Taas Oma Kanta -palvelussa käyty urkkimassa potilastietoja. Kuinka saan tietoni pois sieltä?
Tuo on suuri tietoturva-aukko ihmisten elämässä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten ne tiedot saa mahdollisimman hyvin pois nähtäviltä, kertokaa selkokielinen ja yksityiskohtainen versio,kiitos. Ei tämän keskustelun "eipäsjuupas" auta käytännössä ketään. Eli kertokaahan tietäväiset: kun kirjaudun omakantaan niin mihin kohtiin klikkaan jne.? Kiitos ja iloa päivään!
Kiellä kaikki, niin minä tein. Kyllä ne sitten ilmoittaa jos tarvitsevat lupia ja voit sitten oman harkintasi mukaan antaa niitä heille.
Ei auta. Olen aina kieltänyt kaikki tietoluovutukset, silti on käyty katsomassa. Olen tuo, jonka urkkija oli kahden vuoden jälkeen poistettu näkyvistä enkä pääse selvittämään asiaa. Miksi ihmeessä tuollainen kahden vuoden raja edes on? Moni ei koskaan saa edes tietää, että heidän tietojaan on urkittu, jos ei ole pariin vuoteen käynyt Kannassa.
Totta kai ne samassa piirisssä voi katsoa tietojasi, oli kiellot tietojen luovutukseen tai ei. Mutta alueesi tietoja ei luovuteta toiselle alueelle. Helsingin kaikissa terveyskeskuksissa nähdään kaikkien tiedot, oli ne kielletty tai ei. Jos asetat kiellot niin niitä ei nähdä Jyväskylän terveyskeskuksessa.
Kaikki tutut, jotka työskentelevät tietoturvan parissa ovat pitäneet Kantaa valtavana tietoturvariskinä ja huonona juttuna. Olen samaa mieltä.
Mielestäni pelkät riskitiedot ja voimassaolevat tiedot lääkityksistä ja sairauksista, jotka voivat vaikuttaa hoitoon, tulisi näkyä hoidosta vastaavalle lääkärille- ne pitäisi siis olla aina saatavilla. Kaikki muut käyntitiedot ja asiat ei tulisi näkyä kenellekään- paitsi erikseen lupaa kysymällä.
Kellään kuka ei ajankohtaisesti ja henkilökohtaisesti osallistu hoitoon, ei pitäisi olla minkäänlaista pääsyä tai asiaa kenenkään tietoihin. Näitä urkkimiskeissejä on ihan liikaa.
Sitä en ymmärrä, että yksityinen psykiatri kirjasi sinne lähes kaiken minkä luulin että hänelle luottamuksella kerroin. Ymmärrän että masennusdiagnoosi tulee kantaan tms. mutta en että sinne kirjataan yksityisiä. luottamuksellisia asioita.
^ tuon takia en voi mennä psykologille. Minulla oli suhde tuttuun lääkäriin. Yhteinen ystäväpiiri. Jos menisin tilittämään suhteenkiemurat psykologille, joka kirjaisi ne kantaan, voisi tuo lääkäri ne lukea. En nyt joka päivä voi pyytää jtn lokitietoja... ja on kuitenkin ystäväpiiriäni edelleen joten en voi enkä halua polttaa siltoja takanani. Ja joskus määrää jonkun kuurin, joten voi nähdä.
Vähän ankka systeemi tuo kanta...🤔
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla ei tarvitse olla pääsyä kuin omiin merkintöihinsä ja lääkärin antamiin hoito ohjeisiin. Ja vain silloin kun asiakas on kirjattu hoitoon hänen yksikköönsä. Noin laajat lukuoikeudet ei ole millään tavalla perusteltuja. Sama koskee kaikkia muitakin organisaatioita ja lääkäreitäkin. Lukuoikeus vain tietoihin jotka koskee omaa yksikköä ja lukuoikeus muihin tietoihin vain potilaan tai tämän edustajan kirjallisella valtuutuksella joka on luonteeltaan määräaikainen ja rajattu.
Mitenhän ihmeessä hoitajat osaisi arvioida hoidon tarvetta näillä "asetuksilla"? Oletetaan, että henkilö x ollut sairaalassa hoidossa ja hyvin usein jatkot hoituu tk:n kautta. Henkilö x soittaa kontrolliaikaa terveyskeskuksesta ja sanoo, että labroissakin pitää käydä. Jos meiltä estetty näkymä sairaalan tietoihin niin jää tarvittavat labrat laittamatta, koska eihän meillä ole tietoa mitä pitäisi laittaa. Voi jäädä myös monta oleellista sairaalan lääkärin määräämää ohjetta noudattamatta kun ei yksinkertaisesti nähtäisi mitä on suunniteltu. Potilaat ei läheskään aina osaa tarkkaan kertoa jatkohoito-ohjeistaan. Eli ihan vapaasti ruksikaa kiellot päälle ja vaikeuttakaa omaa hoitoanne.
Mitä niin jumalattoman salaista sun terveystiedoissa on, että on katastrofi jos joku niitä näkee?
Mun sairaudet ja taudit on niin ankeita, että jos joku niiden lukemisesta nauttii, niin ollos hyvä vain!
Vierailija kirjoitti:
Mitä niin jumalattoman salaista sun terveystiedoissa on, että on katastrofi jos joku niitä näkee?
Mun sairaudet ja taudit on niin ankeita, että jos joku niiden lukemisesta nauttii, niin ollos hyvä vain!
Voi kuule...
Mistä kannasta näkee lokitiedot???
Jos menen terveyskeskukseen, näkeekö hoitohenkilökunta psykiatriset diagnoosini? Minulla on yksi vääräkin diagnoosi, joka kuitenkin edelleen näkyy listassa. Aikaisempien lääkärien antamia diagnooseja ei ilmeisesti hevillä poisteta.
Ihan se ja sama. Jos naapuria kiinnostaa kauheasti mun "intiimit" tiedot niin omapa on häpeänsä, ei mua ainakaan kiinnosta pätkääkään kenenkään muun alapää kuin omani, senkin ronklaamisen lääkärissä haluaisin välttää.
Jos jotakuta niin kiinnostaa mun asiat, niin voi tulla kysymään suoraan, kerron mielelläni ihan kaiken.
Omakanta kertoi, että tuossa läheisessä kaupungissa eli Seinäjoen terveyskeskuksessa oli käyty tietojani katsomassa kahteen eri otteeseen. Pyysin lokitiedot, vastaus tuli, että ei kukaan ole käynyt katsomassa tietojani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää tilasin tuolta joskus tiedot. Ei ollut onneksi yhtään epäasiallista käyntiä. Onhan se silti epämukava olo, että todella iso osa suvusta ja tuttavapiiristä on terveysalalla ja pääsee tietoihini. Huokaisin helpotuksesta ja sen jälkeen ruksin kaiken salaiseksi.
Jos sukulainen on tässä piirissä töissä niin hän näkee eselleen vaikka olet ruksinut. Tuo ruksinta tarkoittaa että esim. helsingin piirin tietoja ei luovuteta vaikka lapin piirin alueelle.
Juuri näin. Tällä viikolla tarkistin tietosuojavaltuutetulta.
Osaisiko joku kertoa, näkeekö kannasta kuka sieltä on katsellut tietoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla ei tarvitse olla pääsyä kuin omiin merkintöihinsä ja lääkärin antamiin hoito ohjeisiin. Ja vain silloin kun asiakas on kirjattu hoitoon hänen yksikköönsä. Noin laajat lukuoikeudet ei ole millään tavalla perusteltuja. Sama koskee kaikkia muitakin organisaatioita ja lääkäreitäkin. Lukuoikeus vain tietoihin jotka koskee omaa yksikköä ja lukuoikeus muihin tietoihin vain potilaan tai tämän edustajan kirjallisella valtuutuksella joka on luonteeltaan määräaikainen ja rajattu.
Et taida yhtään tietää esim. terveyskeskuksen arkea. Mummo soittaa, että nyt kolottaa keuhkon päältä. Pyydetäänpä häneltä ensin kirjallinen suostumus tietojen katseluun ja palataan sitten asiaan.
Tai pappa tulee puolitiedottomassa tilassa päivystykseen, joten lähdetään pyytämään saattavalta lapsenlapselta lupaa katsoa papan tietoja. Vahinko vain, että saattaja ei tiedä papan käyneen edellisellä viikolla tutkimuksissa yliopistollisessa sairaalassa, joten niitä tietoja ei sitten katsellakaan.
jne.
Aivan, ehdotuksesi ei toimi, kun potilas tulee akuuttiajalle. Silloin pitää saada käyttöön tiedot heti ja muutenkin ehdotuksesi lisää työtä ja hankaloittaa toimintaa.
Kanta auttaa hoidossa, vaikka puutteita on. Jokainen voi silloin tällöin vilkaista, kuka käynyt tiedoissa. JOs epäilee, niin yhteys työpaikan esimieheen. MInä olen sen tehnyt.
Voisiko joku laittaa ohjeet, miten kannassa kielletään tietojen näkyminen mahdollisimman kattavasti?