IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9
Järkyttävää!!
Tuomio on aivan liian pieni!
"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."
Kommentit (347)
Sopiva rangaistus olisi ollut julkaista tuon hoitajan henkilötiedot ja Oma kanta -merkinnät kaikkien nähtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hoitsuille tehdä psykologiset testit ja järjestää päälle vuosiseuranta?
Ei, kun lukita ne tiedot niin, ettei hoitsut/sossut pääse millään niitä kyyläämään.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kummallista, ettei noita tietoja saada suojattua. Kun esim. pankkitiedot saadaan.
Miten niitä voisi suojata hoitajilta, lääkäreiltä, sihteereiltä jne., joilla on ihan työnsä puolesta välttämätön pääsy potilaiden tietoihin. Monesti niihin tietoihin on päästävä kiireellä välittömästi. Hyvä, että näitä väärinkäyttäjiä tulee ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Sopiva rangaistus olisi ollut julkaista tuon hoitajan henkilötiedot ja Oma kanta -merkinnät kaikkien nähtäväksi.
Pelkkä nimi riittäis. Häijy ilkeä luonne(häiriö) ja mielenvikaisuus kävisivät ihan itsestäänkin selviksi. Kukaan sen peräpukamista haluais enää lukea.
Tosiaan, kuinka nuo lokitiedot saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kummallista, ettei noita tietoja saada suojattua. Kun esim. pankkitiedot saadaan.
Miten niitä voisi suojata hoitajilta, lääkäreiltä, sihteereiltä jne., joilla on ihan työnsä puolesta välttämätön pääsy potilaiden tietoihin. Monesti niihin tietoihin on päästävä kiireellä välittömästi. Hyvä, että näitä väärinkäyttäjiä tulee ilmi.
Eikö pelkkä lääkäreiden pääsy tietoihin riittäisi?
En usko, että kukaan lääkäri jaksaisi/ehtisi juoruilla pitkin kyliä.
Omakantapalvelu pitää poistaa käytöstä.
Juoru-Tehy voi unohtaa palkankorotus- ja kikystä luopumispuheet. Muutaman prosentin palkanalennus olisi paikallaan.
Jos palkat on niin matalat niin pitäähän jotain luontaisetuja olla.
Ei se niin mene että paiskitaan töitä halvalla ja pitkään rasittavaa työtä ja sitten ei ole mitään urkintaetujakaan!
Ehei.
Vierailija kirjoitti:
Omakantapalvelu pitää poistaa käytöstä.
Kyllä, hemmetin monta vuotta jo ollut, joten voidaan varmasti hyvällä omalla tunnolla todeta ettei se palvele tarkoitustaan, eikä väärinkäytöksiä pystytä estämään. Tällä menolla ihmiset vaan alkaa vältellä lääkärissä käyntiä, ja varsinkin puhumista siellä mistään arkaluontoisesta. Vai onkohan se peräti tarkoituskin, että saadaan terveydenhoidon kustannuksia alas, kun jengi delaa mieluummin kuin menee lääkäriin levittelemään asioitaan? :D
Mun äiti oli ennen eläköitymistään sairaanhoitaja ja h*lvetinmoinen juorukello se on ollut aina. Ja joo, kyllä urkki naapurien ja sukulaisten terveystietoja ja "luottamuksellisesti" kertoi juoruakkakavereilleen niitä. Siinä sitten yhdessä kauhisteltin ihmisten vaivoja ja diagnooseja, Minullekin kerran yritti juoruta naapurista, mutta sanoin suoraan että tuo on paitsi mautonta myös rikollista ja minä en halua kuulla. Hän vaan sanoi että ymmärtää kuulemma paremmin nyt naapuria kun tietää diagnoosit.
Oma kanta => terveystiedot => terveystietojen luovutus
Kävin kattomassa onko mun tietoja kukaan urkkinu.
Kyllä on vainoharhaista porukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vainoharhaista porukkaa!
Kerro se tuolle urkinnan uhrille, joka ei varmasti enää koskaan luota terveydenhoitohenkilöstöön.
Jos saa tuomion tällaisesta, pitäisi ottaa ammattioikeudet automaattisesti ja lopullisesti pois. Ehkä se vähän hillitsisi urkkimishaluja.
Kyllähän sitä ihmettelee, että kuinka tyhmiä nää hoitsut ja kyylät oikein on? Heillehän varmasti paukutetaan päähän, että jokaisesta käynnistä jää "sormenjälki", heidät saadaan kiinni jos asiattomilla teillä ovat olleet. Ja silti kuvittelevat olevansa lakien yläpuolella. - en jää kiinni, kun mä osaan olla ovela.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihmettelee, että kuinka tyhmiä nää hoitsut ja kyylät oikein on? Heillehän varmasti paukutetaan päähän, että jokaisesta käynnistä jää "sormenjälki", heidät saadaan kiinni jos asiattomilla teillä ovat olleet. Ja silti kuvittelevat olevansa lakien yläpuolella. - en jää kiinni, kun mä osaan olla ovela.
Tämäkin jäi kiinni vain uhrin aktiivisuuden ansioista. Kuinka paljon onkaan niitä urkkimistapauksia, jotka eivät tule ikinä ilmi? Vaikuttaa valitettavasti todennäköiseltä, että vain ani harva joutuu tällaisista rikoksista ikinä vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta eiköhän tämäkin valitettavasti ole vain jäävuoren huippu. Suurin osa potilaista ei vaan koskaan selvittele tätä lokia mistä nämä asiattomat urkinnat saisi selville...
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kyllä nuo asiat pitäisi olla tiedossa ihan jokaisella potilastietojen kanssa työskentelevillä ihmisillä. Itse olen sairaanhoitaja ja minulla on kokemusta esimerkiksi tällaisesta, että lääkäri on mennyt minun tunnuksilla kirjaamaan omia juttujaan. Oma vika tottakai, että jätin hetkeksi koneen auki kansliassa, mutta todella röyhkeää ja ajattelematonta lääkäriltä. Kysyin häneltä, että miksi hän minun tunnuksilla on kirjaamassa, niin kohautti vaan olkiaan, että nopeasti hän nyt vaan tässä ajatteli laittaa, kun kone oli auki...
Kyllä kyylän mielipaha on enemmän kuin ok...