Taas Oma Kanta -palvelussa käyty urkkimassa potilastietoja. Kuinka saan tietoni pois sieltä?
Tuo on suuri tietoturva-aukko ihmisten elämässä.
Kommentit (95)
Kuvitellaan että asioin pääasiassa vain omalla terveysasemallani. Käyntini olisivat lääkärikäyntejä päänsärkykohtausten takia, raskaus- ja lastenneuvolakäyntejä sekä mielenterveyteen ja masennukseen liittyviä käyntejä depressiohoitajalle. Näkisikö neuvolaterkka nuo saman terveysaseman käynnit vaikka ne eivät liity neuvolan toimintaan?
Entä jos soitan varatakseni aikaa päänsärkykohtausten takia, ja siellä puolella puhelimeen vastaa hoitaja joka sattuu olemaan myös tuttuni. Näkeekö hän nuo mielenterveyteen liittyneet käynnit, ja jos näkee, ja uteliaisuuttaan avaa sen siinä samassa yhteydessä kun aivan luvallisesti on tiedoissani varatakseen minulle ajan lääkärille, jääkö siitä mitään tietoa mihinkään jos hän lisäksi avaa mielenterveyspuolen käyntini ja lukee sinne kirjatut yksityiskohtaisetkin tiedot? Voisiko asiaa edes selvittää mitenkään kun hänellä oli lupa mennä tietoihini.
Onneksi en ole joutunut mitään mielenterveysjuttuja kokemaan, mutta voisin kuvitella että en hakisi apua masennukseen kun en haluaisi omakantaani mitään kirjauksia sellaisista. Tällä pienellä paikkakunnalla tunnen monia terveysaseman työntekijöitä ja monesti olen asioinutkin tuttujen kanssa. Se ei ole ollut ongelma koska kaikki vaivani ovat sellaisia mistä voisin muutenkin jutella tutuille. Mutta entä jos näin ei olisikaan?
Ei ollut Omakanta, vaan Potilastietojärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hox! Kanta on eri asia kuin potilasrekisteri. Tilatkaa ne lokitiedot nimenomaan potilasrekisteristä kunnalta. Muuten ei jää kaikki urkkijat kiinni.
Kiitos vinkistä! Tyhmä kysymys, mutta mitä eroa näillä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hox! Kanta on eri asia kuin potilasrekisteri. Tilatkaa ne lokitiedot nimenomaan potilasrekisteristä kunnalta. Muuten ei jää kaikki urkkijat kiinni.
Kiitos vinkistä! Tyhmä kysymys, mutta mitä eroa näillä on?
Kanta on kansallinen rekisteri johon siirretään tietoa. Kunnassa ne operoi toisessa järjestelmässä esim. Pegasos. Eli eivät välttämättä terveydenhuollossa edes avaa kantaa, vaan urkkivat pegasoksessa. Noin olen ymmärtänyt.
U kirjoitti:
Kaikki tuttavani, jotka työskentelevät eri sairaanhoitopiirien tietohallinto-osastoilla ovat estäneet omien potilastietojensa katselun koska he todellisuudessa tietävät ja näkevät kuinka paljon niitä käydään urkkimassa. Nainen on maailman uteliain olento, ja hoitohenkilökunnasta valtaosa on naisia. Jonain päivänä kuulemma tilastot tulevat vielä päivänvaloon ja TODELLA moni hoitaja tulee saamaan kenkää. Nyt tapauksia tulee ilmi vain, jos joku osaa epäillä omien tietojensa urkkimista.
Mä niin uskon! Kunpa nää alkais jo selviämään.
Olen julkisessa sairaalassa töissä. Meillä työt on jaettu lääkärikohtaisesti. En siis voi mitään sille, jos vo::lle tulee naapuri tai muu tuttava. Se ei tarkoita että olen urkkinut mitään. Käytössä on myös muistilistat, johon kirjautuvat kaikkien lääkäreiden tekemättömät työt. Välillä jos työt ruuhkautuvat, jonoja purkaa kuka tahansa meistä. Välillä lääkärit hyväksyvät tekstinsä joskus pitkien aikojen kuluttua, tekstejä ei voida laittaa potilaalle ennen sitä.Tällöin voi näyttää et hoitokontaktia ei ole ollut. Täällä vedetään mutkat suoriksi, aina ei ole urkinnasta kyse jos näkyy lokeissa:)
Ihmettelin Omakannassa käydessäni, kun joku oli muokannut tietojani jouluaattona ja loppiaisena. Pitänee pyytää lokitiedot, sen verran ihmetyttää nuo päivämäärät.
potilasrekisterin tietjen tilaamiseksi pitää laittaa ajanjakso miltä tiedot haluaa, miten pitkän ajanjakson voi laittaa? https://www.hus.fi/potilaalle/Documents/Potilasrekisterin_lokitietopyyn…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on todella epämukavaa ajatella että joku asiaton henkilö on katsellut potilastietojasi.
Mutta tietojen saatavuus on elintärkeää mikäli joudut onnettomuuteen tai saat epämääräisen sairaskohtauksen ja sinua tutkivien ambulanssi- tai päivystyshenkilöstön pitää pystyä tekemään nopeita päätöksiä tilanteestasi. Tällöin mm. seuraavat asiat ovat todella merkityksellistä tietoa: perussairautesi; allergiasi; syömäsi lääkkeet; mahdolliset aiemmat leikkauksesi/toimenpiteesi. Myöskin mahdolliset aiemmat laboratoriotulokset voivat vaikuttaa hoitoosi.
Teoriassa siis olisi "hyvä" mikäli asiakas voisi määrätä tietyt lausunnot/tiedot salaisiksi, mutta käytännössä harva yksityishenkilö ymmärtää mitkä tiedot ovat kriittisiä ja mitkä ei. Ikävimpänä esimerkkinä psykoottisen vainoharhainen ihminen pyytäisi salaamaan kaikki tietonsa, vaikka niitä tarvitsisi hänen hoitoonsa. Samaten moni ajattelee ettei halua "naapurin terkkari-Tiinan" lukevan diagnoosejani, mutta ei tajua että niitten tietojen salaaminen salaa ne myös ihan kaikilta muilta hoitohenkilöiltä.
Tietojen täydellinen salaaminen/poisto ei tule onnistumaan niin kauan kuin se voi vaarantaa potilasturvallisuuden. Toivon toki, että esimerkiksi lokien tilaukseen yms keksittäisiin helpompia ratkaisuja.
Ja ihmisetkö ovat liian tyhmiä itse päättämään, arvostavatko enemmän yksityisyyttään vai potilasturvallisuuttaan epätodennäköisessä hätätapauksessa? Normaalistihan tuollaiset tiedot voi yksinkertaisesti kertoa.
Kyllä, yllättävän monet ihmiset ovat liian tyhmiä. Et ehkä sinä, mutta esimerkiksi Irma-mummu joka ei oikein ymmärrä kaikkia lukemiansa pykäliä OmaKannassa, mutta haluaa varmuudeksi salata kaiken, voi tehdä todella pahaa hallaa itselleen hakeutuessaan hoitoon.
Tiedot voi toki normaalivastaanotolla kertoa mikäli niitä ymmärtää tai muistaa. Aika harva meistä muistaa verenpaineemme, sokeritasomme tai kolesteroliarvomme ulkoa. Tai edes muistaa mitä toimenpiteitä on tehty tai mitä lääkkeitä syöty viime vuosina. Sen sijaan päivystyksessä taju kankaalla, tai allergiareaktiosta shokissa on vaikeampi selittää tilannettaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyty ruksittamassa kiellot omakannassa. Joka kylän ja kunnan terveyslaitokset pitää näemmä blokata erikseen.
Pystyykö siellä siis laittamaan laajemmin kieltoja ja jos pystyy niin miten?
Vierailija kirjoitti:
Eräs sairaanhoitaja soitti mulle ykskaks ihan veriarvoistani. Että oli tutkinut mun potilastietojani ja huomannut sitten etten ollut käynyt tutkituttamassa niitä. Siis tämä keskellä ei minkäänlaisia hoitojuttuja tai mitään . Olin aika tiukkana naiselle ja hän kyllä säikähti. Loki pitänee pyytää. En tunnistanut naista, mutta tikusta asiaa teki oikeuttaakseen tietojeni katsastelut sen tajusin.
Huutonaurua. Ei voi muuta sanoa.
Näkevätkö minua hoitaneet ammattilaiset, että olen pyytänyt Kannasta lokitiedot???
Parempihan se nykyään on kun kaikesta lukemisesta jää jälki. Ennen vanhaan kun arkistot olivat kulloisenkin terveyskeskuksen kansliassa ja niitä pystyi plaraamaan kuka tahansa henkilökunnan jäsen eikä mitään merkintää jäänyt minnekään että juuri tämän ihmisen tekstejä on luettu.
”Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan (HS 9.1.2018) kansalaisten potilastietoja urkitaan päivittäin. Aarnio toteaa, että terveydenhuoltoalan ammattilaisten selitykset urkkimistensa motiiveista ovat varsin kirjavia."
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/puheenvuoro-joku-voi-urkkia-omaka…
Vierailija kirjoitti:
Jasso, taas kierroksia kerätään. Mulle nyt on ihan sama vaikka kaikki lääkärit ja hoitajat lukis työkseen tietojani. Siinäpä lukevat, ei hetkauta suuntaan eikä toiseen.
Parempi tämä kuin että tieto ei kulje asemien välillä eikä seuraava lääkäri tiedä mitä on aiemmin jo tutkittu.
Tulee aina mieleen näistä paranoideista luulosairaista, että ovat jt narkkeja ja yrittävät tätä kautta kierrellen saada lisää huumaavia lääkkeitä tms.
Pysykää kotona älkääkä menkö lääkäriin, niin ei tule ikäviä merkintöjä. Naapurin poppaeukko ei varmasti kirjaa pidä...
Taidat olla vähän yksinkertainen. Esimerkiksi hedelmöityshoidoista jää merkinnät ja ne voi olla rekrytoijalle hyvä dyy olla palkkaamatta naista. Suomessa aika moni syö mielenterveyslääkkeitä tai käy terapiassa. Haluaisitko muiden tietävän nämä asiat? Kaikilla on jotain salattavaa terveyden osalta. Ne voivat olla este moneen eri asiaan.
Mut näkeekö mun lääkäri että olen pyytänyt yhteenvedon stalkkereista oma kannasta?
Miksi teitä liikuttaa käykö joku hoitohenkilökuntaan kuuluva niitä lukemassa? Onhan niillä silti vaitiolovelvollisuus, joten sinun terveysasiasi eivät kuitenkaan leviä terveys/lääkäriaseman ulkopuolelle tai edes siellä kahvihuoneessa. Minua ei ainakaan kiinnosta yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jasso, taas kierroksia kerätään. Mulle nyt on ihan sama vaikka kaikki lääkärit ja hoitajat lukis työkseen tietojani. Siinäpä lukevat, ei hetkauta suuntaan eikä toiseen.
Parempi tämä kuin että tieto ei kulje asemien välillä eikä seuraava lääkäri tiedä mitä on aiemmin jo tutkittu.
Tulee aina mieleen näistä paranoideista luulosairaista, että ovat jt narkkeja ja yrittävät tätä kautta kierrellen saada lisää huumaavia lääkkeitä tms.
Pysykää kotona älkääkä menkö lääkäriin, niin ei tule ikäviä merkintöjä. Naapurin poppaeukko ei varmasti kirjaa pidä...
Taidat olla vähän yksinkertainen. Esimerkiksi hedelmöityshoidoista jää merkinnät ja ne voi olla rekrytoijalle hyvä dyy olla palkkaamatta naista. Suomessa aika moni syö mielenterveyslääkkeitä tai käy terapiassa. Haluaisitko muiden tietävän nämä asiat? Kaikilla on jotain salattavaa terveyden osalta. Ne voivat olla este moneen eri asiaan.
Tuota... mitenköhän ne tiedot hedelmöityshoidoista päätyisivät rekrytoijalle?
Vierailija kirjoitti:
Mää tilasin tuolta joskus tiedot. Ei ollut onneksi yhtään epäasiallista käyntiä. Onhan se silti epämukava olo, että todella iso osa suvusta ja tuttavapiiristä on terveysalalla ja pääsee tietoihini. Huokaisin helpotuksesta ja sen jälkeen ruksin kaiken salaiseksi.
Jos sukulainen on tässä piirissä töissä niin hän näkee eselleen vaikka olet ruksinut. Tuo ruksinta tarkoittaa että esim. helsingin piirin tietoja ei luovuteta vaikka lapin piirin alueelle.
Mun mielestä jokainen, joka sulkee ammattihoitohenkilöstöltä tietonsa, pitäisi vastaavasti maksaa sairaanhoitonsa alusta pitäen itse.
Toisekseen terveydenhoidon tietojärjestelmiin on mätetty niin monet sadat miljoonat jo, että on ihme, jos ei-oikeutetut tietojen onkijat eivät jää kiinni. Urkinnasta pitäisi lisäksi lätkäistä niin ikävät seuraukset, ettei kukaan huvikseen sitä tekisi. Ei mitään muutaman sadan sakkoja, vaan työpaikan menetys, nimi julkiseksi ja jalkapuu.