IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9
Järkyttävää!!
Tuomio on aivan liian pieni!
"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."
Kommentit (347)
Huomasin itsekin, että mm. viime viikolla ja tänään tietojani on kytätty Kymenlaakson sairaanhoitopalvelussa.
Ja mähän siis asun Helsingissä, asunut koko ikäni. Äitini asuu Kuusankoskella, eli onko joku paikkakunnan ulla taalasmaa katsonut mun tietoja?
N21
Vierailija kirjoitti:
Oma kanta => terveystiedot => terveystietojen luovutus
Kävin kattomassa onko mun tietoja kukaan urkkinu.
Tuolla tavalla ei näy kuin yksikkö josta on katsottu, henkilöä ei käy ilmi. Se pitää erikseen PAPERISENA(!!!) pyytää lokitiedot kyseisestä lafkan kirjaamosta.
Pitäisi olla ilmaista.
Pitäisi olla sähköisesti pyydettävissä, aataminaikaista.
Omia kanta-tietoja ei ole kukaan tietääkseni urkkinut eikä mitään noloja vaivoja edes ole mutta silti ärsyttää ihan hirveästi nämä kaiken maailman kyylät. Ihan varmasti olisi mahdollisuus teknisesti toteuttaa sellainen, että jokaisesta tietojen katsomisesta jäisi merkintä omakantaan ja sieltä pystyisi nimen perusteella heti katsomaan onko tietojen katselija sama joka oli hoitajana/lääkärinä.
Huomionarvoista on, kuinka tällaisissa tapauksissa oikeudenkäyntikulut on yleensä tuhdimmat kuin itse uhrille maksettu korvaus. Ymmärrän, että oikeusprosessi maksaa ja niin sen kuuluukin, mutta korvaukset uhrille itse teosta noinkin pienet. Pistää ihmetyttämään kyllä. Ei eletä oikeusvaltiossa, tuomion olisi ehdottomasti pitänyt olla ankarampi.
Kyllähän ihmisellä on päässä vikaa jos on noin utelias. Kaikki ei tietenkään ole narsisteja mutta joku häiriö pitää päässä olla, kun pitää udella, sekaantua muiden asioihin.
Jos pitää kyylätä muita, tarkoittaa se vain että henkilöllä itsellään ei ole mitään omaa elämää. Toivottavasti kyylät voitte tosi huonosti.
se kertoo tutkinnon vaikeudesta eniten . pitää olla harvinaisen tyhmä että menee penkoon lokeja kun sinne jää merkki ja sen tietää jokainen.
Eli tuommoinen aines pääsee hoitsukouluun kuitekin ja valittaa silti palkasta.Ei niille uskalleta antaa enempää vastuuta edes.
En tajua tuota "korvausta" kärsimyksestä. Yksittäisestä huo raksi haukkumisestakin korvataan enemmän.
Mielestäni tuon hoitajan pitäisi menettää oikeutensa toimia ammatissa, tuo toiminta sotii niin paljon ammattietiikkaa vastaan. -sh
Vierailija kirjoitti:
Huomasin itsekin, että mm. viime viikolla ja tänään tietojani on kytätty Kymenlaakson sairaanhoitopalvelussa.
Ja mähän siis asun Helsingissä, asunut koko ikäni. Äitini asuu Kuusankoskella, eli onko joku paikkakunnan ulla taalasmaa katsonut mun tietoja?
N21
Eikun ahaa. Kyse on Kymenlaakson sairaalakäynnistä vuodelta 2018 ja sitä on katsottu täällä Helsingissä. Aika monta kertaa katsottu lähiaikoina, vaikka en ole edes asioinut sen suhteen. Mikään ei liity tuohon käyntiin enkä ole noina päivinä edes ollut yhteydessä terveysasemalle.
N21
Vierailija kirjoitti:
Omakantapalvelu pitää poistaa käytöstä.
Luuletko ettei ne Marjatat siellä aikanaan paperisista riippukansioista lueskelleet naapureiden tietoja? Uteliaita ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaan ja paljon paremminhan Kannasta sentään saadaan kiinni kuka on käynyt lukemassa kuin niistä perinteisistä paperitiedoista.
Kaverini äiti (kätilö) oli aikanaan ehkäisyneuvolassa töissä kun olin yläasteella. Kyllä sieltä kautta kuuli kaikki ketkä on e-pillereitä käyneet hakemassa... juoruakkoja on aina ollut.
Minä itse olen kyylä ja somestalkkeri, joka rakastaa oikein meheviä juoruja, mutta en silti ymmärrä tällaista toimintaa hoitajalta. Työ on kuitenkin vakava asia. Miten joku uskaltaa urkkia muiden tietoja? Vaikka kiinnijäämisen riski ei olisi älyttömän suuri, niin on kuitenkin paljon menetettävää, ettei kukaan täysjärkinen ota riskiä. Onko kyse jostain mielen ongelmista, jos juorujenhimo kasvaa noin suureksi?
Mistä tietää että samannimisten tietoja ei katsota vahingossa?
Nimikaimoja varmasti löytyy Suomesta.
Nyt en puolustele katsojia, kysyn vain terveydenhoitohenkilöstöltä että kai te varmasti katsotte henkilötunnuksen mukaan, ei nimen?
Kyllä minä ainakin sain tilattua lokitiedot sähköisenä kun tunnistautui suomi.fi sivuilla
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää että samannimisten tietoja ei katsota vahingossa?
Nimikaimoja varmasti löytyy Suomesta.
Nyt en puolustele katsojia, kysyn vain terveydenhoitohenkilöstöltä että kai te varmasti katsotte henkilötunnuksen mukaan, ei nimen?
Itse haen tiedot henkilötunnuksen perusteella, joten virheen varaa ei siinä mielessä ole. Varmaan jopa viikoittain näppäilen henkilötunnuksia myös epähuomiossa väärin, mutta väärin näpytellyllä henkilötunnuksella ei ole vielä ikinä löytynyt kenenkään tietoja. Järjestelmä ilmoittaa, että kyseisellä tunnuksella olevaa henkilöä ei ole olemassa. Olen laboratoriossa töissä ja ainakin meillä asiakas/potilas kertoo henkilötunnuksen sekä oman nimensä ja samassa yhteydessä menen tietoihin. Pääsen näkemään tietoja melko rajatusti, käytännössä ainoastaan lähetteet sekä tulokset. Ja vaikka näkisin tulokset, niin niitä en saa kertoa potilaalle. Olen kuitenkin katsonut tuloksia, jos potilas on pyytänyt. Silloin voin ainoastaan kertoa, että näytteet on tutkittu, mutta tulokset hänen tulee pyytää hoitavasta yksiköstä.
Olen tavannut henkilön, jolla oli täysikaima ja nimi ei ole edes kovin yleinen ja tässä yhteydessä sairaanhoitaja oli hänelle soittanut ja kertonut väärän henkilön eli hänen kaimansa tiedot. Olen myös itse käynyt osastolla ottamassa näytteitä ja osastolla onkin ollut täysikaima. Näissä tilanteissa tulee olla todella tarkkana henkilötunnuksen kanssa, jotta tulokset menevät varmasti oikean henkilön tietoihin.
Olen myös tavannut työssä esimerkiksi läheisten kavereita tai muita tuttuja, mutta huuleni ovat näissä asioissa sinetöidyt. Voin myöntää asian vasta siinä vaiheessa, jos tämä potilaana ollut henkilö on kertonut asiasta läheiselleni ja saan sitä kautta kommenttia asiasta. En tosin niissäkään tilanteissa kerro, mitä näytteitä on otettu tai mitä tutkimuksia on tehty. Minulla ei ole myöskään mitään mielenkiintoa penkoa järjestelmistä naapureiden tai tuttujen tietoja eikä normaalina työpäivänä tuollaisiin salapoliisileikkeihin ole edes aikaa. Vapaa-aikana saatan joskus harrastaa somestalkkaamista, tutkien tutuntuttujen profiileita vaikkapa Instagramissa, mutta se on asia erikseen, enkä sitäkään tee juoruilumielessä, kunhan käytän aikaani moiseen.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kummallista, ettei noita tietoja saada suojattua. Kun esim. pankkitiedot saadaan.
Helsinginkaupungin tiedot eivät edes mene omakantaan, vaan iso osa on kaupiungin tietojärjestelmässä. Suurin osa omista tiedoista on siis suojattu minulta itseltäni, eikä muilta. Vain osa tiedoista on siellä omakannassa, ja usein jäävät kokonaan lattamatta sinne.
Mistä voi saada apua katsoa omat tietonsa? Jos on vanha eikä osaa itse? Kenen kanssa voisi katsoa onko urkittu?
Miten hoitsuilla on aikaa tuollaiseen? Palkanalennuksen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noi yhä edelleen kehtaa. Meneekö tuosta työpaikka edes? Onneksi nämä asiat lienee edes pikkusen paremmin nykyään. Oma äitini kauhisteli joskus vuosituhannen vaihteessa kun kyläläinen sairastui. Toinen kyläläinen oli kommentoinut että ei tiedetä mikä "Pirkkoa" vaivaa kun ei ole vielä kysytty "Helenalta" (sairaanhoitajana tk:ssa).
Eipä taida mennä.
Mutta oikea rangaistus olisi julkaista tuomitun kyylän nimi lehdessä. Niin kaikki tietäisivät varoa.
Eikö nuo tuomiot ole julkista tietoa, että ne voisi tilata sieltä käräjäoikeudesta ja siinähän nimet paljastuvat. Jakelee itse sitten niitä nimiä miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli ennen eläköitymistään sairaanhoitaja ja h*lvetinmoinen juorukello se on ollut aina. Ja joo, kyllä urkki naapurien ja sukulaisten terveystietoja ja "luottamuksellisesti" kertoi juoruakkakavereilleen niitä. Siinä sitten yhdessä kauhisteltin ihmisten vaivoja ja diagnooseja, Minullekin kerran yritti juoruta naapurista, mutta sanoin suoraan että tuo on paitsi mautonta myös rikollista ja minä en halua kuulla. Hän vaan sanoi että ymmärtää kuulemma paremmin nyt naapuria kun tietää diagnoosit.
Mikset ilmiantanut häntä?
Vierailija kirjoitti:
Miten hoitsuilla on aikaa tuollaiseen? Palkanalennuksen paikka.
Niinpä. Hoitajillahan on aina kiire ja kädet täynnä töitä - miten sitä aikaa sitten löytyykin? Noh, luulisin näiden kyylien olevan niitä, jotka vastaavat puhelimiin ja huolehtivat ajanvarauksista. Eli ne, jotka istuvat kopissa ja tietokoneen ääressä koko päivän. Kenties joillekin epämotivoivaa työtä voi piristää lukemalla potilaiden hauskoja potilaskertomuksia ja sairauksia. Kerrassaan hulvatona!
Tätä se just on. Isäni sairastui vakavasti ja naapurin sairaanhoitajarouva tuli esittelemään osanottonsa äidilleni. Kyselin vähän että missä hän on töissä: samassa sairaalassa kyllä mutta ihan eri puolella taloa. Näin ne juorut kulkee naisvaltaisella työpaikalla. Siitä ne sitten leviää kylille ja jutut paisuu ja muuttuu. Kovemmat tuomiot saisi olla ja heti kenkää kun vähänkään epäilystä että on laverreltu yksityisasioita salassapitovelvollisuuden alla.