IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9
Järkyttävää!!
Tuomio on aivan liian pieni!
"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihmettelee, että kuinka tyhmiä nää hoitsut ja kyylät oikein on? Heillehän varmasti paukutetaan päähän, että jokaisesta käynnistä jää "sormenjälki", heidät saadaan kiinni jos asiattomilla teillä ovat olleet. Ja silti kuvittelevat olevansa lakien yläpuolella. - en jää kiinni, kun mä osaan olla ovela.
Jep. Kyllä nuo asiat pitäisi olla tiedossa ihan jokaisella potilastietojen kanssa työskentelevillä ihmisillä. Itse olen sairaanhoitaja ja minulla on kokemusta esimerkiksi tällaisesta, että lääkäri on mennyt minun tunnuksilla kirjaamaan omia juttujaan. Oma vika tottakai, että jätin hetkeksi koneen auki kansliassa, mutta todella röyhkeää ja ajattelematonta lääkäriltä. Kysyin häneltä, että miksi hän minun tunnuksilla on kirjaamassa, niin kohautti vaan olkiaan, että nopeasti hän nyt vaan tässä ajatteli laittaa, kun kone oli auki...
Kai teit tapauksesta ilmoituksen? Ihmekään että tuollaista tehdään, jos siitä ei kukaan laita vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kummallista, ettei noita tietoja saada suojattua. Kun esim. pankkitiedot saadaan.
Miten niitä voisi suojata hoitajilta, lääkäreiltä, sihteereiltä jne., joilla on ihan työnsä puolesta välttämätön pääsy potilaiden tietoihin. Monesti niihin tietoihin on päästävä kiireellä välittömästi. Hyvä, että näitä väärinkäyttäjiä tulee ilmi.
Eikö pelkkä lääkäreiden pääsy tietoihin riittäisi?
En usko, että kukaan lääkäri jaksaisi/ehtisi juoruilla pitkin kyliä.
Tuota noin. Jos joudut sairaalaan niin etenkin illalla ja viikonloppuisin siellä ei juuri lääkäriä näy paitsi päivystävä käy. Ja käy melko vaikeaksi hoitajille päivälläkin jos potilastiedot eivät aukea. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Sopiva rangaistus olisi ollut julkaista tuon hoitajan henkilötiedot ja Oma kanta -merkinnät kaikkien nähtäväksi.
LOISTAVA idea !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihmettelee, että kuinka tyhmiä nää hoitsut ja kyylät oikein on? Heillehän varmasti paukutetaan päähän, että jokaisesta käynnistä jää "sormenjälki", heidät saadaan kiinni jos asiattomilla teillä ovat olleet. Ja silti kuvittelevat olevansa lakien yläpuolella. - en jää kiinni, kun mä osaan olla ovela.
Jep. Kyllä nuo asiat pitäisi olla tiedossa ihan jokaisella potilastietojen kanssa työskentelevillä ihmisillä. Itse olen sairaanhoitaja ja minulla on kokemusta esimerkiksi tällaisesta, että lääkäri on mennyt minun tunnuksilla kirjaamaan omia juttujaan. Oma vika tottakai, että jätin hetkeksi koneen auki kansliassa, mutta todella röyhkeää ja ajattelematonta lääkäriltä. Kysyin häneltä, että miksi hän minun tunnuksilla on kirjaamassa, niin kohautti vaan olkiaan, että nopeasti hän nyt vaan tässä ajatteli laittaa, kun kone oli auki...
Kai teit tapauksesta ilmoituksen? Ihmekään että tuollaista tehdään, jos siitä ei kukaan laita vastuuseen.
En ole tuo sama, mutta meillä ainakin tuli juuri tällaisten tapausten takia pakolliseksi koneen lukitus, kun poistuu sekunniksikaan ja tuli kyllä aikamoiset puhuttelut ja tietosuojakertaukset... Kun kone on lukittu, niin jokainen pystyy kuitenkin omilla tunnuksillaan kirjautumaan.
Meillä tätä oli ihan yhteisymmärryksessä, että käytettiin toisten tunnuksia, kun nopeasti tilaan vaan yhden jutun, kirjaan yhden jutun, tarkistan yhden jutun jne. Silkkaa typeryyttä ja ajattelemattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kummallista, ettei noita tietoja saada suojattua. Kun esim. pankkitiedot saadaan.
Miten niitä voisi suojata hoitajilta, lääkäreiltä, sihteereiltä jne., joilla on ihan työnsä puolesta välttämätön pääsy potilaiden tietoihin. Monesti niihin tietoihin on päästävä kiireellä välittömästi. Hyvä, että näitä väärinkäyttäjiä tulee ilmi.
Tuota noin. Jos joudut sairaalaan niin etenkin illalla ja viikonloppuisin siellä ei juuri lääkäriä näy paitsi päivystävä käy. Ja käy melko vaikeaksi hoitajille päivälläkin jos potilastiedot eivät aukea. Haloo.
Eipä se ollut ongelma ennen omakantaakaan. Jos ei lääkäriä näy, niin silloinhan ei lääkäriä tarvita, eli ei ole kysymys hengenvaarasta. Muissa tilanteissa potilas kyllä pystyy kertomaan kaiken hoidon kannalta oleellisen. Omakantaahan perusteltiin nimenomaan sillä että se on tarpeellinen kiireellisissä tilanteissa joissa potilas ei pysty kommunikoimaan. Toisin kävi, kaikki epäolennaisimmatkin nippelitiedot sinne kirjataan, ja sitten tietoturva vuotaa kuin seula.
Noista urkkimistapauksista suurin osa on sellaisia, että ne voisi tunnistaa tekoälyllä. Eli esimerkiksi joku urkkii tietoja tyypistä, joka ei asu edes samassa osassa maata. Tai tutkii paljon enemmän potilastietoja kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakantapalvelu pitää poistaa käytöstä.
Kyllä, hemmetin monta vuotta jo ollut, joten voidaan varmasti hyvällä omalla tunnolla todeta ettei se palvele tarkoitustaan, eikä väärinkäytöksiä pystytä estämään. Tällä menolla ihmiset vaan alkaa vältellä lääkärissä käyntiä, ja varsinkin puhumista siellä mistään arkaluontoisesta. Vai onkohan se peräti tarkoituskin, että saadaan terveydenhoidon kustannuksia alas, kun jengi delaa mieluummin kuin menee lääkäriin levittelemään asioitaan? :D
Ei tuo hoitaja niitä tietoja omakannasta urkkinut vaan potilastietojärjestelmästä. Omakannan poistaminen ei estäis urkintaa, pakkohan sairaaloilla ja terveysasemilla on olla potilastietojärjestelmä. Ihmistä on vaikea hoitaa jos ei tiedetä hänen sairaushistoriaansa ja lääkitystään.
Psykologina mua suututtaa ja ärsyttää ihan suunnattomasti, että jotkut asiaan täysin liittymättömät lääkärit ja hoitajat pääsevät näkemään psykologin asiakaskirjaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen uteliaisuus himmentää järjen äänen, varsinkin kun ei monenkaan sairaanhoitajan tai vastaavan kohdalla puhuta mistään penaalin terävimmästä kynästä. Uskoisin, että lääkäreiden kohdalla nämä urkinnat ovat harvinaisempia, koska heillä oikeasti sitä merkityksellistä työtä riittää ja ovat kuitenkin usein ihan älylläkin siunattuja. Surullista, että ihmiset eivät voi luottaa terveysasioitaan edes niin kutsuttujen ammattilaisten hoiviin.
Voi kuule, kyllä lääkäritkin urkkii ja käyttää potilastietokantoja väärin. Ei ole todellakaan mistään ammattikunnasta kiinni. Voisi tulla aikamoisena yllärinä, että kuinka paljon sitä oikein onkaan, kun lääkäri on vähän naapureille ja serkun kummien kaimoille ilman virallista hoitosuhdetta tehnyt sitä sun tätä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se ollut ongelma ennen omakantaakaan. Jos ei lääkäriä näy, niin silloinhan ei lääkäriä tarvita, eli ei ole kysymys hengenvaarasta. Muissa tilanteissa potilas kyllä pystyy kertomaan kaiken hoidon kannalta oleellisen. Omakantaahan perusteltiin nimenomaan sillä että se on tarpeellinen kiireellisissä tilanteissa joissa potilas ei pysty kommunikoimaan. Toisin kävi, kaikki epäolennaisimmatkin nippelitiedot sinne kirjataan, ja sitten tietoturva vuotaa kuin seula.
Ihan oikeasti ei pysty välttämättä kertomaan, ei esim. ehkä muista mainita jotain asiaa, oiretta tai lääkitystä joka voi oleellisesti vaikuttaa hoitoon.
Omakanta on potilaan oma seurantajärjestelmä. Sairaaloissa ja terveysasemilla on omat potilastietojärjestelmänsä. Omakannan poistaminen ei poista potilastietojärjestelmiä. Ne on yksikertaisesti pakko olla olemassa. Ennen tietsikka-aikaa ne oli paperisia, silloinkin oli näitä urkkimisia. Ikävä kyllä ihminen on ihminen, aina on niitä jotka ei kykene noudattamaan sääntöjä. Ikinä systeemiä ei saada täysin varmaksi.
Ja se että lääkäriä ei ole paikalla ei tarkoita sitä etteikö kyseessä vois olla hätätilanne. Se lääkäri kun voi olla hoitamassa potilasta, mutta hoitaja voi sen hälyyttää paikalle kun tiedoista selviää että kyseessä mahdollisesti on hätätilanne. Kyllä, sieltä hoitotiedoista voi löytää sellaista joka muuttaa koko tilanteen.
Näkee taas niin selvästi että mammat on vähän yksinkertaisia. Sitten kun omalle kohdalle sattuis tilanne jossa potilastietojärjestemää olis tarvittu niin huudettais että miksei meillä oo sellaista. Ilman sitä vaarannetaan potilasturvallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, hemmetin monta vuotta jo ollut, joten voidaan varmasti hyvällä omalla tunnolla todeta ettei se palvele tarkoitustaan, eikä väärinkäytöksiä pystytä estämään. Tällä menolla ihmiset vaan alkaa vältellä lääkärissä käyntiä, ja varsinkin puhumista siellä mistään arkaluontoisesta. Vai onkohan se peräti tarkoituskin, että saadaan terveydenhoidon kustannuksia alas, kun jengi delaa mieluummin kuin menee lääkäriin levittelemään asioitaan? :D
Ei tuo hoitaja niitä tietoja omakannasta urkkinut vaan potilastietojärjestelmästä. Omakannan poistaminen ei estäis urkintaa, pakkohan sairaaloilla ja terveysasemilla on olla potilastietojärjestelmä. Ihmistä on vaikea hoitaa jos ei tiedetä hänen sairaushistoriaansa ja lääkitystään.
Tämä! Ihmiset luulee, että me päästään suoraan Omakantaan lukemaan tietoja, mutta kun se ei mene niin. Potilastietojärjestelmää me käytetään ja sieltä siirtyy tiedot Omakantaan. Usein vastaanotolla asiakas tokaisee, että "lue Kannasta", sieltähän sä näet, mutta kun en näe. Arkistokatselun puolelle tulee joitain tietoja, mutta se ei ole sama kuin Kanta. Yrittäkää nyt tämä ymmärtää, kiitos!
T: sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapahtuu (on tapahtunut) varmasti lähes jokaisessa sairaalassa, terveyskeskuksessa jne. Työkaverin koneella käydään nopsaan vaan vilkaisemassa, sihteerin koneella avataan potilastiedot, kun potilas soittaa sihteerin puhelimeen, vähän kirjataan, tilataan labroja jne. Ei sitä varmasti edes ajatella, että kuinka vakavasta asiasta onkaan kyse.
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo lokitiedot saa hommattua? Onko maksullinen palvelu?
Voi tilata myös netistä kun tunnistautuu suomi.fi kautta, googlella löytyy paikka mistä tilata. Justiinsa itse tilasin omat loki tiedot ja löytyi haulla ****** sote lokitiedot netistä eikä maksa mitään
Miten joku hoitaja ehtii seitsemän kertaa päivässä käydä lukemassa naapurinsa tietoja? Eikö niitä potilaita tulekaan ovista ja ikkunoista ja joka vuorosta puuttuu vähintään pari tyyppiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapahtuu (on tapahtunut) varmasti lähes jokaisessa sairaalassa, terveyskeskuksessa jne. Työkaverin koneella käydään nopsaan vaan vilkaisemassa, sihteerin koneella avataan potilastiedot, kun potilas soittaa sihteerin puhelimeen, vähän kirjataan, tilataan labroja jne. Ei sitä varmasti edes ajatella, että kuinka vakavasta asiasta onkaan kyse.
Meillä tätä ei tapahdu ikinä. Aina lukitaan kone kun lähdetään koneen luota ja kenenkään toisen tunnuksilla ei tehdä yhtään mitään. Näin tk:ssa.
T:sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ihmiset luulee, että me päästään suoraan Omakantaan lukemaan tietoja, mutta kun se ei mene niin. Potilastietojärjestelmää me käytetään ja sieltä siirtyy tiedot Omakantaan. Usein vastaanotolla asiakas tokaisee, että "lue Kannasta", sieltähän sä näet, mutta kun en näe. Arkistokatselun puolelle tulee joitain tietoja, mutta se ei ole sama kuin Kanta. Yrittäkää nyt tämä ymmärtää, kiitos!
T: sh
Käsittääkseni koko Kanta perustettiin juuri sen takia, että potilaan tärkeitä tietoja pystyisi lukemaan kaikkialla Suomessa. Jos sinne ei hoitajat ja lääkärit edes pääse niin mitä varten se on?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hoitsuille tehdä psykologiset testit ja järjestää päälle vuosiseuranta?
Kyllähän niitä tehdään, tai tehtiin ainakin minun hakiessa opiskelemaan, musteläiskät ja psykologin haastattelut sun muut "jos olisit maalari, maalaisitko kukkia?" -kyselyt. Ja sopisi tehdä vuosiseurannatkin, välillä tulee itsekin kyseenalaistettua pysyykö tässä järjissään vai eikö pysy 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hoitsuille tehdä psykologiset testit ja järjestää päälle vuosiseuranta?
Kyllähän niitä tehdään, tai tehtiin ainakin minun hakiessa opiskelemaan, musteläiskät ja psykologin haastattelut sun muut "jos olisit maalari, maalaisitko kukkia?" -kyselyt. Ja sopisi tehdä vuosiseurannatkin, välillä tulee itsekin kyseenalaistettua pysyykö tässä järjissään vai eikö pysy 🤗
Musteläiskät :DD Mitä ihmettä?
Ei kyllä kiinnostaisi yhtään jos joku naapuri kävisi lukemassa reumapolin käynneistäni :,D voin kertoa lisääkin ja keittää kahvit, harvoin ketään kiinnostaa.
Ihmisen uteliaisuus himmentää järjen äänen, varsinkin kun ei monenkaan sairaanhoitajan tai vastaavan kohdalla puhuta mistään penaalin terävimmästä kynästä. Uskoisin, että lääkäreiden kohdalla nämä urkinnat ovat harvinaisempia, koska heillä oikeasti sitä merkityksellistä työtä riittää ja ovat kuitenkin usein ihan älylläkin siunattuja. Surullista, että ihmiset eivät voi luottaa terveysasioitaan edes niin kutsuttujen ammattilaisten hoiviin.