Taas Oma Kanta -palvelussa käyty urkkimassa potilastietoja. Kuinka saan tietoni pois sieltä?
Tuo on suuri tietoturva-aukko ihmisten elämässä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
U kirjoitti:
Kaikki tuttavani, jotka työskentelevät eri sairaanhoitopiirien tietohallinto-osastoilla ovat estäneet omien potilastietojensa katselun koska he todellisuudessa tietävät ja näkevät kuinka paljon niitä käydään urkkimassa. Nainen on maailman uteliain olento, ja hoitohenkilökunnasta valtaosa on naisia. Jonain päivänä kuulemma tilastot tulevat vielä päivänvaloon ja TODELLA moni hoitaja tulee saamaan kenkää. Nyt tapauksia tulee ilmi vain, jos joku osaa epäillä omien tietojensa urkkimista.
Höpöhöpö! Kaikki tietää, että lukemisesta jää lokitieto! Ei niitä lueta.
Kyllä muuten luetaan, ja se on faktaa. Nainen on paitsi utelias, niin usein myös varsin yksinkertainen eikä joko ymmärrä tai piittaa logitietojen tallentumisesta. Näitä tulee tulemaan ilmi todella paljon lähitulevaisuudessa. Todella, todella paljon.
Miten tuo urkkiminen voi olla mahdollista?!
U kirjoitti:
Kaikki tuttavani, jotka työskentelevät eri sairaanhoitopiirien tietohallinto-osastoilla ovat estäneet omien potilastietojensa katselun koska he todellisuudessa tietävät ja näkevät kuinka paljon niitä käydään urkkimassa. Nainen on maailman uteliain olento, ja hoitohenkilökunnasta valtaosa on naisia. Jonain päivänä kuulemma tilastot tulevat vielä päivänvaloon ja TODELLA moni hoitaja tulee saamaan kenkää. Nyt tapauksia tulee ilmi vain, jos joku osaa epäillä omien tietojensa urkkimista.
Meillä on sitten eri kaverit. Meidän KanTa-projektiin osallistuneet ovat taas ehdottomasti suositelleet laajojen katseluoikeuksien antamista. Lokitietojen keräämisestä on tiedotettu kattavasti ja niitä seurataan organisaation sisällä ja OmaKanta mahdollistaa jokaisen seurata myös itse tilannetta.
Eräs sairaanhoitaja soitti mulle ykskaks ihan veriarvoistani. Että oli tutkinut mun potilastietojani ja huomannut sitten etten ollut käynyt tutkituttamassa niitä. Siis tämä keskellä ei minkäänlaisia hoitojuttuja tai mitään . Olin aika tiukkana naiselle ja hän kyllä säikähti. Loki pitänee pyytää. En tunnistanut naista, mutta tikusta asiaa teki oikeuttaakseen tietojeni katsastelut sen tajusin.
Vierailija kirjoitti:
U kirjoitti:
Meillä on sitten eri kaverit. Meidän KanTa-projektiin osallistuneet ovat taas ehdottomasti suositelleet laajojen katseluoikeuksien antamista. Lokitietojen keräämisestä on tiedotettu kattavasti ja niitä seurataan organisaation sisällä ja OmaKanta mahdollistaa jokaisen seurata myös itse tilannetta.
Annatko yksityiskohtaiset ohjeet nyt miten Omakannasta voi tarkistaa mitään?
Muutama satanen sakkoa ”henkisestä raiskauksesta”. En enää ikinä käy lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi sitten hyvä vaihtoehto? Tietojen kirjoittaminen käsin paperille ja sitten paperin polttaminen, koska arkistossa ei kerry lokitietoja?
Lokitiedot on sitä varten, että käyttöä voidaan seurata. Urkintaan syyllistyvät yleensä (kuten tässäkin tapauksessa) lähipiirissä olevat henkilöt, joilla olisi pääsy myös rajattuun tietojärjestelmään.
Sellainen vaihtoehto, että jokainen saa itse päättää mitä tietoja hänestä järjestelmään kirjataan. Jos sairastun syöpään ja haluan poistaa kaikki tietoni siitä se pitää olla mahdollista vaikka se toki onkin typerää. Ärsyttää olla sosialistien omaisuutta tässäkin asiassa vain siksi, että synnyin Suomeen..
Vierailija kirjoitti:
Kävin psykiatrilla ja huomasin että töissä poliklinikan toimistossa oli myöskin naapurini. Pyysin psykiatrilta, että joku toinen kirjaisi tietoni. Hän oli unohtanut sen käyntini loppuun mennessä, muisti sanoa toimistolla kun muistutin. En tiedä kuinka on käynyt seuraavien kertojen kanssa, kun olen käynyt samalla poliklinikalla keskustelemassa. En ole nähnyt tätä tuttua naapuria kun menen eri kautta enkä ole pyytänyt mitään "kestokieltoa". Toivottavasti hän tajuaa asian itse.
Voit olla huoleti. Meillä on vaitiolovelvollisuus koskien myös naapureidemme asioita.
T: kanslisti.
Jasso, taas kierroksia kerätään. Mulle nyt on ihan sama vaikka kaikki lääkärit ja hoitajat lukis työkseen tietojani. Siinäpä lukevat, ei hetkauta suuntaan eikä toiseen.
Parempi tämä kuin että tieto ei kulje asemien välillä eikä seuraava lääkäri tiedä mitä on aiemmin jo tutkittu.
Tulee aina mieleen näistä paranoideista luulosairaista, että ovat jt narkkeja ja yrittävät tätä kautta kierrellen saada lisää huumaavia lääkkeitä tms.
Pysykää kotona älkääkä menkö lääkäriin, niin ei tule ikäviä merkintöjä. Naapurin poppaeukko ei varmasti kirjaa pidä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi sitten hyvä vaihtoehto? Tietojen kirjoittaminen käsin paperille ja sitten paperin polttaminen, koska arkistossa ei kerry lokitietoja?
Lokitiedot on sitä varten, että käyttöä voidaan seurata. Urkintaan syyllistyvät yleensä (kuten tässäkin tapauksessa) lähipiirissä olevat henkilöt, joilla olisi pääsy myös rajattuun tietojärjestelmään.
Sellainen vaihtoehto, että jokainen saa itse päättää mitä tietoja hänestä järjestelmään kirjataan. Jos sairastun syöpään ja haluan poistaa kaikki tietoni siitä se pitää olla mahdollista vaikka se toki onkin typerää. Ärsyttää olla sosialistien omaisuutta tässäkin asiassa vain siksi, että synnyin Suomeen..
Miten tavallinen ihminen osaisi edes parhaina päivinään päätellä, että mitkä tiedot ovat olennaisia tai tärkeitä tulevan hoidon kannalta? Lisäksi kyse on hoitavien tahojen oikeusturvasta, sillä arkistoon päätyy tieto tehdyistä hoitotoimenpiteistä. On aika helppo keksiä tilanteita, joissa minä itse ajattelen olevan kätevämpää/turvallisempaa/kohtuullista hävittää merkinnät vaikka jostain kiusallisesta leikkauksesta tai sydänviasta ja tuo tieto olisikin varsin tarpeellista joskus kun en enää itse muista tai pysty sitä lääkärille kertomaan.
Tuossa linkin jutussa on että kyse oli potilastietorekisteristä, ei omakannasta.
Kas kun sattuikin juuri tuon edellisen av-ketjun jälkeen? Minunkin mies pettää, lapsilla on adhd, menkat kestää aina 2kk, naapuri kyttää ja koirat haukkuu! Yhyy....
Vierailija kirjoitti:
Kas kun sattuikin juuri tuon edellisen av-ketjun jälkeen? Minunkin mies pettää, lapsilla on adhd, menkat kestää aina 2kk, naapuri kyttää ja koirat haukkuu! Yhyy....
Potilastietojen urkkija ilmottautui.
Kaiken lisäksi tuo logitieto katoaa kahden vuoden sisällä. Käyn Kannassa harvoin, ja huomasin, että joku oli käynyt katsomassa tietojani. Ennenkuin ehdin selvittää tarkemmin kuka, tieto oli poistunut ja huomasin tekstin, jonka mukaan nuo urkintatiedot pysyvät näkyvillä vain kahden vuoden ajan. Nyt tiedän siis vain, että joku on pari vuotta sitten käynyt katsomassa tietojani, mutta kuka ja miksi ihmeessä, sitä en pääse edes selvittämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilastietojen urkkija ilmottautui.
joo, just kävin omani kurkkaamassa, ja ihmettelin miten nämä voisivat jotain kiinnostaa.
No miten ne tiedot saa mahdollisimman hyvin pois nähtäviltä, kertokaa selkokielinen ja yksityiskohtainen versio,kiitos. Ei tämän keskustelun "eipäsjuupas" auta käytännössä ketään. Eli kertokaahan tietäväiset: kun kirjaudun omakantaan niin mihin kohtiin klikkaan jne.? Kiitos ja iloa päivään!
Tarvitseeko tietojen katselija henkilötunnukseni nähdäkseen tietoni omakannasta vai riittääkö pelkkä nimi? Epäilen että tietojani on saatettu katsella...
Vierailija kirjoitti:
Aika yksinkertainen ratkaisu olisi lähettä aina asiakkaalle tieto kun näitä omakantatietoja on katsottu. uka on katsonut, mitä on katsonut ja milloin on katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken lisäksi tuo logitieto katoaa kahden vuoden sisällä. Käyn Kannassa harvoin, ja huomasin, että joku oli käynyt katsomassa tietojani. Ennenkuin ehdin selvittää tarkemmin kuka, tieto oli poistunut ja huomasin tekstin, jonka mukaan nuo urkintatiedot pysyvät näkyvillä vain kahden vuoden ajan. Nyt tiedän siis vain, että joku on pari vuotta sitten käynyt katsomassa tietojani, mutta kuka ja miksi ihmeessä, sitä en pääse edes selvittämään!
Eikö näitä saa mistään tilattua jälkikäteen?
Et taida yhtään tietää esim. terveyskeskuksen arkea. Mummo soittaa, että nyt kolottaa keuhkon päältä. Pyydetäänpä häneltä ensin kirjallinen suostumus tietojen katseluun ja palataan sitten asiaan.
Tai pappa tulee puolitiedottomassa tilassa päivystykseen, joten lähdetään pyytämään saattavalta lapsenlapselta lupaa katsoa papan tietoja. Vahinko vain, että saattaja ei tiedä papan käyneen edellisellä viikolla tutkimuksissa yliopistollisessa sairaalassa, joten niitä tietoja ei sitten katsellakaan.
jne.