Sain kutsun luokkakokoukseen, miten on mahdollista että minä tai kukaan silloisesta ystäväporukasta emme muista yhtä kutsuttua poikaa lainkaan?
Siis kukaan, silloisesta viiden tytön ystäväporukasta emme muista yhden kutsutun pojan olleen koskaan luokallamme. Emme tunnistaneet ulkonäöltä emmekä nimeltä. Vahvistin tämän porukan ulkopuolisilta luokkalaisilta, että ks. poika tosiaan oli luokallamme kaksi vuotta. On todella hämmentynyt olo, miksi ihmeessä kukaan meistä viidestä ei muistanut ks. henkilöä? Eihän sitä voi varmaksi sanoa, mutta kaikki teoriat otetaan vastaan?
Kommentit (53)
Minä olen sellainen, jota kukaan ei koskaan muista. Vissiin ole niin hajuton ja mauton persoona, etten jää mieleen.
Ehkä teillä oli huomio kiinnitettynä
1. oman napanne
2. suosittujen poikien
ympärillä, joten ihan hyvin voi hiljaisempi ja näkymättömämpi poika pyyhkiytyä muistista pois.
Olette olleet tyypillisiä koulutyttöjä, täynnä itseänne.
Meilläkin on toukokuussa luokkakokous. Olemme tämän vuoden riemuylioppilaita eli kirjoitimme 50 vuotta sitten.
Meillä kävi samoin yhden tytön kanssa. Tämä nyt opettajanainen luuli olevansa jotenkin luokan keskipiste ja kertoili miten oli ihastuksiakin poikien kanssa ym. Minä leikin kanssaan ja odottelinkin tapaamistaan. Luokkakokouksessa ilmeni ettei valtaosa luokasta muistanut häntä lainkaan. Hän oli varsin järkyttynyt tuosta ja soitteli myöhemmin ja ihmetteli asiaa. Hän loukkaantui asiasta niin että poisti minutkin facekavereistaan. Omat luulot voivat olla aika vääristyneet.
Sama kokemus mutta vähän eri lailla. Yläasteella tunsin kaikki omat ja rinnakkaisluokkien oppilaat ainakin nimeltä ja ulkonäöltä. Sitten yksi poika teki itsemurhan. En tunnistanut pojan nimeä enkä tiennyt millä rinnakkaisluokalla hän oli. Oli kuitenkin samalla luokalla, kuulin. En kehdannut kysyä keneltäkään mitään ja tämä asia on vaivannut minua aina toisinaan vuosien varrella. Olisiko ollut sitten niin "näkymätön" että hänestä ei jäänyt mitään muistijälkeä?
Ihmisen muisti on todella huono ja epäluotettava. Olet ehkä tahallaankin pyyhkinyt hänet muististasi koska hän ei sopinut tarinaan.
Keskityitte kuolaamaan niitä luokan suosittuja poikia ja samalla valititte, ettei kukaan poika kiinnostunut teistä. Ette edes huomanneet niiden muiden poikien olemassaoloa.
Sattuuhan tuota. Yksissä hautajaisissa pappi esitteli itsensä ja kertoi olleensa samalla luokalla kanssani ja vieläpä useamman vuoden. Itsellä ei mitään havaintoa tai muistikuvaa.
Sä olet selvästi ollut k ilttimiehen luokkakaveri
Mua ei kukaan edes kutsunut luokkakokoukseen. Että sen verran muistettiin. Tosin ei ihme, sillä yhdenkään luokkatoverin kanssa en ole ollut tekemisissä kouluaikojen jälkeen ja muuttanut useita kertoja.
Minun nykyinen mieheni oli samalla luokalla kanssani lukiossa, mutta ei minulla ole siitä mitään muistikuvaa. Luokkakuva sen kumminkin todistaa.
Jossain lukiossa ei välttämättä vietä samalla luokalla olevien kanssa paljonkaan aikaa.
Kuulostatte oikein kunnon kusipääjengiltä.
Tulee mieleen se, kun yläasteella tyttöporukka 4kpl kiusasivat minua systemaattisesti kaksi vuotta päivittäin. Minulla oli kuitenkin myös muutama ystävä joten ajattelin mennä luokkakokoukseen vaihtamaan heidän kanssaan kuulumiset. Paikan päällä tämä kiusaajaporukka sipisi ja supisi keskenään minuun viitaten "kuka v*ttu toi muka on" En tiedä esittivätkö, halusivatko pilata päiväni vai eivätkö ihan oikeasti muistaneet minua? Ja olimme kolmekymppisiä tuolloin, emme mitään dementoituneita vanhuksia.
Ei ole mitenkään erityistä ettei muista lukio ja yläasteajoista yhtään mitään. Useimmilla ihmisillä tulee sen jälkeen paljon merkityksellisimpiä tapahtumia ja ihmisiä eteen eivätkä he jää noihin kouluaikoihin vellomaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun nykyinen mieheni oli samalla luokalla kanssani lukiossa, mutta ei minulla ole siitä mitään muistikuvaa. Luokkakuva sen kumminkin todistaa.
Jossain lukiossa ei välttämättä vietä samalla luokalla olevien kanssa paljonkaan aikaa.
Eihän nykyisin ole mitään lukkia lukuossa. Jokainen ottaa kursseja omaan tahtiinsa. Itse en tunnista puoliakaan edes samana vuonna aloittaneista. Niillä jotka tunnen on samat kurssit kuin itsellä . Saksa pitkä matematiikka ja fysiikka seuloo jyvät akanoista.
Minua pelottaisi enemmän ajatus että joku ylimääräinen on tunkeutunut muistikuviin.
Kilttimiehin provo toisesta näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi samoin yhden tytön kanssa. Tämä nyt opettajanainen luuli olevansa jotenkin luokan keskipiste ja kertoili miten oli ihastuksiakin poikien kanssa ym. Minä leikin kanssaan ja odottelinkin tapaamistaan. Luokkakokouksessa ilmeni ettei valtaosa luokasta muistanut häntä lainkaan. Hän oli varsin järkyttynyt tuosta ja soitteli myöhemmin ja ihmetteli asiaa. Hän loukkaantui asiasta niin että poisti minutkin facekavereistaan. Omat luulot voivat olla aika vääristyneet.
Onko aikuiset ihmiset luokkakokouksissa niin tökeröitä, että sinne kutsun saaneille sanotaan päin naamaa, että emmä kyllä muista sua ollenkaan?
Sitä se vanhuus tekee.