IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9
Järkyttävää!!
Tuomio on aivan liian pieni!
"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hoitsuille tehdä psykologiset testit ja järjestää päälle vuosiseuranta?
Kyllä, ja kaikille lääkäreille myös.
paikallisesta lehdestä luin tuosta. muistakseni hoitaja olisi poliisilta pyytänyt ettei asialle tehtäisi mitään, koska ei ole tapahtunut mitään vahinkoa. pakkohan tuosta on rangaista. jos ei oikeudessa anneta tuomiota, niin tuohan yllyttäisi muita yhtä uteliaita tekemään samaa.
Ihmiset ovat niin mahdottoman uteliaita.
Itseä ei kyllä kiinnosta muiden sairaudet. Pikemminkin en halua edes kuulla, jos joku haluaa avautua.
Vierailija kirjoitti:
paikallisesta lehdestä luin tuosta. muistakseni hoitaja olisi poliisilta pyytänyt ettei asialle tehtäisi mitään, koska ei ole tapahtunut mitään vahinkoa. pakkohan tuosta on rangaista. jos ei oikeudessa anneta tuomiota, niin tuohan yllyttäisi muita yhtä uteliaita tekemään samaa.
"Ei ole tapahtunut mitään vahinkoa." Missä universumissa oikein elää? Vahinko on tapahtunut siinä vaiheessa, kun asiaan kuulumaton henkilö on lukenut potilaan tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo lokitiedot saa hommattua? Onko maksullinen palvelu?
Voi tilata myös netistä kun tunnistautuu suomi.fi kautta, googlella löytyy paikka mistä tilata. Justiinsa itse tilasin omat loki tiedot ja löytyi haulla ****** sote lokitiedot netistä eikä maksa mitään
Miltä.ajalta ne lokitiedot saa? Onko joku raja miten vanhoja lokeja ei enää saa. Mulla on epäily että entinen sh naapuri urkki tietoni. Eukkooli aivan Skitso(oli riidoissa joka suuntaan) ja suuttuessaan minulle jostain ihan absurdista asiasta, huusi minulle asioita joista tuli mieleen että on käynyt urkkimassa tietoni ja nimenomaan psykologin jonka vo:lla olin käynyt lievän synnytyksen jälkeisen masennuksen takia. Urkintaepäily kohdistuu vuoteen 2012, rikoksena varmaan vanhentunut,jos näin olisi...?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kamalaa joutua tuollaisen rikoksen uhriksi, siinähän olisi aivan henkisesti ra*skattu olo.
Sama fiilis varmaan kuin aiheeton kotietsintä missä tunkeudutaan jonkun täysin viattoman kotiin penkomaan yllärinä. Eikä tarvi edes pahoitella, korvauksista puhumattakaan. Ikuinen trauma tuollaisestakin jää.
Vierailija kirjoitti:
Psykologina mua suututtaa ja ärsyttää ihan suunnattomasti, että jotkut asiaan täysin liittymättömät lääkärit ja hoitajat pääsevät näkemään psykologin asiakaskirjaukset.
Eikös nää psykan lehdet oo paremman suojauksen takana?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kamalaa joutua tuollaisen rikoksen uhriksi, siinähän olisi aivan henkisesti ra*skattu olo.
Se todella tuntuu tuolta.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin liian pieni tuomio.
Mikä sitten olisi ollut riittävä tuomio? Ehdoton vankilatuomio?
Ainakin tuli aika kalliiksi uteliaisuus.
Mielestäni kuitenkin sen verran lievä asia, että tuomio on aika kohdillaan.
Mutta kun moni murhaaja ja raiskaaja pystyy uusimaan tekonsa moneen kertaan elämänsä aikana, niin silloin on jossain pahasti vikaa.
Yritin kerran poistaa virheellistä tietoa. Piti postittaa tulostetut Omakantamerkinnät ja käsin kirjoitetut lomakkeet joissa vastineet jonnekin terveyspalveluun. Mitään muutoksia ei tehty ja paperit hävisivät postissa. Niissä oli hetuni ja intiimeitä asioitani sekä väärinkäsityksiä.
Onko Suomessa jotain "Doctor-Patient Confidentiality" periaatetta eli lääkärin ja potilaan välistä luottamussuhdetta? Vai onko suomessa vain potilaan ja joka-ainoan-hoitajan-koko-suomessa välinen luottamussuhde?
Tuossahan oli psykologin kanssa puhuttuja juttuja yms vuotanut.
Tipuin kerran talvella pari porrasta, hajotin nilkkani ja leukaan tuli pieni vekki, ei tarttenut edes tikkejä. Nilkan takia kävin kuitenkin TKssa. Sain sitten tietää olleeni tikattavana ja huonossa kunnossa, kun kännissä kompuroin.
Menin sinne omakantaan katsomaan että mitähän helvettiä. Sinne oli muutoin kirjattu kaikki ok, mutta oli yksi lause: ei puhalletettu, joten alkoholin käytöstä ei tietoa tms. en muista sanatarkasti enää. Ymmärsin siis lääkärin tarkoittaneen, että ei ollut hänestä tarpeen puhalluttaa (no, se oli joku maanantai aamupäivä ja tosiaankin olin ihan selvin päin töihin lähdössä). Näin ei kuitenkaan juorukello ollut asiaa ymmärtänyt vaan ihan päinvastoin. Tämän asian setviminen jäi suvun kesken, en tehnyt tästä mitään juttua, mutta kun näitä lukee niin kyllä olisi pitänyt.
Varsinkin kun monen mielestä varmaankin olen vieläkin kauhea juoppo:-)
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli ennen eläköitymistään sairaanhoitaja ja h*lvetinmoinen juorukello se on ollut aina. Ja joo, kyllä urkki naapurien ja sukulaisten terveystietoja ja "luottamuksellisesti" kertoi juoruakkakavereilleen niitä. Siinä sitten yhdessä kauhisteltin ihmisten vaivoja ja diagnooseja, Minullekin kerran yritti juoruta naapurista, mutta sanoin suoraan että tuo on paitsi mautonta myös rikollista ja minä en halua kuulla. Hän vaan sanoi että ymmärtää kuulemma paremmin nyt naapuria kun tietää diagnoosit.
Herraisä, mikset ilmiantanut äitiäsi!? Minä en olisi epäröinyt hetkeäkään.
Joka alalta valitettavasti löytyy näitä.
Edesmenneen hiihtäjä Mika Myllylän kuolemansyyn urkinnasta tuomittiin yli 70 .
Vierailija kirjoitti:
Joka alalta valitettavasti löytyy näitä.
Edesmenneen hiihtäjä Mika Myllylän kuolemansyyn urkinnasta tuomittiin yli 70 .
Suurin osa tuomituista oli poliiseja.
Miettikää.
Mika Myllylän kuoleman jälkeen (2011) poliisin järjestelmästä haettiin ruuhkaksi asti tietoja Myllylästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakantapalvelu pitää poistaa käytöstä.
Kyllä, hemmetin monta vuotta jo ollut, joten voidaan varmasti hyvällä omalla tunnolla todeta ettei se palvele tarkoitustaan, eikä väärinkäytöksiä pystytä estämään. Tällä menolla ihmiset vaan alkaa vältellä lääkärissä käyntiä, ja varsinkin puhumista siellä mistään arkaluontoisesta. Vai onkohan se peräti tarkoituskin, että saadaan terveydenhoidon kustannuksia alas, kun jengi delaa mieluummin kuin menee lääkäriin levittelemään asioitaan? :D
Kyseinen tapaus luki tietoja suoraan potilastietojärjestelmästä, ei Kannasta. Alunperin juttussa ollut virhe, nyt korjattu.
Urkkiminen on teknisesti mahdollista, mutta sormenjäljet jää joka ainoasta käynnistä potilaiden tiedoissa. Potkut tulee jos väärinkäyttää järjestelmää.
Lääkäri tuomittiin satojen (yli 200) potilaiden tietojen urkinnasta - motiivina uteliaisuus.
https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/laakari-tuomittiin-satojen-potil…
Jokaisen olisi ilmeisesti syytä tarkastaa nuo lokitiedot säännöllisesti, jotta mahdollisimman usea noista urkkijoista jäisi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi saada apua katsoa omat tietonsa? Jos on vanha eikä osaa itse? Kenen kanssa voisi katsoa onko urkittu?
https://www.hus.fi/potilaalle/potilasasiakirjat_tietojen_salassapito/po…
Tuossa ohjeet HUS:n osalta.
Kannattaa soittaa suoraan omaan sairaalaan tai muuhun hoitoyksikköön ja pyytää, että joku siellä auttaisi omien tietojen tarkastamisen kanssa.
*hulvatonta