia rahaa ja käville toisinaan yhdessä kaupassa heidän laskuunsa. Siihen aikaan muuten toimeentulotuen maksoin oma kunta, ei Kela.

Niin, unohdin kokonaan pääasian: kerroin maksusitoumuksesta vasta näöntarkastuksen ja sankojen ja linssien valitsemisen jälkeen, koska näin kunnasta kehotettiin tekemään, ei siis tarvinnut valita mitään poistosankoja tai kaikkein halvimpia, ei-niin sopivia linssejä, vaan sellaiset johon oli varaa maksusitoumus ja omat rahat mukaan lukien. Kohtelu oli todella ystävällistä, asiallista ja asiantuntevaa kuten siinä liikkeessä on aina ollut kaikki nämä vuosikymmenet kun olen siellä asioinut, lapsesta lähtien.

Kysy siis Kelasta ohje missä vaiheessa maksusitoumuksesta pitää kertoa.

Loppukaneetti: asiakaspalvelija ei saa kohdella ketään epäasiallisesti tai alentuvasti, eikä sinun tarvitse tuntea sellaisesta häpeää, vaan ko. "asiakaspalvelijan"!

Vierailija
22/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että liikkeet eivät saa voittoa näistä maksusitoumuslaseista, joten jotku myyjät käyttäytyy noin idioottimaisesti. Vaikka antaisit Kelaan palautteen, ei siitä ole mitään hyötyä. Ainoa hyöty on antaa palaute lasiliikkeeseen. Ei Kela asialle mitään voi tehdä. Ovat neuvotelleet sopimukset tiettyihin liikkeisiin, useimmiten liike on Instrumentarium/Nissen, eikä niitä sen takia lähdetä purkamaan, että joku myyjä on idiootti.

Totta, ei asiakasvalitukset näitä sopimuksia pura. Kela ostaa sieltä mistä halvimmalla saa. Mutta eivät optikkoliikkeet tappiolla niissäkään myy. Katteet ovat kuitenkin hyvät. Tuskin negatiivisia sopimuksia tekisivät. Huono palvelu on palveluhenkilön oma huono asenteesta riippuva. Pieniä ihmisiä nämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkeet rahastaa ihan huolella ja antaa näillä maksusitoumuksilla jostain halvimmasta ale laarista rumia liikkeen katetappiollisia sekundalaseja jotka eivät ole kelvanneet kenellekään ja pitää saada käsistä pois, näitä siis tarjotaan "hintahaarukkaan sopivana".

Samoja, jotka hajoaa sangoista ensimmäisen vuoden aikana 3 kertaa.

Mä sain ainakin ihan ”merkki” lasit. Oisko ollu joku vogue tai vastaava. Saatto ne olla jostain alelaarista, mut eihän se tarkota, että jos on alessa, että ois paskaa.

Vierailija
24/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että sait epäasiallista kohtelua.

Kannattaa ilmoittaa, koska eihän Kela muuten tiedä tilanteesta. 

Hyvä, että löysit sopivat silmälasit. :)

Millä tavoin silmälasiliikkeen aiattomasta käytöksestä voi ilmoittaa Kelalle?

Vierailija
25/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavaa ostaa laseja maksarilla, kun se pokien valittava valikoima on oikeasti vain muutama hassu joista valita se vähiten kamala vaihtoehto. Se jos jokin vasta onkin nöyryyttävää.

Vierailija
26/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää. Itse kohtelen aina paremmin vaarattomia asiakkaita, mutta minä olenkin julkisella puolella töissä.

En tiedä auttaako, jos antaisit palautetta instassa tai facessa.

Vierailija
27/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kokemusta optikolla asioinnista mutta Prisman kassalla hävetti kun olin saanut seurakunnalta 60 e maksusitoumuksen ruokaostoksia varten. Kassa teki asiasta ison numeron ja kailotti että ei saa sitten ostokset mennä yhtään summan yli ym. Tiesin kyllä kun diakoni oli selittänyt miten tuo toimii. Hieman hienotunteisuutta olisin toivonut kun ei ollut muutenkaan kiva tilanne.

Apteekissa näihin puupäihin törmää myös.

Kiva asiakkaalle kun kaikki kuulee.

Mä oon ollu apteekissa kassalla töissä ja siinä vaan piipataan se nollahinta kassaan ja thats it. Millaista palvelua oot saanut ja keneltä? Ei kenelläkään ole siellä apteekissa oikeuksia alkaa huutelemaan asiakkaan asioita, varsinkaan kassalla. Mitä ihmettä?!

Vierailija
28/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että sait epäasiallista kohtelua.

Kannattaa ilmoittaa, koska eihän Kela muuten tiedä tilanteesta. 

Hyvä, että löysit sopivat silmälasit. :)

Millä tavoin silmälasiliikkeen aiattomasta käytöksestä voi ilmoittaa Kelalle?

Ihan vaikka vain tiedoksi, että maksari-asikkaita kohdellaan kuin roskaa. Ei se kela sille siis mitään voi tehdä, mutta eipä siinä mitään häviäkään jos ilmoittaa.

Vierailija
29/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä hintaiset silmälasit kela suostuu korvaamaan?

Ei Kela anna maksaria millekään tietylle hinnalle. Silmälasiliikkeissä on tietyt kehysmallit maksusitoumusasiakkaille ja niistä valitaan sopivat. Linssit tietty voimakkuuden mukaan. Esim. maksusitoumuksella hankittujen yksiteholasien arvo on 20 euroa. Jos ostat lasit itse ilman maksusitoumusta ja haet toimeentulotuesta korvausta, sinulle korvataan tuo 20 euroa niistä, jos lasit on perus ykstehot.

??? No johan ovat ajat sitten muuttuneet toimeentulotuen siirryttyä Kelan piiriin. Muistan, kun lukiota käydessäni 15 vuotta sitten sosiaalitoimi maksoi silmälasini, koska perheemme oli vähävarainen. Tuolloin sain valita valitsemani liikkeen (Synsam) kaikista kehyksistä juuri sellaiset kehykset kuin halusin, ja vahvan miinusnäön vuoksi linssitkin tuplaohennettiin, mikä on kallista. Kaikkineen nämä silmälasit maksoivat n. 550€. En tiedä järjestelyn yksityiskohtia, koska alaikäisenä isäni hoiti tämän asian, mutta muistan saaneeni silmälasiliikkeessä erittäin asiallista kohtelua, ja sosiaalitoimenkin puolelta oltiin heti valmiina maksamaan lasini. Tuolloin toimeentulotukiasioita tosin hoitivat vielä ymmärtävät ja inhimilliset sosiaaliviranomaiset nykyisten Kelan pilkuntarkkojen virkailijoiden sijaan.

Vierailija
30/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela anna maksaria millekään tietylle hinnalle. Silmälasiliikkeissä on tietyt kehysmallit maksusitoumusasiakkaille ja niistä valitaan sopivat. Linssit tietty voimakkuuden mukaan. Esim. maksusitoumuksella hankittujen yksiteholasien arvo on 20 euroa. Jos ostat lasit itse ilman maksusitoumusta ja haet toimeentulotuesta korvausta, sinulle korvataan tuo 20 euroa niistä, jos lasit on perus ykstehot.

??? No johan ovat ajat sitten muuttuneet toimeentulotuen siirryttyä Kelan piiriin. Muistan, kun lukiota käydessäni 15 vuotta sitten sosiaalitoimi maksoi silmälasini, koska perheemme oli vähävarainen. Tuolloin sain valita valitsemani liikkeen (Synsam) kaikista kehyksistä juuri sellaiset kehykset kuin halusin, ja vahvan miinusnäön vuoksi linssitkin tuplaohennettiin, mikä on kallista. Kaikkineen nämä silmälasit maksoivat n. 550€. En tiedä järjestelyn yksityiskohtia, koska alaikäisenä isäni hoiti tämän asian, mutta muistan saaneeni silmälasiliikkeessä erittäin asiallista kohtelua, ja sosiaalitoimenkin puolelta oltiin heti valmiina maksamaan lasini. Tuolloin toimeentulotukiasioita tosin hoitivat vielä ymmärtävät ja inhimilliset sosiaaliviranomaiset nykyisten Kelan pilkuntarkkojen virkailijoiden sijaan.

Joo ennen oli näin, mut totu on ollu kelalla jo useemman vuoden.

Vierailija
31/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on usein maksusitoumus, käytämme sen lähiKmarketissa.

Siellä ovat kaikki myyjät tosi asiallisia ja fiksuja. Eivät tee numeroa koko tilanteessa.

Sivulliset tuskin huomaavat maksutapahtumaa.

Vierailija
32/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, meinaat, että toimeentulotukiasiakkaat voisivat valita mielensä mukaiset monen sadan euron lasit ja yhteiskunta kustantaisi ne? Varsinkin kun lasit kustannetaan kolmen vuoden välein ja monella ne menevät rikki tai näkö muuttuu, jolloin uudet lasit voi saada tiheämmin. Tulisi kyllä todella kalliiksi, jos näissä ei mitään rajoja olisi.

Vierailija
33/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, meinaat, että toimeentulotukiasiakkaat voisivat valita mielensä mukaiset monen sadan euron lasit ja yhteiskunta kustantaisi ne? Varsinkin kun lasit kustannetaan kolmen vuoden välein ja monella ne menevät rikki tai näkö muuttuu, jolloin uudet lasit voi saada tiheämmin. Tulisi kyllä todella kalliiksi, jos näissä ei mitään rajoja olisi.

Oisko joku välimuoto huippukalliiden ja sikahalpojen pokien välistä mitään?

Onhan se aikamoista nöyryytystä joutua valitsemaan kolmeksi vuodeksi tai useammaksi jotkut rumat jämä/ale-pokat vuodesta toiseen...varsinkin kun kasvojen oma muoto jne sanelee pitkälti senkin että millaiset lasit sopii. Kehyksien hinnoissahan on tunnetusti muutenkin ihan hurjasti ilmaa siinä hinnassa josta kuluttaja maksaa, että että...

Vierailija
34/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kokemusta optikolla asioinnista mutta Prisman kassalla hävetti kun olin saanut seurakunnalta 60 e maksusitoumuksen ruokaostoksia varten. Kassa teki asiasta ison numeron ja kailotti että ei saa sitten ostokset mennä yhtään summan yli ym. Tiesin kyllä kun diakoni oli selittänyt miten tuo toimii. Hieman hienotunteisuutta olisin toivonut kun ei ollut muutenkaan kiva tilanne.

Mieheni sai maksusitoumuksen. Kävin hakemassa lääkkeet hänen puolesta ja palvelu oli jäätävä. Kysyin työntekijän nimeä, naputtelin ylös. Näytin työpaikkani kultakorttia ja sanoin joskus elämä menee näin, että tarvitsemme apua. Mutta me ollaan kunnon ihmisiä, kun minuun luotetaan kultakortin verran. Meni vähän aikaa, sama maksusitoumuksen julistaminen . Kysyin onko pakko huudella kaikille, oletko varma ettei kulmassa ollut mummo vielä kuullut.

Tein valituksen jälkikäteen ja saatiin jotain typeriä D vitamiineja, jotkatietenkintettiin vastaan.

Siskoni on töissä kaupassa ja sinne tulee maksusitoumuksia joka päivä. Kyllä se raha käy kauppiaalle samalla tavalla, kun omasta pussista maksavienkin.

Vierailija
35/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan siinä olla rajat siltikin. Esim. Alle 100€/ pokat ja linssit ilman mitään herkkuja. Tai kaikkineen max200€. Sen alle ei taida laseja saada. Mutta tietysti sen firmalle mukavaa, kun saa pakkomyytyä ne rumat kenellekään kelpaamattomat pokat. Firman kannattaa laittaa kaikki poistokehykset maksusitoomusasiakkaille. Ja sitten ne jotka ei kelpaa niillekään, antaa hyväntekeväisyyteen, esim.afrikkaan.

Vierailija
36/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silmälasiliikkeissä on tietyt kehysmallit maksusitoumusasiakkaille ja niistä valitaan sopivat. Linssit tietty voimakkuuden mukaan. Esim. maksusitoumuksella hankittujen yksiteholasien arvo on 20 euroa. "

Juuri noin. Ei tosiaankaan mitään merkkilaseja! 

Ja jos käy huono munkki saat kaupanpäälle  asiakaspalvelijan jonka asenne näkyy siitä että katsoo päästä jalkoihin naama happamena.

Vierailija
37/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, esim. Nissenillä on kehykset on hinnoiteltu suoraan hintaryhmiin. Halvin ryhmä on 29 euroa ja seuraava on 59 euroa. Maksusitoumuksella voi ehkä saada tosta 59 euron ryhmästäkin, sillä ne kaikkein halvimmat on kyllä melkoisen huonot. Pinnoittamattomat peruslinssit kuuluvat aina hintaan, mutta vähintään kovapinnoite kannattaa aina ottaa, koska muuten lasit naarmuuntuvat tosi helposti. Se varmasti maksusitoumuksellakin kustannetaan. Ja tarpeen mukaan muutakin, esim. ohennukset, jos on kovat voimakkuudet. Monitehotkin tietysti kustannetaan, jos tarvetta sellaisille on, mutta ne ovat silloin vanhempaa linssiteknologiaa = kapeammat näköalueet ja halvempi hinta.

Minä (itse maksavana asiakkaana) otan aina halvemmasta ryhmästä sänkylukulasit lyhyeen käyttöön, ei niin haittaa vaikka olisivat vähän rumemmat ja paksummat. Yleislaseiksi jotain nätimpää ja toiminnallisempaa.

Vierailija
38/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollu apteekissa kassalla töissä ja siinä vaan piipataan se nollahinta kassaan ja thats it. Millaista palvelua oot saanut ja keneltä? Ei kenelläkään ole siellä apteekissa oikeuksia alkaa huutelemaan asiakkaan asioita, varsinkaan kassalla. Mitä ihmettä?!

Sitä ihmettä, että satuin olemaan ihan asiakkaana jonottamassa (aika kauempana vielä!) 

kun kuulin kun kailotti tiskin takaa tällainen valkotakkinen tyyppi. Kaiken huipuksi siihen meni ihmettelemään pari muutakin työntekijää tätä maksu(ttomuus)tapahtumaa ja se asiakas siinä naama punaisena, myyjä kailotti jotain sellasta että "hei eiks nää ollu näitä maksusitoumuksia mites ne lyödään tänne " ja muut siinä häsäji.

Että joo.

En ole käynyt siinä apteekissa sen jälkeen, enkä usko että se asiakaskaan kenen lääkkeiden maksusitoumuksen ympärillä ne hösäji.

Vierailija
39/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voivoi. Olkaa loiset kiitollisia siitä, että ylipäätään saatte palvelua tekemättä yhtään mitään sen eteen.

Kuinka edes kehtaatte valitta, ihan oikeasti olette vain rahareikiä

Vierailija
40/133 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran hammaslääkärillä tk:n maksusitoumuksella. Oli niin koomista, kun joka käänteessä toistelivat sitä maksusitoumusta. Ilmoittautuessa kerrottiin, että sinullahan on se maksusitoumus, huoneeseen mennessä, tuoliin istuessa ja huoneesta poistuessa toistettiin ”sinullahan on se maksusitoumus”. Maksaessa sitä jotain alle 20e omavastuuta, mainostivat jatkohoidon osamaksumahdollisuutta ja teki jo mieli sanoa, että kyllä mun tileillä ihan rahaa on. Tk nyt vaan tässä kaupungissa antaa maksusitoumuksen, kun aikoja ei ole.

Sitä kutsutaan palveluseteliksi terveydenhoitopuolella ja tosiaan sellaisen saa, kun tk:ssa ei ole aikoja. Olen kerran käynyt sellaisen kanssa hammaslääkäriasemalla, kun oli akuutti tilanne. Olin kyllä huomaavinani hieman erilaista kohtelua kuin normaalisti hammaslääkärissä asioidessani. Ko paikka ei ollut se, jota käytän normisti. Tk hammashoitoon menen, kun pääsen, mutta aikoja saa vain parin kolmen vuoden välein, jos hampaat kohtuu kunnossa. Palvelusetelinkin saa vain akuutissa tilanteessa. Näin Helsingissä.

Palvelusetelin useimmat kunnat muuten myöntää vain, jollei ole toimeentuloasiakas. Linja on ainakin ettei Kela ota (suhteellisen suurta) omavastuuta huomioon tt-tuessa, joten köyhimmät saa odottaa kiltisti kunnallista aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi